Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Rotkiv » 11 jun 2015 07:10

Psykologi används idag inom flera områden. Exempelvis: Hur får jag barnen i skolan att lyssna bättre och vilja lära sig mera. Hur får vi medborgarna att röst a rätt. Det blir psykologi ur en kommersiell synvinkel. Detta finns säkert inom alla områden av livet och all kunskap som delas om psykologi utgår inte från att vinna en fördel eller manipulera andra. Men det är inom det området som jag vill hålla mig till i den här tråden.

Ett av de områden där det är som mest acceptabelt att diskutera, lära sig och utveckla sig inom psykologi och mental manupilation är inom företagande och specifikt försäljning/marknadsföring. Så då tänkte jag att vi kan posta intressanta artiklar, klipp från nätet och diskutera dessa utifrån ett moraliskt, etiskt och praktiskt perspektiv. Fungerar dessa knep verkligen?

Nedan har ni ett klipp på en av de idag främsta inom försäljning och utbildning av säljare. Du får se i klippet när han utbildar sin personla och gör detta genom att ta över ett riktigt samtal från en av sina säljare och sättet som han gör detta på är både intressant som imponerande men även lätt ångestframkallande.

Det som jag ser som intressantast är att många tittar på detta och tänker så här vill jag själv göra, lära mig, ta efter. Så vad tycker ni om det ni ser i videon?

Tänk nu att endast i Sverige arbetar ca 100 000 personer med någon form av telefonförsäljning. Sen räkna in alla andra som har titeln säljare eller underkategori till detsamma. Så märker vi att detta är en stor del av vår dolda vardag. Detta behöver inte vara typisk säljpsykologi utan inom alla områden som går ut på att vinna något utifrån ett mentalt/psykologiskt spel.

Actual Live Sales Call Sales Training

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Anne » 11 jun 2015 15:54

Jag mår så dåligt över detta. Psykologin missbrukas enormt. Med makt följer ansvar och är man inte beredd att ta ansvar ska man inte heller ha makt. Punkt.

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Rotkiv » 11 jun 2015 17:06

lynx skrev:Jag mår så dåligt över detta. Psykologin missbrukas enormt. Med makt följer ansvar och är man inte beredd att ta ansvar ska man inte heller ha makt. Punkt.


Jo förstår det. Det är ganska sjukt egentligen. Det som blir lite kul i det här klippet är att han säljer sig själv och sina utbildningar. Så kunden som köper här, köper den här killens stil för sin egen organisation, haha.

Men generellt att ta komandot för att sen putsa på relationen senare är vanligare än man tror idag. Något iofs som det kommer nya tankar kring relationer främst som det nya sättet att skapa relation på. Vilket ökar trycket på att förstå psykologin bakom att fatta ett beslut.

Som teknik så är fungerar den. Men håller med om att den ger en skev bild av vad allt egentligen borde stå för.

Är det moraliskt försvarbart att arbeta på detta sätt och är det något som är vettigt för unga att sitta och försöka lära sig?

Edit: Detta är ett av syftena med tråden att få reaktioner och diskutera vad som är ok och inte ok.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Algotezza » 11 jun 2015 18:42

Intressant är också psykologin bakom berättelser, vad som krävs för att vi ska ha intresse för en berättelse. I reklamen försöker man ofta skapa berättelser. För att hålla intresset vid liv. ICA-filmerna t.ex.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Rotkiv » 11 jun 2015 19:00

Algotezza skrev:Intressant är också psykologin bakom berättelser, vad som krävs för att vi ska ha intresse för en berättelse. I reklamen försöker man ofta skapa berättelser. För att hålla intresset vid liv. ICA-filmerna t.ex.


Det är egentligen "värre" med ICA´s reklamfilmer än han som säljer sin egen utbildning på ett aggresivt sätt. Reklamen går in under skinnet medan säljsamtalet är mer direkt och bygger på rakhet att du ska köpa för att du behöver det.

Är de trådar som skapas här berättelser?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Algotezza » 11 jun 2015 19:58

Rotkiv skrev:
Algotezza skrev:Intressant är också psykologin bakom berättelser, vad som krävs för att vi ska ha intresse för en berättelse. I reklamen försöker man ofta skapa berättelser. För att hålla intresset vid liv. ICA-filmerna t.ex.


Det är egentligen "värre" med ICA´s reklamfilmer än han som säljer sin egen utbildning på ett aggresivt sätt. Reklamen går in under skinnet medan säljsamtalet är mer direkt och bygger på rakhet att du ska köpa för att du behöver det.

Är de trådar som skapas här berättelser?


Delvis. Men utan att följa intrigkurvan direkt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Pilatus » 12 jun 2015 00:54

Algotezza skrev:
Rotkiv skrev:Det är egentligen "värre" med ICA´s reklamfilmer än han som säljer sin egen utbildning på ett aggresivt sätt. Reklamen går in under skinnet medan säljsamtalet är mer direkt och bygger på rakhet att du ska köpa för att du behöver det.
Är de trådar som skapas här berättelser?

Delvis. Men utan att följa intrigkurvan direkt.

Men vi kanske har något som vi väldigt gärna vill prångla ut, eller uppnå? Loa Falkman kan ju framstå som tämligen naiv jämfört med alla märkliga önskningar som döljer sig under olika filosofiska förklädnader, just här på forumet. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Psykologi ur ett kommersiellt perspektiv - Kom in och titta

Inläggav Algotezza » 12 jun 2015 08:48

Pilatus skrev:Men vi kanske har något som vi väldigt gärna vill prångla ut, eller uppnå? Loa Falkman kan ju framstå som tämligen naiv jämfört med alla märkliga önskningar som döljer sig under olika filosofiska förklädnader, just här på forumet. :)


Filosofisk marknad?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster