Att lyckas och att misslyckas.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav förstår mig själv » 18 maj 2016 09:09

Lär man sig något genom att göra fel? Misslyckas?
Kommer i håg när jag kastade diskus. Kommer i håg hur det kändes när man fick på en träff!! Dvs känslan att det var rätt, dvs så skulle man kasta/göra.. Ofta finns det ju nästan oändliga sätt att göra något fel. Tex när vi går ganska komplicerade rörelser (muskelkontraktioner)... Inte så lätt ens att tillverka en robot som går som en människa. Minsta fel så ramlar man och slår sig) lär man sig något annat än hur man gör fel och får ont? Kanske svårare att finna rätt rörelser om man måste tänka på vad man inte ska göra, kanske oro och rädsla hämmar oss??
Vad säger ni kära filosofer?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav klorofyll » 19 maj 2016 14:40

Jag tänker att det är betydelsefullt att vi har kreativitet. Försöker bygga en plan och skapar målbilder som stimulerar. Vi borde kanske lära oss att vara kreativa. Barn är kreativa. Om man blir som en robot - klär sig felfritt och aldrig fattar några egna beslut - så spelar det ju ingen roll vad man lärt sig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav klorofyll » 19 maj 2016 14:47

förstår mig själv skrev:Lär man sig något genom att göra fel? Misslyckas?

Det beror på. Men jag tror definitiv att man förlorar på att inte lära av sina misstag.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav Anne » 20 maj 2016 15:20

Ja, man lär sig genom att misslyckas. Men det var ju bra att det inte behövde gå så långt (förmodar jag) att din diskus hamnade i publikhavet.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav David H » 22 maj 2016 21:38

Ibland har jag tänkt så här - att det blir inte rätt av att göra fel. Men då menar jag mer att det blir inte rätt av att avsiktligt göra fel/dumheter, att försöka och misslyckas är något helt annat. Självklart kan man lära sig av sina misstag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav Anders » 26 maj 2016 07:16

Hur skall man leva för att inte misslyckas? Det jag i och för sig tänker på är att misslyckandet lite är den välbärgades eller socialt skyddades privilegium. Frågan är hur hårt misslyckandet slår på dig. Men också, det är mycket lättare för människorna att klaga på misslyckande än att hylla lyckande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav klorofyll » 26 maj 2016 12:52

Anders skrev:Hur skall man leva för att inte misslyckas?

Jag skulle önska att jag lärt mig tänka mer självständigt, tidigare. Jag hade alltid så stor respekt för andra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav Pilatus » 26 maj 2016 14:37

Anders skrev:Hur skall man leva för att inte misslyckas?

Endast den som inte uträttar något i praktiken kan undgå att göra fel..
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav Algotezza » 26 maj 2016 19:28

Misslyckas är väl att inte kunna förverkliga sina avsikter. Avd et lär man sig att man måste lära sig något ytterligare för att lyckas bättre nästa gång. Metalärande...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav Pilatus » 26 maj 2016 21:30

Algotezza skrev:Misslyckas är väl att inte kunna förverkliga sina avsikter. Avd et lär man sig att man måste lära sig något ytterligare för att lyckas bättre nästa gång. Metalärande...

Så, skall man uträtta något av värde får man ta risken att misslyckas. Det kanske det är värt, för då vi verkligen lyckas blir vi uppfyllda av goda känslor.

Några tar genvägar ... kanske av nödvändighet. Det finns säkert alla slags kombinationer, även genier fuskar ibland?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att lyckas och att misslyckas.

Inläggav klorofyll » 30 maj 2016 14:54

Algotezza skrev:Misslyckas är väl att inte kunna förverkliga sina avsikter.

Det du skriver här är väl ungefär som att skriva: Att misslyckas är att man inte förverkligade de avsikter man hade igår.

De avsikter man har nu däremot, finns det väl alltid anledning att försöka förverkliga...


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster