Kravet att vara lagom mentalsjuk

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 14 jun 2016 23:55

Vad krävs för att bli fälld för att ha deltagit i eller tänkt delta i en terrororganisation i Sverige?

Vi inför utökade gränskontroller, vi skärper säkerheten inför större arrangemang, men samtidigt tillåter vi semesterterrorister att åka fram och tillbaka utan åtgärd eller straff. Vi har nu även gett alla dessa terrorister världens enklaste försvarstal om de mot all förmodan skulle gripas här eller på väg hit, då allt de nu behöver säga är att de har "hjälpt nödställda människor". Det spelar heller ingen roll om de så än gripits i full krigsmunderingen, ursäkten är fullt godtagbar och innebär per automatik att det ej kan hävdas vara ställt utom allt rimligt tvivel att "semesterterroristen" faktiskt inte bara är en vanlig hederlig, samarit.

Över till andra idiotier.

En ung man står åtalad för att oprovocerat huggit ihjäl en annan person med kniv.
Åklagaren, Förstod du inte att offret kunde dö, att dina hugg var direkt dödande?
Somaliern; - Nej, jag är ingen läkare!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 15 jun 2016 00:26

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:Är Omar Siddiqui Mateen ett exempel på en som är lagom mentalsjuk? Tur han inte är överdrivet mentalsjuk då.

Våra svenska domare är överdrivet mentalsjuka, liksom de flesta som blir nämndemän. En man som stoppades och skickades tillbaka till Sverige när han skulle joina en terroristgrupp, frikändes... häromdan, jaha?

Om lagen ställer krav på en bevisning som inte kunde framställas i fallet, så måste rätten ge en friande dom. Är det sjukt?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 15 jun 2016 01:02

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:
Algotezza skrev:Är Omar Siddiqui Mateen ett exempel på en som är lagom mentalsjuk? Tur han inte är överdrivet mentalsjuk då.

Våra svenska domare är överdrivet mentalsjuka, liksom de flesta som blir nämndemän. En man som stoppades och skickades tillbaka till Sverige när han skulle joina en terroristgrupp, frikändes... häromdan, jaha?

Om lagen ställer krav på en bevisning som inte kunde framställas i fallet, så måste rätten ge en friande dom. Är det sjukt?


Pilatus, du har upprepade gånger visat en stor brist på förmåga att bilda dig egna uppfattningar om sakers tillstånd, ideligen förlitar du dig på andras uppfattningar, främst då från auktoriteter, du citerar även gärna dessa friskt, men som sagt, kan du bilda dig en egen uppfattning om detta, upp till bevis!

Vad tror du? Just det Vad TROR du han skulle använda vapenhölstret till?

1. Använda som mobilfordral?
2. Något han skulle ge bort i gåva?
3. Ett praktiskt fodral för att användas till att förvara läkemedel i?
4. Förvara en pistol i som han skulle få väl på plats?

Genom att ange 1-4 på ovanstående alternativ, eller komma med ett godtagbart eget förslag, bidrar du till Sveriges framtida säkerhet, då vi andra oavsett vilket förstår om du ens skall tas på allvar fortsättningsvis.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 15 jun 2016 01:17

Nu TROR ju inte jag att vi får se något vettigt EGET svar från Pilatus på min förra fråga, så till er andra!

Finn fem fel.

Tidigare terrordömd
"2013 dömdes Larossi Abballa till tre års fängelse för ”samröre med personer med syfte att förbereda terrordåd”. Domen gällde Abballas deltagande i en fransk-pakistansk organisation som rekryterade jihadister för krigsresor till områdena på gränsen mellan Pakistan och Afghanistan.

Hans roll i organisationen ska ha varit att rekrytera, indoktrinera och fysisk förbereda tilltänkta jihadister från Frankrike.

Abballa frigavs villkorligt efter två år och sex månader i fängelse.

Domare: Dåligt umgänge och joggingturer

En före detta domare i terrormål, Marc Trévidic, som hanterade åtalet mot Abballa 2013, berättar i en intervju i le Figaro om sin bild av den nu döde och återigen misstänkte terroristen.

– [Han var] en gubbe som det kryllar av i islamistiska utredningar, oförutsägbar, hemlighållen. Han ville göra jihad, det är klart. Han hade tränat i Frankrike, inte militärt men fysiskt. Men rent konkret, utöver sitt dåliga umgänge och några joggingturer för att hålla sig i form, fanns det vid tidpunkten inte mycket att hålla emot honom på ett juridiskt plan."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/misst ... terrordomd

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 15 jun 2016 09:54

Zokrates skrev:Pilatus, du har upprepade gånger visat en stor brist på förmåga att bilda dig egna uppfattningar ...

Då måste det ju vara bortkastad tid att du diskuterar med mig.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 15 jun 2016 11:24

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Pilatus, du har upprepade gånger visat en stor brist på förmåga att bilda dig egna uppfattningar ...

Då måste det ju vara bortkastad tid att du diskuterar med mig.


Ja det är det om jag vill veta vad du verkligen tycker personligen, men du har ju andra sidor, du är ju både beläst och kan uppenbart googla och när det gäller triviala saker angående vardagslivet, typ groggtips, trädgårdsjobb så är du en fena, men vill jag ha ett bredare perspektiv angående lösningar på sociala problem, så är du ju ingen att räkna med.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 15 jun 2016 11:44

Zokrates skrev:... men vill jag ha ett bredare perspektiv angående lösningar på sociala problem, så är du ju ingen att räkna med.

Ja visst, då skall du ju inte behöva hetsa upp dina sinnen på en totalt onödig konversation. Och jag slipper förhoppningsvis dina perfida kommentarer om min person.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 15 jun 2016 12:37

Om jag förstår Pilatus rätt så anser han att vi inte kan döma folk på lösa boliner. (Förstod jag dig rätt, Pilatus?) Det är en uppfattning jag delar. Det skulle bli ett väldigt obehagligt samhälle om folk dömdes på indicier. Låt säga att en taliban stannade dig för att fråga hur mycket klockan är och du blir "omhändertagen" av farbror blå. "Försök inte - vi såg dig!".
Inom kriminalvården anser jag att fokus ska ligga på vård. Men jag får ju :( inse att det finns en klick som inte är mottagliga för vård. Enda lösningen jag ser är att de förvaras för att skona andra medborgare. Men det är ett väldigt drastiskt beslut.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 15 jun 2016 14:01

lynx skrev:Om jag förstår Pilatus rätt så anser han att vi inte kan döma folk på lösa boliner.


Du har väl rätt i din tolkning av honom, men vilka "lösa boliner" var det tal om i fallet med mannen som försökte åka ned i krigsmundering för att delta i en terrorstämplad organisation?

Här anser jag att Sveriges domstolar sviker befolkningen genom att köpa hastigt uppkomna bortförklaringar som står i bjärt kontrast mot kända fakta, det är inte rimligt. De fegar ur och tar inte ansvar för följderna.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 15 jun 2016 14:46

Jag håller med om att det är... Tittar just nu på en dokumentär på SVT om Johnny (y-namn ja, TT) Cash. Du kanske ska se den, Zok? Han gjorde vad få musiker har gjort, nämligen att möta fångarna som människor.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 15 jun 2016 15:12

lynx skrev:Om jag förstår Pilatus rätt så anser han att vi inte kan döma folk på lösa boliner. (Förstod jag dig rätt, Pilatus?)

Jadå, det måste finnas ett brott som någon kan bindas till för att det skall kunna utfärdas en fällande dom.
lynx skrev:Det är en uppfattning jag delar. Det skulle bli ett väldigt obehagligt samhälle om folk dömdes på indicier. Låt säga att en taliban stannade dig för att fråga hur mycket klockan är och du blir "omhändertagen" av farbror blå. "Försök inte - vi såg dig!".

Om bevisläget är klarlagt blir det fällande domar. I en nyligen avkunnad dom (som blev fällande) framgick att 20-åringen i samtal under den rättspsykiatriska undersökningen sagt att han började förbereda en självmordsbomb. Straffpåföljd 5 år.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22933390.ab
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 16 jun 2016 22:43

Pilatus skrev: Om bevisläget är klarlagt blir det fällande domar.


Ja, det är ju att leva i en fantasi att tro att allt är så enkelt när det gäller fällande domar. Hädanefter skall jag definitivt undvika dina inlägg med flit, de är nonsens.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Zokrates » 17 jun 2016 09:08

ThinkThat skrev:Men vad är ditt problem Zokrates?
Du betonar så enkelt när det gäller fällande domar. Vad menar du?
Pilatus tycker jag resonerar vettigt ur rättvisesynpunkt.

Ursäkta Zokrates men jag upplever dej som rättshaverist. Ta inte illa upp jag är inte ute efter att tracka men ärligt söker efter sanning.


Du var säkert duktig i skolan, men det jag skrev tidigare om utförsbacke gäller dig i synnerhet. En del peakar som sagt tidigt, sedan kan det bara gå utför. Du har ett otal gånger fört fram vad jag kallar dravel vilket liksom är din specialité, liksom kallat mig nolla plus en massa andra okvädingsepitet, nu plötlsigt när du ser en chans att igen hacka ned på mig så biter du direkt som den fula fisk du är, du kan bara inte låta bli eller hur. Du är en äcklig provokatör och i den rollen har du under ett antal nick tidigare blivit avstängd, jag ser dig som ett hopplöst fall när det gäller din förmåga till bättring, du blir inte bättre, smartare, klokare med åren, det är uppenbart!

Vad gäller din rättvisesynpunkt så är det igen bara dravel, det handlar om rättssäkerhet och här har Sverige gång på gång uppvisat stora brister, varav jag menar att Pilatus har en naiv och förenklad bild utifrån ideal som bara existerar på pappret, men det fattar ju inte du.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 17 jun 2016 10:08

Den 46-årige IS-jihadisten från Bosnien (som sökte asyl i Malmö) kommer att utvisas. Tills dess beslutet kan verkställas av polisen kommer han att hållas i förvar.

Sveriges rättssystem är inte så totalt nedgånget som ibland påstås.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 17 jun 2016 18:13

Jag tycker att TT har förbättrat sig rejält.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster