Vad får dig att må bra?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 10 okt 2016 13:44

Pilatus skrev:
lynx skrev:Kom ihåg det om du skulle vara med i ett frågesportsprogram då, Pilatus :) Det skulle kunna vara frågor på hög nivå.

Njea, om det är Rickard Olsson och Vem vet mest? så ber jag att få avstå.
lynx skrev:Vad roligt att du tycker att lapptäcken kan vara vackra, det gör ju jag också. Några har jag sytt, det skapar väl inte fred i världen direkt, men det är form av konst som fyller en praktisk funktion och många gånger bejakar mångfalden. Nu jobbar jag "bara" på en löpare. En avlång duk alltså.

Jodå, jag tycker de är fantastiska. Och de är efterfrågade på auktioner om de är vackra och helst antika. Det finns mycket att se på nätet.

Bild
505 Adhesiv spray och en hyggligt bra symaskin använder man numera för att sy quiltade täcken, tror jag.


Får jag fråga varför du inte skulle vilja vara med i Vem vet mest? Föredrar du lite mer betänketid? Eller skulle du vilja att frågorna höll sig inom en ämnesram? Eller?

Jo, den där sprayen är väldigt behändig, inte alls nödvändig, men förenklande. En speciellt avancerad symaskin behövs inte. Det behövs definitivt inte en symaskin för 20 papp.
Jag har inte alls uppfattningen att hantverk är speciellt uppskattat och efterfrågat. Definitivt inget man blir ekonomiskt rik på. Det tar minsann sin lilla tid att sy bara ett litet lapptäcke till en spjälsäng. Materialkostnad... "Vanligt folk" tycks inte inse och uppskatta det.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 10 okt 2016 13:55

Jag mår bra av att se någon som gör en vänlig gest mot någon annan. Det kan vara småsaker, men ringar på ringar...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 10 okt 2016 17:58

Jag mår bra av att hjälpa andra utan att kräva något i gengäld. Det har ett egenvärde för mig att göra det. Är sin egen belöning. Helst vill jag göra det utan att det märks. Vara tomten som fixar det på natten. Grå. Osynlig i det närmaste. Men det har jag nog skrivit här tidigare i denna tråd.

En liten sorgsen trudelutt kanske?

https://soundcloud.com/algotezza/so-softish
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 10 okt 2016 20:08

Ja! Det är verkligen himla roligt :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 11 okt 2016 11:04

Algotezza skrev:Jag mår bra av att hjälpa andra utan att kräva något i gengäld. Det har ett egenvärde för mig att göra det. Är sin egen belöning. Helst vill jag göra det utan att det märks. Vara tomten som fixar det på natten. Grå. Osynlig i det närmaste. Men det har jag nog skrivit här tidigare i denna tråd.

Genialt!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anders » 15 okt 2016 01:09

Algotezza skrev:Jag mår bra av att hjälpa andra utan att kräva något i gengäld. Det har ett egenvärde för mig att göra det. Är sin egen belöning. Helst vill jag göra det utan att det märks. Vara tomten som fixar det på natten. Grå. Osynlig i det närmaste. Men det har jag nog skrivit här tidigare i denna tråd.

En liten sorgsen trudelutt kanske?

https://soundcloud.com/algotezza/so-softish

Win-win
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 16 okt 2016 20:19

Min katt får mig att må bra. Detta ljud gör mig lugn när han mår bra. Jag tror dessutom att katter är utmärkta matematiker. De hoppar precis lagom. Idag rafsade pojjis (min katt) runt bland papper, drog fram en aforism från dig Algot. Från 2008. Åtta år sedan! En teckning med texten "Vårta bra men blemma bäst." Jag log lite.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 18 okt 2016 07:37

Lycka är att vakna halvt på söndagen och tro det är måndag och dags gå till jobbet - och så vaknar jag på riktigt och fattar att det bara är söndag.

Och så vill jag bara säga att det känns bra att betala skatt så länge den går till vettiga saker... Jag gillar att jobba. Arbetsknarkare? Fyllde 65 i våras men tänker fortsätta till 67. Min morfar hade byggfirma tills han fyllde 85. När han avvecklat den dog han vid 87.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 26 okt 2016 18:47

Det som flertalet mår bra av är känslan av att göra nytta, att vara behövd. Själv skriver jag listor med sådant som behöver göras. Jag orkar sällan göra allt som skulle behöva göras, men det är ändå tillfredsställande att i efterhand se att det som ändå gjordes var sådant som fanns med på listan. Hur effektiva vi är varierar säkert och man önskar säkert att orken skulle räcka till mer. Men det får mig att må bra om något av det jag gör är vad som krävs.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 27 okt 2016 18:35

Ja, jag skriver listor också och tickar ungefär som dig där. Det fanns någon som skrev något klokt om det där i tre meningar, men nu kommer jag inte ihåg det ordagrant.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 27 okt 2016 19:51

lynx skrev:Ja, jag skriver listor också och tickar ungefär som dig där. Det fanns någon som skrev något klokt om det där i tre meningar, men nu kommer jag inte ihåg det ordagrant.

Eric Barker skriver att det bästa sättet att skriva en göra-lista är att sätta upp det tråkigaste först.
Kanske fungerar det för somliga, men det tråkigaste kan vara något som jag utan vidare förbrukar en hel dag på att komma igång med. Kanske har Eric Barker inte helt rätt, vad som är tråkigt behöver inte vara det som jag värjer mig emot. Det som verkligen kostar tid är att komma igång. Det kan vara något som man vet måste göras, men det kanske innehåller sådana moment som tar emot av olika skäl. I så fall kan det ibland vara möjligt att bryta ner problemet ytterligare till mindre stycken, om man kan.

Om man måste konsultera någon kan det t ex underlätta om man skriver upp namn och telefonnummer på en lapp. Om man efter det känner för en paus, ta den. Gör sedan klart vad ärendet faktiskt handlar om. Vad är det jag vill veta, eller vad är det jag vill säga. Om det känns kryckigt, vänta en stund, gå en promenad. Plötsligt så känner man sig ha kommit över den där kullen som kändes jobbig och så får man äntligen gjort det som kan verka självklart enkelt för någon annan.

Så till något enklare att fatta beslut om. I dag bytte jag hjul på bilen, högg ved och tände i kaminen, köpte svart Model Color, Negro Black. Jag måste bättra en kamera som fått litet av sin färg avskavd. Målade partier på en kameras metallytor kan vara besvärliga att återställa. Även annat hanns med, men det lämnar jag för tillfället.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 04 nov 2016 17:17

Pilatus skrev:Kanske fungerar det för somliga, men det tråkigaste kan vara något som jag utan vidare förbrukar en hel dag på att komma igång med.

Sant. Jag håller på så hela tiden. Jag ger inte upp.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 17 nov 2016 20:13

Ibland att läsa inlägg här - det kan jag må bra av.









Ibland inte.













Men det är intressant att få en inblick i andras tankevärldar. Och självbilder...





Och bilder av varandra....
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 19 nov 2016 13:59

Ofta handlar det om något som kan tyckas meningslöst i sig, typ att man bara har fått för sig att man måste göra klart något speciellt, innan man går vidare till nästa uppgift. Då kan jag pressa mig på ett helt onaturligt sätt. Jag är nog en känslosam person som skulle må bra av att ha "ännu lägre" krav på mig själv. :wink: Man bör göra allt på ett sätt så att man samtidigt mår bra.

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Ranchi » 22 nov 2016 21:59

.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster