Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 09 jan 2021 17:22

Sanning är det sanna svaret på en fråga som någon måste ställa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 09 jan 2021 20:56

klorofyll skrev:Sanning är det sanna svaret på en fråga som någon måste ställa.

Det måste du absolut ge oss ett exempel på. Om jag t ex måste ställa frågan: Kommer Donald Trump att ställa upp för Republican Party vid nästkommande presidentval? Vilket blir då det sanna svaret? Sanning skall väl motsvara någonting verkligt som går att kontrollera, klorofyll?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 10 jan 2021 06:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Sanning är det sanna svaret på en fråga som någon måste ställa.

Det måste du absolut ge oss ett exempel på. Om jag t ex måste ställa frågan: Kommer Donald Trump att ställa upp för Republican Party vid nästkommande presidentval? Vilket blir då det sanna svaret? Sanning skall väl motsvara någonting verkligt som går att kontrollera, klorofyll?

Vad vore kärlek utan liv?

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Mlw » 10 jan 2021 10:07

Intuition är "perception via det omedvetna" (Wiki). Det innebär att vi "observerar" en helhetsbild som det omedvetna genererat, kanske över längre tid. Det är en ovärderlig funktion i det mänskliga psyket. Både vetenskapsmän och konstnärer drar nytta av den. Den tycks ge diffus bild av framtiden. De människor som helt saknar intuition är praktiskt taget blinda. Drömmar är intuitiva och är därför väldigt värdefulla, även om man ej förstår dem intellektuellt. Drömmarna förstärker den intuitiva funktionen, och det är väl värt att bara begrunda dem.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 10 jan 2021 14:36

Pilatus skrev:Sanning skall väl motsvara någonting verkligt som går att kontrollera, klorofyll?

Men låt säga att två indianer bodde 5 mil från varandra för 1000 år sedan.. Hur ska du kunna veta det? Indianerna är döda, det finns inga kartor eller någon info alls att tillgå... Var det sant? Kanske det...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 10 jan 2021 14:48

Pilatus skrev:Vilket blir då det sanna svaret?


Det kanske inte blir 100% säkert förens det sker?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 11 jan 2021 13:32

Mlw skrev:Intuition är "perception via det omedvetna" (Wiki). Det innebär att vi "observerar" en helhetsbild som det omedvetna genererat, kanske över längre tid. Det är en ovärderlig funktion i det mänskliga psyket. Både vetenskapsmän och konstnärer drar nytta av den. Den tycks ge diffus bild av framtiden. De människor som helt saknar intuition är praktiskt taget blinda. Drömmar är intuitiva och är därför väldigt värdefulla, även om man ej förstår dem intellektuellt. Drömmarna förstärker den intuitiva funktionen, och det är väl värt att bara begrunda dem.


Det är ett samarbete mellan det omedvetna och det medvetna skulle jag säga. Det undermedvetna sammanställer saker och ger gissningar det medvetna får upp och det medvetna kopplar ihop dem och gör dem användbara. De blir användbara när de stämmer med något som har värde för hur vi tänker i våra liv.

Känner jag exempelvis att "nu ringer Kalle" och kalle inte ringer är det inte användbart. När vi känner så OCH Kalle ringer blir det användbart och då kallar vi det för intuition.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 11 jan 2021 21:19

Mlw skrev:Det är en ovärderlig funktion i det mänskliga psyket. Både vetenskapsmän och konstnärer drar nytta av den.

Jag tror att alla människor upplever sig ha intuition, men att bara vissa har en intuition som är värd att gå på...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 12 jan 2021 16:13

Holismssyn
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Intuition

Inläggav Vertumnus » 12 jan 2021 19:30

klorofyll skrev:Jag tror att alla människor upplever sig ha intuition, men att bara vissa har en intuition som är värd att gå på...


Jag tror inte man skall göra intuition till något exklusivt. Vi använder oss dagligen av intuition, även djur handlar intuitivt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 12 jan 2021 20:57

Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att alla människor upplever sig ha intuition, men att bara vissa har en intuition som är värd att gå på...


Jag tror inte man skall göra intuition till något exklusivt. Vi använder oss dagligen av intuition, även djur handlar intuitivt.

Absolut, är helt med dig. Intuition är dessutom ett väldigt överskattat ord. Eftersom det inte kräver någonting så kan man applicera det på allt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Anders » 12 jan 2021 22:31

Mlw skrev:Intuition är "perception via det omedvetna" (Wiki). Det innebär att vi "observerar" en helhetsbild som det omedvetna genererat, kanske över längre tid. Det är en ovärderlig funktion i det mänskliga psyket. Både vetenskapsmän och konstnärer drar nytta av den. Den tycks ge diffus bild av framtiden. De människor som helt saknar intuition är praktiskt taget blinda. Drömmar är intuitiva och är därför väldigt värdefulla, även om man ej förstår dem intellektuellt. Drömmarna förstärker den intuitiva funktionen, och det är väl värt att bara begrunda dem.

Man kan göra det enklare, man löser ingen icke-trivial matteuppgift utan intuition. Man ”ser” svårigheten, utsnför det mekaniska räknandet som provkonstruktören lagt in.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Anders » 12 jan 2021 22:33

Sen kan man fråga sig, kanske lite OT, vad det är för samband, eller förhållande, mellan intuition och kreativitet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 13 jan 2021 12:59

Anders skrev:Sen kan man fråga sig, kanske lite OT, vad det är för samband, eller förhållande, mellan intuition och kreativitet.


Jag tänker mig för det första att det finns ett. Det handlar om att se mönster som inte är invanda, givna och förutsägbara.
Kreativitet uppstår när man ser nya saker och blir motiverad att uttrycka dem samtidigt. Intuition är när man ser nya saker och tänker sig att det man ser är användbar kunskap om vad som kommer hända.

Kreativt och intuitivt tänkande är går hand i hand då man ser mening i saker där man när man ser den "upptäcker" dem.
Blir man inspirerad av det man upptäcker och uttrycker det uppfattas det som att man är kreativ.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 13 jan 2021 13:29

Smisk skrev:Kreativt och intuitivt tänkande är går hand i hand då man ser mening i saker där man när man ser den "upptäcker" dem. Blir man inspirerad av det man upptäcker och uttrycker det uppfattas det som att man är kreativ.

Om man är kreativ så hittar man på något som ingen tidigare sett, läst eller hört. Är man intuitiv så ser man lösningen på ett problem som man finner värt att pröva. Det är inte samma förmåga, men de kanske kan sägas vara besläktade. Inte heller finns sådana egenskaper jämnt fördelade, några är begåvade, skapar nytt. Andra är bra poliser, strateger eller problemlösare med intuitiv förmåga. Alternativt så skulle vi hylla Hans Holmer för hans makalösa intuition, eller de kreativa heminredarna på teve som målade svenska hem svarta.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster