Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 13 jan 2021 19:29

Kan man tänka...:

Smisk skrev:Kreativitet uppstår när man ser nya saker och blir motiverad att uttrycka dem samtidigt.

= att fråga, Varför?

Smisk skrev:Intuition är när man ser nya saker och tänker sig att det man ser är användbar kunskap om vad som kommer hända.

= att fråga, Hur?

Som attityd till uppgiften??

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 14 jan 2021 14:58

Intuition är väl att få eller inse en direkt lösning på ett problem utan föregående tankearbete. Kreativitet handlar om att kombinera det man redan vet på nytt sätt och behöver inte vara nyskapande på annat sätt än så vilket är stort nog, samt att se samband mellan skilda områden andra har svårt att se - tills den kreative pekat på det. Både intuition och kreativitet handlar om att inte göra på det gamla invanda sättet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 14 jan 2021 17:27

Algotezza skrev: Både intuition och kreativitet handlar om att inte göra på det gamla invanda sättet.



Exakt. Man ser något nytt fräscht. Jag tänker på det engelska ordet "Novelty" som inte verkar ha någon svensk motsvarighet direkt.
Intuition handlar om kunskapen man tänker sig att man har. Det kan som ni nämner vara lösning på problem men det kan lika gärna vara något man tänker sig skulle kunna hända eller en känsla för att man skall gå en viss väg och där träffar man någon man inte träffat på länge osv.

Man kallar det för intuition när man i efterhand ser att man "hade rätt" dock :)

Alla impulser som inte leder till något av "värde" kommer man inte minnas... även om de kan fungera på samma sätt.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Intuition

Inläggav Vertumnus » 15 jan 2021 20:04

Algotezza skrev:Intuition är väl att få eller inse en direkt lösning på ett problem utan föregående tankearbete.


Eller så är delar av tankearbetet redan utfört då det når medvetandet. Tänkandets verktyg var troligen till dels utvecklade innan de blev användbara verktyg för medvetandet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 17 jan 2021 17:10

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Intuition är väl att få eller inse en direkt lösning på ett problem utan föregående tankearbete.


Eller så är delar av tankearbetet redan utfört då det når medvetandet. Tänkandets verktyg var troligen till dels utvecklade innan de blev användbara verktyg för medvetandet.


Precisering: Intuition är väl att få eller inse en direkt lösning på ett problem utan föregående medvetet tankearbete.

Vertumnus skrev:Tänkandets verktyg var troligen till dels utvecklade innan de blev användbara verktyg för medvetandet.


Hur tänker du då?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Intuition

Inläggav Vertumnus » 17 jan 2021 18:27

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Intuition är väl att få eller inse en direkt lösning på ett problem utan föregående tankearbete.


Eller så är delar av tankearbetet redan utfört då det når medvetandet. Tänkandets verktyg var troligen till dels utvecklade innan de blev användbara verktyg för medvetandet.


Precisering: Intuition är väl att få eller inse en direkt lösning på ett problem utan föregående medvetet tankearbete.


Allt tänkande behöver inte vara medvetet. Det intuitionen tillhandahåller medvetandet är redan bearbetad information. Intuitionens evolutionära ursprung kan sannolikt kopplas till livets omedelbara behov av att agera eller reagera.

Vertumnus skrev:Tänkandets verktyg var troligen till dels utvecklade innan de blev användbara verktyg för medvetandet.


Algotezza skrev:Hur tänker du då?


Att intuitionen föregick och lade grunden för det medvetna tänkandet evolutionärt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 17 jan 2021 19:57

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Eller så är delar av tankearbetet redan utfört då det når medvetandet. Tänkandets verktyg var troligen till dels utvecklade innan de blev användbara verktyg för medvetandet.


Precisering: Intuition är väl att få eller inse en direkt lösning på ett problem utan föregående medvetet tankearbete.


Allt tänkande behöver inte vara medvetet. Det intuitionen tillhandahåller medvetandet är redan bearbetad information. Intuitionens evolutionära ursprung kan sannolikt kopplas till livets omedelbara behov av att agera eller reagera.

Vertumnus skrev:Tänkandets verktyg var troligen till dels utvecklade innan de blev användbara verktyg för medvetandet.


Algotezza skrev:Hur tänker du då?


Att intuitionen föregick och lade grunden för det medvetna tänkandet evolutionärt.


Jag vet inte.

Jag vill dock snarare kalla det för aningar det som sker omedvetet än att kalla det tänkande.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Intuition

Inläggav Vertumnus » 17 jan 2021 20:15

Algotezza skrev:Jag vill dock snarare kalla det för aningar det som sker omedvetet än att kalla det tänkande.


Omedvetet tänkande kompliserar onekligen Descartes slutsats. Samtidigt placerade Nietzsche förnuftet snarare i inälvorna än i medvetandet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 18 jan 2021 11:18

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Jag vill dock snarare kalla det för aningar det som sker omedvetet än att kalla det tänkande.


Omedvetet tänkande kompliserar onekligen Descartes slutsats. Samtidigt placerade Nietzsche förnuftet snarare i inälvorna än i medvetandet.


Rapningar och fisar ligger väl närmare vårt tänkande än ord, även om ord kan vara tarmprodukter i verbaliserad form.

Jesus placerade tänkandet i hjärtat och känslorna i magen, om jag inte minns fel. Fråga mig dock inte om Bibelställen.

I hjärnan råder väl i så fall mest mörker enligt både Nietzsche och Jesus, får man förmoda.

För egen del menar jag att både förnuft och känsla genomsyrar hela kroppen, liksom olika medvetenhetsgrader. De är inte placerade här eller där.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Intuition

Inläggav Vertumnus » 18 jan 2021 13:08

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Jag vill dock snarare kalla det för aningar det som sker omedvetet än att kalla det tänkande.


Omedvetet tänkande kompliserar onekligen Descartes slutsats. Samtidigt placerade Nietzsche förnuftet snarare i inälvorna än i medvetandet.


Rapningar och fisar ligger väl närmare vårt tänkande än ord, även om ord kan vara tarmprodukter i verbaliserad form.

Jesus placerade tänkandet i hjärtat och känslorna i magen, om jag inte minns fel. Fråga mig dock inte om Bibelställen.

I hjärnan råder väl i så fall mest mörker enligt både Nietzsche och Jesus, får man förmoda.

För egen del menar jag att både förnuft och känsla genomsyrar hela kroppen, liksom olika medvetenhetsgrader. De är inte placerade här eller där.


Haha, jag tror inte Nietzsche bokstavligen menade att vi tänker med levern eller njurararna. Nietzsches filosofi är en livsfilosofi och han menad nog snarare att vår medvetna kunskap var en bråkdel av den kunskap som ligger lagrad i vår organism när det gäller liv och överlevnad (vilket mer närmar sig din sista mening). Han utryckte misstro mot filosofins eteblerade misstro som han ansåg hade tagit livsfientliga former. Och han påpekar hur Sokrates efter att ha tömt giftbägaren uttryckligen talar om livet som en sjukdom. Det går en skiljelinje mellan intuitivt tal och handlande och tänknde på så vis att intuitionen verkar mitt i det sjudande livet medan tänkandet drar dig tillbaka in i dig själv.

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 27 jan 2021 14:18

Jag ser det undermedvetna som processer som fungerar som tänkande men är omedvetna.
Det är lite som en dynamisk handkontroll (till tv-spel) som finns tillgänglig för medvetandet.
Det ger oss det vi uppfattar och styr med och vi påverkar det inte direkt även om vi kan påverka vad vi gör med det.

Intuition kommer från dessa processer och när vi blir medvetna om att det är vi som "vet sakerna" fast vi inte medvetet tänkt fram dem och de har värde för oss behöver vi något att kalla detta. Intuition.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 29 jan 2021 20:38

Man vet vad man ska göra "därför att man har varit där förut", mentalt. Jag tror inte på något omedvetet tänkande. Ser det mer som ett fågel-perspektiv. Ungefär som att någon säger något, och man vet vad som menas.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Anders » 29 jan 2021 22:39

Kan ni sätta er i mentala tillstånd så att intutionen funkar bättre? Jag har faktiskt inte testat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 01 feb 2021 11:41

klorofyll skrev:Man vet vad man ska göra "därför att man har varit där förut", mentalt. Jag tror inte på något omedvetet tänkande. Ser det mer som ett fågel-perspektiv. Ungefär som att någon säger något, och man vet vad som menas.


Det man menar med begreppet är att det är det som pågår inom psyket man inte är medveten om. Precis det som händer när man drömmer. Drömmer man och minns saker när man vaknar är det saker i det undermedvetna. Att man vet vad som menas med saker är för att man har processer som hanterar intrycken automatiskt, detta är undermedvetna. Medvetandet är som en liten spegel som delvis kan styras och påverka saker men det mesta är automatiskt.

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 01 feb 2021 11:45

Anders skrev:Kan ni sätta er i mentala tillstånd så att intutionen funkar bättre? Jag har faktiskt inte testat.


Ja det är uppenbart för mig. Ett sätt att göra det på är att ta 2 glas vin ;)

Man får lägga förnuftet åt sidan och öka inlevelsen i den direkta erfarenheten man har nu och känna sig fram till vad som känns "rätt".
Om förnuftiga tankar "rättar till beteendet" är det funktionen som trycker ned intuitionen.

Ett exempel för min del är när jag gör musik. Det går inte att tänka sig fram till med förnuftet utan kräver musikalitetskänslor. Jag "slår på dem" och följer med vad som händer.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 74 och 0 gäster