Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 21 okt 2014 13:18

Antic skrev:Många av de mest framgångsrika är psykopater. Dvs människor med oförmåga att känna empati och mänsklig värme. De har armbågat sig fram, tryckt ned alla som hindrade dem utan hänsyn, därför blev de framgångsrika. Ljug, lura, bedra, sug ut, tryck ned. Ungefär så ser konceptet ut för att bli mäktig och rik.

Och se, de samvetslösa styr världen. Stora koncerner utan samvete som bara är intresserad av dina pengar, reklam och billig arbetskraft. Eller politiker som bara är intresserad av att vinna PR poäng, de bryr sig inte ett skit om dig personligen.

Om du vill bli riktigt framgångsrik så är det några saker du definitivt inte har råd med...

Ärlighet
Godhet
Empati

Säger det något om världen tycker du?

Ja, bara ditt resonemang säger mig att de verkligt fina och goda människorna står att finna bland de som saknar pengar, att det ligger en inneboende ondska i rikedom och att pengar därför borde sluta användas. Men jag tror inte på ditt resonemang. Jag tror att en del människor är psykopater, men jag tror inte att psykopater har större möjligheter att bli framgångsrika, då tror jag att goda och intelligenta har större chans. Jag tror öht inte att det är effektivt att vara ond, om du inte vill skapa en katastrof vill säga.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Anders » 21 okt 2014 13:32

klorofyll skrev:Anders

Tror du inte att framgång och godhet går ihop?

Tja, till en viss del. Låt oss säga att godhet är en trolig ingrediens i framgång. Om nu framgång är det man är ute efter. Vad man nu tolkar in i framgång.

Men jag tycker det är bra att det finns genomgoda människor. De jag känner som är det, inkuderande ett par mycket närstående, är väldigt sociala. Tror nog att du inte vara enstöring och alltför "god". Du måste nog vara sån som lever upp i minglet och fikapausen. Däremed inte sagt att man är ond eller att man avstår att göra "goda" saker om man är på sin egen kant. Men den trulige, ovänlige forskaren som hittar på ett botemedel mot den allvarliga sjukdomen för att tjäna pengar är ju inte helt värdelös för oss andra.

För att kommentera en annan diskussion här, så pratar ju Jesus om hur svårt det är med penningar. Men inte är godheten en omvänd linjär funktion av disponibel förmögenhet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav förstår mig själv » 26 okt 2014 12:01

Kärleken till sin fru make är en kraft/känsla som uppstår ur de naturliga aspekter av den Andres väsen som gillas av motsvarande ärliga aspekter av det egna väsendets natur.
Man kan gilla det man känner igen på ett visst sätt och det annorlunda på andra sätt(tex sådant som finns hos den man är gift med, har barn med).
Dessa goda alltid närvarande aspekter träffas.är något man bör märka av och uppleva ofta hos de man älskar. Dessa representerar den Andres värde och är de goda som ger upphov till att man tex tänker på den andre och träffas!
Dessa goda aspekter ska alltså avnjutas vid umgänge. Om man istället tex klagar, kräver, tror sig veta vad den andre borde göra, "uppfostrar","kritiserar","hittar något fel" osv ja då förstör man umgänget och istället för att ummärksamma det fina och utveckla dessa aspekter försöker man ändra på det fullkomliga vilket leder till ondska och lidande.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 26 okt 2014 18:36

Tron på under besegrar vetenskapen som står i vägen för kärleken.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Pilatus » 26 okt 2014 20:18

klorofyll skrev:Tron på under besegrar vetenskapen som står i vägen för kärleken.

Beskriv ett enda väldokumenterat mirakel! Jag brukar ju säga att några under aldrig någonsin har hänt. Inte en fläkt nagel har mirakulöst läkts. Vi är bara okunniga och tolkar alltid det vi upplever utifrån våra föreställningar om verkligheten. Är man övertygad om att mirakel förekommer, tolkar man in mirakulösa händelser i det man upplever.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Algotezza » 27 okt 2014 08:28

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Tron på under besegrar vetenskapen som står i vägen för kärleken.

Beskriv ett enda väldokumenterat mirakel! Jag brukar ju säga att några under aldrig någonsin har hänt. Inte en fläkt nagel har mirakulöst läkts. Vi är bara okunniga och tolkar alltid det vi upplever utifrån våra föreställningar om verkligheten. Är man övertygad om att mirakel förekommer, tolkar man in mirakulösa händelser i det man upplever.


Att vi öht kan kommunicera (ibland i alla fall) ser jag som ett mirakel, att vi med språkets hjälp kan öppna dörrar till varandras inre världar. Men vi kan lika effektivt stänga dem med språkets hjälp, om vi vill.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Algotezza » 27 okt 2014 08:35

klorofyll skrev:Tron på under besegrar vetenskapen som står i vägen för kärleken.


På vilket sätt står vetenskapen i vägen för kärleken?

Är det inte tvärtom att vetenskapen besegrar tron på under när det inte finns några andra "bevis" för det än själva tron?

Jag hade en kristen kompis på 70-talet som läste teologi. Han trodde han kunde göra underverk. En gång sade han att han flyttat l Lund norrut fem centimeter. Jag tvivlade dock och frågade om man kunde skicka ut lantmäteriet och kolla. "Absolut", svarade han, "bara det att jag flyttade tillbaka Lund fem centimeter sen." En annan teologistuderande hävdade - när vi stod på Norra Fäladen en höstkväll, omgivna av hus och trädgårdsytor, och samtalade om just underverk och mirakel - att hans tro var så stark att han med dess hjälp skulle kunna lyfta taket på ett hus i närheten. Han kände emellertid inte för det just då bara. Men han hade kunnat om han velat. :)
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Pilatus » 27 okt 2014 09:13

Algotezza skrev:Att vi öht kan kommunicera (ibland i alla fall) ser jag som ett mirakel, att vi med språkets hjälp kan öppna dörrar till varandras inre världar. Men vi kan lika effektivt stänga dem med språkets hjälp, om vi vill.

I en sådan mening är det faktum att vi upplever vårt jag ett hisnande mirakel. Att vi står där och fokuserar blicken på vår löddriga haka på morgonen då vi rakar oss, kan kännas svindlande. Det undrande personen i spegeln kommer sedan på att det finns en lista med saker "att göra". Vi glömmer för en tid den egna personen. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Algotezza » 27 okt 2014 09:33

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Att vi öht kan kommunicera (ibland i alla fall) ser jag som ett mirakel, att vi med språkets hjälp kan öppna dörrar till varandras inre världar. Men vi kan lika effektivt stänga dem med språkets hjälp, om vi vill.

I en sådan mening är det faktum att vi upplever vårt jag ett hisnande mirakel. Att vi står där och fokuserar blicken på vår löddriga haka på morgonen då vi rakar oss, kan kännas svindlande. Det undrande personen i spegeln kommer sedan på att det finns en lista med saker "att göra". Vi glömmer för en tid den egna personen. :)


Det är en skön känsla att så uppgå i en aktivitet att man glömmer sig själv, ibland även tid och rum. Men vet ju inte att man gör det medan det varar, men kommer på det efteråt. När man liksom "vaknar upp till sig själv"...

Det kan för min del handla om en cykeltur, göra musik, teckna, skriva... Lyssna på musik, läsa...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Anders » 27 okt 2014 10:54

förstår mig själv skrev:Kärleken till sin fru make är en kraft/känsla som uppstår ur de naturliga aspekter av den Andres väsen som gillas av motsvarande ärliga aspekter av det egna väsendets natur.
Man kan gilla det man känner igen på ett visst sätt och det annorlunda på andra sätt(tex sådant som finns hos den man är gift med, har barn med).
Dessa goda alltid närvarande aspekter träffas.är något man bör märka av och uppleva ofta hos de man älskar. Dessa representerar den Andres värde och är de goda som ger upphov till att man tex tänker på den andre och träffas!
Dessa goda aspekter ska alltså avnjutas vid umgänge. Om man istället tex klagar, kräver, tror sig veta vad den andre borde göra, "uppfostrar","kritiserar","hittar något fel" osv ja då förstör man umgänget och istället för att ummärksamma det fina och utveckla dessa aspekter försöker man ändra på det fullkomliga vilket leder till ondska och lidande.


Det här är så sant som det är sagt. Men fasen vad svårt det är att leva upp till det! Det är så lätt att rationalisera sina jobbiga bekymmer till att klaga på andras egenskaper. Man får kämpa!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 27 okt 2014 14:34

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Tron på under besegrar vetenskapen som står i vägen för kärleken.

Beskriv ett enda väldokumenterat mirakel! Jag brukar ju säga att några under aldrig någonsin har hänt. Inte en fläkt nagel har mirakulöst läkts. Vi är bara okunniga och tolkar alltid det vi upplever utifrån våra föreställningar om verkligheten. Är man övertygad om att mirakel förekommer, tolkar man in mirakulösa händelser i det man upplever.

Antingen så är allt möjligt eller så är det inte det. Olika temperaturer, tryck, tid, hastigheter och frekvenser kan åstadkomma en del. Vetenskapen talar om för oss vad som bör vara möjligt och vad som inte bör vara möjligt. Om man samtalar med en person och sedan skiljs åt, en vardaglig händelse, kan då vad som helst hända med den andre personen efter det? Är det bara sannolikheter som avgör om ni träffas igen? Vad säger vetenskapen? Hur går det ihop med kärleken?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav klorofyll » 27 okt 2014 14:39

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Tron på under besegrar vetenskapen som står i vägen för kärleken.


På vilket sätt står vetenskapen i vägen för kärleken?

Är det inte tvärtom att vetenskapen besegrar tron på under när det inte finns några andra "bevis" för det än själva tron?

Jag hade en kristen kompis på 70-talet som läste teologi. Han trodde han kunde göra underverk. En gång sade han att han flyttat l Lund norrut fem centimeter. Jag tvivlade dock och frågade om man kunde skicka ut lantmäteriet och kolla. "Absolut", svarade han, "bara det att jag flyttade tillbaka Lund fem centimeter sen." En annan teologistuderande hävdade - när vi stod på Norra Fäladen en höstkväll, omgivna av hus och trädgårdsytor, och samtalade om just underverk och mirakel - att hans tro var så stark att han med dess hjälp skulle kunna lyfta taket på ett hus i närheten. Han kände emellertid inte för det just då bara. Men han hade kunnat om han velat. :)

Har kärleken några begränsningar? Kärlek är en tro på det omöjliga.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav förstår mig själv » 27 okt 2014 19:39

Anders skrev:
förstår mig själv skrev:Kärleken till sin fru make är en kraft/känsla som uppstår ur de naturliga aspekter av den Andres väsen som gillas av motsvarande ärliga aspekter av det egna väsendets natur.
Man kan gilla det man känner igen på ett visst sätt och det annorlunda på andra sätt(tex sådant som finns hos den man är gift med, har barn med).
Dessa goda alltid närvarande aspekter träffas.är något man bör märka av och uppleva ofta hos de man älskar. Dessa representerar den Andres värde och är de goda som ger upphov till att man tex tänker på den andre och träffas!
Dessa goda aspekter ska alltså avnjutas vid umgänge. Om man istället tex klagar, kräver, tror sig veta vad den andre borde göra, "uppfostrar","kritiserar","hittar något fel" osv ja då förstör man umgänget och istället för att ummärksamma det fina och utveckla dessa aspekter försöker man ändra på det fullkomliga vilket leder till ondska och lidande.


Det här är så sant som det är sagt. Men fasen vad svårt det är att leva upp till det! Det är så lätt att rationalisera sina jobbiga bekymmer till att klaga på andras egenskaper. Man får kämpa!

Jo svårt är det verkligen men det är möjligt att uppnå!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Algotezza » 27 okt 2014 20:14

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Tron på under besegrar vetenskapen som står i vägen för kärleken.


På vilket sätt står vetenskapen i vägen för kärleken?

Är det inte tvärtom att vetenskapen besegrar tron på under när det inte finns några andra "bevis" för det än själva tron?

Jag hade en kristen kompis på 70-talet som läste teologi. Han trodde han kunde göra underverk. En gång sade han att han flyttat l Lund norrut fem centimeter. Jag tvivlade dock och frågade om man kunde skicka ut lantmäteriet och kolla. "Absolut", svarade han, "bara det att jag flyttade tillbaka Lund fem centimeter sen." En annan teologistuderande hävdade - när vi stod på Norra Fäladen en höstkväll, omgivna av hus och trädgårdsytor, och samtalade om just underverk och mirakel - att hans tro var så stark att han med dess hjälp skulle kunna lyfta taket på ett hus i närheten. Han kände emellertid inte för det just då bara. Men han hade kunnat om han velat. :)

Har kärleken några begränsningar? Kärlek är en tro på det omöjliga.


Ja, kärleken har begränsningar; nästankärleken begränsas av ens förmåga att älska sin nästa. Egenkärleken däremot är väl närmast gränslös idag med sådant som selfies och egoboosting.


Orealistiskt önsketänkande är en tro på det omöjliga.


Mest kärleksfullt mot sin nästa och världen är att vara realistisk optimist.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är det endast den omöjliga vägen som leder till kärlek?

Inläggav Pilatus » 28 okt 2014 00:02

klorofyll skrev:Antingen så är allt möjligt eller så är det inte det.

Vi är mycket medvetna om våra begränsningar och vad som är möjligt att åstadkomma. Är det inte därför vi vädjar till gudarna, lever efter regler som vi tror skall beveka gudarnas vresighet. Då vi inte förmår mer hoppas vi på gudarnas ingripande, att de skall lösa våra problem på ett mirakulöst sätt och bota det onda. Men några under har naturligtvis aldrig någonsin hänt. De "under" som sker får vi själva stå för.
klorofyll skrev:Olika temperaturer, tryck, tid, hastigheter och frekvenser kan åstadkomma en del. Vetenskapen talar om för oss vad som bör vara möjligt och vad som inte bör vara möjligt.

Visst, vetenskapen är mycket tydlig på just den punkten. Det har aldrig förekommit något enda under, bara i legender och myter.
klorofyll skrev:Om man samtalar med en person och sedan skiljs åt, en vardaglig händelse, kan då vad som helst hända med den andre personen efter det? Är det bara sannolikheter som avgör om ni träffas igen? Vad säger vetenskapen?

Verkligheten är inte i detalj determinerad, vi vet knappast hur vädret skall utveckla sig från dag till dag.
klorofyll skrev:Hur går det ihop med kärleken?

Alla vet att kärlek inte alltid varar. Jag vet inte frekvensen för hur stor procent av befolkningen som lever i livslånga relationer. Det hinner hända mycket mellan människor under ett liv.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster