Kravet att vara lagom mentalsjuk

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Algotezza » 24 maj 2016 09:27

lynx skrev:Eftersom jag, lilla jag, har lyckats lugna ner närområdet där jag bor med vänlighet kan det inte vara för sent och då har jag stått mot anabolastinna 25-åringar.
Problemet med filosofin är att det ofta är mycket snack, men lite verkstad.


Filosofi. ofta mycket tänkande, mindre handling... Fast etiken ingår ju också i filosofin. Etik utan att det syns i handling - är det något att ha?

Det här ordet sunt med motsatsen osund låter mycket 30-talets mentalhygien. Men brunsåsen är väl på väg tillbaka.

Betyder ordet sund något annat än "vara ungefär som jag" och "osund" "vara som dom andra"? I analogi med normal - onormal.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 24 maj 2016 09:54

lynx skrev:Problemet med filosofin är att det ofta är mycket snack, men lite verkstad.

"Filosoferna har bara tolkat världen på olika sätt, men det gäller att förändra den."
Karl Marx, citat från Teser om Feuerbach
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 24 maj 2016 11:11

Algotezza skrev:
Betyder ordet sund något annat än "vara ungefär som jag" och "osund" "vara som dom andra"? I analogi med normal - onormal.

Ja du, inte vet jag. Tar ett bloss -tjingeling :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 24 maj 2016 11:32

sund = att vara vid god hälsa

Evert Taube, Balladen om aldebaran av bergen

I januari månad nittonhundraelva
då hände detta, om ni lyssna vill en stund:
med last av kopparmalm vi lämnade Huelva
och mötte väder redan i Gibraltar sund.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Algotezza » 24 maj 2016 14:22

Pilatus skrev:sund = att vara vid god hälsa

Evert Taube, Balladen om aldebaran av bergen

I januari månad nittonhundraelva
då hände detta, om ni lyssna vill en stund:
med last av kopparmalm vi lämnade Huelva
och mötte väder redan i Gibraltar sund.



Gibraltar var vid god hälsa?


Och god hälsa är?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 24 maj 2016 16:32

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:sund = att vara vid god hälsa

Gibraltar var vid god hälsa?

Tvärtom, vädret är i uppror och det gör styrman så orolig att han skälver i hela kroppen för
"han tror att lasten genom sidan ut skall gå."
Algotezza skrev:Och god hälsa är?

God hälsa är litet bättre än att vi bara hänger med. Och enligt informationsverige.se är god hälsa en mänsklig rättighet. Det känns tryggt att veta!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Algotezza » 24 maj 2016 19:03

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:sund = att vara vid god hälsa

Gibraltar var vid god hälsa?

Tvärtom, vädret är i uppror och det gör styrman så orolig att han skälver i hela kroppen för
"han tror att lasten genom sidan ut skall gå."
Algotezza skrev:Och god hälsa är?

God hälsa är litet bättre än att vi bara hänger med. Och enligt informationsverige.se är god hälsa en mänsklig rättighet. Det känns tryggt att veta!



Hur mycket av bestående värde har skapats av människor med s.k. god hälsa?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 25 maj 2016 00:59

Algotezza skrev:Hur mycket av bestående värde har skapats av människor med s.k. god hälsa?

Om god hälsa är litet bättre än att vi bara hänger med, så tror jag att nästan allt som skapats (med något bestående värde) har tillkommit av människor som varit vid god hälsa. Undantag finns dock, många av dem känner vi namnet på.

Det har onekligen funnits många kreativa begåvningar som under perioder varit mycket sjuka. Carl Fredrik Hill (Schizofreni), Stephen Hawking (ALS), Gunilla Witt (bipolär sjukdom), Sinéad O'Connor (bipolär sjukdom) och om Ludwig Wittgenstein och hans liv och hälsa skrev Sten Andersson en bok 2012.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 25 maj 2016 17:09

ThinkThat skrev:Bipolär är ett fånigt uttryck.
Föredrar manodrepressiv, den diagnosen är beskrivande.

Anledningen till att man bytt term är att man vill fånga in flera varianter av bipolaritet. Vid bipolär sjukdom typ I skiftar stämningsläget mellan djup depression och mani. Men periodiciteten kan vara av olika längd och frekvens, ibland med övervikt åt det depressiva. Så nu finns det ett antal olika benämningar, bipolär typ I - V.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 25 maj 2016 18:50

ThinkThat skrev:Ok, men skiftar ändå sinnesstämning åt topp/dal,

Det är den klassiska bilden. Men för somliga är ett något förhöjt stämningsläge det normala, vilket kan följas av depression. Eller ett sänkt stämningsläge ...
ThinkThat skrev:så att byta namn är ingen framgång i förståelsen av inneboende problematik med manodepressiva..
Som egendiagnos stämplar jag mej med manodepressivitet, har dock inte fått den diagnosen av läkare

Nästan alla termer blir efter hand belastade. Vi säger numera chokladboll, mintkyssar, migranter mm i stället för de äldre litet mer affekterade orden.
ThinkThat skrev:Mina hemska barndomsår, morsan var störd och anklagade alla (mest kvinnor) för att vara elaka. Alla attackerade oss enligt henne. Hon var psyksjuk men jag som sjuåring tog intryck och blev helt nojig.

Det låter jobbigt. Har du fått någon hjälp, terapi eller liknande?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 25 maj 2016 21:41

De flesta har sina ok att bära, en del har trauman i bagaget, andra lik i garderoben. Det har mycket med den kulturen vi lever i att göra, den är allt annat än förlåtande, förstående. Tvärtom är den alltsom oftast anklagande vari ett stort problem ligger i att inget någonsin blir glömt, gamla oförrätter som man trott vara sonade kastas ånyo rakt i ansiktet och många blir överdrivet försiktiga, tår som inte får trampas på, sår som aldrig får läka ut.
Ett tag inbillade jag mig att de enda lyckliga människorna i Sverige var psykopater och sociopater, de lever ut här och nu och inget berör dem personligen, kanske är det inte så konstigt att folk dras till narcissism, en ökad självupptagenhet där de lever ut en stor del av sina liv via medier på avstånd från fysisk kontakt?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anders » 26 maj 2016 06:55

lynx skrev:Det råder lite oreda med begreppet mentalsjuk. Vissa har diagnos på papper, men de som i mitt tycke saboterar mest -psykopaterna - har sällan det. Jag vill gå ut mitt i natten och titta på stjärnorna utan att vara rädd.

Det här fångar min uppfattning ganska bra. Mentalsjukdom, värd att nämnas, är ett permanent tillstånd i hjärnan, inte ett känsloläge som beror på det som hänt i ens bakgrund. Ofta ärftligt.

Att komma till rätta med det för att åstadkomma några slags utilitaristiska fördelar handlar om sådant som kastrering.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 26 maj 2016 10:23

Anders skrev:Mentalsjukdom,

Begreppet mentalsjuk finns inte i Nationalencyklopedin, inom psykiatrin talar man om psykisk sjukdom, eller diagnostyp.
Anders skrev:värd att nämnas, är ett permanent tillstånd i hjärnan, inte ett känsloläge som beror på det som hänt i ens bakgrund.

Psykoser behöver inte alls vara kroniska och kan uppkomma av olika skäl, förgiftning, chock, fysiskt trauma mm.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 27 maj 2016 08:25

ThinkThat skrev:Vi är så dysfuntionell familj.
Jag har aldrig kramat min mor, hon hatar fysisk kontakt,
Allt detta som är legio idag att krama hatar jag.
Jag är ingen spontan människa utan måste analysera först.


Jag kramar dig ändå i mina tankar och tror att du behöver det. Det är så sorgligt att höra att du har haft sådana traumatiska upplevelser, även om jag anade det tidigare - håll ut!

Illusionen

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Illusionen » 27 maj 2016 15:57

ThinkThat skrev:Jag vill inte klandra farsan för mycket, han var av det gamla virket där han lotsar familjen med inlärd gammaldags fostran.
Han förstod inte bättre än så.
Samtidigt, lite synd om honom, han arbetade hela sitt liv och gav alla pengar till morsan. Så var det hela vägen.
Fan jag både älskar och hatar gubben. Vid hans begravning sade inget lade en ros på kistan.
Jag växte upp i självhatande, farsan var barnhemsbarn och överförde detta sociala mindrevärde på alla oss barn.
Jag har några bröder som är framgångsrika, frågade en gång, "skit i det och sikta framåt" var svaret.


Ingen av oss har bett om att få komma till denna värld.
Det gäller även dina föräldrar, de levde troligen så gott förutsättningarna medgav.
Rådet från dina bröder är mot denna bakgrund nog det enda rätta.
Det ligger lite i det Taube sjunger, ”vem har sagt att just du skall ha bästa menyn”,
allt kan inte vara perfekt.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster