offtopic-inlägg

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ben

Re: offtopic-inlägg

Inläggav Ben » 12 jun 2019 12:45

xion skrev:Tittade på en film om en ung tjej som blev nunna när hon var nitton år. Det anknyter svagt till tråden "Guds mening.."
Uppenbarligen en mycket intelligent tjej uppväxt i en harmonisk stor familj. Hennes bror ansattes av tvivel enligt följande:
Varför räddade Gud Hitlers liv då han utsattes för mordförsöket?
Varför räddade han inte istället de millioner judar som gasades ihjäl därför att kriget fick fortsätta?

Så Gud är den enda spelaren alltså? Ja då mynnar det ju inte ut i något svar alls ska du se...

hakkapeliitta

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 23:04

Jag och Lynx hade en entimmestelefonsamtal privat. Väldigt trevlig tjej. Hon pratar dalmål så jag fick sätta in en språköversättare men annars var det bra-

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anders » 21 sep 2019 05:37

hakkapeliitta skrev:Jag och Lynx hade en entimmestelefonsamtal privat. Väldigt trevlig tjej. Hon pratar dalmål så jag fick sätta in en språköversättare men annars var det bra-

Ö i åa så ä e e ö, brukar morsan dra. Farfar retade henne med den här e litta kuula...
För ofta. Blev rätt tröttsamt i längden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 10:19

Filosofi...faktiskt en ond man kan vara vis...om man vet hur...så akta dig för det
:)

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 10:19

Jag gillar inte förstå hjärtat...för det kan vara farligt
:)

rekoj

Inläggav rekoj » 02 dec 2019 22:47

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:
hakkapeliitta skrev:Nu har en iransk minister blivit avslöjad som bidragsfuskare i Sverige!
Snubben Abdullah eller vad fanskapet heter är skriven på en adress i i Sverige och lyfter barnbidrag, bostadstillägg, sen är han sjukskriven för "minnesförlust". Någon landsman som har sjukskrivit honom?
Samtidigt är han försvarsminister i Irak men åker till Sverige med jämna mellanrum för att ge sken av att bo i Sverige och lyfta mer bidrag.

Han fick svenskt medborgarskap med falsk identitet, hette då något annat än idag.
Så funkar asylinvandringen idag, massa kriminella slinker igenom med falsk identitet. Sverige är ett paradis för kriminelle bidragsparasiter. Noll koll, Migrationsverket litar på vad de säger, en skäggig 40 åring påstår sej vara 16 år, släpp in han.

Håller fullständigt med dig men vad har det med växthuseffekten att göra?

OK, ursäkta hamnade i fel tråd. Om moderatorn kan flytta inlägget till tråden allmänt skitsnack så är jag tacksam.

Jag är skeptisk till att flytta detta inlägg. Visserligen hör det inte hemma i tråden där det postades, men å andra sidan är det nästan inget annat inlägg i den tråden som håller sig till trådens verkliga frågeställning - och om detta flyttas kan det ses som att det legitimerar alla andra inlägg i tråden som inte flyttas...
rekojs filosofiblogg: http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Skriver om C.G Jung, Wittgenstein, Bourdieu, med mer...
rekojs texter på svenska: http://davidholmberg.se/skrivarkiv/

Användarvisningsbild
Pilatus

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 02 jan 2020 22:45

rekoj skrev:I rollen som författare och konstnär då? Ja, nog var det något originellt över honom.

Han var en lysande förnyare av det svenska språket, och han hade kunskaper om det han skrev som gjorde läsningen intressant. Som bildkonstnär har jag aldrig gillat hans expressiva dramatik. Men eftersom det är Strindberg så anses det ha stort intresse. Men en språkkonstnär är han och ett berättargeni.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Coronaviruset

Inläggav Anders » 10 mar 2020 23:54

Vad är en grisfösare, tro
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 maj 2020 00:09

Clinton och Bush den äldre blev polare på gamla dar
4 november 2017

iris

Re: Logikens gränser

Inläggav iris » 12 apr 2021 12:07

rekoj skrev:
iris skrev:
Informell logik är en variant utvecklad för att analysera vanliga utsagor i vardagsspråk.

Jag testade att googla "informell logik" och hamnade på någon sida där det påstod något i stil med detta, att det skulle handla om att analysera vardagsspråk. Själv uppfattade jag dock inte den sidan som fullt seriös. Jag tycker det lät lite som förvirring baserat på missförstånd... Jag undrar om det inte blir något av en självmotsägelse att tala om "informell logik"? Om jag igen får ta den där dåliga liknelsen om att logiken skulle vara ett tvådimensionellt djur som zoologen försöker sortera in i sin taxonomi, blir kanske den informella logiken likt ett tvådimensionellt djur som trots allt ändå har tre dimensioner...
Om jag tittar på Wikipedia som jag i alla fall uppfattar som mer seriöst uppslagsverk, nämns inget alls om "informell logik", det är varken något eget uppslagsord och det nämns inget om att det skulle finnas något som heter "informell logik" under uppslagsordet "logik".

Stämmer (allt) - därmed krävs knappas några kommentarer då det är som det mesta idag. OM man inte kan något, inte förstår det eller vill att det ska betyda något annat - hittar man bara på något och säger att det man själv säger - stämmer. Det finns ju ingen sanning utan den är ju relativ och alla gör som de vill med vad de vill och när de vill. Det sista är ju ansett vara en mänsklig rättighet.

xion

Re: Glömska

Inläggav xion » 13 apr 2021 08:39

iris skrev:Jag har ingen större förändring i mitt minne - min hjärna sorterade bort oväsentligheter direkt även när jag ung. Dessa är samma idag som då. Jag ser på xions svar ovan att han glömska är åldersrelaterad - hos mig har den inte varit så. Efter större ingripande och extrem pressande händelser - vilka jag har upplevt en mycket lång tid under hög negativ stress - då har jag ökat dosen av utomhusaktiviteter... för att balansera ut. Minskat på mat och på (framförallt alkohol - vin) och därigenom pressat kroppen - vilket har gjort att mitt minne är mer eller mindre intakt. Det svajar när jag återfaller till en stillasittande eller mindre aktiv del utomhus - där kan jag känna en tröghet och en ansträngning när jag försöker minnas.

Detta regleras när jag ökar min träning och mathållning... :)

Ja, det låter ju bra. Synd att det inte hjälper mot religositet och vidskepelse också

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Glömska

Inläggav Anders » 13 apr 2021 10:27

xion skrev:
iris skrev:Jag har ingen större förändring i mitt minne - min hjärna sorterade bort oväsentligheter direkt även när jag ung. Dessa är samma idag som då. Jag ser på xions svar ovan att han glömska är åldersrelaterad - hos mig har den inte varit så. Efter större ingripande och extrem pressande händelser - vilka jag har upplevt en mycket lång tid under hög negativ stress - då har jag ökat dosen av utomhusaktiviteter... för att balansera ut. Minskat på mat och på (framförallt alkohol - vin) och därigenom pressat kroppen - vilket har gjort att mitt minne är mer eller mindre intakt. Det svajar när jag återfaller till en stillasittande eller mindre aktiv del utomhus - där kan jag känna en tröghet och en ansträngning när jag försöker minnas.

Ja, det låter ju bra. Synd att det inte hjälper mot religositet och vidskepelse också

Snälla...
4 november 2017

rekoj

Re: offtopic

Inläggav rekoj » 13 apr 2021 10:41

Anders skrev:
xion skrev:

Snälla...

Flyttar till off-topic //
rekojs filosofiblogg: http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Skriver om C.G Jung, Wittgenstein, Bourdieu, med mer...
rekojs texter på svenska: http://davidholmberg.se/skrivarkiv/

iris

Re: Jordan Peterson

Inläggav iris » 20 apr 2021 07:25

iris skrev:
Joakim Grundh skrev:Jag skulle säga att han är en högst märkvärdig tänkare. Men det säger inte jättemycket i dagsläget. Det går inte att diskutera saker idag. Jag får ständigt tillsägelse att man inte får diskutera saker som de egentligen är. Gör man det så måste man få stryk på ena eller andra sättet.

Angående vad som är problemet är ju att vi är i "helvetet". Det här är ju skärselden :D

Och särskilt i Sverige. Det enda man kan göra är att välja sina plågor. Vänster för det ena, höger för det andra, mitten för det tredje, uppåt för en annan form, neråt för ännu en. Eller så går man med på att de sämsta tänkbara får fortsätta det totalitära styret och aldrig någonsin behöva ta något som helst ansvar medan de skrålar om lag och ordning.

Man kan ju liksom inte slänga in precis alla olika faktioner som vill bråka med varandra som finns och sen förvänta sig att det skall gå att ha något som kallas frihet eller liv. Muslimerna har sin underrättelsetjänst och stalkar runt betalda av skattepengar. Sossarna har sin interna förtryckarapparatur. Högern har sin falang. Det är bara att välja sina plågoandar. Men att tro att man inte ska få några det är ju naivt. För det måste man sitta ner och hålla käften. Det vill säga, inte diskutera saker som de är. Gud är ju död och han sköter ju det där med att hålla demonerna borta.

Man kan testa det med att byta ut sin tekniska apperatur, det funkar osedvanligt bra faktiskt (vilket är lustigt då idén är att man ska tro det bara vara metafysiska fenomen) då blir det lite färre och jobbigare att ställa till det för en. Men det finns ju ändå så gott om dem så att tro att man inte skulle bli hittad är ju tja, naivt. Finns så otroligt många sätt att ställa till det för folk. Man kan gå och bli hatad av Iranierna eller kurderna, eller behöva sitta i förhör med Afrikaner eller så ska man lyssna på lärare som upprepar allt som redan sagts.

Jag måste ju till exempel berätta om Maras döttrar (om det nu är passande namn) annars får hjärtat problem. Hjälper man inte gamla damen så får man inte sova. Utan hunden så är småbarnen jävlar. Och med katten så ljugs det friskt. Choose your destiny!

Och för att få segla hem så måste man gå med på hatiska gamla gubbars förtryck. Så tack men nej tack. Anarki, samhällskolapps och galenskap är det enda botemedlet på en fundamentalt keff värld. Men folk verkar faktiskt väldigt nöjda så jag skall inte klaga. Jag försöker mest styra skutan så att jag ser så mycket kärlek på gatorna som möjligt.

Jag kunde hållt käfft. Då slapp jag det mesta plågandet, har testat det i omgångar, och det funkar att ducka. Men då blir man ju deprimerad istället och livet saknar poäng. Så då får man öppna käften för att inte ta livet av sig. Och så kommer korrigeringsinstitutionen fram igen ;D
Har en känsla av att det kan vara lite liknande för Jordan Peterson. Och han är ju fan känd och inte bara en liten spillivinker med tourettes likt mig.

Spot on - förutom skärselden.
Den är inte här - inte nu... den kommer sedan. Eller inte.
Vi är mitt i Antikrist sista dödsryckningar...

DETTA är tiden vi är i: »Försegla inte orden i denna boks profetior, ty stunden är nära. 11Den som gör orätt skall fortsätta att göra orätt och den som är oren fortsätta att orena sig, och den rättfärdige skall fortsätta att leva rättfärdigt och den helige att helga sig.22 12Se, jag kommer snart och har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. 13Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet.2 214Saliga de som tvättar sina kläder rena. De skall få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess portar. 15Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 20 apr 2021 08:29

iris skrev:15Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den.

De flesta lever dock bara på, utan behov av vare sig gudar eller avgudar. Förtjänar sitt bröd och njuter frukterna av sitt arbete. Eller bara överlever.
4 november 2017

Återgå till "Tankar och känslor"