Kravet att vara lagom mentalsjuk

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:29

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:En psykotiker orkar ej med att leva efter realitetsprincipen, så denne skapar en egen ersättningsvärld.

Om dessa fantasier blir så genomgripande att det påverkar personens sätt att vara och fungera i samhället så kan vi kalla det en psykos.


Ja, det är så simpelt bara att göra så tycker jag men det är nog tyvärr som du säger.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 19:32

sökandesjäl skrev:
Pilatus skrev:En vanligare beskrivning är att de psykotiska symtomen omfattar tillstånd med hallucinationer, vanföreställningar, desorganiserat tankeliv och desorganiserat beteende.

Ok, kan någon då beskriva anledningen till att dessa symtom uppkommer?

Det finns flera orsaker, alkoholism, skador på hjärnan av olika slag, ärftliga faktorer spelar in, krigspsykoser, stress och psykiska skador på grund av trassliga hemförhållanden. Man kan skilja mellan yttre faktorer och sådana som uppkommer utan att vi riktigt kan förklara varför, vi är olika disponerade för olika slags sjukdomar.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:36

Jag har bott tillsammans med en som rätt som det var började se misstänksam ut och därefter hyssjade oss andra, efter att han påstod sig ( eller om nu vi andra hörde detta också, men skyllde på mekaniskt brus ) höra knäppningar i högtalarna, för att sedan som jag minns tro att vi ( eller han ) var avlyssnad.

Men det godtar inte jag som någon hallucination och jag har en rad andra exempel ifrån han och andra människor. Nej,det var däremot en känslig skäl som inte riktigt orkade med, så ser jag det.

Men det gällde att spela med för annars blev han förstås arg, men det kunde han säkert bli om han trodde att vi. Höll med bara för att också.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:37

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:
Pilatus skrev:En vanligare beskrivning är att de psykotiska symtomen omfattar tillstånd med hallucinationer, vanföreställningar, desorganiserat tankeliv och desorganiserat beteende.

Ok, kan någon då beskriva anledningen till att dessa symtom uppkommer?

Det finns flera orsaker, alkoholism, skador på hjärnan av olika slag, ärftliga faktorer spelar in, krigspsykoser, stress och psykiska skador på grund av trassliga hemförhållanden. Man kan skilja mellan yttre faktorer och sådana som uppkommer utan att vi riktigt kan förklara varför, vi är olika disponerade för olika slags sjukdomar.


Jo

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:39

Ett finger upp i luften, avsmalnande ögon och med perfekt koncentration, höger öra vänt mot källan satt han där och lyssnade efter Gud vet vad.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 20:00

sökandesjäl skrev:Jag har bott tillsammans med en som rätt som det var började se misstänksam ut och därefter hyssjade oss andra, efter att han påstod sig ( eller om nu vi andra hörde detta också, men skyllde på mekaniskt brus ) höra knäppningar i högtalarna, för att sedan som jag minns tro att vi ( eller han ) var avlyssnad.

Men det godtar inte jag som någon hallucination och jag har en rad andra exempel ifrån han och andra människor. Nej,det var däremot en känslig skäl som inte riktigt orkade med, så ser jag det.

Men det gällde att spela med för annars blev han förstås arg, men det kunde han säkert bli om han trodde att vi. Höll med bara för att också.

Du får fråga honom varför och av vem han tror sig vara förföljd. Lugna honom, men säg inte att du hör ljud som du inte hör. Bättre att ge honom rådet att tala med någon som kan hjälpa honom att avgöra vad det kan vara han hör.

(Det är onekligen symptom som kan vara inledningen till en paranoid schizofreni, men om det är något i den vägen måste en psykiater få avgöra, inte jag som endast är en anonym källa på ett filosofiforum.)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 21 jul 2018 20:06

Vi kan dra in en skojfaktor i det här. Jag satt ensam i mitt kök, tidigare under dagen hade jag diskat där också. Mitt kylskåp låter. Ingen tvekan om det för någon. Senare under dagen kom en vän över. Jag sa "jag vet det här är sjukt, men det låter som mitt kylskåp säger "nu äter vi glass"" och skrattade för sånt tycker jag inte man ska fästa betydelse vid. Min vän illustrade i luften som han hade penna och pappar, rättade till glasögonen som inte fanns, hummade lite och sa "Den säger "Jodå, jodå!" Jag började gapskratta. Så kan det i värsta fall vara att möta en psykiatriker.

Är din vän paranoid på riktigt och inte kan avledas ser jag det som din vänskapliga plikt att ta med honom till psykakuten. Ifrågasätt ingenting! Låt honom vila upp sig där.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 20:10

lynx skrev:Vi kan dra in en skojfaktor i det här. Jag satt ensam i mitt kök, tidigare under dagen hade jag diskat där också. Mitt kylskåp låter. Ingen tvekan om det för någon. Senare under dagen kom en vän över. Jag sa "jag vet det här är sjukt, men det låter som mitt kylskåp säger "nu äter vi glass"" och skrattade för sånt tycker jag inte man ska fästa betydelse vid. Min vän illustrade i luften som han hade penna och pappar, rättade till glasögonen som inte fanns, hummade lite och sa "Den säger "Jodå, jodå!" Jag började gapskratta. Så kan det i värsta fall vara att möta en psykiatriker

Är din vän paranoid på riktigt och inte kan avledas ser jag det som din vänskapliga plikt att ta med honom till psykakuten. Ifrågasätt ingenting! Låt honom vila upp sig där.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav David H » 21 jul 2018 20:12

Kanske har ni rätt som rekommenderar kontakt med psykiatri, men jag tror långt ifrån alltid det leder till bättre konsekvenser. Något viktigare tror jag ofta kan vara stöd från en vän som känner en och går att lita på. Men beror väl såklart på vad det gäller.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 20:14

Jora,så..

Ja, det är gammal skåpmat vad jag beskrev och denne hade nog redan 1, 2 och säkert många fler hjärnskrynklare på sitt konto.


En sak bara, det jag inte ska göra här, är att banalisera och skämta vitt och brett om folks lidande. Men vad man ska kalla lidandet för och hur detta blir att utvecklas är en annan fråga.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 20:16

rekoj skrev:Kanske har ni rätt som rekommenderar kontakt med psykiatri, men jag tror långt ifrån alltid det leder till bättre konsekvenser. Något viktigare tror jag ofta kan vara stöd från en vän som känner en och går att lita på. Men beror väl såklart på vad det gäller.


Ja, men om det gått så långt att man nästan börjar se spöken så får man nig göra nåt drastiskt. Det går faktiskt åt helsike annars, dom vet ju inte vad dom gör alls vissa när dom hamnar i dom mest annorlunda medvetanden.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 21 jul 2018 20:23

Det är det psyket är till för. Jag har varit på psyket några gånger. Fråga vad du vill om det! Överdrivet mycket stimuliintryck, liksom för lite kan kräva en vistelse på hospitalet.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster