Vad får dig att må bra?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 09 sep 2016 17:38

Nu skall jag rensa och steka stolt fjällskivling och kantarell. Skall pröva att krydda med en klyfta vitlök, grädde, peppar och salt. Kanske ett ägg? Det får bli pålägg på ett par skivor bröd, sandwich. Skall se om jag har någon sherry kvar, annars får det bli litet vin. Det fanns!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 10 sep 2016 07:03

Morgnar får mig att må bra, på kvällar blir jag smått deprimerad för jag gillar inte att bli trött, det känns som att kapitulera.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 10 sep 2016 09:29

klorofyll skrev:Morgnar får mig att må bra, på kvällar blir jag smått deprimerad för jag gillar inte att bli trött, det känns som att kapitulera.

Att resignera inför sin trötthet på kvällen kan vara skönt. Att känna muskler och nerver minska sin tonus, att känna sig trygg och sjunka ner i en omhöljande sömn. Man får träna på avslappning om man har problem att finne ett vilsamt läge. Jag tror det är en förutsättning för att vi nästa dag skall förmå oss att uträtta det som vi gärna vill.
Moderator

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav mullback » 10 sep 2016 16:51

klorofyll skrev:Ofta söker man bekräftelse av sin omgivning och oftast får men inte den bekräftelsen man söker. Men man kan ändra inställning. Livet är värt att leva utan viss bekräftelse, man kan sluta fixera sig vid andra människors bekräftelse och istället fokusera på den bekräftelse som tankar och vackra ting ger.


Bra sagt, tankarna är det väl vad dem vara månde som för oss till melankoli lycka glädje hat ja alltihop.
När blir den sådär viktig så vi glömmer att den tar oss i sitt våld från ena stunden till den andra?

Man får nog föreställa sig rätt ofta att man kan trycka på paus när som helst och begrunda i objektiv neutral frid.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav xion » 10 sep 2016 17:37

klorofyll skrev:Morgnar får mig att må bra, på kvällar blir jag smått deprimerad för jag gillar inte att bli trött, det känns som att kapitulera.

Det bästa på hela dan, brukar jag säga, när jag kryper ner under täcket på kvällen. Sen ligger jag där stilla på rygg och "kvällstänker" en stund innan jag blir trött och somnar i fosterställning.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 11 sep 2016 07:09

mullback skrev:Bra sagt, tankarna är det väl vad dem vara månde som för oss till melankoli lycka glädje hat ja alltihop.
När blir den sådär viktig så vi glömmer att den tar oss i sitt våld från ena stunden till den andra?

Man får nog föreställa sig rätt ofta att man kan trycka på paus när som helst och begrunda i objektiv neutral frid.

Jag tycker att tankar är svåra att styra, eller sättet de tänks på. Däremot kan vi välja vad vi stoppar i oss och att vi äter regelbundet. Men det viktigaste tror jag är att man genomför de goda idéer man får. Människor hämmas också av att självbilden inte stämmer överens med de intressen man har, d.v.s. de tänker att man skall vara på ett visst sätt och då kan man ju inte göra vad som helst, man tänker snävt.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav xion » 17 sep 2016 10:58

En promenad i höstluften får mig att må bra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 17 sep 2016 11:41

xion skrev:En promenad i höstluften får mig att må bra.

Är det något speciellt med luften på hösten?

Man kan ju för all del gradera promenaden i Runkeeper. Är det goda ljusförhållanden att fotografera så tycker jag det är bra. Men bäst är det på våren då snömodd, mörker och kyla får ge sig.
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav xion » 17 sep 2016 14:28

Pilatus skrev:
xion skrev:En promenad i höstluften får mig att må bra.

Är det något speciellt med luften på hösten?


Absolut, den är ren och klar, fuktmättad, höstdoftande och syrerik. Det känns som man bara behöver andas hälften så mycket.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 17 sep 2016 15:22

xion skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:En promenad i höstluften får mig att må bra.

Är det något speciellt med luften på hösten?

Absolut, den är ren och klar, fuktmättad, höstdoftande och syrerik. Det känns som man bara behöver andas hälften så mycket.

Man kan uppskatta en årstid av många skäl. Men jag skulle tro att luften är ungefär lika lätt att andas efter ett vårregn som i höstens fuktmättade luft.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 18 sep 2016 06:59

Pilatus skrev:Man kan uppskatta en årstid av många skäl. Men jag skulle tro att luften är ungefär lika lätt att andas efter ett vårregn som i höstens fuktmättade luft.

Under tidig höst är luften relativt varm och fuktig, plus att träden ofta har sina löv kvar med alla sina dofter. Sedan friskar höstvindarna upp.

På våren finns inga dofter, plus att det är relativt kallt och dammigt.

Men sen vår kan nog liknas vid tidig höst. Om det inte är någon skillnad på ljuset.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 19 sep 2016 15:31

Jag älskar att traska i skogen och leta kantareller. Nu är det ingen skog där jag bor. Min psykolog har ett sommartorp i skogen. Han skulle nog egentligen gärna låna ut det till mig, men det får han ju inte. Jag bor i en soclägenhet. Jag betalar hyran själv. Jag vill gärna ha ett badkar. Det kostar 500, vilket jag gärna pyntar, men det får jag inte göra eftersom socialen står som min hyresvärd. Helsjukt - de betalar ju inte och jag mår bra av att bada.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2016 16:09

lynx skrev:Min psykolog

Är det en bra psykolog?

Jag fick träffa en psykolog vid 20 tillfällen för ett tag sedan nu. Hjälpte mig mycket, dock trodde hon länge att jag var väldigt rädd, som alla andra (tror), men det stämmer inte och hon erkände det själv senare, att jag hade rätt. Det är inte alltid så att problem beror på rädsla, det kan vara verkliga problem också som man mår dåligt av, det är ju rätt logiskt även om de flesta hellre ser djävulen djupt i ögonen än erkänner att det finns tillstymmelse till problem, nej "det är bara något man hittar på"... de kan liksom inte erkänna att det finns problem, det stör deras självbild, eftersom allt är så självklart i deras värld.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 19 sep 2016 16:29

Inom terapin beror det också mkt på personkemi. Han är bra för mig. Du kanske inte alls hade gillat att prata med just honom, klorofyll. Han åkte till Kuba häromåret och jag sa "det bor visst en liten kommunist i dig, NN?" Sedan log vi. Jag mår bra av att prata med honom vilket jag gör en gång i veckan sedan ett par år tillbaka. Dessutom tror jag att han mår bra av att prata med mig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2016 17:11

lynx skrev:Dessutom tror jag att han mår bra av att prata med mig.

Det är minst lika viktigt, jag försöker att tänka så i alla mina möten, att även om den andre inte verkar vara berörd, så betyder man åtminstone något för denne.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster