Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Moderator: Moderatorgruppen

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Joakim Grundh » 08 jul 2015 17:57

reflex skrev:
Joakim Grundh skrev:
Och som vanligt. Man - kvinna, det är aspekter. Vilken psykologi en individ har är inte könsligt bestämt.

Nej, det där håller jag inte alls med om.
När Gud (läs naturen/evolutionen) skapade människan som ide, valde han att dela upp denna "ide" i en kvinnlig och en manlig del, därför att detta ger många fördelar bland annat ur evolutionär synpunkt. "Han" placerade vissa egenskaper hos mannen och andra hos kvinnan så att dessa tillsammans skulle kunna föra släktet vidare på ett effektivt sätt. En kvinna eller en man är ur den här aspekten egentligen inte individer och heller inte utrustade med samma psykologiska egenskaper.


Det finns ingen motsättning i det du säger och det jag säger. Jag säger bara att en individs psykologi inte är könsligt bestämd. Att könen bär med sig bestämningar som ger olika rationaliteter som är mer eller mindre allmänna är en sak. Vår psykologi beror på vår föreställning och identitet. Och inte så enbart av vår könsliga situation.

På inget sätt vill jag likställa könen. Vi har olikheter och jag skulle aldrig få för mig att gå och domdera över vad en modersroll innebär, eller sätta mitt omdöme över vad att föda, eller det att bära artens reproduktion i sin kropp, skulle innebära.

Den sexuella revolutionen har skett biologiskt också, den miosa reproduktionen gav ju ett oerhört mycket snabbare evolutionärt tempo, eller anpassningsförmåga för organismen.

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Joakim Grundh » 08 jul 2015 18:05

Anders skrev:Alltså, om jag fattar dig rätt : Det beror på i vilket "djup" man väljer att se begreppet "psykologi". Alla, kvinnor som män är ju subjekt med kognitiva såväl som rationella förmågor. Men vi är med Heidegger människor-i-världen, kastade i den omgivinig vi råkar befinna oss. Vi har ett kön, en klasstillhörighet, gener, nationalitet, hudfärg mm. Allt det bagage vi föds med kommer finnas med i hur vi kommer att uppfatta och hantera den verklighet vi hamnar i. Något sådant?

Man måste beskriva vad man menar med en persons psykologi om man vill diskutera det här.

Och just parametern "kön", är den så mycket större än andra parametrar?


Könen är viktiga i att det ger oss olika kroppsliga situationer genom hormonproduktion och liknande. Hudfärg ger väldigt lite skillnader jämförelsevis. Där är det mer komplext och har snarast att göra med hur miljöfaktorerna kommer påverka oss i olika grad beroende på att hudfärgen ju är en funktionell anpassning för ett klimat. Så som vi kan se att mörkhyade kvinnor behöver vitamintillskott vid graviditet bland annat. Könen är essentiella medan hudfärg är kontingent. Gener är essentiella, men deras uttryck är kontingenta (epigenitik etc).

Men med psyche-logi menar jag den ordning som medvetande och undermedvetande ordnar sig under. Så därför säger jag att könen inte bestämmer. Jag medger att det påverkar. Och vad som är mest definierande för vår psykologi av dem av dig benämnda parametrarna låter jag vara osagt. Jag tror att det beror på vilken situation individen befinner sig i. Samma människa kommer se olika resultat i sin psykologi beroende på miljöfaktorerna. Så jag instämmer med din hänvisning till Heidegger.

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Joakim Grundh » 08 jul 2015 18:24

klorofyll skrev:
Joakim Grundh skrev:För att främja kärleken måste man våga släppa kontrollen.

Och hur gör man det? Är det inte just genom att ha kontroll (bland annat på sina tankar) som man kan släppa kontroll, utan att det blir totalt kaos? Kontroll ger frihet, eller? Världen utanför är komplicerad, den är svår (och omöjlig i sin helhet) att få grepp om, så vad kan man göra? Jag tänker att det viktigaste är att förenkla sina tankemönster, vanor och att endast fokusera på en liten del av alla föreställningar omkring en. När man vet vad som är viktigt för en och när man har möjlighet att prioritera det, kan man med större säkerhet beträda ny mark.


Haha du är rolig du klorofyll. Totalt kaos? Vad vore det om inte perfekt ordning? Den mänskliga begränsningen gör gällande att vi vore världens mått och vår syn det som garanterar ordning. Så är det förstås inte, vår syn ordnar i ett försök att förstå, och vi projicerar våra idéer för att söka greppa naturens nödvändigheter.

Men att greppa är att kontrollera, att försöka förstå är att kontrollera.

Jag har inget problem att beträda ny mark, om det inte vore för alla saboterande krafter. De flesta kommer förstås oftast från en god vilja, men som i sin bristande insikt förstör och omintetgör sin avsikt.

Jag hade förmodligen vart klar med mina mer esoteriska projekt vid det här laget om det inte vore för alla goda hjälpare som pockar på min uppmärksamhet och triggar mina paranoida föreställningar samt förstör den "kontroll" som du här omtalar.

Världen är alls inte så jävla komplicerad, den är löjeväckande simpel och enkel. Det är ju vi idealister som vägrar acceptera världen för vad den är som får stå och stampa. Vi som vägrar skaffa oss vapen för att betvinga omvärlden till att dansa efter vår pipa, eller åtminstone kunna vägra dansa efter de korruptas pipa.

Det här penalistiska skitsamhället gräver sin grav och det är ganska kul att se på och "förenkla sitt liv" så att skiftet mellan "bra tider" och "dåliga tider" inte spelar så stor roll ;)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 11 jul 2015 12:26

Jo, jag medger att jag kanske är lite rolig.
Världens mått; så här uttryckte sig Vertumnus:

Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:
Vertumnus skrev:Fixering är en process som avslutas med att något är fixerat.

Jag tolkar det ungefär som att ex.v. hammaren förblir i den position där vi lämnade den tills vi har tänkt snickra igen.

Att lämna och fixera är inte riktigt samma sak även om det finns beröringspunkter. Fixera är enligt ordboken: ange noggrant; betrakta skarpt; låsa; göra beständigt. Gemansamt är att något flyttas, omvandlas, från att vara otydligt till att vara tydligt eller och från vara rörligt till vara fast. Det kan tex handla om en språklig framställning där en tanke eller aning ges fast form och stabilitet i begreppsvärlden, kartläggning.

Fixering kan alltså förstås som en process som avslutas i distans mellan den som fixerar och det som skall fixeras.

Är man för självupptagen?

Joakim Grundh skrev:Världen är alls inte så jävla komplicerad, den är löjeväckande simpel och enkel. Det är ju vi idealister som vägrar acceptera världen för vad den är som får stå och stampa. Vi som vägrar skaffa oss vapen för att betvinga omvärlden till att dansa efter vår pipa, eller åtminstone kunna vägra dansa efter de korruptas pipa.

Hur kan du tycka det?
Jag känner mig som Moses som inte får komma in i det heliga landet.

Joakim Grundh skrev:"förenkla sitt liv" så att skiftet mellan "bra tider" och "dåliga tider" inte spelar så stor roll

Man måste sysselsätta sig med något, medan man funderar på meningen med allt, sant.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Anders » 11 jul 2015 22:26

Joakim Grundh skrev:
Anders skrev:Alltså, om jag fattar dig rätt : Det beror på i vilket "djup" man väljer att se begreppet "psykologi". Alla, kvinnor som män är ju subjekt med kognitiva såväl som rationella förmågor. Men vi är med Heidegger människor-i-världen, kastade i den omgivinig vi råkar befinna oss. Vi har ett kön, en klasstillhörighet, gener, nationalitet, hudfärg mm. Allt det bagage vi föds med kommer finnas med i hur vi kommer att uppfatta och hantera den verklighet vi hamnar i. Något sådant?

Man måste beskriva vad man menar med en persons psykologi om man vill diskutera det här.

Och just parametern "kön", är den så mycket större än andra parametrar?


Könen är viktiga i att det ger oss olika kroppsliga situationer genom hormonproduktion och liknande. Hudfärg ger väldigt lite skillnader jämförelsevis. Där är det mer komplext och har snarast att göra med hur miljöfaktorerna kommer påverka oss i olika grad beroende på att hudfärgen ju är en funktionell anpassning för ett klimat. Så som vi kan se att mörkhyade kvinnor behöver vitamintillskott vid graviditet bland annat. Könen är essentiella medan hudfärg är kontingent. Gener är essentiella, men deras uttryck är kontingenta (epigenitik etc).

Men med psyche-logi menar jag den ordning som medvetande och undermedvetande ordnar sig under. Så därför säger jag att könen inte bestämmer. Jag medger att det påverkar. Och vad som är mest definierande för vår psykologi av dem av dig benämnda parametrarna låter jag vara osagt. Jag tror att det beror på vilken situation individen befinner sig i. Samma människa kommer se olika resultat i sin psykologi beroende på miljöfaktorerna. Så jag instämmer med din hänvisning till Heidegger.

Kanske ras inte ger sånt genomslag som kön. Men klasstillhörighet och gener/uppväxt är faktorer som är mer bedydelsefulla än kön. Som sagt du kastas in i en livssituation och det är bara att köra i den, eller hur?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Anne » 11 jul 2015 22:36

Jo, hä ä bar å åk (Stenmark). Det behöver inte vara en nackdel att inte födas med en silversked i munnen.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Anders » 12 jul 2015 17:31

lynx skrev:Jo, hä ä bar å åk (Stenmark). Det behöver inte vara en nackdel att inte födas med en silversked i munnen.

Nepp, det är fördelar och nackdelar. Nobody in showbiz had a happy childhood, sägs det till exempel. Och man är ju van med det man råkar få. Det som känns är förändringar. De gör ont om de är negativa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 13 jul 2015 17:55

lynx skrev:Det behöver inte vara en nackdel att inte födas med en silversked i munnen.

Antingen så lever man i en orättvis värld och gör den rättvisa,
eller så lever man i en rättvis värld och gör den orättvisa.

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Joakim Grundh » 14 jul 2015 09:58

Tänkte börja med att jag aldrig talat om ras, så det får stå för dig Andreas. Jag talade om hur olika individer kommer få olika miljöpåverkan beroende på sin individualitets möte med dessa faktorer. Det kan vara hudfärg, men det kan lika gärna vara benägenheten kroppen har till att bilda fetter osv. Ämnesomsättningen sätts av fostrets anpassning till dess förväntade miljö, vilket sedan följer oss genom livet. Vi vet ju också att sådana yttre markörer likt hårfärg och ögonfärg också kommer med för ögat osynliga variationer, vilket delar in oss i olika grupper (oavsett "ras"). Det är alltså mönster som reproduceras, och står relativt artens grupperingar, på olika håll.

Mödrar som vill ha smala och vacka barn får se till att äta en rik kost under fosterstadiet kan tilläggas eftersom jag tog upp det. Äter de för lite så kommer fostret anpassa sig till en energisnål kost varpå ämnesomsättningen inte kommer vara optimal för den matkultur vi har (givet vi kommer behålla våra konsumtionsvanor av högenergirik kost).

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Joakim Grundh » 14 jul 2015 10:11

Var väl kanske lite väl snäv och allmän i min utsaga om att världen inte är komplex. Men i sak så gäller det ändå.

Världen är lagbunden och majoriteten av dess invånare, dvs djur etc, är förutsägbara med några få variabler.

Människan däremot är komplex, ja är ett komplex, kan man i det närmsta säga.

Det är Nietszche eller Faucault, dvs århundraden av prygel och sadistiska mönster som reprodceras. Kyrkor och dylika samfund som genom sin kunskap om magi, dvs psykologi, kontrollerar och perverterar människan.

Människor är också rätt beräkneliga och de flesta går att kontrollera ganska lätt om man vet vilka knappar man skall trycka på. Kolla på Darren Brown om någon tvivlar.

Men att kontrollera andra människor är att kontrollera någon som är lik oss själva, och kommer tillbaks som självbilder etc.

Varför kommer vi inte in i "himlen" för? Jo för att vi är inte klara med att tvätta bort "arvssynden" dvs den korrupta "mjukvaran".

Vi går runt i vårt slavsamhälle, de flesta med en slavmentalitet, och tuktas av herrar som är helt oförmögna att överleva själva, och enbart rider på historiens betungande ok. Där individen omedveten om vilka mönster som präglats in i denne bockar och bugar och går med på allsköns hierarkier eller gladeligen instämmer i sadistiska praktiker eller på annat sätt förtryckande aktiviteter.

De flesta politiska partier är praktexempel på detta. Vilket lätt kan ses genom att kika på alla självutnämnda moralister eller kämpar som genom sin grupptillhörighet spelar ut sina undermedvetna perversioner för att slippa ansvara för sitt eget liv. Så drar dramat igång, igen och igen. Och alla känner sig helt rättfärdigade att förstöra andra människors liv, allt för den goda sakens skull. De har ju tagit parti mot.

Medan det pågår så fortsätter världen sin lagbundna existens och psykologiska reaktioner mot förtrycket sker och folk försöker göra revolution, eller sluta in sig och finna en särskild kärlek att förblinda sig med så de slipper se världen.

Människan är under attack, precis som varje nation är under attack. Och som kungar, finansmän, präster och dylikt alla är under attack. För de kämpar ju alla för "det rätta" (vilket är deras behov av att kontrollera den värld de inte kan acceptera för att fånga den kärlek som flyr genom deras perversa beteende av kontrollbehov, och cirkeln är sluten och "djävulen" har fått sitt bevisat än en gång. Att människan inte är redo och egentligen bara är ett djur med tillfälliga mänskliga tankar).

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Antic » 14 jul 2015 10:25

Djur är betydligt mer komplexa än vad vi trott. Till och med insekter är långt intelligentare än vi trott tidigare. Djur är som vi, de visar upp nya sidor hela tiden. Jag skulle nästan vilja säga tvärtom, djur är klyftigare än oss pga det som du själv nämde, slavsamhället.

Likriktade styrda människor i miljontals som postar dagligt trams på Facebook, går till sina meningslösa monotona jobb, med firmabil på tomten och studsmatta på bakgården utan en enda egen åsikt eller tanke om något där media pekar ut vad de skall bli uppförda för just nu medan reklamen riktad till idioter duggar tätt.

Vårt idiotsamhälle där de grövsta brotten är helt och hållet lagliga. Att förstöra hela planetens klimatsystem går fint, men aja baja om du slänger ett papper på gatan i ett system där de 80 rikaste äger mer pengar ihop än halva jordens befolkning. Ta en limpa, ät dig mätt för att du sovit i en trappuppgång i 2 dygn, och du kallas tjuv när folk pekar ett moralfinger åt dig, åk och hugg ned regnskogen och du får betalt istället.

Hur kan man ta ett sånt här samhälle seriöst? Jag kan det i alla fall inte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2015 15:22

Joakim Grundh skrev:Medan det pågår så fortsätter världen sin lagbundna existens och psykologiska reaktioner mot förtrycket sker och folk försöker göra revolution, eller sluta in sig och finna en särskild kärlek att förblinda sig med så de slipper se världen.

Människan är under attack, precis som varje nation är under attack. Och som kungar, finansmän, präster och dylikt alla är under attack. För de kämpar ju alla för "det rätta" (vilket är deras behov av att kontrollera den värld de inte kan acceptera för att fånga den kärlek som flyr genom deras perversa beteende av kontrollbehov, och cirkeln är sluten och "djävulen" har fått sitt bevisat än en gång. Att människan inte är redo och egentligen bara är ett djur med tillfälliga mänskliga tankar).

Du kanske har rätt, kanske måste man acceptera (ta avstånd) för att kunna agera rätt, i vissa situationer.

Ibland visar sig svanen vara en anka. Dessa psykologiska mekanismer kanske kan betecknas som en del i en situation av mobbning. Jag tror det kan vara lärorikt att någon gång iaktta verkligt ondskefulla personer. För det kan klargöra en del, ungefär som världens ände skulle klargöra en del.

"Problemet" med att sätta ett värde på den andre kan väl vara att man kan skapa en osäkerhet för sig själv.

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Joakim Grundh » 16 jul 2015 23:30

Jag tror mest på att ge de ondskefulla personerna den tid de behöver för att se sig själva som människor igen. Har stött på ett gäng folk som påstår sig vara psykopater, och en del som påstått sig mördat osv. Militärer bland annat. Genom att inte döma dem och påtala att akten av att berätta är just en moralisk handling sätter dem på rätt väg igen.

Klart är väl att det finns gott om ondskefulla handlingar. Men varför utförs dem? Jag tror nämligen inte det finns onda människor. Antingen är vi alla onda eller så är ingen det, och enbart handlingarna är onda.

Visst kan man bli lite mobbad ibland. Men vad gör det. Det blir man stark av i slutänden. Även om det inte är så kul i längden att lida mobbningen. Hellre vara den som lider orätt än den som gör orätt, som Sokrates så fint lärt oss.

Minns från ungdomen och nutidens dåliga dagar, hur rösten, talet och annat förvrängs av ledan som världen kan ge en. När samma drama spelas upp om och om igen.

Det är som mina problem med polisen och väktare. De flesta som jag ger uttryck för mitt förakt till tror att jag är arg för att jag fått stryk, blir skadad osv. Det är rätt irrelevant. Jag kunde ju trillat i trappan eller något annat och lidit samma skada. Vad som gör mig förbannad i sådana situationer är att jag ser min psykologi förändras. Och måste ta till mentala åtgärder för att korrigera mig själv. Annars blir jag kall, hård och hatisk tillbaks. Det lägger en distans till andra människor. Man får svårt att relatera till dem när de verkar så omedvetna om vad som försigår till vardags genom den penalism lagens väktare tar sig för. Och andra människor för den delen också, som tar på sig rollen av att korrigera andra människor eller försöka lära dem en "läxa".

Men är de onda dessa människor? Nej såklart inte. Jag vet till exempel bara allt för väl vad det är som provocerar lagens män så oerhört med min person. Det är min frihet. Den gör att deras egen ofrihet blir så påtaglig att de måste omintetgöra det som annars tvingar dem till självreflektion.

Och vad är det som är värst egentligen. Den som slår någon eller det samhälle som upprätthåller det, ursäktar det, förnekar det eller liknande? Den som slår agerar ut sin psykologi. Samhället däremot verkar efter en struktur som har en rationalitet, och individer agerar egocentriskt och säger att det är skit samma så länge det inte händer dem. Det är värre tycker jag.

Därför som jag förut sagt att det är revolutionen som behöver revolutioneras. För annars tävlar vi bara om vem som får vara på toppen och trycka ner de andra. Vilket kanske förklarar ett och annat för de som oförstående ser hur jag kan växla attityder mot strukturer och hierarkier. Det är ju bara ett spel, och jag kan vara föränderlig och spela ut strukturerna eller hierarkierna. Den stora utmaningen är ju att rädda sina fiender. Inte besegra dem. Och med det kommer problemet av att vilja rädda dem, istället för att tänka sig att de allt får skylla sig själva.

Det som är problemet med gäng, föreningar, partier och annat. De definierar sig allt som oftast genom sin motsats, eller sin tänkta antagonist. Istället för att se att det är ju antagonismen som ger dem värde, och med det låta kampen bli värdet för verksamheten före vinsten, och det för att lösa bådas behov som motiverar dramat. Nu finns det ju så oerhört många gäng i världen, och för en som inte tänker begränsa sig är det svårt att delta i sådant.

Jag tror vi ankor inte skulle bry oss så mycket om det visade sig att vi inte var svanar. Det är mest för andras skull vi skulle sprida våra påfågelsfjädrar. Själv vet man ju vad man är väl, eller beror det på skenet eller vår yttre gestalt? ;)

Men det är bra du påminner om kärleken. Jag förlorade den när jag skulle sträcka ut den till alla. För begreppet gjordes allmänt, men det "onda" fick då ingen särskild plats, utan flöt ut som en kall blöt filt över allt och alla. (Ja det och sen lite blåsningar, manipulationer, misshandlar osv, men mest småsaker relativt svårigheten att omfatta alltet, gott som ont, i kärlekens rena begrepp.) När jag repat mig från de nuvarande skavankerna jag bär på som förlänar mig skador ska jag ge mig ut och söka den där stora allmäna kärleken igen.

Man kan titta på de som gör ondskefulla handlingar, men för sin egen skull är det ändå bäst att bara gå därifrån. Som Nietzsche lär oss är den reaktiva viljan en ofri vilja. Ja inget riktigt viljande alls. Och om vi ska testa om det blir som vi vill före vad vi tror så gäller det ju att ha viljan på rätt plats eller hur! Det är mest för andras skull man måste involvera sig med att hindra det ondskefulla att uttryckas. Men inte för mycket, för vilket värde sätter man då på sig själv, om andra motiverar det som en själv inte kan motivera?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 18 jul 2015 16:56

Joakim Grundh skrev:Jag tror mest på att ge de ondskefulla personerna den tid de behöver för att se sig själva som människor igen.

Det finns alltid en plats eller person någonstans som är just vad vi söker, väntande på dig! Så tror jag verkligen att det är, det finns möjligheter, problemet är bara att vi oftast inte vill att slumpen skall vara inblandad.
Joakim Grundh skrev:Genom att inte döma dem och påtala att akten av att berätta är just en moralisk handling sätter dem på rätt väg igen.

Jag tror att det är viktigt med orsak-verkan, jordnära realism, så att man inte lever i ett spel, men låter sig styras av drömmar.
Joakim Grundh skrev:Jag tror nämligen inte det finns onda människor.

Jag har funnit att mitt bästa svar, det kanske inte är det bästa svaret, på moraliska frågor, liknande gott och ont, är att "jag har inte tid att tänka på det".
Joakim Grundh skrev:Minns från ungdomen och nutidens dåliga dagar, hur rösten, talet och annat förvrängs av ledan som världen kan ge en.

När man tänker tillbaka så inser man, svårigheterna, det finns något uttryck på engelska, jag vet inte riktigt vad det betyder: "walking a straight and narrow path", men så känns det.
Joakim Grundh skrev:Vad som gör mig förbannad i sådana situationer är att jag ser min psykologi förändras. Och måste ta till mentala åtgärder för att korrigera mig själv. Annars blir jag kall, hård och hatisk tillbaks. Det lägger en distans till andra människor.

Det finns en sak som är positiv med distans, när man väl når någon från sin distans, så når man verkligen den personen.
Joakim Grundh skrev:Jag tror vi ankor inte skulle bry oss så mycket om det visade sig att vi inte var svanar. Det är mest för andras skull vi skulle sprida våra påfågelsfjädrar. Själv vet man ju vad man är väl, eller beror det på skenet eller vår yttre gestalt? ;)

Det var någon artist som skrev ungefär, "när man uppträder så är man inte medveten om vilket intryck man gör, det är först när man stannar upp och verkligen tittar ut över publikhavet som man upplever responsen".
Joakim Grundh skrev:Men det är bra du påminner om kärleken. Jag förlorade den när jag skulle sträcka ut den till alla. För begreppet gjordes allmänt, men det "onda" fick då ingen särskild plats, utan flöt ut som en kall blöt filt över allt och alla. (Ja det och sen lite blåsningar, manipulationer, misshandlar osv, men mest småsaker relativt svårigheten att omfatta alltet, gott som ont, i kärlekens rena begrepp.)

Jag tänker att när man går ut i världen och blir mer medveten, då är det svårt att hålla tyst och det är svårt att inte trassla in sig, och vem vet egentligen vad den ställt till med, det behöver inte vara misstag, jag börjar mer och mer älska fokus.
Joakim Grundh skrev:Och om vi ska testa om det blir som vi vill före vad vi tror så gäller det ju att ha viljan på rätt plats eller hur!

Jag tror helt enkelt att man måste ta ett initiativ, är det inte så?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 20 jul 2015 14:11

Målet kanske inte har en mening? Meningen kanske är att inte ha ett mål?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster