Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: Intuition

Inläggav iris » 14 apr 2021 20:58

Mlw skrev:Jag har just skrivit en artikel om ämnet:

Intuition is the coalescence of the three psychic functions

Abstract: The theory of four disunited psychic functions is critiqued. In accordance with Augustine’s theory of the Trinity as the prototype for the human soul, a unitive triadic structure is proposed. Intuition is not a separate psychic function. It is a triadic synthesis that brings wholeness of self and unity of consciousness.

Keywords: triadic psychic structure, intuition, feeling, wholeness, trinity, C. G. Jung, St Augustine, Mark Solms.

Läs artikeln här:

Intuition is the coalescence of the three psychic functions

Läste den och då jag läst många av Jungs böcker och även är bekant med de andra tankarna du tar upp - är det lysande!
Grattis!

rekoj

Inläggav rekoj » 15 apr 2021 21:47

En grej jag uppskattar med Jung är att han ofta är ödmjuk inför sin egen oförmåga att kunna beskriva vad han faktiskt vill beskriva. Den jungianska typologin exempelvis medger Jung själv att han inte kan beskriva på något rättvist sätt. Och jag tänker att det mer eller mindre följer av definitionen att det inte går att definiera. Det har och göra med medvetandet. Vart medvetandet befinner sig, och vart medvetandet inte befinner sig. Och att referera till en punkt utanför medvetandet, är om inte omöjligt, så i alla fall problematiskt, och något som är dömt att leda till viss förvrängning.
Kanske går det definiera begrepp som "tanke", "känsla", "sinnesförnimmelse", "intuition" någorlunda väl...men att sen vara medveten om "tankens princip", "intuitionens princip" etc, då blir det direkt svårare. Vet inte alls om jag själv uttrycker mig begripligt nu...
rekojs filosofiblogg: http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Skriver om C.G Jung, Wittgenstein, Bourdieu, med mer...
rekojs texter på svenska: http://davidholmberg.se/skrivarkiv/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 apr 2021 10:32

Kan någon som läst Jung, populariserad av Jordan Peterson, berätta vad som anses vara bra(av anhängarna) resp anus(av belackarna) med det han skriver? Lite kortfattat översiktligt? Tack på förhand!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris

Inläggav iris » 19 apr 2021 12:49

Anders skrev:Kan någon som läst Jung, populariserad av Jordan Peterson, berätta vad som anses vara bra(av anhängarna) resp anus(av belackarna) med det han skriver? Lite kortfattat översiktligt? Tack på förhand!

Jo... det är ju så när man lever i en tid där alla tror de har koll på allt bara de har läst en artikel kring något eller hört en podcast eller något annat --- i någon kortfattad whatever ---- detta förra sagt som varning för att försöka sammanfatta hans verk!!!!!!!
...men mannen du frågar om är för de första psykoanalysens fader - för det andra en forskare som hade mer än nästan 60 års klinisk erfarenhet --- reste över större delen av världen och skrev OTALIGA böcker --- lämnar en lista nedan...

https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Jung_publications

I samband med mina studier av Kant läste jag Jung och lite annat vid sidan om - de böcker jag läst (hela böcker) är 10 st ungefär... det han är bra på är symbolik och dröm bla. men genom sin ofattbara erfarenhet är han som en slags uppslagsbok i det mesta gällande människans inre liv.

Kan rekommendera om du är intresserad av psykologi hans analyser av framtiden och samtiden --- och vart det projekt vi började med "modernismen" och dess effekt på människan i väst: Modern Man in search of a Soul - eller On the Nature of Psyche ... de är sammanfattningar. Mycket bra!

Återgå till "Psykologi"