Vad får dig att må bra?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 05 jul 2016 09:42

Jag tycker att det kan finnas utrymme för en sådan fråga mitt i allt "leta fem fel". Så vad får dig att må bra och gilla att leva?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 05 jul 2016 17:18

Tänka

Skapa/göra och uppleva
Cykla och träna
Arbete och kärlek

Familjen
Möta andra för att snacka utbyta tankar
Naturen
Kultur: film böcker musik konst
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 06 jul 2016 05:07

Jag tycker att det handlar mycket om strategier, eller vad man ska kalla det, för alla mår någorlunda dåligt vid något tillfälle under dagen och det är vad man gör i de situationerna som avgör, man kanske dricker kaffe, tar det lite lugnt, lyssnar på musik, gör något man intresseras av eller motionerar för att skingra tankarna. Många gånger har man för höga krav på sig själv, helt enkelt.

Jag har en egen teori om att människor med gott självförtroende har svårare att möta motgångar, även om de kanske tar sig igenom dem oftare. Människor med självförtroende känner sig själva och har därför en mer realistisk syn på problem, de underskattar inte problem.

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Ranchi » 06 jul 2016 20:42

.

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Caasi » 06 jul 2016 21:08

Framsteg

Jobba

Träning

Läsa

Quick fixes

Mindfullness

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 09 jul 2016 10:22

Ranchi skrev:krukväxter
ensamhet
instrument från medeltiden
Träna
Skogens mystik
film, musik, språk omkring 50 talet.


Min brorsa Åke bygger repliker av bl.a. medeltida instrument. En del av hans och andras instrument kan du finna på klostret i Ystad. Utställningen heter Archeomusica.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 09 jul 2016 10:24

Sjäv är jag galen i mungigor. Har från hela världen. Nästan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 10 jul 2016 21:16

Det finns säkert flera sätt att svara på den frågan. Ett enkelt sätt är att redogöra för sådant som associerar till barndomens julafton, att få något som man länge velat ha, eller inte haft råd att köpa. För min del har det nästa alltid haft betydelsen att köpa begagnade grejor. Som nu senast, en Hasselblad med ett 80 mm objektiv.

Det finns förvisso annat som berör, enkla saker. Ett leende, att uppskattas för något man tycker sig ha lyckats med. Men då börjar vi röra oss på ett plan där man är som mest sårbar.

Kanske skall man titta på Maslows behovstrappa för att hitta sitt svar. Sådant som höjer vår självkänsla tror jag är bra. Att vi kan lösa ett efterhängset problem. Att vi kan ge prov på kreativitet. Fysisk närhet, kärlek, att någon accepterar oss just sådana vi är.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 11 jul 2016 17:04

Oftast finns inte endast en orsak till illamående, utan flera, om man kan identifiera ett par av orsakerna, samt om man har kraften att stanna upp och ändra på felaktiga beteenden, så kan man få en nystart. Maslows behovstrappa är ett synsätt som belyser våra många olika behov. När ett leende inte längre betyder något bör man ta sig en funderare. Själv tycker jag om att ge bort saker, det är ju lite det som julen går ut på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 11 jul 2016 18:00

klorofyll skrev:Maslows behovstrappa är ett synsätt som belyser våra många olika behov.

Eller att behoven kan rangordnas, vissa behov måste tillgodoses. Andra behovs tillfredsställelse höjer vår livskvalitet.
klorofyll skrev:När ett leende inte längre betyder något bör man ta sig en funderare. Själv tycker jag om att ge bort saker, det är ju lite det som julen går ut på.

Julen innebär att vi ger varann presenter och firar dygnets vändning mot längre dagar, som under den gamla Saturnaliefesten i antikens Rom.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 12 jul 2016 09:53

Pilatus skrev:Ett enkelt sätt är att redogöra för sådant som associerar till barndomens julafton, att få något som man länge velat ha, eller inte haft råd att köpa. För min del har det nästa alltid haft betydelsen att köpa begagnade grejor. Som nu senast, en Hasselblad med ett 80 mm objektiv.
Jag tycker att det är intressant med prylar, i rätt kontext kan de verkligen få en att må bra, och det där strävandet efter att fullständigt eliminera sina materiella behov, det tror jag är osunt. Jag har alltid varit en samlarmänniska.

albino
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jul 2016 14:18

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav albino » 12 jul 2016 15:21

Göra andra människor glada och ställa upp.
När jag känner mig nere så är ett träningspass perfekt. För att tänka på något annat kan verajohn.com hälpa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 12 jul 2016 15:27

albino skrev:Göra andra människor glada och ställa upp.
När jag känner mig nere så är ett träningspass perfekt.

Det låter fysiskt ansträngande. Fungerar det att jobba sig trött?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav David H » 14 jul 2016 00:21

Vad som får mig att må bra...Ibland vara för mig själv, och syssla med sådant jag gillar att pyssla med.

Ibland kan jag bli glad av andra personers vänlighet. Någon liten detalj kan räcka ibland
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav xion » 14 jul 2016 05:29

Vackra "saker" får mig att må bra,
Det kan vara en tavla, en utsikt, något jag skapat, eller som någon annan skapat, eller som skapat sig själv. Det kan vara dofter, ljud, en vacker kvinna, en omedveten detalj i ett utseende, att känna sig som en del av något större, att skapa något tillsammans med andra, att "en tioöring trillar ner", att lyckas men något man kämpat med länge, att känna hur en ide utvecklas undan för undan i det undermedvetna,
Att kunna påverka vad som sker i mitt sammanhang,
"Att leka Gud"


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster