Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Intuition

Inläggav iris » 14 apr 2021 20:58

Mlw skrev:Jag har just skrivit en artikel om ämnet:

Intuition is the coalescence of the three psychic functions

Abstract: The theory of four disunited psychic functions is critiqued. In accordance with Augustine’s theory of the Trinity as the prototype for the human soul, a unitive triadic structure is proposed. Intuition is not a separate psychic function. It is a triadic synthesis that brings wholeness of self and unity of consciousness.

Keywords: triadic psychic structure, intuition, feeling, wholeness, trinity, C. G. Jung, St Augustine, Mark Solms.

Läs artikeln här:

Intuition is the coalescence of the three psychic functions



Läste den och då jag läst många av Jungs böcker och även är bekant med de andra tankarna du tar upp - är det lysande!
Grattis!

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Intuition

Inläggav David H » 15 apr 2021 21:47

En grej jag uppskattar med Jung är att han ofta är ödmjuk inför sin egen oförmåga att kunna beskriva vad han faktiskt vill beskriva. Den jungianska typologin exempelvis medger Jung själv att han inte kan beskriva på något rättvist sätt. Och jag tänker att det mer eller mindre följer av definitionen att det inte går att definiera. Det har och göra med medvetandet. Vart medvetandet befinner sig, och vart medvetandet inte befinner sig. Och att referera till en punkt utanför medvetandet, är om inte omöjligt, så i alla fall problematiskt, och något som är dömt att leda till viss förvrängning.
Kanske går det definiera begrepp som "tanke", "känsla", "sinnesförnimmelse", "intuition" någorlunda väl...men att sen vara medveten om "tankens princip", "intuitionens princip" etc, då blir det direkt svårare. Vet inte alls om jag själv uttrycker mig begripligt nu...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Anders » 19 apr 2021 10:32

Kan någon som läst Jung, populariserad av Jordan Peterson, berätta vad som anses vara bra(av anhängarna) resp anus(av belackarna) med det han skriver? Lite kortfattat översiktligt? Tack på förhand!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Intuition

Inläggav iris » 19 apr 2021 12:49

Anders skrev:Kan någon som läst Jung, populariserad av Jordan Peterson, berätta vad som anses vara bra(av anhängarna) resp anus(av belackarna) med det han skriver? Lite kortfattat översiktligt? Tack på förhand!



Jo... det är ju så när man lever i en tid där alla tror de har koll på allt bara de har läst en artikel kring något eller hört en podcast eller något annat --- i någon kortfattad whatever ---- detta förra sagt som varning för att försöka sammanfatta hans verk!!!!!!!
...men mannen du frågar om är för de första psykoanalysens fader - för det andra en forskare som hade mer än nästan 60 års klinisk erfarenhet --- reste över större delen av världen och skrev OTALIGA böcker --- lämnar en lista nedan...

https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Jung_publications

I samband med mina studier av Kant läste jag Jung och lite annat vid sidan om - de böcker jag läst (hela böcker) är 10 st ungefär... det han är bra på är symbolik och dröm bla. men genom sin ofattbara erfarenhet är han som en slags uppslagsbok i det mesta gällande människans inre liv.

Kan rekommendera om du är intresserad av psykologi hans analyser av framtiden och samtiden --- och vart det projekt vi började med "modernismen" och dess effekt på människan i väst: Modern Man in search of a Soul - eller On the Nature of Psyche ... de är sammanfattningar. Mycket bra!

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Intuition

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 20:42

Algotezza skrev:Vad är intuition? Vad menar just du att det är? (Eller Wikipedia etc)
Kan man lita på den? Varför? Varför inte?


Jag tänker lite på det som en mer eller mindre talande föraning som ibland t om är oberoende tidigare erfarenheter.
Kanske går det att tänka på som ett passivt ansamlande av information hos ens undermedvetna, som ännu inte har nått förståndet (förnuftet?).

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Intuition

Inläggav David H » 14 mar 2024 12:47

Samtal med ChatGPT om intuition:

---
Fråga: Är intuition en perceptiv funktion eller en bedömningsfunktion?

ChatGPT skrev:Intuition kan betraktas som både en perceptiv funktion och en bedömningsfunktion, beroende på hur man definierar och förstår begreppet. Inom olika teoretiska och filosofiska ramverk har intuition beskrivits på olika sätt, vilket kan leda till olika tolkningar av dess roll som perceptiv eller bedömningsfunktion.

När intuition betraktas som en perceptiv funktion, liknas den vanligtvis till en form av "inre perception" eller "inre kunskap" som ger oss omedelbar tillgång till insikter eller kunskap utan att förlita sig på traditionella sinnesperception. På detta sätt kan intuition ses som en form av perception som låter oss uppfatta eller förstå något på ett intuitivt eller icke-medierat sätt.

När intuition betraktas som en bedömningsfunktion, kan den tolkas som en kognitiv process som möjliggör för oss att göra snabba eller instinktiva bedömningar eller beslut baserade på vår inre kunskap eller erfarenhet. Intuition som en bedömningsfunktion kan användas för att göra snabba beslut eller dra slutsatser utan att genomgå en långvarig analytisk process.

Sammanfattningsvis kan intuition ses som både en perceptiv funktion och en bedömningsfunktion, beroende på hur man definierar och förstår dess roll i kognitiva processer. Det är viktigt att notera att olika teoretiska perspektiv och discipliner kan ha olika uppfattningar om vad intuition är och hur den fungerar i förhållande till perception och bedömning.


Fråga: Är intuition av form av perception?

ChatGPT skrev:Intuition kan betraktas som en form av perception, men det skiljer sig från traditionell sinnesperception på flera sätt. Sinnesperception, eller empirisk perception, involverar vanligtvis våra fysiska sinnen (syn, hörsel, smak, lukt, känsel) och ger oss information om den yttre världen genom att tolka sensorisk information.

Å andra sidan är intuition en kognitiv förmåga som ger oss omedelbar tillgång till kunskap eller insikter utan att behöva förlita oss på logiskt resonemang eller empirisk observation. Intuition kan ge oss en intuitiv förståelse av något utan att vi medvetet tänker på det eller genom att använda våra fysiska sinnen. Det är ofta beskrivet som en form av "inre kunskap" eller "magiskt sinne" som inte kan förklaras med traditionella sinnesperceptionsteorier.

Så, medan sinnesperception är inriktad på att uppfatta och tolka sensorisk information från den yttre världen, är intuition mer inriktad på att ge oss insikter eller kunskap som går bortom det som kan uppfattas med våra fysiska sinnen. Även om intuition och perception båda involverar en form av uppfattning eller insikt, skiljer sig deras natur och tillvägagångssätt åt.


Fråga: Vad finns för koppling mellan intuition och tredje ögat?

ChatGPT skrev:Begreppet "tredje ögat" är ofta förknippat med andliga och metafysiska traditioner och syftar på en symbolisk eller metaforisk föreställning om ett inre öga som ger insikt eller förståelse bortom det fysiska eller rationella. Inom dessa traditioner betraktas det tredje ögat som en förmåga att se eller förstå världen på ett djupare eller mer intuitivt sätt.

Kopplingen mellan tredje ögat och intuition ligger i idén om att det tredje ögat representerar en förmåga att se eller förstå världen på ett intuitivt eller icke-medierat sätt. Intuition, å andra sidan, är en kognitiv förmåga som ger oss omedelbar tillgång till kunskap eller insikter utan behov av logiskt resonemang eller empirisk observation.

Genom att associera tredje ögat med intuition kan man tolka det som att det tredje ögat ger oss möjligheten att se bortom det uppenbara eller det fysiska och uppfatta världen på ett djupare och mer intuitivt plan. På så sätt kan tredje ögat och intuition ses som komplementära begrepp som båda syftar till att ge oss insikt och förståelse på ett sätt som går bortom det rationella eller det fysiska sinnet.

Det är viktigt att notera att begreppet "tredje ögat" och intuition tolkas på olika sätt inom olika traditioner och perspektiv, och det finns inget entydigt svar på kopplingen mellan dem.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster