Spekulation

Moderator: Moderatorgruppen

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Spekulation

Inläggav Tessan » 18 apr 2017 19:47

Det flesta förstår ju att när du tar självmord så mår du inte bra. Jag såg en film igår om Adolf Hitler självmord och du kan ju alltid spekulera. Tror ni att han hade skamkänslor efter det brott han hade gjort mot mänskligheten. Eller saknade han förmåga till skuldkänslor? Vem var egentligen en sån här person? Är det någon som det man tänker att det är, det flesta har ju säkerligen fått lära sig tidigt att Hitler var en ond människa. Alla andra som lät det fortgå, var det också onda. Eller är ingen människa ond egentligen, kunde man stoppa det här från att ske. Eller skulle detta få ske, för att alla ska lära sig av det förflutna. Om detta inte hade skett, hade det skett idag. Jag skulle säga att det redan sker massmord än idag och har vi verkligen lärt oss?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Spekulation

Inläggav Anne » 18 apr 2017 20:15

Han förstod att slaget var förlorat. Jag tror han skämdes över det (förlusten) och vilken skam han skulle utsättas för. Vad han gjorde under kriget tror jag inte att han skämdes för. Hade inte han varit i den positionen så hade någon annan varit det. Så såg den tiden ut. Den tiden den sorgen. Vi får lära oss av historien. Någon Hitler II behövs inte.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spekulation

Inläggav Algotezza » 26 apr 2017 21:07

Hm. Ja detta med ondska. Är den något i sig som är väsensskilt från det goda eller bara en brist på godhet?

Hitlers självbild avvek säkert en hel del från hans motståndares bild. Han skydde ingen medel för att förverkliga sin utopi. Det gjorde inte Stalin heller. Utopier förblindar. Om man försöker förverkliga dem med våld förvandlas de snabbt till dystopier.

Hellre än att ställas inför rätta valde Hitler självmord. Han var säkert olycklig över att inte ha möjlighet att förverkliga sina politiska mål pga förlusten längre. Utsikterna att känna skam och förnedring gjorde att han tog livet av sig med Eva Braun fast hon hette Hitler då för de hade precis gift sig i bunkern. Men jag tror inte han ångrade förintelsen det minsta.

Det som gör det möjligt att mörda och massförinte sina nedmänniskor är att man först avhunmaniserar dem. Definierar bort dem från arten människa. Kallar dem råttor och ohyra. Det håller människor på med än idag. Pekar ut Dom andra som inte är som Oss. Och människor mördar varandra än idag men först definierar man bort dem man vill ta död på. Så lurar man samvetet. Avhumaniserar sig själv genom att avhumanisera andra.

O-människorna.

Då kan man fortfarande älska sin nästa för o-människan är inte ens nästa.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster