I Det Goda lever det Onda

Moderator: Moderatorgruppen

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

I Det Goda lever det Onda

Inläggav CarlC » 27 apr 2017 01:56

Under mitt liv kan jag utan tvekan konstatera att de minst sympatiska och mest manipulativa människorna levt för "Goda ting"
Bland annat lärare som slagits för "rättvisa"
men också gjort sexuella övergrepp på lärare, värvat elever på daglig basis till att delta i våld eller gett icke godkänt till elever som ifrågasätter.

Det är så tydligt i många andra situationer
Präster som utnyttjar barn i kyrkan
Miljöaktivister som flyger privatjet
Krig för demokrati


När det absolut goda är så heligt att det övergår vårt förstånd eller vår emotionella tröskel att ifrågasätta ?

Vilka typer av manipulativa människor gömmer sig bakom den tröskeln

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Sceptisk » 27 apr 2017 14:57

Ondskan vågar inte visa sig i sin rätta form under normala omständigheter. Eftersom den parasiterar sig på det goda så måste den också spela god för att inte bli avslöjad och fördömd. Så om ondskan inte är i total maktställning så försöker den att tillfredsställa sina begär bakom en mask av godhet. Ondskan är feg.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Anne » 27 apr 2017 18:11

Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter, CarlC. Du pratar ju om ett par olika saker.
Att bli t ex miljöpartist är frivilligt och en naturlig fråga blir ju "och du åker privatjet?" Hallå! Vad pysslar du med liksom #-o
Det andra är att våra sämre egenheter och egenskaper, vi har alla sådana, göms för det mesta undan också. Står mig upp i halsen denna förljugna bild många förmedlar genom t ex bloggar där allt är så himla bra hela tiden. Man kan aldrig bli älskad på riktigt om man bara visar sina bästa sidor.
Här är en kille som gör lite tvärtom:

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Algotezza » 27 apr 2017 19:00

I dikten En fattig munk från Skara skriver Fröding bl.a.

Det är icke sant, som jag lärde mig förr,
att någon är utanför himlens dörr,
ty varje själ därinom går,
och ingen är get och ingen är får.
Den gode han är väl ej så god,
som själv han tror i sitt övermod.
Den onde han är ej så ond ändå,
som själv han tror, när kvalen slå.
Thy skall du ej mycket berömma,
ej mycket häckla och döma.
Göran Egevad egevad@gmail.com

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav CarlC » 27 apr 2017 21:44

Nej jag älskar mina erfarenheter för att dom har gett mig bra perspektiv på väldigt mycket.

Jag funderar mycket på citatet makt korrumperar men känner inte att det passar. För att en människas fall skulle bero på makten tror jag inte. Snarare på att felen och människans Oförmåga att hantera sig själv bara försvårar en redan befintliga situation.

Samtidigt som dessa psykopater/ narcissister verkligen lever och frodas i informations samhället och jag är oroad över vart det ska barka hän

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Algotezza » 28 apr 2017 12:57

Vem är inte narcissist/egoist/egocentrisk idag? Det är alltid andra som är allt det dåliga och negativa, dessa narcissister och psykopater eller hur vi nu vill benämna dem vi ogillar och tar avstånd från. Varför är det så sällan det ingår i någons självbild att vara t.ex. en narcissistisk psykopat?

Man lär känna sig själv genom andra, framförallt genom att försöka förstå hur andra ser på en. Det är lärorikt och ett sätt att upptäcka sina mentala blinda fläckar. Andra kan se det jag är blind för eller inte vill se. Hur ska man annars veta vem man är och kunna skapa en realistisk självbild? Men alla vill kanske inte ha det?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Anne » 29 apr 2017 16:24

Har du träffat en fullblodsnarcissist/psykopat någon gång, Algot? Man kan få trauma för livet av mindre. De traumatiserade vänder sig ofta till vården. Narcissisterna/psykopaterna går inte dit.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Algotezza » 29 apr 2017 18:54

lynx skrev:Har du träffat en fullblodsnarcissist/psykopat någon gång, Algot? Man kan få trauma för livet av mindre. De traumatiserade vänder sig ofta till vården. Narcissisterna/psykopaterna går inte dit.


Ja på mitten av 70talet. Jag blev försiktigare sen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Pilatus » 30 apr 2017 01:26

Algotezza skrev:I dikten En fattig munk från Skara skriver Fröding bl.a.
...

Visst är den bra! Inledningen är en pärla.

Mitt liv är i nedan och klent nu mitt verk,
jag fattige olärde bortrymde klerk,
en bortlupen broder bara,
fördömd av kapitlet i Skara.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Pilatus » 30 apr 2017 01:46

lynx skrev:Har du träffat en fullblodsnarcissist/psykopat någon gång, Algot? Man kan få trauma för livet av mindre. De traumatiserade vänder sig ofta till vården. Narcissisterna/psykopaterna går inte dit.

Men de blir ibland dömda till sluten psykiatrisk vård. Jodå de finns där säkert i dag också. De fanns där under den korta tid jag arbetade inom vården, som vikarie. Antagligen var mycket annorlunda då. Vi var ute och kickade boll, eller gick promenader. Ibland stack ett gäng. De skulle in till staden och köpa sprit och sedan intog de någon av stadens parker. Polisen gav den skjuts tillbaks och så fortsatte livet på den slutna avdelningen bland gamla kroniker, alkisar, psykopater, mano-depressiva, schizofrena och folk med hjärnskador. Det påminde litet om One Flew Over the Cuckoo's Nest. Men just på den avdelningen fanns ingen syster Ratched.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Algotezza » 30 apr 2017 05:58

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:I dikten En fattig munk från Skara skriver Fröding bl.a.
...

Visst är den bra! Inledningen är en pärla.

Mitt liv är i nedan och klent nu mitt verk,
jag fattige olärde bortrymde klerk,
en bortlupen broder bara,
fördömd av kapitlet i Skara.


En dikt som.ligger nära Frödings erfarenhet och livskänsla. Känner så väl igen mig i honom. Han ville ju också vara något slags rolighetsminister. Som en flyktmetod. Livet blir en aning lättare med humor och självdistans men inte om.man går till överdrift och försöker skojs bort allt.

Lite off-topic kanske. För att återknyta något till det, finns ju s.k. humor som inte är vänlig och medkännande utan kan vara tämligen ondskefull och orättvis. Tänker att mycket ligger i avsikten.
Göran Egevad egevad@gmail.com

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav CarlC » 08 maj 2017 16:43

jag vill återknyta till hur viktigt det är att alltid ifrågasätta och utmana dessa typer av människor.
För det finns ofta en hierarki skillnad eller en moralisk ställnings skillnad som utnyttjas till fullo av dessa typer av människor. Precis som alla människor men det är min uppfattning att dessa människor mera söker dessa positioner än andra.

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Kristofer » 25 jul 2017 23:24

CarlC skrev:Under mitt liv kan jag utan tvekan konstatera att de minst sympatiska och mest manipulativa människorna levt för "Goda ting"
Bland annat lärare som slagits för "rättvisa"
men också gjort sexuella övergrepp på lärare, värvat elever på daglig basis till att delta i våld eller gett icke godkänt till elever som ifrågasätter.

Det är så tydligt i många andra situationer
Präster som utnyttjar barn i kyrkan
Miljöaktivister som flyger privatjet
Krig för demokrati


När det absolut goda är så heligt att det övergår vårt förstånd eller vår emotionella tröskel att ifrågasätta ?

Vilka typer av manipulativa människor gömmer sig bakom den tröskeln


Nja...sett till rubriken håller jag inte med. Tror att människor som utför onda handlingar men som ännu inte helt har lyckats frigöra sig från sitt samvete ibland försöker kompensera för sina onda handlingar genom goda handlingar...men där handlar det sällan om att ondskan lever i godheten utan att spår av godhet uppstår för att kompensera för den dominerande ondskan.

Annars tror jag att det oftast handlar om rent praktiska faktorer. Dvs är jag ute efter att tillfredställa egoistiska behov som innefattar andra människor söker jag mig till sammanhang där möjligheten att lyckas är som störst, vilket ofta är just människovårdande yrken...en pedofil som jobbar på dagis är inte ett bevis på att det onda lever i det goda, det är ett bevis på att den typen av ondska är lättast att utöva i det sammanhanget...ett sammanhang som generellt sett förknippas med godhet...dock tar ju inte detta bort ngt från de människor som jobbar på dagis, förskola ska jag kanske säga, som inte delar pedofilens avsikter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav klorofyll » 08 aug 2017 07:59

Jag arbetade tillsammans med en person som var mycket manipulativ, han ifrågasatte alltid de godhjärtade och pratade bara med dem med sämre moral. Han litade inte på någon. Allt var ett maktspel för honom och han tryckte ner alla han inte fjäskade för. Man kan säga att de flesta var rädda för honom, eller alternativt hade stor respekt för honom.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav Pilatus » 08 aug 2017 10:44

klorofyll skrev:Jag arbetade tillsammans med en person som var mycket manipulativ, han ifrågasatte alltid de godhjärtade och pratade bara med dem med sämre moral. Han litade inte på någon. Allt var ett maktspel för honom och han tryckte ner alla han inte fjäskade för. Man kan säga att de flesta var rädda för honom, eller alternativt hade stor respekt för honom.

Kanske led han av mindervärdeskomplex som han försökte kompensera. Alfred Adler har skrivit och utvecklat en teori om sådana komplex. Kunde du hjälpa din arbetskamrat på något vis?
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster