Tankar som fördärvar hjärnan

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Algotezza » 06 feb 2017 20:24

Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Pilatus » 06 feb 2017 21:00

Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Ja, det tror jag. Hat tycks kunna spränga människor i bitar, gärna där det finns många andra närvarande.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Algotezza » 06 feb 2017 21:07

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Ja, det tror jag. Hat tycks kunna spränga människor i bitar, gärna där det finns många andra närvarande.


Men då är även känslan/känslor inblandade.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Kreativ » 07 feb 2017 00:53

Tankar påverkar känslor; känslor påverkar handlingar.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Smisk » 07 feb 2017 11:15

Ja givetvis. Allt mentalt har fysiologiska korrelationer och känslor är exempelvis ett fysiologiskt svar på hur vi uppfattar saker och den mening vi ger dem. Hur viktigt vi tycker något är är en del av hur vi begär och sätter värde på det vi givit mening och detta blir vår kompass och vår karta.

Har vi en kompass och en karta som är i konflikt med olika begär, behov, värden och tankar om oss, världen och dessa saker inom oss har vi fysiologiska korrelationer till dem och då ändras dessa. Tvärtom gäller med att fysiologiska händelser påverkar dessa interna fenomen.

Däremot tror jag inte att det är lätt gjort att vi så att säga tänker en viss tanke och så påverkas hjärnan stort, som om vi byggt den med lego och en fundamental legobit hamnat fel. Så är det inte, det är lite med nyanserat än så :)

Mer relevant, hälsomässigt, kanske är att tänka sig hur stor kontroll vi har över den mening vi ger de fundamentala faktorerna av vad som påverkar våra liv, såsom identitet/självbild och världsbild.

Skulle man kunna ge dessa ny mening genom att enbart förstå relevansen av dem och reflektera kring dem?

Hjärnan är ju inte ett fysiskt objekt, det är troligen bättre att se det som ett organ tillhörande en större dynamik där det är ett instrument och en betjänt som har olika funktioner eller och interna värden.

/Smisk

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Algotezza » 07 feb 2017 12:39

Hjärnan har en fysisk eller fysiologis sida och en förnimmelsesida - det som den som äger/är/har hjärnan förnimmer och gör med hjälp av hjärnan: upplever känslor, skapar tankar, styr händer för att göra saker med dem, skapa, styr fötter för att förflytta sig rumsligt.

För en hjärnkirurg är hjärnan onekligen ett fysiskt objekt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav klorofyll » 07 feb 2017 16:56

Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Frånvaro av religion.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Pilatus » 07 feb 2017 17:14

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Frånvaro av religion.

Utveckla gärna. Världen är full av religion och borde vara en underbar plats att leva på om alla skulle följa vad som påstås stå i de religiösa urkunderna. Det vill säga att vi skall vara kärleksfulla mot varann och följa det kategoriska imperativet: Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag.

Trots all religion skjuts och sprängs det litet varstans i världen. Vi lever i en exkluderande tid, "du får inte vara med". Senast fick inte Peter Hultqvist vara med vid Natos försvarsministermöten i Bryssel eftersom han inte vill vara medlem och ännu mindre betala någonting för det. Stor bestörtning eftersom vi tidigare tillåtits vara närvarande.

Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen.

Alla dessa tankar får hjärnan att vilja ysta sig. Suck!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav klorofyll » 07 feb 2017 17:46

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Frånvaro av religion.

Utveckla gärna. Världen är full av religion och borde vara en underbar plats att leva på om alla skulle följa vad som påstås stå i de religiösa urkunderna. Det vill säga att vi skall vara kärleksfulla mot varann och följa det kategoriska imperativet: Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag.

Trots all religion skjuts och sprängs det litet varstans i världen. Vi lever i en exkluderande tid, "du får inte vara med". Senast fick inte Peter Hultqvist vara med vid Natos försvarsministermöten i Bryssel eftersom han inte vill vara medlem och ännu mindre betala någonting för det. Stor bestörtning eftersom vi tidigare tillåtits vara närvarande.

Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen.

Alla dessa tankar får hjärnan att vilja ysta sig. Suck!

Religion är egentligen att tro utan att veta...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Algotezza » 07 feb 2017 19:19

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Frånvaro av religion.


Finns väl för lite vetande i världen...? Religionen är bara alltför närvarande...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav klorofyll » 08 feb 2017 04:34

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Frånvaro av religion.


Finns väl för lite vetande i världen...? Religionen är bara alltför närvarande...

Jag skulle å andra sidan säga att du kan studera Bibeln dagarna i ända samt ha uppfattningen att någon Gud skapade världen utan att för den skull vara religiös alls.

Kan man inte exempelvis säga att att ha självförtroende är en form av religiositet? För även om man har klarat något innan, vad är det som säger att man klarar det nästa gång...? Det krävs någon form av tro som inte är 100% förankrad, man bara tror...

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Smisk » 08 feb 2017 15:20

Algotezza skrev:Hjärnan har en fysisk eller fysiologis sida och en förnimmelsesida - det som den som äger/är/har hjärnan förnimmer och gör med hjälp av hjärnan: upplever känslor, skapar tankar, styr händer för att göra saker med dem, skapa, styr fötter för att förflytta sig rumsligt.

För en hjärnkirurg är hjärnan onekligen ett fysiskt objekt.


En hjärna är ett objekt som existerar i en holistisk relation där en insida (tankar, känslor, medvetande, personlighet, upplevelser etc) är en dimension av helheten.

Jag tycker tänkandet kan ses som en händelse hos insidan av fenomenet som helhet och det är självrklart för mig, ur detta perspektiv, att fysiologiska korrelationer finns till dem.

Jag undrar vilka mentala händelser som i sig mest påverkats av andra mentala som påverkar de externa mest. Jag tror att de fysiologiska korrelationer vi lättast mäter är saker som kommer av känslor och där kroppen starkt reagerar, såsom rädslor eller begär, där hela kroppen påverkas och blandas in genom att få olika instruktioner genom systemet.

Att en tanke i sig kan göra hjärnan trasig tror jag då inte.

/Smisk

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Algotezza » 08 feb 2017 15:51

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Hjärnan har en fysisk eller fysiologis sida och en förnimmelsesida - det som den som äger/är/har hjärnan förnimmer och gör med hjälp av hjärnan: upplever känslor, skapar tankar, styr händer för att göra saker med dem, skapa, styr fötter för att förflytta sig rumsligt.

För en hjärnkirurg är hjärnan onekligen ett fysiskt objekt.


En hjärna är ett objekt som existerar i en holistisk relation där en insida (tankar, känslor, medvetande, personlighet, upplevelser etc) är en dimension av helheten.

Jag tycker tänkandet kan ses som en händelse hos insidan av fenomenet som helhet och det är självrklart för mig, ur detta perspektiv, att fysiologiska korrelationer finns till dem.

Jag undrar vilka mentala händelser som i sig mest påverkats av andra mentala som påverkar de externa mest. Jag tror att de fysiologiska korrelationer vi lättast mäter är saker som kommer av känslor och där kroppen starkt reagerar, såsom rädslor eller begär, där hela kroppen påverkas och blandas in genom att få olika instruktioner genom systemet.

Att en tanke i sig kan göra hjärnan trasig tror jag då inte.

/Smisk


Anyway, man skulle kunna skriva en roman på det temat. Att det finns sådana tankar som skulle vara förbjudna att tänka pga sin skadlighet eller att de skulle kunna användas för att mentalt tortera andra. Läste en gång en historia om ett schackdrag som gjorde de som bevittnade det helt galna. Jämför också med myten att låten Gloomy Monday (tror jag den hette) skulle göra folk självmordsbenägna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Anne » 08 feb 2017 16:24

Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Om det nu gör det, hur etiskt är det då att förmedla sådana tankar? Vill du ha en tugga av det sura äpplet? Om du tänker "jag ska inte tänka på x" så gör du det ändå. Detta inte har en tendens att trigga motsatsen. Jag tycker att det finns tillfällen där det är lämpligast att avstå från att förmedla vissa tankar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar som fördärvar hjärnan

Inläggav Algotezza » 09 feb 2017 07:14

lynx skrev:
Algotezza skrev:Finns det tankar vars blotta tänkande kan fördärva hjärnan? Kan mjukvaran slå ut hårdvaran?

Om det nu gör det, hur etiskt är det då att förmedla sådana tankar? Vill du ha en tugga av det sura äpplet? Om du tänker "jag ska inte tänka på x" så gör du det ändå. Detta inte har en tendens att trigga motsatsen. Jag tycker att det finns tillfällen där det är lämpligast att avstå från att förmedla vissa tankar.



Javisst. Det finns tankar man tänker man väljer att inte förmedla till andra. Sådana som t.ex. innebär en väldigt mörk och hopplös bild av världen eller verkligheten. Det räcker med den dagliga nyhetsförmedlingen. Jag behåller mycket för mig själv.

Människan har dock alltid, tycks det, varit förtjust i det på ena eller andra sättet förbjudna.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster