Filosofi/Poesi kvällar

Moderator: Moderatorgruppen

Diggidejn
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 nov 2016 03:23

Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Diggidejn » 30 nov 2016 03:59

Hej,

Vill börja med att säga att äntligen har jag hittat en vettig sida där jag kan dela mina tankar om livet. Tog mig 2,5h....

Jag är nyinflyttad i Sthlm och försöker att hitta människor som är intresserade av filosofi/poesi/skönhet litteratur.

Jag vill starta en förening:
En förening där vi har olika event, där vi möts på olika platser, där vi filosoferar och diskuterar tillsammans. Ett exempel är att vi även har bl.a. poesi kvällar, korta föreläsningar som vi själva håller och som vi kan diskutera/filosofera om.

Är någon intresserad?
Eller är jag den ända i Sthlm som tycker om att läsa och filosofera!?

- Eldin Arnautovic

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Smisk » 02 dec 2016 09:44

Jag är sugen på att träffa folk och snacka filosofi men det får helst vara i Göteborgsområdet.

Jag tycker inte direkt det sprudlar med aktivitet verken på nätet eller utanför :)

/Smisk

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anders » 04 dec 2016 13:27

Uppsala, Stockholmsområdet med lite god vilja. Jag kan vara på. Borde finnas fler i mälardalen som kan vara intresserade?
Men tänker man sig akademiska diskussioner där man i 3 timmar sitter och försöker förstå om man kan säga ordet "värde", är det bara glatt dricka bärs och babbla om vad filosofi som man råkar komma på? Eller kanske diskutera något mer populärt, kanske en Platon-kväll på vanlig svenska?

Har traffar IRL organiserats förr på Filosofiforum?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anne » 06 dec 2016 01:00

För flera år sedan, Anders, hände det att några träffades ibland i hufvudstaden och dess omnejd. Alternativt har jag inte blivit inbjuden på senare tid - hmmpf. :wink:

Jag skulle också tycka att det vore roligt att träffas, men mest för att hänga lite och se hur ni är i ett vidare perspektiv. Jag kanske blir jätteförvånad :) Fast jag skulle föredra otvugna former och skulle Verkligen INTE vilja förbereda en 10 minuters monolog om något. Samtal kan uppstå ändå. Det är tillräckligt läskigt för mig att träffa folk som jag pratat med, vissa i flera år, i enbart text och så ses i "verkligheten". Men de jag har träffat har varit mysiga. Utom rekoj då som inte ens håller upp dörrar. Skojar :smt052

Sedan har vi förstås avståndet. Jag är i Skåne.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anne » 10 dec 2016 00:35

Men vad sjutton. Jag gör så här - det vore så kul att träffa er! - så ett alternativ är att ni kommer hem till mig. Det finns tre sängplatser, plats för luftmadrasser (vandrarhem och hotell). Rökning sker på balkongen. Katt måste tålas. Jag bjuder på tacos för köttätare och vegetarianer så kan ni plocka som ni vill. Sedan kan vi spela shuffleboard/biljard/bowling. Alternativt åka över till köpenhamn. Nu är det ju jul snart, så om ett par månader? Någon intresserad?
Lämna gärna andra förslag!

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav David H » 10 dec 2016 12:59

Kan nog räkna med mig om det funkar med mitt schema. Jag har ju varit registrerad på det här forumet i över 10 år, och skrivit över 1500 inlägg...att träffa de man skrivit med lägger till ytterligare en dimension.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anne » 10 dec 2016 21:06

Så roligt! Du är så välkommen och så hoppas jag att åtminstone några fler ansluter. Lite nervösa är vi nog allihop, men jag är säker på att det blir kul att ses.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anne » 20 dec 2016 11:12

Jag blir lite ledsen att inte fler vill komma och käka tacos hos mig och bara umgås. Kanske funkar bättre uppåt dina trakter, rekoj?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anders » 20 dec 2016 15:57

Ja, Skåne är lite i längsta laget åtminstone för mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anne » 20 dec 2016 17:46

Skulle du vara intresserad då? Det vore jättekul att träffa dig, Anders! Får jag eventuellt slagga på din soffa, rekoj, om det blir en träff där uppåt?
(Kanske borde flytta den här tråden till mötesplatsen).

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav David H » 20 dec 2016 19:50

lynx skrev:Jag blir lite ledsen att inte fler vill komma och käka tacos hos mig och bara umgås. Kanske funkar bättre uppåt dina trakter, rekoj?


Hav förtröstan lynxen! Detta är ju ett filosofiforum. Filosofer är väl inte direkt kända för att vara bra på att samordna och styra upp saker, men plötsligt kan något hända också sätts saker i rullning - se bara här! :)



Skämt å sido. Tycker det vore trevligt om det blir nån träff, om inte i närtid så kanske senare. Visst kan du få sova över på en soffa här, om det blir i mina trakter.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Anne » 20 dec 2016 20:01

:lol: Herregud, nu har du gett mig magkramp och så fick jag torka bort en skrattår också!

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav David H » 21 dec 2016 16:29

lynx skrev:Skulle du vara intresserad då? Det vore jättekul att träffa dig, Anders! Får jag eventuellt slagga på din soffa, rekoj, om det blir en träff där uppåt?
(Kanske borde flytta den här tråden till mötesplatsen).


Jag är lite osäker på hur jag flyttar trådar på korrekt sätt (lite oklara instruktioner), men kan ev. fixa det.

Angående sovplatser här... Rekord att sova hos mig är tre vuxna och två barn, säng + bäddsoffa + extramadrass, visst går det, men aningen trångt då jag bor i en etta. Om det blir flera är det nog bättre alternativ att använda föreningslokalen i huset bredvid - den används i nästan bara för styrelsemöten en gång i månaden.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Diggidejn
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 nov 2016 03:23

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav Diggidejn » 11 mar 2017 03:36

Måste säga att det är kul att få höra att fler är aktiva, vi kan börja med en Skype kväll ifall det är något som låter intressant. Så kan man planera mer eller börja med sina "filosofi/matematik" kvällar :)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofi/Poesi kvällar

Inläggav SigurdV » 14 mar 2017 19:32

Det är så svårt att få saker att hända in real life.
Det är föresten inte så lätt här inne heller :)


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster