Välgörenhet

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 27 sep 2016 17:06

Pilatus skrev:Försök att övertyga Karl-Petter Thorwaldsson om att ett jobb är bättre (även om ingångslönen ligger något under avtal) än att leva under långa tider på försörjningsstöd. Den svenska modellen är vår heliga ko.

Jag tror inte att han tänker på samma sätt. Han skulle nog börja babbla om konsekvenserna. Om det blev så som du önskar, så skulle kanske mataffären med lägst löner kunna erbjuda billigast mat... Eller?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Välgörenhet

Inläggav Algotezza » 27 sep 2016 19:35

Jag gillar att arbeta. Både som anställd och i trädgården. Trevligt att få lite betalt också ibland. Nåt ska man knarka. Arbete för min del alltså...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 27 sep 2016 19:56

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Försök att övertyga Karl-Petter Thorwaldsson om att ett jobb är bättre (även om ingångslönen ligger något under avtal) än att leva under långa tider på försörjningsstöd. Den svenska modellen är vår heliga ko.

Jag tror inte att han tänker på samma sätt. Han skulle nog börja babbla om konsekvenserna.

Det handlar om en intressekonflikt. LO har i en mycket långdragen och seg kamp lyckats höja statusen för vanliga jobb. Vad han inte tycks begripa är att arbetskraften under samma tid har lagt flera år till sin skolgång, vanliga LO-anställda är åtminstone tvåspråkiga, de är allmänbildade och har förmåga att lära sig nya rutiner i sina jobb. De som nu förväntas få avtalsenliga löner har ibland mycket svaga kunskaper om svenska skolämnen och svensk arbetsmarknad. Thorwaldsson kan inte förstå varför ca 30% av utlandsfödda ungdomar inte kan erbjudas jobb med goda ingångslöner. Här värnar vi ju om den svenska modellen, det säger ju Stefan Löfven också.
klorofyll skrev:Om det blev så som du önskar, så skulle kanske mataffären med lägst löner kunna erbjuda billigast mat... Eller?

Det hänger ihop på ett annat sätt. Hela Europa lever på att det finns folk i andra länder som producerar varor som vi konsumerar till mindre än halva svenska produktionskostnaden. Nu talas det om att Ericsson är på väg att lämna Sverige. Även utvecklingsavdelningarna kommer att följa med då tiden är mogen. Vad skall han göra sedan Thorwaldsson? Vem tror han skall betala för jobb som andra mer än gärna utför till en lägre lön än svenska modellen föreskriver?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Välgörenhet

Inläggav Algotezza » 27 sep 2016 20:14

Lönerna ökar i de s.k. låglöneländerna. Ericson får sno sig runt hörnan.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 27 sep 2016 20:29

Algotezza skrev:Lönerna ökar i de s.k. låglöneländerna. Ericson får sno sig runt hörnan.

Ja det är sant. Svenska ingenjörer har beskedliga löner jämfört med många andra länder.

Men svenska löner är fortfarande höga i förhållande till löner i Kina. Kanske är det Huawei‎ som kommer att knäcka Ericsson och Nokia. Det förefaller att vara en tidsfråga. Bestämmer sig kineserna för att bli bäst i klassen så brukar de se till att de blir det. Sedan kan ju Karl-Petter Thorwaldsson och Stefan Löfven försöka analysera varför det gick åt fanders trots den svenska modellen.
Moderator

xion
Inlägg: 3215
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Välgörenhet

Inläggav xion » 28 sep 2016 09:10

ingen reklam, tack

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 28 sep 2016 11:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om det blev så som du önskar, så skulle kanske mataffären med lägst löner kunna erbjuda billigast mat... Eller?
Det hänger ihop på ett annat sätt. Hela Europa lever på att det finns folk i andra länder som producerar varor som vi konsumerar till mindre än halva svenska produktionskostnaden. Nu talas det om att Ericsson är på väg att lämna Sverige. Även utvecklingsavdelningarna kommer att följa med då tiden är mogen. Vad skall han göra sedan Thorwaldsson? Vem tror han skall betala för jobb som andra mer än gärna utför till en lägre lön än svenska modellen föreskriver?

Jag tror dock att låglöneländer kommer att förbli låglöneländer och att det i sådana länder endast är en segregerad elit som blir välbeställd. Om andra länder förser oss med billigare mat, så varför inte, det gynnar både dem, och de flesta av oss. Om Ericsson lämnar Sverige så tror jag att de gör ett misstag, billig arbetskraft har av naturliga skäl lägre kompetens, dessutom är Sverige ett stabilt land. Sverige är inte heller särskilt rikt längre, vi kanske har höga löner, men vi förbrukar desto mer. I USA är produkter billiga, trots att precis samma produkter säljs dyrt i Sverige.

Om jag går och handlar mat i matvarubutiken så tycker jag att personalen som servar mig där förtjänar en god lön, jag betalar hellre lite extra för att de ska få ha ett gott liv ekonomiskt. Rika personer brukar bli rikare och de undviker eller behöver inte omsätta så stor del av sitt kapital, det mesta ligger bara och skramlar. Om en person som behöver pengar hade fått en okej lön så hade de pengarna omsatts.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 28 sep 2016 11:48

klorofyll skrev:Jag tror dock att låglöneländer kommer att förbli låglöneländer och att det i sådana länder bara är en segregerad elit som blir välbeställd.

Historiskt har det fungerat så att om nationens BNP ökar så påverkas lönenivåerna även för de som har lägst lön. Studera t ex Japan och Korea.
klorofyll skrev:Om andra länder förser oss med billigare mat, så varför inte, det gynnar både dem och de flesta av oss.

Det missgynnar oss på så sätt att arbetslösheten ökar. Har du inte läst om att hela branscher har konkurrerats ut från Sverige? Textilindustri, varv och mycket annat. Vi kan inte längre definiera oss som en industrination.
klorofyll skrev:Om Ericsson lämnar Sverige så tror jag att de gör ett misstag, billig arbetskraft har av naturliga skäl lägre kompetens samt växer inte på träd, dessutom är Sverige ett stabilt land.

Vår föreställning om andra länders skolsystem skulle behöva fräschas upp en aning. Kina satsar stenhårt på utbildning och har visat god förmåga att konkurrera med sina produkter. Vi lever på en myt om att vi är bäst.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 28 sep 2016 14:29

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror dock att låglöneländer kommer att förbli låglöneländer och att det i sådana länder bara är en segregerad elit som blir välbeställd.

Historiskt har det fungerat så att om nationens BNP ökar så påverkas lönenivåerna även för de som har lägst lön. Studera t ex Japan och Korea.

Men har Japans BNP ökat så mycket under de senaste 20 åren?

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om andra länder förser oss med billigare mat, så varför inte, det gynnar både dem och de flesta av oss.

Det missgynnar oss på så sätt att arbetslösheten ökar. Har du inte läst om att hela branscher har konkurrerats ut från Sverige? Textilindustri, varv och mycket annat. Vi kan inte längre definiera oss som en industrination.

Antingen så skulle dessa företag gå med mycket liten vinst, eller så skulle arbetarna få väldigt låg lön, jag vet inte hur man kommer fram till lönesättningen, men måste det inte vara något slags gemensamt beslut som ligger till grund?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 28 sep 2016 19:36

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Historiskt har det fungerat så att om nationens BNP ökar så påverkas lönenivåerna även för de som har lägst lön. Studera t ex Japan och Korea.

Men har Japans BNP ökat så mycket under de senaste 20 åren?

Sedan kriget tog slut, 1945.
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det missgynnar oss på så sätt att arbetslösheten ökar. Har du inte läst om att hela branscher har konkurrerats ut från Sverige? Textilindustri, varv och mycket annat. Vi kan inte längre definiera oss som en industrination.

Antingen så skulle dessa företag gå med mycket liten vinst, eller så skulle arbetarna få väldigt låg lön, jag vet inte hur man kommer fram till lönesättningen, men måste det inte vara något slags gemensamt beslut som ligger till grund?

Om konkurrensen är stenhård och vi i Sverige har produktionskostnader (rörliga + fasta kostnader) som vida överstiger andra länders, så förlorar vi förr eller senare vår förmåga att konkurrera.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 28 sep 2016 20:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Historiskt har det fungerat så att om nationens BNP ökar så påverkas lönenivåerna även för de som har lägst lön. Studera t ex Japan och Korea.

Men har Japans BNP ökat så mycket under de senaste 20 åren?

Sedan kriget tog slut, 1945.

Om man istället ser på USA och Sverige som har haft en kraftig ökning av BNP de senaste 20 åren, så kan man konstatera att den vanlige amerikanen har blivit fattigare, och ifall svensken blivit rikare, så är anledningen ofta att dennes bostad stigit i värde. Under krig fungerar inte handeln med varor och efter krig finns ett kraftigt behov av arbetskraft för att på nytt bygga upp landet, så jag ser det som naturligt att BNP då ökar i takt med människors levnadsstandard.

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det missgynnar oss på så sätt att arbetslösheten ökar. Har du inte läst om att hela branscher har konkurrerats ut från Sverige? Textilindustri, varv och mycket annat. Vi kan inte längre definiera oss som en industrination.

Antingen så skulle dessa företag gå med mycket liten vinst, eller så skulle arbetarna få väldigt låg lön, jag vet inte hur man kommer fram till lönesättningen, men måste det inte vara något slags gemensamt beslut som ligger till grund?

Om konkurrensen är stenhård och vi i Sverige har produktionskostnader (rörliga + fasta kostnader) som vida överstiger andra länders, så förlorar vi förr eller senare vår förmåga att konkurrera.

Ja. Men samtidigt är det väl meningen att Sverige skall konkurrera inom sin specialitet. Det vore inte särskilt lyckat om Sverige började tävla enbart i pris. Om Ericsson lämnar Sverige åt sitt öde så beror det på att vi inte har tillräckligt välutbildad arbetskraft. Många människor i Sverige upplever att de får en för låg lön och en för låg pension. Jag undrar om utrymmet för lönesänkningar är särskilt stort?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 28 sep 2016 23:31

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om konkurrensen är stenhård och vi i Sverige har produktionskostnader (rörliga + fasta kostnader) som vida överstiger andra länders, så förlorar vi förr eller senare vår förmåga att konkurrera.

Ja. Men samtidigt är det väl meningen att Sverige skall konkurrera inom sin specialitet.

Det var just vår specialitet att vi kunde bygga stora båtar, våra skeppsvarv var ett slag de bästa.
klorofyll skrev:Det vore inte särskilt lyckat om Sverige började tävla enbart i pris.

Det brukar Karl-Petter Thorwaldsson framhålla. Men det var längesedan någon handlade svenskt för att det var billigt. Men vi har dessbättre några goda varumärken kvar.
klorofyll skrev:Om Ericsson lämnar Sverige åt sitt öde så beror det på att vi inte har tillräckligt välutbildad arbetskraft. Många människor i Sverige upplever att de får en för låg lön och en för låg pension. Jag undrar om utrymmet för lönesänkningar är särskilt stort?

Så vad är alternativet? Att gå till arbetsförmedlingen och lära sig skriva en Curriculum vitae?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Välgörenhet

Inläggav klorofyll » 29 sep 2016 00:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om Ericsson lämnar Sverige åt sitt öde så beror det på att vi inte har tillräckligt välutbildad arbetskraft. Många människor i Sverige upplever att de får en för låg lön och en för låg pension. Jag undrar om utrymmet för lönesänkningar är särskilt stort?

Så vad är alternativet? Att gå till arbetsförmedlingen och lära sig skriva en Curriculum vitae?

Lönerna tycker jag att man skall låta vara, men som du var inne på förut, så kanske man kan göra något kreativt med skatten. T.ex. om Sverige (svenska företag) snabbt blir väldigt framgångsrika inom något nytt/innovativt område, då kunde man ju stimulera den verksamheten extra genom sänkning av skatten, inom det området. Man kunde också sänka skatten för bönder på landsbygden så att det blir mer ekonomiskt att driva jordbruk, för det är ju meningen att det ska gå att bo på landet. Var kan man då höja skatten lite grand, ja man kan höja skatten på allt som inte gynnar människor, tänk på det, det borde finnas massor av saker som vi kan höja skatten på...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Välgörenhet

Inläggav Pilatus » 29 sep 2016 00:29

klorofyll skrev:Lönerna tycker jag att man skall låta vara, men som du var inne på förut, så kanske man kan göra något kreativt med skatten.

Det finns bara en kreativ sak man kan göra med skatten. Anpassa den till vår omvärld.
klorofyll skrev:Man kunde också sänka skatten för bönder på landsbygden så att det blir mer ekonomiskt att driva jordbruk, för det är ju meningen att det ska gå att bo på landet.

Det kommer inte att hända så länge MP sitter i regeringen. Snarare kommer man att höja punktskatter som drabbar folk på landsbygden.
klorofyll skrev:Var kan man då höja skatten lite grand, ja man kan höja skatten på allt som inte gynnar människor, tänk på det, det borde finnas massor av saker som vi kan höja skatten på...

Du menar snus och pilsner? Självklart skall vi låta ligorna tjäna ännu mer pengar på att sådana punktskatter ständigt höjs. Har du varit och sett handeln på Fleggaard i Burg? Det polisen sätter dit folk på är att privatbilarna är överlastade. Rader med svenska bussar står på parkeringen. Sedan kommer folk ut med sin last, 100 kg per person. Mängder av öl och andra drycker langas till svenska ungdomar och de kriminella ligorna har aldrig förr haft det så lätt att tjäna pengar. Det är svensk nykterhetspolitik.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Välgörenhet

Inläggav Zokrates » 29 sep 2016 01:02

Det är svensk nykterhetspolitik. Nej, det är lätt att tro att det är så enkelt, men skatt på öl hade man redan år 1300, det är inget nytt alls. Likaså hade de även då problem med "vägpirater", lösningen då var att införa att alla skulle ha ett giltigt pass utfört från sina hemländer, stämplat och klart, vilket även skulle vara daterat samt endast giltigt i ett år. Problem med tiggare fanns det även då, en sak som infördes var, :mrgreen: böter till den som skänkte pengar till dem eller på annat sätt gav dem hjälp, den hiskeliga! bötessumman var en åttondels mark, dvs 1 öre*. Men vi är på god väg tillbaka mot de tonerna igen och det med bråda kliv, de såkallade liberalerna, dvs, de som är emot allt vad individuell frihet är och står för, kämpar frenetiskt på för att konservativa avlagda lagar och regler skall återinföras.

* (Valutan ungefär under 1300 talet. Åtta ören (24 örtugar) = 1 mark, = 192 penningar. 1 öre~= 24 penningar. I köpkraft motsvarar det gentemot år 2016 av endast ca. 262 Kronor, men i arbetstid motsvaras det av 4976 SEK, dvs nästan en hel veckas förtjänst på en timlön baserad på 125.00 Kr).


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster