Sexuella avvikelser

Moderator: Moderatorgruppen

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Sexuella avvikelser

Inläggav reflex » 16 okt 2014 11:54

Lite dålig "snurr" på forumet just nu, tycker jag.
Kanske skulle jag introducera ett nytt ämne som brukar få känslorna att svalla.
Läste just en artikel om John Grisham beträffande pedofili. Han tyckte att det var för hård lagstiftning.
Ideligen läser jag om övergrepp på barn på förskolor, ändå hör man ofta att det är för få män i barnomsorgen.
Exempel på "blåögdhet" eller....?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Sexuella avvikelser

Inläggav Algotezza » 16 okt 2014 13:09

reflex skrev:Lite dålig "snurr" på forumet just nu, tycker jag.
Kanske skulle jag introducera ett nytt ämne som brukar få känslorna att svalla.
Läste just en artikel om John Grisham beträffande pedofili. Han tyckte att det var för hård lagstiftning.
Ideligen läser jag om övergrepp på barn på förskolor, ändå hör man ofta att det är för få män i barnomsorgen.
Exempel på "blåögdhet" eller....?


Bara om man = pedofil
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Sexuella avvikelser

Inläggav reflex » 16 okt 2014 15:55

Algotezza skrev:
reflex skrev:Lite dålig "snurr" på forumet just nu, tycker jag.
Kanske skulle jag introducera ett nytt ämne som brukar få känslorna att svalla.
Läste just en artikel om John Grisham beträffande pedofili. Han tyckte att det var för hård lagstiftning.
Ideligen läser jag om övergrepp på barn på förskolor, ändå hör man ofta att det är för få män i barnomsorgen.
Exempel på "blåögdhet" eller....?


Bara om man = pedofil

Oftast är det väl män man tänker på i det här sammanhanget, men om vi definierar pedofili som sex med barn och samtidigt definierar barn som yngre än femton år så förekommer nog detta bland både män och kvinnor. När det gäller barn i förskoleåldern så är det nog betydligt vanligare med manliga förövare, trots att män är relativt sällsynta inom barnomsorgen. Om vi lyckades få fler män att jobba inom förskolan så skulle nog många av dem tyvärr visa sig ha "pedofila böjelser".
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Sexuella avvikelser

Inläggav Antic » 16 okt 2014 16:40

Grejen är nog att ha kontroll över sig själv oavsett vilka böjelser man har. Speciellt om det skulle råka vara inom pedofili, nekrofili eller zoofili. Visst, sitt och dröm för dig själv så länge ingen annan drabbas, man kan ändå aldrig hindra folk från att sitta och drömma om något i hemmet. Samma sak gäller våldtäkter och annat där försvarslösa offer drabbas av något som aldrig skulle kommit längre än till tanken.

Just nu drömmer jag om att jag spränger halva Stockholm i luften med en sur ost. Ser man på, förluster noll och Stockholm står kvar trots den djärva fantasin. ;)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Sexuella avvikelser

Inläggav Zokrates » 16 okt 2014 22:38

Jag är ganska säker på att detta stämmer in på mig. Under 15 år hade jag mina respektive fruar i tur och ordning,
de senaste 10 åren lever jag ensam.
"Demisexualitet"
Demisexualitet är en variation av asexualitet. En demisexuell person kan endast utveckla sexuell attraktion till någon
efter att ha skapat ett starkt känslomässigt band till personen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Asexualitet

Jag måste älska en person väldigt starkt för att ens vilja ha sex med denne, annars klarar jag mig bra utan.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Sexuella avvikelser

Inläggav Antic » 17 okt 2014 08:37

Sex är väl som allt annat egentligen, tappar man kontrollen så blir allt fel på en gång. Nyckeln till allt heter distans och självkontroll. Tyvärr finns det folk som inte ens kan se en film, läsa en bok eller spela ett spel innan de går ut och gör något dumt då de skall överföra fiction och tankar till verklighet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Sexuella avvikelser

Inläggav Algotezza » 17 okt 2014 08:55

Antic skrev:Sex är väl som allt annat egentligen, tappar man kontrollen så blir allt fel på en gång. Nyckeln till allt heter distans och självkontroll. Tyvärr finns det folk som inte ens kan se en film, läsa en bok eller spela ett spel innan de går ut och gör något dumt då de skall överföra fiction och tankar till verklighet.


Hur många i Sverige, EU, världen kan det vara procentuellt sett som inte kan skilja mellan fantasi/inbillning/dröm/dagdröm och verklighet och som ohämmat ger sig ut för att förverkliga sina fantasier på ett helt okontrollerat sätt?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Sexuella avvikelser

Inläggav Anne » 17 okt 2014 21:43

Med tanke på rubriken - det är ju knappast så att alla sexuella avvikelser är skadliga på nåt (ur mitt begreppsspektrum då) vis, även om det är många jag har svårt att förstå. Men visst måste det vara jobbigt för någon som tickar igång på t ex sockiplast. Det kan ju inte vara helt enkelt att finna någon likasinnad och att det dessutom finns kärlek där. Betydligt mer skrämmande är det ju ur mitt tycke, som Zokrates var inne på här, om det skulle betraktas som avvikande med en fundamental grund av att älska en person för att vilja ha sex med den personen.

Angående pedofili (kärlek till barn egentligen) anser inte jag att det bör förekomma några sexuella element. Det finns så mycket vidrigheter i det där att jag knappt klarar av att tänka på det. Och i dessa vidrigheter som jag inte ens vill prata om ligger det inte sällan så långt ifrån kärlek man kan komma och dessutom står i en maktposition som äldre. Nej, usch, vad ledsen jag blir!

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Sexuella avvikelser

Inläggav Antic » 17 okt 2014 21:52

Algotezza skrev:Hur många i Sverige, EU, världen kan det vara procentuellt sett som inte kan skilja mellan fantasi/inbillning/dröm/dagdröm och verklighet och som ohämmat ger sig ut för att förverkliga sina fantasier på ett helt okontrollerat sätt?


Finns alltför många såna. Folk som skall ta efter, blir "inspirerade av" osv. Det finns till och med såna som knappt tål att se en film. Och ser de en film kan de ta illa upp då de blandar ihop fiction med verklighet. Varför det är så vet jag däremot inte.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Sexuella avvikelser

Inläggav Zokrates » 17 okt 2014 22:03

lynx skrev:Betydligt mer skrämmande är det ju ur mitt tycke, som Zokrates var inne på här, om det skulle betraktas
som avvikande med en fundamental grund av att älska en person för att vilja ha sex med den personen.


That's the point lynx. :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Sexuella avvikelser

Inläggav Pilatus » 17 okt 2014 22:09

lynx skrev:Med tanke på rubriken - det är ju knappast så att alla sexuella avvikelser är skadliga ...

Kan man då tala om avvikelse? Om någon har fantasier, eller utövar sina sexuella fantasier ensam eller tillsammans med någon som finner glädje i detta slag av sexualitet, så spelar det ju ingen roll vad vi tycker det skall kallas. Om det endast bereder utövarna glädje och tillfredsställelse så är väl problemet begränsat.

Men jag kan mycket väl föreställa mig att det i vissa fall kan uppstå problem, ex då samkönade par vill adoptera barn.

Även religiösa människor kan vara starkt besvärade av att människor känner kärlek till varann. Det diskuteras bara då någon skall stenas eller bli utesluten ur sin församling.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Sexuella avvikelser

Inläggav Anders » 18 okt 2014 06:16

Så länge alla inblandade kommer ur det med njutning i behåll, även på lång sikt...
En nivå av godkännande som många har. Sen får man äta skit, slå varandra, och ha det mysigt med vem man vill. Det är väl en grundsyn. Som jag typ delar. Det som vore spännande kanske vore om forskning skulle visa att en 13 eller 14 åring faktiskt inte skadas av sex. Skulle man kunna acceptera det själv?

En annan nivå är tredje man, att människor i omgivningen faktiskt mår dåligt av den sexualitet två eller fler utövar. Jag skall inte sticka under stol med det - jag har svårt för homosexualitet. Rent känslomässigt. Två av de "bästa vännerna" har kommit ut. Och jag vill inte ha nåt att göra med deras kärleksyttringar. Inte se det. Att folk njuter av att äta skit vill jag inte ens veta. Och sadomaschocism kan verka stötande på andra. Själva sexualiteten behöver inte basuneras ut.

En tredje nivå är samhället som sådant. Om man vill ha ett tryggt samhälle med fasta normer. Något vi svenskar kräks kollektivt på, jag mer än de flesta. Men vem är man att döma? Det här individuella är inte direkt det som är comme-il-faut mer globalt. Mer fundamentala katoliker och muslimer till exempel inordnar ju sexualiteten under familj och ordning. Vem är man att döma det, egentligen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Sexuella avvikelser

Inläggav Zokrates » 18 okt 2014 07:57

Man kan ju roa sig med att läsa lite historiska domstolsprotokoll och jämföra då med nu, de hade det inte bättre då.

Nordmarks härads domböcker 1600-1653

1634 den 17 mars
Den 17 Martij Vdhi Leffuerhögen i Sillerudhz
Sochn, wardt rätt Lagha tingh hollet medh Allmog:n aff Nord ,,
markz heredhe Närwarandes Befallningz mannen w:tt Pedhär
Ollsson till Biörne medh efftersch:ne Tolff Eedzsweere Theedz
Nämbndemän
Jöns i Kollerud Nillss i Nästwijken
Joen i Saxbyn Anders i Hooll
Byrie i Lillebue Halsten i Tuetan
Rassmus i Långelanda Joen i Vprand
Swän i Wijkbotn Anders i Leffuesbyn
Christopher i Gotteersbyn Jöns i Bäcken

Jnförde och för rätten anklagade Befallningzmannen Pedher
Ollsson till Biörne een löösskone och Qwinnes Perssonn, Marite
Pedherss dotter i Backa i Tyxmarkz Sochn för dedh graffue rychte
och Tillmäle som hon war kommen uthj för 6 åhr widh pass för
sinom broder Jngemund Pärsson i dedh hon skulle haffue låtet sigh
aff honom häffda och belegra och medh honom Blodzskam bedrifuit
: Om huilket groffue rychte och Tillmäle her nu opå thz flitigste aff
rätten ward rådd och förmanat sanningen att Tillstå och bekänna
Effter som der till funnes effterfölliande tekn skäl och Lijkuellsser,
Nemblig:n iämbta Rychtet Barn som witne ba dedh een Noorbagge
tillförene haffuer sigh Tilleguadt Sedhen at Broderen straxt effter
dedh rychtet öffuerrymbde till Norije, den ännu icke är igenkommen
och ingen heller weet huar han är, Tridie
att hon för een hederligh präste hustru H: Anna i Töxmakz Sochn
i eenslighett samma sin gärningh bekändt haffuer 4 att hon och för
androm haffuer fäldt sådann ordh att hon helleer wille döö, och stå
sitt straff, än lengre så gå medh ett tungt samwete som een
hedningh. Så ändoch hon i förstone tillbödh desse Circumstantier
och Vmständigheeter att relovero Vndflycht sökia och till sielffue
gärningen neka Lijkwall omsidher när dee bleffue henne
noga att flyctigt föreholdne tillstodh och bekände hon godhwillichig
sielffue werket och missgerning Förmälandes henen sigh såluna
wara Tilldragen Nemblig:n att om Korssmesse tijdh, för några
åhr sedhan hon gick i skogen medh Boskapen Och hennes brodher
Jngemundh kom ifrån siön gångende : då haffuer han henne tilltaallt
sin olofflige begäran Loffuat huar hon dee till wille bewillie och samptyckia
Då wille han giffue henne Derföre ett huffudhklädhe och een klädeskiörtell
dedh skulle och föga kunne skadhe drängnen haffuer hon låtet sigh beweeke
till gerningen samptijcht och den medh honom fullbordat och bedreffuet som
hon nu siellf tillstodh och bekände
Effter sådane skääll och egen Bekennellsse wardt förb:te Margrete
Pedherssdotter dömbt till dödhen och mista lijffuet effter thet 20
Cap : i then andra Mosi Book

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Sexuella avvikelser

Inläggav Antic » 18 okt 2014 09:27

Avvikande sexuell läggning?

Det är lugnt för min del. Kör på bara så länge alla har åldern inne och är med på det frivilligt.

Det vore bra tråkigt om alla bara klädde av sig nakna och gick och lade sig i en säng för en vanlig standardrutin. ;)

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Sexuella avvikelser

Inläggav reflex » 18 okt 2014 13:48

Det finns en annan aspekt på den här frågan.
Sexualitet vet vi ganska väl vad det är men vad är en avvikelse?
Avvikelse från vad?
Är till exempel homosexualitet en sexuell avvikelse?
Eller är det bara de avvikelser som uppfattas skadliga för någondera parten?
Och vad ska man säga om nekrofili till exempel?
Det finns en religiös synpunkt att sexualitet endast har med barnalstring att göra.
En annan synpunkt är vad "naturen" hade avsett med sexualiteten?
Vad krävs för att de flesta ska uppfatta ett beteende som avvikande?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster