Vad får dig att må bra?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anders » 19 sep 2016 18:49

lynx skrev:Inom terapin beror det också mkt på personkemi. Han är bra för mig. Du kanske inte alls hade gillat att prata med just honom, klorofyll. Han åkte till Kuba häromåret och jag sa "det bor visst en liten kommunist i dig, NN?" Sedan log vi. Jag mår bra av att prata med honom vilket jag gör en gång i veckan sedan ett par år tillbaka. Dessutom tror jag att han mår bra av att prata med mig.

Övergav min donna för ett och ett halvt år sen. Skulle nog behöva en igen. Men skulle vilja ha en manlig KBT:are. De växer inte på träd.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anders » 19 sep 2016 18:50

Det som får mig att må bra är avsaknad av minus.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 20 sep 2016 10:30

Har man en konstruktiv attityd till den skit man råkar ut för, dvs. tänker man kan lära något av det eller använda det i sitt skapande, då kan man på sikt må bra av allt, men inte när skiten sker...

Det är aldrig för sent att få en olycklig barndom. I minnets mörka förvirring kan den ljusaste be barndom bli både norénsk och bergmansk.. För utsättningen för genialitet är en hemsk uppväxt så man kan hämnas resten av livet på sina föräldrar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 20 sep 2016 21:53

Låga krav. Jag tror egentligen att själva inställningen att ha höga krav på sig själv bottnar i att man har en föreställning om att resten av världen är perfekt eller nära idealet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 20 sep 2016 23:47

Algotezza skrev:Det är aldrig för sent att få en olycklig barndom. I minnets mörka förvirring kan den ljusaste be barndom bli både norénsk och bergmansk.

Ibland är psyket litet mer påhittigt än man önskar. Kanske är en del av Bergman och Norén hopsmetade i gamla minnen från mindre lyckosamma dagar då vi sagt och gjort saker som vi på distans finner mindre begåvade. Kanske kan vi lära oss att leva med det. Men hjärnan söker efter mer material, efter affinitet, även där den inte finns. Är det inte det gamla skräckfilmer handlar om?

Freud hade sina stunder av klarhet, minnet fungerar associativt. Det är fantastiskt så länge man löser korsord, men kan vara störande om vi försöker somna lugnt om kvällen. Eller överdriver jag igen?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 21 sep 2016 08:18

ThinkThat skrev:Ju mer jag funderar på min bakgrund desto klarare förstår jag min tankevärld och min utgångspunkt.

Ofta minns vi i efterhand detaljer ur det förgångna och glömmer bort allt det som då var runt omkring. Om man försöker föreställa sig hur och varför man såg på världen som man gjorde, så får man större förståelse för sig själv. Man kan exempelvis besöka platser som det var längesedan man besökte, så att minnena kommer tillbaka.

Ett annat exempel: Om man har en pappa eller mamma som är mycket manipulativ och nästintill kriminell, så är det svårare som son eller dotter att bli en "välartad person", åtminstone på kort sikt, är det inte så?

Det är svårt att säga ifall man egentligen hade kunnat agera bättre, men vi mår ju i alla fall bättre av att ha en positiv självbild...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 21 sep 2016 18:51

Algotezza skrev:Förutsättningen för genialitet är en hemsk uppväxt så man kan hämnas resten av livet på sina föräldrar.

Jag tror inte det, ursäkta mig så mycket, jag tror att verkliga genier gör mycket litet väsen av sig, vid sidan av de eventuella upptäckter som de gör, men det finns olika grader av genialitet och många sätt att vara genial på, kändisskap skulle jag säga är ett typexempel på den genialitet som går under din definition.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anders » 22 sep 2016 18:48

Om man kikar på de senare inläggen kan man få intryck att högre klas ställer högre krav för att nå upp i "bra"-verkshöjden.

Men tveksamt om det är så. Har sett för många syskonpar, tvåäggstvillingpar. Tror det här med vad som får en att må bra är rätt mycket medfödda funktioner i hjärnan, bland annat det olika frigörandet av dopamin i hjärnan. Min är mycket hög, behöver rätt få intryck i form av en massa upplevelser. Jag liter mer av minus än jag njuter av plus. Det kan kanske delvis vara nedärvt från min bondeklassbakgrund, men jag uppfattar det också som inbyggt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 22 sep 2016 19:53

Jag har också lite överproduktion av dopamin. Behöver oftast inte så mycket stimulans utifrån för att må bra. Basic. Mat vila. Göra. Uppleva.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav klorofyll » 22 sep 2016 20:00

Anders skrev:Det kan kanske delvis vara nedärvt från min bondeklassbakgrund, men jag uppfattar det också som inbyggt.

Jag förstår inte varför du vill identifiera dig med bönder (är de på något speciellt sätt?), jag är lika mycket bonde och när du säger att din släkt - ursprungligen/50 år sedan - var bönder så vill jag instämma!
För 300 år sedan var alla bönder och jag skulle uppskatta att 80% var det för 200 år sedan, kanske 55% för hundra år sedan och 40% för 50 år sedan.
Tycker samtidigt att det är fel att associera bondelivet med låg klass, förutsätter då att klasser har en viss ordning i värde? I en stad är det kanske en handfull människor som har riktigt mycket inflytande, om det är det som man menar med hög klass...
Om man klarar att försörja sig själv så har man tillräckligt mycket inflytande enligt min mening.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 22 sep 2016 20:16

Min farfar var bonde och min morfar byggmästare. Jag är första generationen akademiker. Farsan var folkskollärare. Gick på seminarium ej universitet. Morsan hemmafru, städerska, vårdbiträde.

Vad spelar bakgrunden för roll? Svärfar var statarbarn...

Jaha. Och?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Algotezza » 22 sep 2016 20:18

ThinkThat skrev:Tror mycket på det du Algotezza säger.
Jag är inte genialisk men är väl hyfsat klok, oavsett vad andra tror.
Tror själv att jag är överlägsen.
Matcha mej och ni blir nollade.


Och?

Det viktiga är bara att tävla med sig själv Utveckla sig jämfört med förut...

Andra ser man bara utifrån. Vet inget om dem inuti. Har ej hela bilden.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Smisk » 30 sep 2016 09:35

Vad får dig att må bra?



Mitt bästa tillfälle under veckan är att gå upp relativt tidigt på Lördag, när jag vaknar naturligt mellan 6-8, sätta på kaffet, göra frukost och spela ett riktigt bra nytt tv/dator-spel, gärna ett rollspel/äventyrsspel, och att veta att man har hela dagen framför sig att göra detta.

Eventuellt att titta på någon film eller ett avsnitt av någon bra serie och sedan gå till gymmet och träna ordentligt och sedan efter duschen åka hem och spela.


/Smisk

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Anne » 30 sep 2016 19:36

Jag har fått en sysyster! Så glad jag är för det. Jag kan slå mig i backen på att ingen här vet utan att googla vad disappering four eller nine patch är. Eller jelly roll. Och det är så skönt att prata med någon utan att förklara vad man säger hela tiden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad får dig att må bra?

Inläggav Pilatus » 30 sep 2016 23:44

lynx skrev:Jag har fått en sysyster! Så glad jag är för det. Jag kan slå mig i backen på att ingen här vet utan att googla vad disappering four eller nine patch är. Eller jelly roll. Och det är så skönt att prata med någon utan att förklara vad man säger hela tiden.

Nej, speciellt inte jelly roll quilt. Däremot Jelly-Roll Morton. Skall du sy ett lapptäcke? De kan vara fantastiskt vackra.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster