Vad får dig att må bra?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 24 aug 2016 19:36

Ranchi skrev:Mår bra av att ta en sak i taget.

Bor en i mestadels ny och naken lägenhet och skaffar mig saker väldigt sakta, beror med på min inkomst-
Varje sak blir då mycket större och ger mer glädje att titta på.
En krukväxt, en tavla, en lampa etc.

Jag vill ej ha allt direkt och må bra kort och starkt, jag vill ta in varje liten detalj av ny värme så det alltid finns att ta av..

Klokt, gillar det tänket. Dessutom gillar jag när det finns begränsningar, samt att man skapar sig begränsningar. Exempelvis kanske man tänker att ett visst intresseområde inte ska uppta hela ytan i ens bostad, och sedan håller man sig till det, att det finns en tanke bakom. När man har ett sådant tankesätt tror jag att man blir mer mottaglig för andras åsikter. Utan begränsningar slutar det i katastrof. Eller att man anpassar hyllan man köper till omständigheterna på bästa sätt. Ljussättning är viktigt, att man har flera grenuttag så att det inte saknas kontakter.

En annan sak jag mår bra av är att försöka skapa mig förståelse för olika beteenden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 25 aug 2016 01:49

Jo, jag kom på något om hur jag fungerar. Jag lyckas ofta samla på mig en massa prylar. Frimärken, kameror, olika slags belysningar för att kunna odla i krukor, olika bonsaiprojekt och böcker i olika ämnen. Så nu försöker jag sakta och metodiskt sälja frimärkssamlingen, även kameror, objektiv och tillbehör. Det fungerar, men innebär mycket jobb, men jag blir ibland positivt överraskad. Det nya projektet är att läsa allt om Hasselblad-kameror och att så snart jag kan sälja min Hasselblad 500 ELX. Men bara för att skaffa en annan modell som bättre motsvarar vad jag tycker mig behöva.

Bild
Hasselblad 500 ELX

Är det något av Asperger light?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 25 aug 2016 06:41

Pilatus skrev:Så nu försöker jag sakta och metodiskt sälja frimärkssamlingen, även kameror, objektiv och tillbehör.

Du kan ju behålla det bästa, det tycker jag verkligen, behåll det som är känns mest värdefullt, det som betytt mest... Det som har affektionsvärde. Jag tycker att man får en skön känsla av att ha sitt hem delvis som ett museum över vilande intressen. Man kan spara gamla klockor exempelvis, böcker eller leksaker. Jag har alltid varit ganska fixerad vid föremål och deras estetiska eller funktionella aspekter.
Pilatus skrev:Är det något av Asperger light?

Asperger är väl främst att man har svårigheter med det sociala, av olika orsaker. Jag vet inte så noga men skulle gissa att många symptom på Asperger även uppträder hos väldigt högfungerande individer.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anders » 27 aug 2016 13:21

Det som också får mig att må bra är att läsa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 27 aug 2016 20:04

ThinkThat skrev:Jag tror själv att jag lider av ADHD, jag får våldsamma utbrott utan att själv begripa varför.

Har du talat med någon psykiatriker om hur du uppfattar dig själv och dina personlighetsdrag?
Läs gärna något om ADHD på sidan http://attention-riks.se/npf/adhd/
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 27 aug 2016 22:41

klorofyll skrev:Jag tycker att man får en skön känsla av att ha sitt hem delvis som ett museum över vilande intressen.

Ja, jo visst, men man kommer till en gräns. Jag har mycket som kan undvaras och säljer ofta till rätt låga priser. Bättre att någon vill ha grejorna än att försöka krama ut så mycket som möjligt. Jag försöker även köpa saker till anständiga priser. De som är giriga får gärna behålla sitt krafs osålt.
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Är det något av Asperger light?

Asperger är väl främst att man har svårigheter med det sociala, av olika orsaker. Jag vet inte så noga men skulle gissa att många symptom på Asperger även uppträder hos väldigt högfungerande individer.

Såg just att Asberger tagits bort ur manualen DSM-5. Aspergers Syndrom ingår numera i den övergripande diagnosen ASD (Autism Spectrum Disorder). Gjorde just ett psykologitest. Det visar inte någon stark tendens i riktning mot Asperger, men viss ultra light Asperger kanske, alltså mer som ett personlighetsdrag. Det finns onekligen sådana personlighetsdrag i min släkt.

Nog om det, nu skall jag ta ett glas vin.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 03 sep 2016 06:51

Jag mår bra av att tala om hur jag känner, det kanske inte alltid är roligt i stunden, men efter en natts sömn så mår jag bättre. Jag tror att människor generellt är för opersonliga. Dessutom är man så fixerad vid att tala om saker för "vissa personer" men det är inte alltid så nödvändigt tycker jag. I sådana fall blir man som en fördämd damm som håller allt inom sig, väntar på rätt tillfälle som kanske aldrig kommer.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 03 sep 2016 07:07

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att man får en skön känsla av att ha sitt hem delvis som ett museum över vilande intressen.

Ja, jo visst, men man kommer till en gräns. Jag har mycket som kan undvaras och säljer ofta till rätt låga priser. Bättre att någon vill ha grejorna än att försöka krama ut så mycket som möjligt. Jag försöker även köpa saker till anständiga priser. De som är giriga får gärna behålla sitt krafs osålt.

Ja, om man har saker som man aldrig kommer att ha glädje av, exempelvis böcker man tröttnat på, eller teknik som inte längre lever upp till förväntningarna, varför då låta dem ta plats, och om man kan få tillbaka en tredjedel av utgångspriset så har man ju köpt prylen med stor rabatt, många varor är i stort sett bara konsumtionsvaror. En del människor försörjer sig på att enbart köpa saker som är "underprissatta" och efter ett tag sälja dem för lite mer, priser brukar stiga på bra produkter, man kanske kan tjäna 400 kr på en affär på Tradera, beroende på vad det är man köper och så kanske man gör 10 sådana affärer... Priserna varierar mycket beroende på försäljningsställe dessutom.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 03 sep 2016 10:11

klorofyll skrev:Ja, om man har saker som man aldrig kommer att ha glädje av, exempelvis böcker man tröttnat på, eller teknik som inte längre lever upp till förväntningarna, varför då låta dem ta plats, och om man kan få tillbaka en tredjedel av utgångspriset så har man ju köpt prylen med stor rabatt, många varor är i stort sett bara konsumtionsvaror.

Bäst är att sälja sådant som man inte längre behöver och att det förhoppningsvis kan vara av värde för någon annan. Jag har under en tid sålt äldre objektiv och kamerahus (småbildsformat). I stället har jag köpt en Hasselblad och tre objektiv. Det senaste är ett vidvinkelobjektiv, Carl Zeiss 40mm (69 grader horisontalt) för ett litet speciellt fotoprojekt.
klorofyll skrev:En del människor försörjer sig på att enbart köpa saker som är "unerprissatta" och efter ett tag sälja dem för lite mer, priser brukar stiga på bra produkter, man kanske kan tjäna 400 kr på en affär på Tradera, beroende på vad det är man köper och så kanske man gör 10 sådana affärer... Priserna varierar mycket beroende på försäljningsställe dessutom.

Så är det säkert. Har man litet tålamod brukar tillfälle ges att köpa det man vill ha. Det finns även en tidsaspekt. Om jag har något som legat länge i ett skåp, så kan det vara skönt att bli av med prylen. Köparna får sätta priset. Marknadsvärdet är inte alltid så högt som många vill föreställa sig. De som vill kränga sina prylar som om de vore mycket värdefulla får gärna behålla sina varor.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 03 sep 2016 12:47

Pilatus skrev:I stället har jag köpt en Hasselblad och tre objektiv. Det senaste är ett vidvinkelobjektiv, Carl Zeiss 40mm (69 grader horisontalt) för ett litet speciellt fotoprojekt.
...
Köparna får sätta priset. Marknadsvärdet är inte alltid så högt som många vill föreställa sig. De som vill kränga sina prylar som om de vore mycket värdefulla får gärna behålla sina varor.

Vad är det du ska fota?
...
Det är nyttigt att ha en realistisk uppfattning om sakers värde. Mycket gamla människor brukar tappa det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 03 sep 2016 14:59

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:I stället har jag köpt en Hasselblad och tre objektiv. Det senaste är ett vidvinkelobjektiv, Carl Zeiss 40mm (69 grader horisontalt) för ett litet speciellt fotoprojekt.
...
Köparna får sätta priset. Marknadsvärdet är inte alltid så högt som många vill föreställa sig. De som vill kränga sina prylar som om de vore mycket värdefulla får gärna behålla sina varor.

Vad är det du ska fota?
...
Det är nyttigt att ha en realistisk uppfattning om sakers värde. Mycket gamla människor brukar tappa det.

Ett särintresse är att fotografera kyrkobyggnader, jo och det är ett lustigt ämne för mig som närmast är ateist. I alla fall agnostiker. Hur skall man fotografera en kyrka så den kommer till sin rätt? Inte alltid enkelt då långt från alla kyrkor befinner sig på en höjd, (där det tidigare ofta funnits ett tempel för tillbedjan av våra gamla asagudar). Helst skall man kunna förskjuta kamerans front och bakstycke som på en god Linhof-kamera, men så avancerad är jag inte.

Bild
Church of nativity, fotograf okänd
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 03 sep 2016 22:36

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad är det du ska fota?

Ett särintresse är att fotografera kyrkobyggnader, jo och det är ett lustigt ämne för mig som närmast är ateist. I alla fall agnostiker. Hur skall man fotografera en kyrka så den kommer till sin rätt? Inte alltid enkelt då långt från alla kyrkor befinner sig på en höjd, (där det tidigare ofta funnits ett tempel för tillbedjan av våra gamla asagudar). Helst skall man kunna förskjuta kamerans front och bakstycke som på en god Linhof-kamera, men så avancerad är jag inte.

Bild
Church of nativity, fotograf okänd

Bra fråga. Jag tycker att kristendom mycket handlar om kontrasten mellan gott och ont, ljus och mörker, den är allvarlig och symbolisk, en väldigt historisk religion; jag skulle fotografera kyrkan inuti, svagt upplyst, snett bakifrån, så att man ser altaret och en ensam man som ber i en bänkrad långt fram, kanske något guld som blänker, Notre Dame skulle jag däremot fotografera utifrån, för den är vacker. Det är smakfullt med mörkt sirligt trä, mantlar, nött sten och tystnad.

Jag tycker faktiskt att det är märkligt att man förr träffades i kyrkan och umgicks där, även om endel fortfarande sker, varför överlevde inte den traditionen? Vad ersatte kyrkan? Spontant tänker jag att pengar ersatte kyrkan. Pengar skänker makt, över eget liv. Kyrkan behövdes för att det kollektiva samarbetet skulle fungera i en tid då pengar var sällsynt, bara en idé jag fick nu.. Nuförtiden är vi också så fruktansvärt individuella, vi har ett större utbud att välja bland.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 04 sep 2016 13:00

Pilatus skrev:Jo, jag kom på något om hur jag fungerar. Jag lyckas ofta samla på mig en massa prylar. Frimärken, kameror, olika slags belysningar för att kunna odla i krukor, olika bonsaiprojekt och böcker i olika ämnen. Så nu försöker jag sakta och metodiskt sälja frimärkssamlingen, även kameror, objektiv och tillbehör. Det fungerar, men innebär mycket jobb, men jag blir ibland positivt överraskad. Det nya projektet är att läsa allt om Hasselblad-kameror och att så snart jag kan sälja min Hasselblad 500 ELX. Men bara för att skaffa en annan modell som bättre motsvarar vad jag tycker mig behöva.

Bild
Hasselblad 500 ELX

Är det något av Asperger light?


Att kalla intressen asperger är väl att överdriva? Kan du abnormalt mycket om något särintresse kan diagnos kunna vara på tal. Bisarr värld vi lever i...
Jag fick en jättefin bok om bonsaiträd av min mamma för länge sedan - vill du ha den? Gratis förstås. Om du har något nöje av det förstås.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 04 sep 2016 21:06

lynx skrev:Att kalla intressen asperger är väl att överdriva? Kan du abnormalt mycket om något särintresse kan diagnos kunna vara på tal. Bisarr värld vi lever i...

Såg just att Asberger tagits bort ur manualen DSM-5. Aspergers Syndrom ingår numera i den övergripande diagnosen ASD (Autism Spectrum Disorder). Gjorde just ett psykologitest. Det visar inte någon stark tendens i riktning mot Asperger, men viss ultra light Asperger kanske, alltså mer som ett personlighetsdrag. Det finns onekligen sådana personlighetsdrag i min släkt.

Jag läste en sida http://www.umo.se/Jag/Aspergers-syndrom-/ som fick in mig på tankarna om Asperger light. Men som du säger, det vore dumt att överdriva och jag har inte något abnormt intresse för någonting.
lynx skrev:Jag fick en jättefin bok om bonsaiträd av min mamma för länge sedan - vill du ha den? Gratis förstås. Om du har något nöje av det förstås.

Ja visst, bonsaier är intressanta. Tack! Jag har för tillfället inte någonting i arbetsrummets fönster. Det kan vara för varmt och torrt här inne. Senast odlade jag industrihampafrön som är lagliga att inneha och odla (fågelfrön som har likheter med Cannabis sativa). Jag har Magnus Svenningssons bok, Bonsai (1997)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 09 sep 2016 09:05

Ofta söker man bekräftelse av sin omgivning och oftast får men inte den bekräftelsen man söker. Men man kan ändra inställning. Livet är värt att leva utan viss bekräftelse, man kan sluta fixera sig vid andra människors bekräftelse och istället fokusera på den bekräftelse som tankar och vackra ting ger.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster