Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Conocimiento
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 jul 2004 19:10

Re: Intuition

Inläggav Conocimiento » 15 apr 2016 17:07

Algotezza skrev:Intuition = Automation?


Inte nödvändigtvis, åtminstone för basketspelaren. Någonstans krävs en medveten handling som följd av den information intuitionen ger. Intuitionen, som baseras på erfarenhet, ger information till basketspelaren, vilket gör att basketspelaren medvetet kan handla därefter.

Som i ett exempel där intuitionen signalerar att någon inte står rätt till; en fara lurar. Kanske baseras det då på lång erfarenhet av situationer där "allt varit normalt", men att i en hotande situation är det något i momentet som avviker från all tidigare samlad erfarenhet. Informationen gör att personen kan handla därefter, exempelvis genom att lämna situationen.

Fast ja, någonstans är väl en handling alltid automatiserad då den bygger på något tidigare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 15 apr 2016 19:44

Vilken skillnad finns mellan aning och intuition?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 15 apr 2016 22:31

Conocimiento skrev:Inte nödvändigtvis, åtminstone för basketspelaren.

Oh, jag tror det är komplext. Handlar det verkligen om medvetna beslut? I det militära tränas vissa scheman in så de kan utföras automatiskt, minnet sitter i musklerna, säger man. Man har inte tid att tänka, är kanske dessutom blockerad av stresshormoner.
Conocimiento skrev:Som i ett exempel där intuitionen signalerar att någon inte står rätt till; en fara lurar. Kanske baseras det då på lång erfarenhet av situationer där "allt varit normalt", men att i en hotande situation är det något i momentet som avviker från all tidigare samlad erfarenhet. Informationen gör att personen kan handla därefter, exempelvis genom att lämna situationen.

Varför inte? Säg att vi ställs inför ett problem där vi saknar en massa information. Det omedelbara behovet är relevant information. Den knapphändiga information vi har är otillräcklig. En viss intuition kan här vara till hjälp. Vi beslutar oss för att pröva hypotes A, något måste vi göra. Om det inte alls fungerar har vi i alla fall fått ny information som i bästa fall kan hjälpa oss. Så fortsätter vi tills vi får en idé om lösningen, inte som vi tänkte, kanske något helt annorlunda. Vi prövar och finner att det var den enda lösningen som kunde ha framgång. Ungefär som en metod att finna nyckeln till en kod.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 16 apr 2016 11:57

Conocimiento skrev:Är inte intuition baserat på erfarenhet?

Jag tänker mig exempelvis en basketspelare. Ju mer erfarenhet i det praktiska (basketspelandet) denne har, desto mer utvecklas intuitionen i just den kontexten (som säkert går att anamma i andra livssituationer). Flera moment uppfattas i samlad vy, men för att det ska vara möjligt krävs det att basketspelaren har erfarenhet av varje moment. Det går inte att tänka varje moment separat, utan basketspelaren kan greppa alla momenten samtidigt, som bildar intuitionen.

För en erfaren basketspelare finns intuitionen där som en sammanslagen känsla av alla moment. Känslan att passa bollen till rätt ställe utan att ens behöva titta är nästan oförklarlig, för efter flera tusen liknande situationer i högt tempo är erfarenheten så pass finslipad att den till slut sitter i ryggmärgen och ja, centrala nervsystemet.

Japp, det är vad som krävs, hårt arbete, att ständigt pressa sig mot gränsen av vad som är genomförbart, i en medveten närvaro.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 17 apr 2016 23:37

klorofyll skrev:Japp, det är vad som krävs, hårt arbete, att ständigt pressa sig mot gränsen av vad som är genomförbart, i en medveten närvaro.

Hur menar du att denna kampvilja är ett villkor för intuition? Det låter bara svettigt.

Jag föreställer mig att intuition är bra då man löser ett schackproblem, eller att finna en framgångsrik strategi i ett spel, att finna beviset för ett problem i geometri, lösningen på verkliga kriminalfall och liknande. Kanske förstod jag inte din tanke?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 18 apr 2016 12:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Japp, det är vad som krävs, hårt arbete, att ständigt pressa sig mot gränsen av vad som är genomförbart, i en medveten närvaro.

Hur menar du att denna kampvilja är ett villkor för intuition? Det låter bara svettigt.

Jag föreställer mig att intuition är bra då man löser ett schackproblem, eller att finna en framgångsrik strategi i ett spel, att finna beviset för ett problem i geometri, lösningen på verkliga kriminalfall och liknande. Kanske förstod jag inte din tanke?

Jag menar att man kan arbeta hårt mentalt, även oerhört enkla, praktiska uppgifter kan bli väldigt påfrestande mentalt om de upprepas monotont. När man begränsar sig till en uppgift eller område så blir man duktig inom det. Jag hörde nyligen följande fråga ställas: Vid vilken ålder bör man låta barn använda kniv? Poängen är att ju längre man väntar (av säkerhetsskäl) desto mindre erfarenhet har barnet av att hantera vassa föremål. Intuition kan antagligen grundläggas under hela livet.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Intuition

Inläggav David H » 18 apr 2016 21:07

Algotezza skrev:Vad är intuition? Vad menar just du att det är? (Eller Wikipedia etc)
Kan man lita på den? Varför? Varför inte?


Det kan vara svårt att definiera ett begrepp på ett fundamentalt plan, eftersom man då kan behöva definiera begreppen som definierar begreppen osv.

Personligen tycker jag C. G. Jung skriver intressant om intuition,,, men inte direkt för att jag anser att han ger en "korrekt" definition av intuition, utan snarare då att det skrivs om i ett intressant sammanhang.
Intuition beskrivs hos Jung som en form av perception som utgör en motsats till "sinnesförnimmelsen"...som ett begrundande utan användning av "fysiska sinnen". Det kan nog sägas skiljas en del från wikipedias beskrivning av intuition eftersom där görs ingen sammankoppling mellan intuition och perception.

Och kan man lita på denna intuition? Jag skulle svara att man kan lita på intuitionen, men på sätt och vis inte eftersom man kan också misstolka intuitionen. Jag tänker att man kan utgå från att intuitionen alltid är rätt, men tolkningen av intuitionen kan vara fel.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 05 sep 2020 19:17

En litet annorlunda idé. Intuitivt tänkande som inre modellbyggande. Man försöker sätta sig in i en tänkt situation, t ex då vi försöker förstå en annan människa. På basis av vad man vet om den andre, försöker man sätta sig in i hennes omständighet.

Intuition, summan av all vår erfarenhet. Kanske kan ses som begåvade gissningar som bygger på den kunskap vi förvärvat. Intuition är inte som Kant hävdade, ett rent aprioristiskt (som utgår från förnuftet) medel för kunskap. Den är snarare en vana som har sina rötter i psykisk tröghet. Ref. utgår från Hans Hahn, Intuitionens kris Sigma nr 5
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Intuition

Inläggav hakkapeliitta » 05 sep 2020 21:53

Pilatus skrev:Intuition, summan av all vår erfarenhet. Kanske kan ses som begåvade gissningar som bygger på den kunskap vi förvärvat.

Är säkert så att intuition grundas på samlad erfarenhet. I mötet mellan människor eller situationer i livet, kan man efter tillräckligt många upprepningar skönja ett mönster, som i detaljer kanske skiljer åt men har samma ”grundstruktur”.

Déjᾲ-vu upplevelsen tror jag har samma orsaker.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 07 sep 2020 05:40

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Intuition, summan av all vår erfarenhet. Kanske kan ses som begåvade gissningar som bygger på den kunskap vi förvärvat.

Är säkert så att intuition grundas på samlad erfarenhet. I mötet mellan människor eller situationer i livet, kan man efter tillräckligt många upprepningar skönja ett mönster, som i detaljer kanske skiljer åt men har samma ”grundstruktur”.

Déjᾲ-vu upplevelsen tror jag har samma orsaker.

Jag fick deja-vu när jag läste det du skrev här.

Någon frågade mig vad mamman i Barna Hedenhös hette... Och jag hade svaret direkt. Helt otroligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 07 sep 2020 09:27

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Déjᾲ-vu upplevelsen tror jag har samma orsaker.

Jag fick deja-vu när jag läste det du skrev här. Någon frågade mig vad mamman i Barna Hedenhös hette... Och jag hade svaret direkt. Helt otroligt.

Men då var det inte déjà-vu. En förklaring av deja vu är att vi uppfattar en strukturell likhet som något vi upplevt tidigare (vi tolkar denna "igenkänning" som ett minne).

(Familjen Hedenhös består av pappa Ben, mamma Knota och barnen Sten och Flisa. Deras husdjur består av hunden Urax, hästen Hårfagre och kon Mura.)
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 07 sep 2020 12:55

lynx skrev:Kan inte påstå att jag märker av att jag tänker när jag går på min intuition. Men det kanske jag gör? Fast då lär ju dessa tankar röra sig enormt snabbt. Är fartbegränsning att rekommendera? Nja, vette tusan...


Intuition är inte tänkande i tid utan association genom direkt förnimmelse. Det är fortfarande tänkande men inte på samma sätt som när man "tänker igenom något".

Man kan säga att det är ett meningssamband som riktar uppmärksamheten mot något vi inte "tänkt oss fram till" men som är användbart på samma sätt som något vi tänkt igenom.

Mycket av det som är intuitivt är inte användbart men när det är det kallar vi det för intuition då vi just inte "tänkt oss fram till det".

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Intuition

Inläggav Anne » 07 sep 2020 18:34

Så kan det mycket väl förhålla sig, Smisk. Men det är ju ändå intressant när det rör sig om helt nya, främmande situationer od.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Intuition

Inläggav Smisk » 08 sep 2020 10:00

lynx skrev:Så kan det mycket väl förhålla sig, Smisk. Men det är ju ändå intressant när det rör sig om helt nya, främmande situationer od.


Klart det är intressant.

Det finns något som ibland kallas Vision logic som är förmågan att med en sammansatt bild av något se förhållandet till en annan.
Att se komplexa samband i något för att man har en bild av något annat redo man ser dem med.

Det är lite som att ha ett skelett man fyllt med substans sedan tidigare och att sedan använda det skelettet till att se hur andra saker förhåller sig till det.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Intuition

Inläggav Anne » 08 sep 2020 12:52

Vision logic minsann. Det är ett okänt begrepp för mig, men jag ska googla lite på det. Tack för tipset!


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster