Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3217
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 19 nov 2020 13:37

Pilatus skrev:Jo visst är det så många tänker sig intuition. Men passar det in om du framför dig ser ett problem som kräver vissa insikter i matematik, biologi eller något annat ämne? Om du inte har kunskapen så kan du inte lösa problemet med aldrig så mycket känsla.


Ja för att lösa problem av den typen krävs annat än intuition.

Det får mig att minnas ett filosofiska rummet avsnitt jag lyssnade på i somras om förnuft och känsla:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1503136

Jag minns det som en argumentation om hur vida känslor har med sann kunskap att göra mellan Jonna Bornemark och Åsa Wikforss.
Åsa argumenterar för att de inte har där att göra och Jonna för en slags kompromiss att känslor delvis har där att göra men Åsa verkar ointresserad av det perspektivet. Jag håller med Jonna även om Åsa har rätt samtidigt :)

Men för själva kunskapen om det är sant att 1+1=2 och det som krävs för att veta detta så är det inte känsla eller intuition som påverkar. Däremot kan man tänka sig att när man har mycket kunskap och erfarenhet av matematiska tankegångar så får man ett tänkande som kan arbeta mer kontextuellt och associera saker mer direkt. Man kan minnas en hel tankestruktur som kan användas för att fylla i ett nytt problem i och på så sätt kommer det verka som man "bara vet" utan att ha tänkt sig fram till det just när problemet löses.

Intuition tänker jag mig kan vara ett sätt att värdera saker på med. Att släppa förnuftet och "bara gå på känsla" är en metod att välja riktning och leda till nya möjligheter man annars inte ser om man analyserar allt hela tiden.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Anders » 24 nov 2020 21:19

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Det är mycket tankar som "bubblar" upp från det undermedvetna.

Säkert, det undermedvetna är inblandat i mycket, i felsägningar och en del tanke-associationer (en vardaglig handling kan få oss att minnas/associera till en specifik händelse). Till exempel Marcel Proust berättelse om Combray och madeleinekakan som fick honom att minnas händelser i sin barndom. Men du får förklara hur det undermedvetna är inblandat i vårt intuitiva tänkande.

Då du löste riktigt svåra tal, på din nivå, i matematiken. Då du inte kunde använda standardförfaranden, utan var tvungen att "se igenom svårigheten", hur löste du då talet? Enbart med det kontrollerande överjaget?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17412
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 24 nov 2020 22:13

Anders skrev:
Pilatus skrev:Säkert, det undermedvetna är inblandat i mycket, i felsägningar och en del tanke-associationer (en vardaglig handling kan få oss att minnas/associera till en specifik händelse). Till exempel Marcel Proust berättelse om Combray och madeleinekakan som fick honom att minnas händelser i sin barndom. Men du får förklara hur det undermedvetna är inblandat i vårt intuitiva tänkande.

Då du löste riktigt svåra tal, på din nivå, i matematiken. Då du inte kunde använda standardförfaranden, utan var tvungen att "se igenom svårigheten", hur löste du då talet? Enbart med det kontrollerande överjaget?

Ja, just det. Men det är ju så att de tal vi fick på skrivningar kunde vara knepiga ekvationer. Det var nödvändigt att öva en hel del, man måste litet automatiskt se hur ett problem skall kunna lösas. Jag läste el och tele, senare data på den tiden inte allt var programkod. Många funktioner realiserades med IC-kretsar. Och ännu senare högnivåspråk.
Jag tror jag förstår hur du menar med din fråga, men jag har aldrig funderat på om problemlösning har med det undermedvetna att göra. I alla fall har jag inte sett psykoanalytikerna skriva om sådant och Jung har jag alltid ogillat av någon anledning. För mig handlar det endast om associativt tänkande, man måste ha förstått.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Intuition

Inläggav scirocco » 25 nov 2020 05:38

Hej alla! Har inte varit här på länge. Jag lever så vitt jag vet. Om jag skulle vara död så tycker jag inte det är nån större skillnad.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 25 nov 2020 10:28

scirocco skrev:Hej alla! Har inte varit här på länge. Jag lever så vitt jag vet. Om jag skulle vara död så tycker jag inte det är nån större skillnad.


Så känner jag också. När jag sluter ögonen lämnar jag världen för en stund. Sjuinker in i mig själv. Släpper taget en smula. Hade jag släppt det helt hade det varit good bye.
Algotezza aka Algotezza

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Intuition

Inläggav Melasu » 05 jan 2021 10:21

Vad som är karaktäristiskt hos intuitivt tänkande föreställer jag mig är att det inte i första hand åtföljs av en förnuftsmässig redogörelse för dess resultat. Det är självklart intressant med den medvetandefilosofiska aspekten i distinktionen mellan explicita och implicita kognitiva processer, såväl som den psykologiska distinktionen mellan det omedvetna och det medvetna skulle jag vilja påpeka. Jag tror själv det finns ett tankefel i att tro att intuition i sig bygger på erfarenhet. Det är självklart bara den erfarna som kan stödja en slutsats just i sin egenskap som erfaren, och ett resultat utan redogörelse kan endast accepteras om den som presenterar har denna egenskap. Jag tror inte att intuitivt tänkande i sig bygger på erfarenhet, bara dess giltighet. Det är således bara med erfarenhet som det intuitiva tänkandet äger giltighet eftersom det då kan anses välgrundat.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17412
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 05 jan 2021 11:07

Melasu skrev:Vad som är karaktäristiskt hos intuitivt tänkande föreställer jag mig är att det inte i första hand åtföljs av en förnuftsmässig redogörelse för dess resultat.

Intuition kan ses som begåvade gissningar (en syntes av) som tar hjälp av den erfarenhet och kunskap vi förvärvat. Det intuitiva tänkandet grundar ju sig på något, det kan vara en tidigare prövad metod att lösa ett problem, men prövad på en ny situation. Alla delar i tankekedjan är inte närvarande, men slutsatsen förefaller passa in för det aktuella problemet.
Moderator

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Intuition

Inläggav Melasu » 05 jan 2021 14:56

Ja, jag håller med. Intuition har delvis grund i erfarenheten och speciellt lyckad intuition bygger gärna på ett stort mått av erfarenhet. Jag tänker mig dock att det intuitiva tänkandet har en process bortom erfarenheten genom att vara en medfödd förmåga att använda sig av just erfarenheten.

En tolkning jag gör av ditt inlägg är att man kan se intuition som en underavdelning till heuristik. I så fall är problemet med den definition som du anger att den inte skiljer ut intuitivt tänkande ifrån applikation av en heuristik metod. Ett annat problem med din definition anser jag är att intuition reduceras till begreppet begåvad gissning som i sin tur kräver en förklaring.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Anders » 05 jan 2021 16:42

Intution = Hypotes?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17412
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 05 jan 2021 16:59

Anders skrev:Intution = Hypotes?

Nej, det är mer än en hypotes. Melasu beskriver begreppet intuition bra. Intuitionen kan närma sig en förvissning utan att vi riktigt kan göra klart på vilka grunder. Men intuitionen kan vara en idé till att bilda en hypotes. Vi får fundera på om den intuitivt grundade hypotesen är berättigad, om vi kan finna skäl till varför vi tror på den och vari den den eventuellt brister.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 05 jan 2021 17:06

Melasu skrev:Vad som är karaktäristiskt hos intuitivt tänkande föreställer jag mig är att det inte i första hand åtföljs av en förnuftsmässig redogörelse för dess resultat. Det är självklart intressant med den medvetandefilosofiska aspekten i distinktionen mellan explicita och implicita kognitiva processer, såväl som den psykologiska distinktionen mellan det omedvetna och det medvetna skulle jag vilja påpeka. Jag tror själv det finns ett tankefel i att tro att intuition i sig bygger på erfarenhet. Det är självklart bara den erfarna som kan stödja en slutsats just i sin egenskap som erfaren, och ett resultat utan redogörelse kan endast accepteras om den som presenterar har denna egenskap. Jag tror inte att intuitivt tänkande i sig bygger på erfarenhet, bara dess giltighet. Det är således bara med erfarenhet som det intuitiva tänkandet äger giltighet eftersom det då kan anses välgrundat.

Det är inte så genomtänkt från min sida.. Men "har denna egenskap" kan bytas ut mot "har vetskap om detta"... så inte bara endast.

Erfarenhet är lite tvetydigt.. Vem som helst kan påstås vara erfaren, även presidenter.

Eller?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17412
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 05 jan 2021 18:04

klorofyll skrev:Vem som helst kan påstås vara erfaren, även presidenter.

Men intuitionen räckte inte riktigt ända fram till ett slut på presidentmakten. Det påminner i all sin futtighet om generaldirektören Dan Eliasson som för sitt liv inte såg sitt eget agerande strida mot det MSB just proklamerat.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 05 jan 2021 21:21

Skrämmande... Det är ju ett tag sedan, men, om han någonsin satt sin fot i Bangkok, så räcker det.... Vilket jävla såll.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 06 jan 2021 07:57

Är svenska folket så outbildat att man får förlita sig till intiutionen gällande sin storhet?

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Intuition

Inläggav Melasu » 07 jan 2021 17:38

Nej, det svenska folket är väl relativt välutbildat.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster