Välgörenhet

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 24 sep 2016 06:10

Jag diskuterade med en person som ansåg att människor som inte arbetar, som inte kan försörja sig och därmed behöver bidrag från samhället (eller enskilda personer), är lata och att man därför inte bör ge dem pengar.

Mitt synsätt är att varje människa måste ägna sig åt någon form av välgörenhet - under en stor del av sin tid här på jorden - för att över huvud taget förbli välmående, trots att det ofta är mycket ansträngande (ansträngningen kan dock lindras med en hälsosam attityd). Att försöka ha roligt hela tiden eller att ständigt förvänta sig förnöjelser är orealistiskt och leder inte till en varaktig lycka. Dvs man måste göra saker för andra...

Även en sådan sak som att studera och utbilda sig själv är i mångt och mycket något man gör för andra även om det kan tyckas individualistiskt.

Om någon tigger pengar på gatan så ser jag inte det som ett långsiktigt projekt från dennes sida utan mer som en tillfällig grej.

Är lathet ett problem?

Hur ser ni på detta?

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Välgörenhet

Inläggav xion » 24 sep 2016 18:32

Från envar efter förmåga till envar efter behov. Det är egentligen en vacker tanke. I praktiken något orealistisk tyvärr. Man brukar säga att nöden är uppfinningarnas moder. Kanske är lättjan uppfinningarnas fader i så fall. Många uppfinningar har kommit till av bekvämlighet. Dom flesta vill nog bidra och hjälpa till. Det ligger i människans natur. Därför har vi råd med att inte alla gör det. Men för att inte avundsjuka ska frodas så måste flit premieras och lättja ha ett pris, annars kollapsar samhället till slut.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 24 sep 2016 20:45

xion skrev:Från envar efter förmåga till envar efter behov.

Ja, är det inte så det borde fungera i en familj?

xion skrev:I praktiken något orealistisk tyvärr.

Praktiken är väldigt komplicerad, den låter sig inte fjättras vid en mening.

Jag har upptäck att mycket här i livet blir njutbart om man ser det som välgörenhet - det är ju inte särskilt mycket man skulle göra bara för sig själv - man känner sig gladare, mer viktig och även oberoende.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Välgörenhet

Inläggav Kreativ » 25 sep 2016 15:21

klorofyll skrev:Jag diskuterade med en person som ansåg att människor som inte arbetar, som inte kan försörja sig och därmed behöver bidrag från samhället (eller enskilda personer), är lata och att man därför inte bör ge dem pengar.


Är de lata om de inte kan försörja sig? Problemet är att folk har en väldigt trång syn på "arbete" och mänskligt värde. Det finns människor vars väsentliga värde och funktion i livet är att vara passiva eller besvärliga för att få övriga att sakta ner från onaturlig stress eller kunna bidra till andra till att börja med. Naturen är inte ute efter ett självständigt ändamål bland varelser. Allt är delaktigt i ömsesidigt upprätthållande. Men detta upprätthållande kan se så olika ut att det ofta inte uppfattas som nödvändigt för upprätthållande. Att inte arbeta är en utmärkt protest i dessa tider eftersom enbart marknaden värderas och inte arbete i allmänhet. Arbete idag är en form av slaveri och då ska vi vara glada att det finns folk som inte kan anpassa sig eftersom detta sänder ut en varningssignal att vårt samhälle och våra ideal inte är på rätt spår eller naturliga. Tyvärr brukar de som kan anpassa sig och inte ser de verkliga problemen skylla på fel saker, så som människor som inte arbetar.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 25 sep 2016 18:48

Kreativ skrev:Arbete idag är en form av slaveri ...

Vem tvingar någon att arbeta? Att ta en anställning är ett avtalsreglerat kontrakt om att sälja sitt arbete mot en fastställd ersättning. Om du anser att det kan jämföras med slaveri kan du säga upp dig. Pröva får du se att det fungerar!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 25 sep 2016 19:16

Kreativ skrev:Det finns människor vars väsentliga värde och funktion i livet är att vara passiva eller besvärliga för att få övriga att sakta ner från onaturlig stress eller kunna bidra till andra till att börja med. Naturen är inte ute efter ett självständigt ändamål bland varelser. Allt är delaktigt i ömsesidigt upprätthållande. Men detta upprätthållande kan se så olika ut att det ofta inte uppfattas som nödvändigt för upprätthållande. Att inte arbeta är en utmärkt protest i dessa tider eftersom enbart marknaden värderas och inte arbete i allmänhet.

Jag kunde inte sagt det bättre själv...
Jag tror att många människor i samhället saknar en stolthet som de förtjänar, vilket leder till allsköns problem. Exempelvis fixering. Jag har kommit på att jag inte bryr mig om nått. Jävligt skönt. Jag gör det jag känner för.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 26 sep 2016 12:45

Pilatus skrev:
Kreativ skrev:Arbete idag är en form av slaveri ...

Vem tvingar någon att arbeta? Att ta en anställning är ett avtalsreglerat kontrakt om att sälja sitt arbete mot en fastställd ersättning. Om du anser att det kan jämföras med slaveri kan du säga upp dig. Pröva får du se att det fungerar!

Jag tycker ändå att du har en skön inställning Pilatus! För det är ändå det realistiska valet man har att förhålla sig till, visserligen kan man argumentera och protestera, men det är ändå det val vi har.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Välgörenhet

Inläggav Anne » 26 sep 2016 13:01

Man kan idka välgörenhet utan ekonomiska medel. Man kan le mot en människa, hålla upp en dörr, fråga en gamling med rollator eller en mamma med en barnvagn på bussen om man kan hjälpa till osv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 26 sep 2016 14:35

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 26 sep 2016 15:04

Pilatus skrev:Att ta en anställning är ett avtalsreglerat kontrakt om att sälja sitt arbete mot en fastställd ersättning. Om du anser att det kan jämföras med slaveri kan du säga upp dig. Pröva får du se att det fungerar!

Bara en fråga, vad tror du hade hänt ifall en slav sa upp sig?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 26 sep 2016 16:01

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Att ta en anställning är ett avtalsreglerat kontrakt om att sälja sitt arbete mot en fastställd ersättning. Om du anser att det kan jämföras med slaveri kan du säga upp dig. Pröva får du se att det fungerar!

Bara en fråga, vad tror du hade hänt ifall en slav sa upp sig?

Du är fel ute, klorofyll, slaveri och slavhandel förbjöds i Sverige år 1335.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 26 sep 2016 18:10

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Att ta en anställning är ett avtalsreglerat kontrakt om att sälja sitt arbete mot en fastställd ersättning. Om du anser att det kan jämföras med slaveri kan du säga upp dig. Pröva får du se att det fungerar!

Bara en fråga, vad tror du hade hänt ifall en slav sa upp sig?

Du är fel ute, klorofyll, slaveri och slavhandel förbjöds i Sverige år 1335.

Hur lyder definitionen av slaveri då? Är det att man inte kan säga upp sig? I sådana fall är det ju tur att vi inte har slaveri iaf! :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 26 sep 2016 18:47

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du är fel ute, klorofyll, slaveri och slavhandel förbjöds i Sverige år 1335.

Hur lyder definitionen av slaveri då? Är det att man inte kan säga upp sig? I sådana fall är det ju tur att vi inte har slaveri iaf! :wink:

Att vara slav innebär att vara i någons ägo. Slaven kan sättas i det arbete som slavägaren finner lämpligt. Slaven har inget rättsligt skydd eller frihet att kunna säga upp sin tjänst.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Välgörenhet

Inläggav Anne » 26 sep 2016 19:15

Förstår du verkligen inte hur klorofyll tänker, Pilatus?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Välgörenhet

Inläggav Kreativ » 26 sep 2016 19:18

Pilatus skrev:
Kreativ skrev:Arbete idag är en form av slaveri ...

Vem tvingar någon att arbeta? Att ta en anställning är ett avtalsreglerat kontrakt om att sälja sitt arbete mot en fastställd ersättning. Om du anser att det kan jämföras med slaveri kan du säga upp dig. Pröva får du se att det fungerar!


Dagens samhälle, staten, arbetsmarknaden, tvingar människor att arbeta indirekt genom att frånta människor det de behöver för att leva. Det kallas inte "slaveri" men det är ändå ett mål att förslava människor till arbete och löner.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster