Ljusfenomen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Algotezza » 27 nov 2014 01:04

Med jämna mellanrum råkar ju ut för två olika sorters visuella fenomen. Det första är ett slags zickzackformad blinkande ljusbåge som dyker upp som lite glitter i ögonvrån och sedan blir en gulvit blixtrande ljusbåge som glider undan när jag försöker fästa blicken på det. Varar några minuter.

Det andra är en dimma av ljus som går nerifrån och uppåt mot huvudet, även när jag ligger ner. Syns även när jag sluter ögonen. Varar några minuter. De har återkommit med jämna mellanrum de senaste 20 - 25 åren. Jag har snackat med new agare om ljusdimman men ingen vet inte vad det är. Det enda som kommer för mig är spiritismens ektoplasmafenomen.

Kanske är det en släng av epilepsins aurafenomen.En lightvariant utan anfall.
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Ljusfenomen

Inläggav SigurdV » 27 nov 2014 22:58

Algotezza skrev:Med jämna mellanrum råkar ju ut för två olika sorters visuella fenomen. Det första är ett slags zickzackformad blinkande ljusbåge som dyker upp som lite glitter i ögonvrån och sedan blir en gulvit blixtrande ljusbåge som glider undan när jag försöker fästa blicken på det. Varar några minuter.

Det andra är en dimma av ljus som går nerifrån och uppåt mot huvudet, även när jag ligger ner. Syns även när jag sluter ögonen. Varar några minuter. De har återkommit med jämna mellanrum de senaste 20 - 25 åren. Jag har snackat med new agare om ljusdimman men ingen vet inte vad det är. Det enda som kommer för mig är spiritismens ektoplasmafenomen.

Kanske är det en släng av epilepsins aurafenomen.En lightvariant utan anfall.

Du kan ha starr på gång... Har du snackat med en ögonläkare?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Algotezza » 28 nov 2014 01:02

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:Med jämna mellanrum råkar ju ut för två olika sorters visuella fenomen. Det första är ett slags zickzackformad blinkande ljusbåge som dyker upp som lite glitter i ögonvrån och sedan blir en gulvit blixtrande ljusbåge som glider undan när jag försöker fästa blicken på det. Varar några minuter.

Det andra är en dimma av ljus som går nerifrån och uppåt mot huvudet, även när jag ligger ner. Syns även när jag sluter ögonen. Varar några minuter. De har återkommit med jämna mellanrum de senaste 20 - 25 åren. Jag har snackat med new agare om ljusdimman men ingen vet inte vad det är. Det enda som kommer för mig är spiritismens ektoplasmafenomen.

Kanske är det en släng av epilepsins aurafenomen.En lightvariant utan anfall.

Du kan ha starr på gång... Har du snackat med en ögonläkare?



I så fall har jag haft det på gång i mer än tjugo år. Utan att det hänt något. Min fru har starr. Det yttrar sig på annat sätt. Jag ser utmärkt. Alla i familjen utom min dotter och jag har glasögon. Ja, i princip alla i släkten utom vi två. Yngre kolleger än jag behöver glasögon vid datorn. Inte jag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Ljusfenomen

Inläggav Antic » 28 nov 2014 17:05

Synbortfall kanske?

Ser ut som en blixt precis som om man råkat titta in i starkt ljus och ser fläckar efter. Synbortfall brukar vandra åt vänster för att sedan försvinna efter några minuter. Har själv råkat ut för det en gång och det var rätt otäckt faktiskt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Algotezza » 28 nov 2014 17:10

Antic skrev:Synbortfall kanske?

Ser ut som en blixt precis som om man råkat titta in i starkt ljus och ser fläckar efter. Synbortfall brukar vandra åt vänster för att sedan försvinna efter några minuter. Har själv råkat ut för det en gång och det var rätt otäckt faktiskt.


Jag ser lika bra hela tiden + ljusfenomenen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Ljusfenomen

Inläggav Antic » 28 nov 2014 17:13

Hmmm

Kolla detta

De första symtomen vid näthinneavlossning kan vara ökad mängd flotterande glaskroppsgrumlingar och olika ljusfenomen/blixtar. Ljusfenomenen tyder på att glaskroppen drar i näthinnan, vilket uppfattas som ljus. Det som händer är att den degenererade glaskroppen kan riva upp en ruptur i näthinnan. Dessa leder till ytterligare avlossning och vätskeansamling som dissekerar loss retina från underliggande pigmentepitel.

http://www.netdoktorpro.se/ogon/medicin ... vlossning/

Det går att fixa till bra om det skulle röra sig om ovanstående, bara man kommer in i tid. Kanske bäst du åker in och kollar ögonen för säkerhets skull?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Anders » 28 nov 2014 18:16

Tyvärr finns det nog en mekanisk förklaring, Algotezza. Eller kemisk.

Nån mer som ser de gröna cirklarna vid hög feber?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Ljusfenomen

Inläggav SigurdV » 28 nov 2014 19:36

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:
Algotezza skrev:Med jämna mellanrum råkar ju ut för två olika sorters visuella fenomen. Det första är ett slags zickzackformad blinkande ljusbåge som dyker upp som lite glitter i ögonvrån och sedan blir en gulvit blixtrande ljusbåge som glider undan när jag försöker fästa blicken på det. Varar några minuter.

Det andra är en dimma av ljus som går nerifrån och uppåt mot huvudet, även när jag ligger ner. Syns även när jag sluter ögonen. Varar några minuter. De har återkommit med jämna mellanrum de senaste 20 - 25 åren. Jag har snackat med new agare om ljusdimman men ingen vet inte vad det är. Det enda som kommer för mig är spiritismens ektoplasmafenomen.

Kanske är det en släng av epilepsins aurafenomen.En lightvariant utan anfall.

Du kan ha starr på gång... Har du snackat med en ögonläkare?



I så fall har jag haft det på gång i mer än tjugo år. Utan att det hänt något. Min fru har starr. Det yttrar sig på annat sätt. Jag ser utmärkt. Alla i familjen utom min dotter och jag har glasögon. Ja, i princip alla i släkten utom vi två. Yngre kolleger än jag behöver glasögon vid datorn. Inte jag.

Det påminner om något jag hade då och då under ett par års tid ... och efter ytterligare fem sex år hade jag starr ... sambandet blev aldrig belagt ...
(Har aldrig haft det igen.) Det är väl aldrig fel att bli friskförklarad av läkare?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Algotezza » 28 nov 2014 20:01

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:

I så fall har jag haft det på gång i mer än tjugo år. Utan att det hänt något. Min fru har starr. Det yttrar sig på annat sätt. Jag ser utmärkt. Alla i familjen utom min dotter och jag har glasögon. Ja, i princip alla i släkten utom vi två. Yngre kolleger än jag behöver glasögon vid datorn. Inte jag.

Det påminner om något jag hade då och då under ett par års tid ... och efter ytterligare fem sex år hade jag starr ... sambandet blev aldrig belagt ...
(Har aldrig haft det igen.) Det är väl aldrig fel att bli friskförklarad av läkare?


Så funkar ej mina kontakter med sjukvården. De sjukförklarar mej hellre. Jag hade inga besvär vare sig av knölstruma eller högt blodtryck men dessa åkommor uppdagades vid årlig kontroll. Jag käkar två olika piller för blodtrycket men för knölstruman hjälper ingen medicin - men mina värden kollas årligen.

När jag frågat om orsakerna till struman har man inget svar. "Ibland går det inte att förklara", är deras "förklaring". När det gäller blodtrycket gör jag allt rätt. Vegetarian, röker inte, super inte, dricker ej kaffe, motionerar regelbundet, har det ej i släkten. "Ibland går det inte att förklara", blir åter svaret. Har därför inga höga tankar om läkarkonsten.

De här ljusfenomenen oroar mig inte. Det var inte därför jag tog upp det. Mer för att höra om någon annan upplevt det.

Come what may.

Mitt blodtryck togs ett helt dygn för en tid sedan varje timme även under natten. Ett jäkla surr som väckte mej och så klämde manschetten så jag fick ett sår. Har sprungit där på blodtrycksmätning och läkarbesök så det räcker. Och innan dess var det andra åkommor. Fed up med sjukvården.

Själv tycker jag det är intressant att uppleva sitt åldrande så att säga inifrån. Kroppen för mig är ett verktyg med vars hjälp jag kan uppleva och göra b något i vår fysiska värld. Se höra lukta etc, läsa skriva teckna komponera prata med andra... Alla verktyg blir ju förslitna efter ett tag men håller lite längre om man sköter dem. Så det är tandtråd mellanrumstandborstar... Visst, vore kanske bra att tala med någon oftalmolog om dessa ljusfenomen men just nu är jag utled på sjukvården. Det började ju hösten 1971. 43 år nu av sjukvårdsrelationer för min del. Kan räcka.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
double trouble
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 apr 2011 16:36
Ort: Helvetet

Ljusfenomen

Inläggav double trouble » 05 jun 2015 09:47

Jag hade liknande upplevelser som du beskriver först, Jag gick till doktorn som konstaterade att jag hade glaskroppsavlossning. Inget farligt sa hon. Efter någon vecka hade dom visuella effekterna nästan helt försvunnit. Jag vet inte om ögat läkte eller om hjärnan lärde sig att filtrera bort "störningarna" med tiden.
surrounded by fools

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Algotezza » 05 jun 2015 10:07

double trouble skrev:Jag hade liknande upplevelser som du beskriver först, Jag gick till doktorn som konstaterade att jag hade glaskroppsavlossning. Inget farligt sa hon. Efter någon vecka hade dom visuella effekterna nästan helt försvunnit. Jag vet inte om ögat läkte eller om hjärnan lärde sig att filtrera bort "störningarna" med tiden.


En släkting har fått den diagnosen. Det är som du skriver att ögat vänjer sig, delvis i alla fall.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Ljusfenomen

Inläggav freddemalte » 05 jun 2015 14:21

Algotezza skrev:Med jämna mellanrum råkar ju ut för två olika sorters visuella fenomen. Det första är ett slags zickzackformad blinkande ljusbåge som dyker upp som lite glitter i ögonvrån och sedan blir en gulvit blixtrande ljusbåge som glider undan när jag försöker fästa blicken på det. Varar några minuter.

Det andra är en dimma av ljus som går nerifrån och uppåt mot huvudet, även när jag ligger ner. Syns även när jag sluter ögonen. Varar några minuter. De har återkommit med jämna mellanrum de senaste 20 - 25 åren. Jag har snackat med new agare om ljusdimman men ingen vet inte vad det är. Det enda som kommer för mig är spiritismens ektoplasmafenomen.

Kanske är det en släng av epilepsins aurafenomen.En lightvariant utan anfall.
Det förstnämnda ser jag också om jag trycker lätt med fingret på ögongloben i ögonvrån. Det andra har jag aldrig erfarit. Det låter som att det skulle kunna vara någon slags tryckförändring i ögat eller blodkärlek kring näthinnan - alternativt någon neurologiskt i synbarken/optiska nerven.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Algotezza » 05 jun 2015 17:27

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:Med jämna mellanrum råkar ju ut för två olika sorters visuella fenomen. Det första är ett slags zickzackformad blinkande ljusbåge som dyker upp som lite glitter i ögonvrån och sedan blir en gulvit blixtrande ljusbåge som glider undan när jag försöker fästa blicken på det. Varar några minuter.

Det andra är en dimma av ljus som går nerifrån och uppåt mot huvudet, även när jag ligger ner. Syns även när jag sluter ögonen. Varar några minuter. De har återkommit med jämna mellanrum de senaste 20 - 25 åren. Jag har snackat med new agare om ljusdimman men ingen vet inte vad det är. Det enda som kommer för mig är spiritismens ektoplasmafenomen.

Kanske är det en släng av epilepsins aurafenomen.En lightvariant utan anfall.
Det förstnämnda ser jag också om jag trycker lätt med fingret på ögongloben i ögonvrån. Det andra har jag aldrig erfarit. Det låter som att det skulle kunna vara någon slags tryckförändring i ögat eller blodkärlek kring näthinnan - alternativt någon neurologiskt i synbarken/optiska nerven.


Ektoplasma.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Ljusfenomen

Inläggav freddemalte » 05 jun 2015 21:50

Jo kanske är ektoplasman i syn- eller nervcellerna inblandade i fenomenet :mrgreen:
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ljusfenomen

Inläggav Algotezza » 07 jun 2015 15:54

freddemalte skrev:Jo kanske är ektoplasman i syn- eller nervcellerna inblandade i fenomenet :mrgreen:


Ena sidan av andliga fenomen är alltid materiell. Den andra upplevelsemässig och immateriell.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster