Kravet att vara lagom mentalsjuk

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav scirocco » 10 jun 2016 21:06

Jag kommer omedelbart inte på något enda dåligt av betydelse som vi tagit bort eller på allvar försökt ta bort.

Inte ens nazismen som Xion förde på tal.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav freddemalte » 11 jun 2016 11:52

Min gissning är att vissa mentalt sjuka kan ha problem med aggressiviteten (och andra komponenter av känslolivet), impulskontrollen samt kan lida av vanföreställningar - vilket så ökar risken att man attackerar andra människor. En del av överfallen sker nog under psykos.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 12 jun 2016 21:26

freddemalte skrev:Min gissning är att vissa mentalt sjuka kan ha problem med aggressiviteten (och andra komponenter av känslolivet), impulskontrollen samt kan lida av vanföreställningar - vilket så ökar risken att man attackerar andra människor. En del av överfallen sker nog under psykos.


Jag vet att din gissning är fel, för det första så är mentalsjuka oftast mindre aggresiva, våldsbrott är sällsynta, de flesta sinnessjuka våldsbrott begås av människor som inte bedöms som allvarligt psykiskt sjuka, i ärlighetens namn, alla kan bedömas att lida av en smärre störning, skulle du själv hamna inför skranket anklagad för ett oetiskt, omoraliskt, eller rent ut sagt elakt brott, så kommer du att få genomgå en liten sinnesundersökning, varav extremt få om ens någon passerar som fullt friska, man skulle egentligen kunna ta vilka friska individer som helst på måfå och placera dem inkognito med en uppdiktad historia framför ett gäng psykologer och ingen av dem skulle klara av att passera oanmärkt, eftersom det ligger inbakat i systemets grundstruktur att man måste lida av någon form av störning för att begå vissa brott.

Så, personer under psykoser är troligen mer harmlösa än din friska granne, däremot finns det vissa personer som lider av det man allmänt kallar ADHD som utgör en speciell form av riskgrupp beroende på vilka kriterier de uppfyller för sin diagnos, främst då när det gäller att hantera sociala motgångar, konflikter,varav oförmågan att lägga band på sin aggresivitet i kombination med en dålig impulskontroll orsakar en än större risk, särskilt om de dessutom också lever ett socialt utsatt liv med droger, alkoholmissbruk, diverse kriminalitet etc. som fanskapet som slog ihjäl kvinnan nu senast, det är inte synd om dem per se, däremot är det fel att inte samhället hjälpt dem tidigare att få ordning på tillvaron, tecknen har sannolikt funnits där redan sedan tidiga barnsben. Men oftast män, vissa av dem är så långt gångna att de borde ha intatuerat i pannan på dem att de våldtar, misshandlar och utnyttjar kvinnor, men se många kvinnor dras ju till skiten så det skulle förmodligen bara locka dem ännu mer...

Sedan har vi kulturella orsaker till vissa beteenden som kan utlösa våld, ju mer inskränkt, ju snävare definitioner av social frihet en grupp har, desto större intolerans mot avvikelser kommer de att acceptera. Tyvärr kan vi i västvärlden knappast diskutera detta utan att dras över rasistkammen, men handen på hjärtat, det är likväl sant.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 12 jun 2016 22:51

Zokrates skrev:
freddemalte skrev:Min gissning är att vissa mentalt sjuka kan ha problem med aggressiviteten (och andra komponenter av känslolivet), impulskontrollen samt kan lida av vanföreställningar - vilket så ökar risken att man attackerar andra människor. En del av överfallen sker nog under psykos.

Jag vet att din gissning är fel, för det första så är mentalsjuka oftast mindre aggresiva,

"Risken för suicid och våld är förhöjd vid akut psykos" Christoffer Rahm & Lena Flyckt, Läkartidningen nr 17–18/2013
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 13 jun 2016 01:22

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:
freddemalte skrev:Min gissning är att vissa mentalt sjuka kan ha problem med aggressiviteten (och andra komponenter av känslolivet), impulskontrollen samt kan lida av vanföreställningar - vilket så ökar risken att man attackerar andra människor. En del av överfallen sker nog under psykos.

Jag vet att din gissning är fel, för det första så är mentalsjuka oftast mindre aggresiva,

"Risken för suicid och våld är förhöjd vid akut psykos" Christoffer Rahm & Lena Flyckt, Läkartidningen nr 17–18/2013


Och vad avser du med det citatet? Om risken för att drabbas av akut psykos är 0,7% under en livstid, hur många är det då som drabbas och hur många av dem tar livet av sig, eller brukar oprovocerat våld? Din procentsats i rätt sammanhang blir försumbar i förhållande till antalet självmord och våldsbrott. När freddemalte använde det svepande uttrycket "vissa", så säger det ingenting om förhållandet mellan vissa mentalsjuka och vanliga människor, men där jag hävdar att de senare är överrepresenterade och att bland de förra, dvs gruppen "vissa" främst skall sökas bland de med ADHD hellre än de med akut psykos, sedan är det ju en fråga om inte själva bemötandet av de med akut psykos är huvudorsaken till våldet och inte tvärtom. Utöver det så tror jag inte heller att det är rätt att påstå att de som drabbas av en akut psykos har en högre självmordbenägenhet, vilket jag själv kopplar ihop med depression som orsak. Åh ja jäklar, du hade ju visst jobbat på mentalsjuk, men handen på hjärtat, är det inte så att just ni som arbetat inom detta, faktiskt vet minst...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 13 jun 2016 07:03

Zokrates skrev:
Pilatus skrev:"Risken för suicid och våld är förhöjd vid akut psykos" Christoffer Rahm & Lena Flyckt, Läkartidningen nr 17–18/2013

Om risken för att drabbas av akut psykos är 0,7% under en livstid,

"3–4 procent insjuknar i ett psykotiskt syndrom under sin livstid", samma källa som ovan.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 13 jun 2016 20:20

Enligt Pilatus som tydligen stödjer sig på psykiatrieliten var alla som tog livet av sig psykiskt sjuka, men jag hävdar att de sannolikt då har getts en post mortem diagnos, varav akut psykos är den populäraste diagnosen. Va f*n är det för lekstuga?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 13 jun 2016 20:32

ThinkThat skrev:
Pilatus skrev:"3–4 procent insjuknar i ett psykotiskt syndrom under sin livstid", samma källa som ovan.

Annars har psykos rätt bra prognos. Den varar oftast endast någon dag, psykos låter allvarligt men är inte alls så. Mest är väl psykos en tillfällig förvirring.

Visst, om det beror på att psykosen har samband med rökning av cannabis, LSD eller andra preparat kan prognosen vara god. Men psykoser kan bli kroniska. Schizofreni och bipolär sjukdom räknas som kroniska.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 13 jun 2016 21:23

ThinkThat skrev:Jag fick dela rum med en "psykotisk" patient.

Så han var inte psykotisk på riktigt?
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav xion » 14 jun 2016 09:00

Nej! Att vara arg är ingen höjdare. Det är egentligen ett nederlag eftersom det drabbar en själv i så hög grad. "Stoiskt lugn" är verkligen eftersträvansvärt. Att kunna ta med- och motgångar utan att tappa sin grund. Om man kunde leva efter den devisen så skulle ingen eller ingenting "komma åt en".

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 14 jun 2016 09:10

De har ju redan konstaterat när det gäller de värsta öppna homofoberna att de med stor sannolikhet är smygbögar, att "knacka bög" är synonymt med att brottas med sina inre demoner, så att säga. Orlandomördaren var säkerligen inget större undantag från detta av mig beskrivna mönstret, sjävupptagen, narcissistisk, dvs, med en bristande självkännedom eller vägran att erkänna sitt rätta jag, i kombination med ett visst påtaget utanförskap som ofta i media kamofloreras bakom uttrycket "ensamvarg", men som mest handlar om svårigheten att socialt interagera med andra, bingo.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 14 jun 2016 11:45

ThinkThat skrev:Han var smygbög men hans kultur och tradition gjorde att han hamnade i moralisk konflikt. Han hatade sin fru och ville säkert vara öppet bög men hindrades av pajasskriften Koranen.

Huruvida Omar Siddiqui Mateen hade homosexuella preferenser vet vi inte. Vad man sagt är att det rör sig om ett hatbrott. Det skulle ju kunna vara på helt annat sätt, att han blivit utsatt för sexuella närmanden och att han burit med sig upplevelsen utan att kunna prata öppet med någon. Eller någon likartad upplevelse som bidragit till att han byggt upp en enorm inre spänning som måste få ett utlopp.

Men sådana spekulationer ger inte något, de bygger inte på några faktiska iakttagelser i det aktuella fallet.

Var i Koranen står det att homosexualitet är förbjuden?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 14 jun 2016 14:50

Omar Siddiqui Mateen, han ser i alla fall inte så glad ut. Bilden säger inte så mycket, eller?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Algotezza » 14 jun 2016 18:14

Är Omar Siddiqui Mateen ett exempel på en som är lagom mentalsjuk? Tur han inte är överdrivet mentalsjuk då.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 14 jun 2016 23:04

Algotezza skrev:Är Omar Siddiqui Mateen ett exempel på en som är lagom mentalsjuk? Tur han inte är överdrivet mentalsjuk då.


Våra svenska domare är överdrivet mentalsjuka, liksom de flesta som blir nämndemän. En man som stoppades och skickades tillbaka till Sverige när han skulle joina en terroristgrupp, frikändes... häromdan, jaha?

Läste nyss detta,
Terroristens fru försökte stoppa honom: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/terro ... oppa-honom

och funderar på hur en kvinna som följer med sin make för att reka ut en massaker, följer med honom när han köper vapen och ammunition och inser att här i Sverige skulle hon inte dömas för att inte ha angivit honom, dvs varnat polisen, eftersom hon inte behöver vittna mot sin make och således ej heller borde kunna fällas för att inte ha varnat polisen inför en förestående massaker. Jag är lite osäker, men jag har för mig att vi inte ens har någon lag om skyldighet att bistå offer vid nödsituationer, vi kanske inte heller har någon plikt att varna andra om en allvarlig fara som vi känner till som kan komma att leda till att människor dör, genom olycka eller attentat. Jag tror att våra politiker uppriktigt sagt även skiter i vilket så länge de kan kvittera ut sina 40.000+ papp i månaden, jag är ganska övertygad om att våra politiker är mentalt störda.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster