Vad får dig att må bra?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 01 okt 2016 04:55

Kom ihåg det om du skulle vara med i ett frågesportsprogram då, Pilatus :) Det skulle kunna vara frågor på hög nivå.
Vad roligt att du tycker att lapptäcken kan vara vackra, det gör ju jag också. Några har jag sytt, det skapar väl inte fred i världen direkt, men det är form av konst som fyller en praktisk funktion och många gånger bejakar mångfalden. Nu jobbar jag "bara" på en löpare. En avlång duk alltså.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2016 19:52

lynx skrev:Kom ihåg det om du skulle vara med i ett frågesportsprogram då, Pilatus :) Det skulle kunna vara frågor på hög nivå.

Njea, om det är Rickard Olsson och Vem vet mest? så ber jag att få avstå.
lynx skrev:Vad roligt att du tycker att lapptäcken kan vara vackra, det gör ju jag också. Några har jag sytt, det skapar väl inte fred i världen direkt, men det är form av konst som fyller en praktisk funktion och många gånger bejakar mångfalden. Nu jobbar jag "bara" på en löpare. En avlång duk alltså.

Jodå, jag tycker de är fantastiska. Och de är efterfrågade på auktioner om de är vackra och helst antika. Det finns mycket att se på nätet.

Bild
505 Adhesiv spray och en hyggligt bra symaskin använder man numera för att sy quiltade täcken, tror jag.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2016 20:27

Nu har så många talat om den fantastiska hösten och hur bra den känns. Här kommer mitt bidrag, Leonard Misonne, en fantastisk fotograf. Sådant här väder får ni behålla, själv hyllar jag våren och pånyttfödelsen! :)

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anders » 02 okt 2016 09:33

Pilatus skrev:Nu har så många talat om den fantastiska hösten och hur bra den känns. Här kommer mitt bidrag, Leonard Misonne, en fantastisk fotograf. Sådant här väder får ni behålla, själv hyllar jag våren och pånyttfödelsen! :)

Bild

+1
Höstdepressionen är här, tankarna på död och evighet kommer närmare. Vår, yes, men ge mig lite vit vinter först.

Men de gula löven lindrar i alla fall
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 08 okt 2016 00:45

Planering och medvetenhet om gränser.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 08 okt 2016 20:32

Anders skrev:Höstdepressionen är här, tankarna på död och evighet kommer närmare. Vår, yes, men ge mig lite vit vinter först.

Det är inte mer än +7°C och det blåser, byigt. Ny tycks högtrycket ha passerat och tröstlöshetens gråväder byter av det vackra högtrycket.

En sväng ner till Tyskland har gjort mig glad. Jag passade på att handla jule aquavit, god Auchentoshan 12 Years Old, vin och mer sådant. Totalt omöjligt för min plånbok att handla i Sverige.
Anders skrev:Men de gula löven lindrar i alla fall

Trädgården prasslar av torra löv. Det finns mer att göra här än det finns ork.

En terapi är att göra en liten skiss eller målning var dag. Det är min son som fick mig i den fällan. Har man en tendens att slockna på hösten finns det motåtgärder. Den som inte vill teckna och måla kan ju alltid skriva något. Varför inte någon liten dikt, eller bara en reflektion över något som hänt, eller vad som faller på. Det väsentliga är att man tar sig för något.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 08 okt 2016 22:58

ThinkThat skrev:Tycker själv att hösten är mest fantastiska årstiden. Går i skogen och plockar svamp och bär. Tar med mej picknickkorgen och bara slappar.

Jag tror dig, men får lika förb...at en förnimmelse av Ernst Kirchsteiger.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 09 okt 2016 09:30

Pilatus skrev:En sväng ner till Tyskland har gjort mig glad. Jag passade på att handla jule aquavit, god Auchentoshan 12 Years Old, vin och mer sådant. Totalt omöjligt för min plånbok att handla i Sverige.
Du som kan något om ekonomi, hur kommer det sig att allt är så dyrt i Sverige och så billigt i USA, det är precis samma produkter fast till olika pris, företagen måste ju tjäna det dubbla på att en vara säljs i Sverige?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 09 okt 2016 09:35

Pilatus skrev:En terapi är att göra en liten skiss eller målning var dag. Det är min son som fick mig i den fällan. Har man en tendens att slockna på hösten finns det motåtgärder. Den som inte vill teckna och måla kan ju alltid skriva något. Varför inte någon liten dikt, eller bara en reflektion över något som hänt, eller vad som faller på. Det väsentliga är att man tar sig för något.
Det är en bra idé men det funkar inte för mig för jag har svårt för att bedöma vad något är värt känslomässigt, när jag var yngre var jag expert på sådant och jag saknar allt det väldigt mycket, jag hade kunnat bli näste Rembrandt, varför, jo, därför att jag trodde på mig själv, ingen annan anledning. Nuförtiden värderar jag bara saker i pengar och det är jag bra på.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 09 okt 2016 09:44

Jag tror att man mår bra av att känna sig lite viktig... Typ, nu är det det här jag gör och det är viktigt för att jag gör det. Om jag hade velat göra något annat så hade jag gjort det. Men nu vill jag bara göra det jag gör.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 09 okt 2016 11:45

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:En sväng ner till Tyskland har gjort mig glad. Jag passade på att handla jule aquavit, god Auchentoshan 12 Years Old, vin och mer sådant. Totalt omöjligt för min plånbok att handla i Sverige.

Du som kan något om ekonomi, hur kommer det sig att allt är så dyrt i Sverige och så billigt i USA, det är precis samma produkter fast till olika pris, företagen måste ju tjäna det dubbla på att en vara säljs i Sverige?

Det finns ett mycket enkelt samband mellan svenska priser på alkohol och statens stora omsorg om vår hälsa. Det har nämligen visat sig att såväl staten som kriminella gäng drar in mycket stora belopp på sin hantering av vin och öl. I USA är man mer liberal och anser att jag själv får ta litet ansvar för vad jag häller i mig. Skatterna kan därför vara litet lägre.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 09 okt 2016 13:07

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:En sväng ner till Tyskland har gjort mig glad. Jag passade på att handla jule aquavit, god Auchentoshan 12 Years Old, vin och mer sådant. Totalt omöjligt för min plånbok att handla i Sverige.

Du som kan något om ekonomi, hur kommer det sig att allt är så dyrt i Sverige och så billigt i USA, det är precis samma produkter fast till olika pris, företagen måste ju tjäna det dubbla på att en vara säljs i Sverige?

Det finns ett mycket enkelt samband mellan svenska priser på alkohol och statens stora omsorg om vår hälsa. Det har nämligen visat sig att såväl staten som kriminella gäng drar in mycket stora belopp på sin hantering av vin och öl. I USA är man mer liberal och anser att jag själv får ta litet ansvar för vad jag häller i mig. Skatterna kan därför vara litet lägre.

Jag talar inte bara om alkohol, tycker att det mesta är billigare i USA varför befolkningen i praktiken är rikare (lönerna kanske är sämre men pengarna är värda mer), rättare sagt: de rika är rikare, de fattiga fattigare. Men när det gäller alkohol så ser jag det som ett smart drag, man vill hålla nere konsumtionen, så man tar en skatt, pengar man kan använda till att subventionera annat...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 09 okt 2016 13:36

klorofyll skrev:Jag talar inte bara om alkohol, tycker att det mesta är billigare i USA varför befolkningen i praktiken är rikare (lönerna kanske är sämre men pengarna är värda mer), rättare sagt: de rika är rikare, de fattiga fattigare. Men när det gäller alkohol så ser jag det som ett smart drag, man vill hålla nere konsumtionen, så man tar en skatt, pengar man kan använda till att subventionera annat...

Så om staten bara vinner litet på en skyhög alkoholskatt så kan de kriminella berika sig så mycket de vill. Man kan ju alltid påstå att det är gynnsamt om de som inte har råd att dricka så mycket helt får avstå.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 09 okt 2016 14:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag talar inte bara om alkohol, tycker att det mesta är billigare i USA varför befolkningen i praktiken är rikare (lönerna kanske är sämre men pengarna är värda mer), rättare sagt: de rika är rikare, de fattiga fattigare. Men när det gäller alkohol så ser jag det som ett smart drag, man vill hålla nere konsumtionen, så man tar en skatt, pengar man kan använda till att subventionera annat...

Så om staten bara vinner litet på en skyhög alkoholskatt så kan de kriminella berika sig så mycket de vill. Man kan ju alltid påstå att det är gynnsamt om de som inte har råd att dricka så mycket helt får avstå.

Det sant att det kanske är ett lite för enkelt sätt att tjäna pengar på, det kan då vara viktigare att man prioriterar människors säkerhet från kriminella. Alkohol är trots allt tillåtet och något de flesta förtär och något de rika har råd med oavsett. Jag tror att det finns många andra områden man kan beskatta, där det inte gynnar kriminella, men gynnar folkhälsan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 09 okt 2016 16:59

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Så om staten bara vinner litet på en skyhög alkoholskatt så kan de kriminella berika sig så mycket de vill. Man kan ju alltid påstå att det är gynnsamt om de som inte har råd att dricka så mycket helt får avstå.

Det sant att det kanske är ett lite för enkelt sätt att tjäna pengar på, det kan då vara viktigare att man prioriterar människors säkerhet från kriminella.

Ja visst, det tycker varje förnuftig människa. Men frågar vi Magdalena Andersson skulle det inte förvåna mig om hon försvarade skatterna för några få skattemiljoner mer.
klorofyll skrev:Alkohol är trots allt tillåtet och något de flesta förtär och något de rika har råd med oavsett.

Ja, de rika överkonsumerar i ungefär lika hög grad som andra och de bekymrar sig inte så mycket över vad en god maltwhisky kostar, så regeringens argument är falskt. Det handlar inte om nykterhet, det handlar uteslutande om några skattemiljoner.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster