Kravet att vara lagom mentalsjuk

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 05:30

Mentalsjuka existerar ej. Men om man vill att det ska existera så får man ta konsekvenserna och begränsa sig själv. Om man däremot slår på för hårt åt andra hållet så får man slåss mot väderkvarnar. Så svara endast till frågan och inget mer och slipp denna oerhört fega ambivalens som endast går runt och runt.

Den s.k. psykosen är då bättre än neurosen för då har man ialla fall satsat. Neurotiker älskar samhället för dessa kan dom mindre skrupulösa trampa på för att ta sig vidare uppåt. Psykiatrin älskar ju också dessa så varför bota? Det finns ju pengar att tjäna!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Esther » 18 jul 2018 14:15

sökandesjäl skrev:Mentalsjuka existerar ej. Men om man vill att det ska existera så får man ta konsekvenserna och begränsa sig själv. Om man däremot slår på för hårt åt andra hållet så får man slåss mot väderkvarnar. Så svara endast till frågan och inget mer och slipp denna oerhört fega ambivalens som endast går runt och runt.

Den s.k. psykosen är då bättre än neurosen för då har man ialla fall satsat. Neurotiker älskar samhället för dessa kan dom mindre skrupulösa trampa på för att ta sig vidare uppåt. Psykiatrin älskar ju också dessa så varför bota? Det finns ju pengar att tjäna!



Psykosen kan vara ett tillstånd när det omedvetna tippar över i dagsmedvetandet (CG Jung) - vilket är en mognads/utvecklings fas som är god - om och när detta kanaliseras ut rätt. En neuros kan vara ett tillstånd av en mental/psykisk skada som uppstått när en individ möter ondskan - på det intima planet, samt inte kan få rätt hjälp.

Detta inte sagt som att psykoser är godartade --- om de är orsakade av missbruk eller andra tillstånd som är biologiskt betingade och inte övergående utan drar ner en människa allt djupare i en slags oförmåga att förstå verkligheten ---samma sak med en neuros --- som kan bli bestående.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:27

Det där tycker jag nog att Esther beskrev rätt så bra. Kanske att någon har invändningar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 16:54

sökandesjäl skrev:Det där tycker jag nog att Esther beskrev rätt så bra. Kanske att någon har invändningar?

Jag tror inte C G Jung (1875-1961) räknas som en auktoritet på psykoser. Han utbildade sig till psykiater och arbetade vid mentalsjukhuset Burghölzli, men kom mest att arbeta som författare och psykoterapeut.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 21 jul 2018 18:41

Man kan ju ge honom att han var bland de första kända att intressera sig för psykoser. Antagligen försökte han framförallt förstå sin sjuka mamma. Jag tror inte att Jung själv erfor psykos på riktigt. Förstod han sin mamma? Tveksamt. Egen erfarenhet? Tveksamt. Betraktad som auktoritet kring psykoser nu för tiden? Sällsynt.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 18:53

Men förklaringen om psykoser läser jag som en självständig text. Att Jung har ett finger med i spelet här intresserar mig inte.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 21 jul 2018 18:58

Vad exakt intresserar dig då, sökandesjäl? Vad en psykos [iär[/i]? Har du haft en psykos?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:08

lynx skrev:Vad exakt intresserar dig då, sökandesjäl? Vad en psykos [iär[/i]? Har du haft en psykos?


Jag skrev att det som jag tyckte var avgörande var förklaringen i sig och ej vem som skrivit den. Och som jag upplever det, så anser jag förklaringen vara i princip riktig.

Ja, just det, vad en psykos egentligen är, är vad som intresserar mig. Man kan också säga att det ej finns några psykoser, lynx. Om jag har haft psykos, blivit diagnosticerad med psykos? Det tycker jag för tillfället blir en alltför personlig fråga för mig att svara på, men jag respekterar din fråga likväl.

Men en viss erfarenhet i min omgivning har jag med dylikt, men det har ju många och alla tycker vi olika, för vi är ju olika personer.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 21 jul 2018 19:17

Klart man kan säga att det inte finns psykoser. Man kan säga att det finns inga egna tankar heller, bara ekon. Men det vore väl tramsigt? Just din personliga upplevelse är unik.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 19:20

sökandesjäl skrev:Men förklaringen om psykoser läser jag som en självständig text. Att Jung har ett finger med i spelet här intresserar mig inte.

En vanligare beskrivning är att de psykotiska symtomen omfattar tillstånd med hallucinationer, vanföreställningar, desorganiserat tankeliv och desorganiserat beteende.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:21

lynx skrev:Klart man kan säga att det inte finns pykoser. Man kan säga att det finns inga egna tankar heller, bara ekon. Men det vore väl tramsigt? Just din personliga upplevelse är unik.


Du kanske har rätt, kanske att jag inte kan säga att det inte finns några psykoser.

Om vi försöker såhär,

En psykotiker orkar ej med att leva efter realitetsprincipen, så denne skapar en egen ersättningsvärld.

Är du med på detta?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Anne » 21 jul 2018 19:23

4% laddning kvar på plattan. Återkommer, sökandesjäl.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:24

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Men förklaringen om psykoser läser jag som en självständig text. Att Jung har ett finger med i spelet här intresserar mig inte.

En vanligare beskrivning är att de psykotiska symtomen omfattar tillstånd med hallucinationer, vanföreställningar, desorganiserat tankeliv och desorganiserat beteende.


Ok, kan någon då beskriva anledningen till att dessa symtom uppkommer?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 19:26

sökandesjäl skrev:En psykotiker orkar ej med att leva efter realitetsprincipen, så denne skapar en egen ersättningsvärld.

Om dessa fantasier blir så genomgripande att det påverkar personens sätt att vara och fungera i samhället så kan vi kalla det en psykos.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kravet att vara lagom mentalsjuk

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 19:28

sökandesjäl skrev:
Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Men förklaringen om psykoser läser jag som en självständig text. Att Jung har ett finger med i spelet här intresserar mig inte.

En vanligare beskrivning är att de psykotiska symtomen omfattar tillstånd med hallucinationer, vanföreställningar, desorganiserat tankeliv och desorganiserat beteende.


Ok, kan någon då beskriva anledningen till att dessa symtom uppkommer?


Och även vad det egentligen består i. Lite vet jag om detta och vissa av dom här symtomen kan nog ha högst naturliga förklaringar. Det är nog snarare så att vissa ligger så långt bort ifrån andra människors referensramar att man kallar dom för att lida av psykoser.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster