Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav klorofyll » 24 sep 2015 12:29

Pilatus skrev:Sett i detta perspektiv är människan optimistisk och det kanske är bra.

Ja, men det får mig att tänka på hur Volkswagen fuskat med sina bilar i utsläppstester.

Okej, hur blir man en realist eller åtminstone mer realistisk? Finns det något knep?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Pilatus » 24 sep 2015 13:32

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sett i detta perspektiv är människan optimistisk och det kanske är bra.

Ja, men det får mig att tänka på hur Volkswagen fuskat med sina bilar i utsläppstester.
Okej, hur blir man en realist eller åtminstone mer realistisk? Finns det något knep?

Ja, det bästa "knepet" är att vi är ärliga, åtminstone mot oss själva.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav klorofyll » 24 sep 2015 17:24

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sett i detta perspektiv är människan optimistisk och det kanske är bra.

Ja, men det får mig att tänka på hur Volkswagen fuskat med sina bilar i utsläppstester.
Okej, hur blir man en realist eller åtminstone mer realistisk? Finns det något knep?

Ja, det bästa "knepet" är att vi är ärliga, åtminstone mot oss själva.

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att den här realistiska hållningen till livet ger oss några djupare sanningar. Realismen kommer aldrig tala om för dig på vilket sätt du är unik, att över huvud taget tro något leder väl bort från den realistiska fåran?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Pilatus » 24 sep 2015 18:02

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Okej, hur blir man en realist eller åtminstone mer realistisk? Finns det något knep?

Ja, det bästa "knepet" är att vi är ärliga, åtminstone mot oss själva.

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att den här realistiska hållningen till livet ger oss några djupare sanningar.

Vad är en djupare sanning? Räcker det inte med att något är sant?
klorofyll skrev:Realismen kommer aldrig tala om för dig på vilket sätt du är unik, att över huvud taget tro något leder väl bort från den realistiska fåran?

Alla människor är unika, du är en egen individ. Där du står, står ingen annan, säger Alexis Bring i Lars Ahlins roman Natt i marknadstältet.

Vi är fria att tro på något. Realisten vet det, men han kanske inte skulle gå i kloster för sin tro, eller satsa alla besparingar på ett nyintroducerat företag. Men visst kan man tro att det är bättre att köpa aktier för sina besparingar än att satsa pengarna på miljonlotteriet.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Anders » 24 sep 2015 20:40

Antic skrev:Inte bara det Anders.

En realist är också väl medveten om Murphy's lagar och att hur välplanerat eller sannolikt något än är, så kan det gå totalt åt skogen när som helst av okänd anledning. ;) :)
.

Då talar vi väl snarare om en pessimist än en realist. Ang. Fukushima som sen var uppe är det väl inget direkt realistisk eller orealistiskt med att bygga ett kärnkraftverk. Det finns helt enkelt en sannolikhet för att shitten skall hitta fannen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Fornax
Inlägg: 167
Blev medlem: 02 jun 2015 21:44

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Fornax » 24 sep 2015 21:42

Pilatus skrev:Om vi tycker om någon, har positiva känslor beror på vilka vi själva är, lika barn ... Om positiv/negativ är en egenskap som tillkommer objektet är inte så enkelt att besvara, i extremfallen är personer så förknippade med negativa handlingar att vi helt enkelt undviker att befinna oss i deras närhet. I motsatta fallet trivs vi med att vara tillsammans med personen som vi uppfattar som positiv.


Apropå den här poängen så inser jag nu att jag nog lätt kan bli missförstådd när jag skrev att folk borde fråga sig vad det är som är så svårt med att prata direkt till en människa. Självklart tycker jag inte att man ska behöva diskutera med någon om man inte känner för det av olika anledningar. Det var alltså inget uttryck av besvikelse över att vissa inte har velat diskutera med mig. Jag syftade bara på de tillfällena när folk faktiskt har velat och försökt påverka mig, framförallt via negativ kritik, men utan att kommunicera direkt med mig.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Anders » 25 sep 2015 00:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sett i detta perspektiv är människan optimistisk och det kanske är bra.

Ja, men det får mig att tänka på hur Volkswagen fuskat med sina bilar i utsläppstester.
Okej, hur blir man en realist eller åtminstone mer realistisk? Finns det något knep?

Ja, det bästa "knepet" är att vi är ärliga, åtminstone mot oss själva.

"Ärliga mot sig själv" i den meningen att man är kall nog av att göra en riktig bedömning av läget. Mot andra är det väl lite samma bedömning man får göra. Man får göra en bedömning på vilken sanningshalt som är den lämpliga. Oftast är den ganska hög, men det finns forskning på det, spelteori.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav klorofyll » 25 sep 2015 12:31

Pilatus skrev:Vad är en djupare sanning? Räcker det inte med att något är sant?

För att tillskansa sig ytliga sanningar krävs bara logik och att man öppnar en bok. Men vi behöver också sanningar som baseras på erfarenheter vi själva gjort... En realistisk ungdom kan säkert nå långt... Men jag tror att Steve Jobs-typen har möjlighet att nå mycket längre (det medför också risker)!

Pilatus skrev:Vi är fria att tro på något. Realisten vet det, men han kanske inte skulle gå i kloster för sin tro, eller satsa alla besparingar på ett nyintroducerat företag.

För mig är den inställningen (att gå i kloster) precis vad som krävs för att nå insikt. Och om du granskar världens rikaste personer som tjänat ihop pengarna själva så uppskattar jag att många har lite av det i sig, bara för att man är kompetent inom sitt område så betyder ju inte det att man alltid varit det.

Bild

Sannerligen en vacker bild!


Realism är egentligen för mig när något ses ur många synvinklar. En film som är rik på många olika skildringar av synsätt och åsikter och erfarenheter och känslor, exempelvis.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2015 16:49

Positiv tanke: Jag kommer att lyckas i slutändan.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav dokido » 06 okt 2015 22:57

lustigt att ordet realist låter som att man i praktiken är välidgt ombytlig och följer situationen och anpassar sig till den
medans i kulturen så är realism en sorts sanningsökande vilket gav surrealismen
(krav på realism brukar följa efter dekadans va? för mycket glitter)
hur går det ihop?
hur kan man vara realist både i praktiken och kulturellt samtidigt?

nyckel ord -sanning? och avslöjande kanske...revolution, störta den korrumperade makten, etabliss etc.

eller ... baksmälla brukar alltid kräva realism

men om man anpassar sig - då, så är det en oviss - verklighet man anpassar sig till
kanske det var nyckelordet
att vara realist är att anpassa sig till overkligheten

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Pilatus » 06 okt 2015 23:22

dokido skrev:lustigt att ordet realist låter som ...

realism - kunskapsteoretisk åsikt enligt vilken objekten till sin existens och beskaffenhet är oberoende av det uppfattande subjektet.
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav dokido » 07 okt 2015 00:02

motsatt relativism då?
antar att olika discipliner har sina definitioner på realism

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Pilatus » 07 okt 2015 00:27

dokido skrev:motsatt relativism då?
antar att olika discipliner har sina definitioner på realism

Det finns ett flertal metafysiska (ontologiska) läror om vad som existerar: materialism, spiritualism, dualism, idealism, realism, objektivism, subjektivism, kontextualism och relativism.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav klorofyll » 07 okt 2015 15:18

dokido skrev:lustigt att ordet realist låter som att man i praktiken är välidgt ombytlig och följer situationen och anpassar sig till den
medans i kulturen så är realism en sorts sanningsökande vilket gav surrealismen
....
hur kan man vara realist både i praktiken och kulturellt samtidigt?

Kulturella personer är väl egentligen aldrig praktiska,
realister accepterar allt och tänker över nästa steg...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skillnaden mellan en positiv och en negativ person?

Inläggav Algotezza » 05 nov 2015 20:01

Vill du må bra, bygg det inte på hur andra är mot dig, utan hur du är mot dem. Då blir man mindre kverulantisk. Den nutida människan är inte Homo Sapiens utan Homo Querulantis.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster