Att vara god.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 23 apr 2015 18:57

Men om målet är att hjälpa andra villkorslöst därför att medkänslan påbjuder det - och inte primärt för att uppnå den personliga tillfredsställelsen som mer blir en icke avsedd bonus...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Att vara god.

Inläggav Vertumnus » 23 apr 2015 19:12

Algotezza skrev:Men om målet är att hjälpa andra villkorslöst därför att medkänslan påbjuder det - och inte primärt för att uppnå den personliga tillfredsställelsen som mer blir en icke avsedd bonus...


Ungeför så.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 24 apr 2015 01:06

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Men om målet är att hjälpa andra villkorslöst därför att medkänslan påbjuder det - och inte primärt för att uppnå den personliga tillfredsställelsen som mer blir en icke avsedd bonus...

Ungeför så.

Varför villkorslöst? Det kan visa sig kostbart. Om någon anser sig behöva vår bil så tvekar vi väl i alla fall litet?

Vår plikt- och medkänsla kan i extremfallet vara förenat med livsfara. Jag tänker på brandmännen som 2001 försökte rädda människorna ut ur de brinnande tvillingtornen i WTC.

Godheten tycks vara beroende av situationen. Om det gäller att rädda människors liv så är många beredda till stort risktagande. Om någon endast suktar efter din iPhone 7-prototyp är det en helt annan sak. Vår beredskap att hjälpa blir omvänd och vi försvarar vår egendom i motsvarande grad.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 24 apr 2015 06:36

Pilatus skrev:Varför villkorslöst? Det kan visa sig kostbart. Om någon anser sig behöva vår bil så tvekar vi väl i alla fall litet?

Vår plikt- och medkänsla kan i extremfallet vara förenat med livsfara. Jag tänker på brandmännen som 2001 försökte rädda människorna ut ur de brinnande tvillingtornen i WTC.

Godheten tycks vara beroende av situationen. Om det gäller att rädda människors liv så är många beredda till stort risktagande. Om någon endast suktar efter din iPhone 7-prototyp är det en helt annan sak. Vår beredskap att hjälpa blir omvänd och vi försvarar vår egendom i motsvarande grad.


Ja, var går gränsen mellan godhet och tanklöshet, dumdristighet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Att vara god.

Inläggav Vertumnus » 24 apr 2015 07:25

Algotezza skrev:
Så Gud överger den som är god?


Jesus framstår i västerlandet som själva sinnebilden för godhet, för att vara god. Till skillnad från filosofen som alltid polimiserar med sig själv måste den som vill göra sig till ett redskap för det goda på motsvarande vis befinna sig i samtal med Gud, källan till det goda. Därmed kan han också känna sig övergiven av Gud.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Anders » 24 apr 2015 08:04

Håhå jaja. Låter som en blandning mellan väckelserörelse och rika föräldrars vänsterungdomar som sitter och är ädla över en flaska rödvin 1968, och pratar om "vi" och innefattar människor som inte har samma pekuniärt oberoende bakgrund.
Lustigt att Einhorn kunde ha så bra grepp.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 24 apr 2015 08:17

Anders skrev:Håhå jaja. Låter som en blandning mellan väckelserörelse och rika föräldrars vänsterungdomar som sitter och är ädla över en flaska rödvin 1968, och pratar om "vi" och innefattar människor som inte har samma pekuniärt oberoende bakgrund.
Lustigt att Einhorn kunde ha så bra grepp.


Vad har du för syn på själva ämnet, godhet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 24 apr 2015 14:29

Anders skrev:Att folk lite planlöst håller på och offrar sig för något, vad är det för bra med det?

Jag har just kommit till insikt om tron på detta, jag tror att människors problem oftast inte är hur de skall få tillgång till energi, känna glädje och välmående för stunden, utan hur de skall komma till förståelse om vad de skall använda den till på sikt, så att inte glädjen snart övergår i leda och tristess. Jag tror att det är avgörande för människan var hon plöjer ner sin energi. När man kommit på något gott som man verkligen vill engagera sig för så tror jag inte att man behöver få något tillbaka.

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Att vara god.

Inläggav mullback » 24 apr 2015 15:08

Vad är det som hindrar oss från att vara goda?


Ni har skrivit mycket bra saker och jag känner mig lite ogod då det saknas en gilla knapp möjlighet här. Då blir jag lite automatiskt påmind om möjligheten att förtälja att jag tycker ni skriver bra saker istället. Pilatus nämnde konsekvensesfaktorn av våra handlingar.
Godhet kräver kort och gott tanke och handling.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Att vara god.

Inläggav Vertumnus » 25 apr 2015 09:11

Godhet och ondska är begrepp som helt och hållet vänder sig till andra människor/varelsers väl och ve. Båda hör i sin renaste form likt Platons idéer hemma på en plats bortom världen. Att vara en del av världen innebär att existera på världens vilkor. Den traditionella plats som erbjudits den som vill inrätta sitt liv helt enligt godhetens princip har varit klostren, en plats dold för världens ögon och endast bevittnad av Gud. Såväl ondska som godhet sätter, när de kommer till fullt uttryck, världens existens på spel.

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Att vara god.

Inläggav mullback » 25 apr 2015 09:54

En vän av mig sade:

Godhet eller ondska blir det först när någon avyttrar en åsikt kring själva handlingen.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.

Nils Ferlin

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Att vara god.

Inläggav reflex » 25 apr 2015 10:03

mullback skrev:En vän av mig sade:

Godhet eller ondska blir det först när någon avyttrar en åsikt kring själva handlingen.

Samma handling kan dessutom uppfattas som ondska av en och godhet av någon annan....
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 25 apr 2015 10:08

Vertumnus skrev:Godhet och ondska är begrepp som helt och hållet vänder sig till andra människor/varelsers väl och ve. Båda hör i sin renaste form likt Platons idéer hemma på en plats bortom världen. Att vara en del av världen innebär att existera på världens vilkor. Den traditionella plats som erbjudits den som vill inrätta sitt liv helt enligt godhetens princip har varit klostren, en plats dold för världens ögon och endast bevittnad av Gud. Såväl ondska som godhet sätter, när de kommer till fullt uttryck, världens existens på spel.

Ställer du inte nu krav på godheten som den inte kan uppfylla? Har du inte hållit upp dörren åt någon, väntat vid en hissdörr på att någon skall hinna, sagt till en chaufför att öppna dörren för att en barnvagn skall med, hjälpt med allt möjligt - inte för att vara god, utan bara för att du varit i position att kunna hjälpa?
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Att vara god.

Inläggav reflex » 25 apr 2015 10:22

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:Godhet och ondska är begrepp som helt och hållet vänder sig till andra människor/varelsers väl och ve. Båda hör i sin renaste form likt Platons idéer hemma på en plats bortom världen. Att vara en del av världen innebär att existera på världens vilkor. Den traditionella plats som erbjudits den som vill inrätta sitt liv helt enligt godhetens princip har varit klostren, en plats dold för världens ögon och endast bevittnad av Gud. Såväl ondska som godhet sätter, när de kommer till fullt uttryck, världens existens på spel.

Ställer du inte nu krav på godheten som den inte kan uppfylla? Har du inte hållit upp dörren åt någon, väntat vid en hissdörr på att någon skall hinna, sagt till en chaufför att öppna dörren för att en barnvagn skall med, hjälpt med allt möjligt - inte för att vara god, utan bara för att du varit i position att kunna hjälpa?

Sant. Den allra sämsta platsen att vara god på måste vara i ett kloster. Där har du ju få tillfällen till detta.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Att vara god.

Inläggav Vertumnus » 25 apr 2015 10:43

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:Godhet och ondska är begrepp som helt och hållet vänder sig till andra människor/varelsers väl och ve. Båda hör i sin renaste form likt Platons idéer hemma på en plats bortom världen. Att vara en del av världen innebär att existera på världens vilkor. Den traditionella plats som erbjudits den som vill inrätta sitt liv helt enligt godhetens princip har varit klostren, en plats dold för världens ögon och endast bevittnad av Gud. Såväl ondska som godhet sätter, när de kommer till fullt uttryck, världens existens på spel.

Ställer du inte nu krav på godheten som den inte kan uppfylla? Har du inte hållit upp dörren åt någon, väntat vid en hissdörr på att någon skall hinna, sagt till en chaufför att öppna dörren för att en barnvagn skall med, hjälpt med allt möjligt - inte för att vara god, utan bara för att du varit i position att kunna hjälpa?


Många handlingar kan utifrån handlingen benämnas altruistiska, medmänskliga eller goda i en vardaglig mening. Men är altruism, och godhet samma sak?

Jag uppfattar godhet som ett begrepp med ursprung i en religiös kontext och som med tron förväntas vara ledande princip.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster