Jordan Peterson

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Jordan Peterson

Inläggav Anders » 08 okt 2017 20:36

Är lite misstänksam mot det som kommer fram som populärt. Men Jordan Peterson lyssnar jag på. Fler som gör det? Vad tycker ni om det han har att säga?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anne » 08 okt 2017 20:45

Känner inte till. Berätta gärna lite :) (Själv letar jag efter en trummis (tror jag, känns så) som jag tror heter Jordan).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Jordan Peterson

Inläggav Pilatus » 13 okt 2017 22:25

lynx skrev:Känner inte till. Berätta gärna lite :) (Själv letar jag efter en trummis (tror jag, känns så) som jag tror heter Jordan).

Kanske var det Jordan B. Peterson som avsågs, författare till Maps of Meaning: The Architecture of Belief (1999)

Why have people from different cultures and eras formulated myths and stories with similar structures? What does this similarity tell us about the mind, morality, and structure of the world itself? Jordan Peterson offers a provocative new hypothesis that explores the connection between what modern neuropsychology tells us about the brain and what rituals, myths, and religious stories have long narrated. A cutting-edge work that brings together neuropsychology, cognitive science, and Freudian and Jungian approaches to mythology and narrative, Maps of Meaning presents a rich theory that makes the wisdom and meaning of myth accessible to the critical modern mind.
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 14 okt 2017 03:18

Jag har inte hört mycket av Jordan B. Peterson, men från vad jag hört av honom låter han mer typiskt akademisk än djupsinnig. Saknar fokus tycker jag.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Jordan Peterson

Inläggav Pilatus » 14 okt 2017 10:14

Kreativ skrev:Jag har inte hört mycket av Jordan B. Peterson, men från vad jag hört av honom låter han mer typiskt akademisk än djupsinnig. Saknar fokus tycker jag.

Det låter betryggande, filosofer som förlorar sig i alltför djupsinniga betraktelser kanske verkar mer intressanta, men vad mer?

-Hon är så djup, på ytan. Salong Gahlin
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 14 okt 2017 15:31

Såg den här föreläsningen av Peterson precis:
https://www.youtube.com/watch?v=ZGIU0FtXr9o

Då jag själv vet lite om ämnet kan jag delvis rekommendera föreläsningen då det innehåller substans. Men det är mycket han bara snuddar vid mer än ger en tillfredsställande presentation av. Hade velat höra om han har några idéer om varför drakar i Kinesisk mytologi betraktas som goda. Han nämner heller inget om relationen mellan drakar och ormar i religioner/mytologier och varför ormar ibland associeras med intellektet. Presentationen hade också kunnat förkortas avsevärt om han fokuserat på det han säger i de sista 2 minuterna och expanderat på det.

Kan säkert vara upplysande föreläsning för unga människor och folk som inte haft intresse för psykologi och mytologi. Men som redan insatt skulle jag vilja se mer fördjupning.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 07 dec 2017 10:06

Kreativ skrev:Såg den här föreläsningen av Peterson precis:
https://www.youtube.com/watch?v=ZGIU0FtXr9o

Då jag själv vet lite om ämnet kan jag delvis rekommendera föreläsningen då det innehåller substans. Men det är mycket han bara snuddar vid mer än ger en tillfredsställande presentation av. Hade velat höra om han har några idéer om varför drakar i Kinesisk mytologi betraktas som goda. Han nämner heller inget om relationen mellan drakar och ormar i religioner/mytologier och varför ormar ibland associeras med intellektet. Presentationen hade också kunnat förkortas avsevärt om han fokuserat på det han säger i de sista 2 minuterna och expanderat på det.

Kan säkert vara upplysande föreläsning för unga människor och folk som inte haft intresse för psykologi och mytologi. Men som redan insatt skulle jag vilja se mer fördjupning.

Det är väl kanske som populariserare han har sin viktigaste funktion. Även om hans föreläsningar i "Biblical Series" inte direkt är grunda.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 07 dec 2017 10:09

Pilatus skrev:
Kreativ skrev:Jag har inte hört mycket av Jordan B. Peterson, men från vad jag hört av honom låter han mer typiskt akademisk än djupsinnig. Saknar fokus tycker jag.

Det låter betryggande, filosofer som förlorar sig i alltför djupsinniga betraktelser kanske verkar mer intressanta, men vad mer?

-Hon är så djup, på ytan. Salong Gahlin

Han är mer psykolog än filosof, men de två ämnena är ju ytterst närliggande. Och jag tycker då verkligen att hans föreläsningsserier är djupsinniga. Sen då han pratar mer till "pöbeln" är han väl mer populär. Men så är det väl med alla? Pratar med bönder på bönders sätt och lärde män på latin?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 07 dec 2017 10:12

Jordan peterson är mest lättillgänglig på Youtube. En strålande, demonisk föreläsare och agitatör. Psykologiprofessor från Toronto.

Definitivt inte vänster, talar väl från ett slags högerperspektiv. Ger verkligen perspektiv på sådant som metoo. Men hans föreläsningsserier på youtube är de jag uppskattar mest, även om de är väldigt djupa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 07 dec 2017 22:16

Jag har ändrat min åsikt om honom en aning. Såg först inga tydliga fel i det han presenterade, men efter att ha sett lite fler klipp kan jag konstatera att han inte begriper vad den riktiga "draken" är: det kulturella systemet. Han kritiserar unga som får dåliga betyg och försöker motivera dem att bli bättre, men detta gör honom bara till en representant för "draken" (det konstgjorda systemet). Han verkar tro att draken är våra egna motiveringsbrister i att vilja anpassa oss systemet. Han är fortfarande blind och hypnotiserad. Hans tolkning av religioner är mer en projicering av egna värderingar än kunskap om vad den riktiga djupare texten betyder.

Han är också upptagen med saker som IQ nivåer och tror att människors vilja är mer fri än den är.

Anders skrev:Och jag tycker då verkligen att hans föreläsningsserier är djupsinniga. Sen då han pratar mer till "pöbeln" är han väl mer populär. Men så är det väl med alla? Pratar med bönder på bönders sätt och lärde män på latin?

Jag skulle säga att hans föreläsningar är mer komplexa än visa. Vet inte om djupsinnighet är lika med visdom eller med komplexitet. Både enkelhet och djupsinnighet är bara av värde om det träffar målet (visdom).

Och han är inte populär för att han pratar till massorna eller har förenklat sitt budskap. Hade han varit enkel och tydlig att förstå hade jag förstått vad han förespråkade tidigare. Han blev känd efter att ha blivit kritiserad av radikala vänstern för att motsätta sig en lag där man tvingas säga rätt könspronom, vilket Peterson betraktade som en begränsning av yttrandefriheten (vilket han har rätt i, men det betyder inte att han är förnuft personifierad). Peterson är populär för vad han representerar i kampen mot lagar och politisk korrekthet (ett offer), och för att han ger ett intellektuellt intryck som är lätt att bli förförd av (auktoritet).
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 08 dec 2017 14:07

Peterson sticker inte under stol alls med att han tycker att den västerländska kulturen och patriarkatet är något värt att knuffas för.

Men lite oberoende av det, att de unga killarna måste lära sig att ta mer ansvar. Han säger faktiskt inte med vad i någon större bemärkelse, för något visst system och så, utan "ta tag i dig själv och ditt liv". Inte "vad vill du göra med resten av ditt liv" utan mer, vad kan du göra för bra saker nu och vilken riktning du vill ha. Tror inte det är så systemanpassat. Han är ateist och lever mycket i den här världen, det gör han. Och jag har liksom dej reagerat på att han missar en andlig dimension: Men den kan man få från annat håll. Han är ju psykologiprofessor, så det är mer "hard facts" han är ute efter skulle jag säga, även om han själv säger att han spekulerar väldigt mycket, till exempel då han försöker tolka bibelns berättelser. Just den serien tror jag alla kan få mycket av, även om man inte tycker att han har rätt.

Det här med IQ konstaterar han väl rätt krasst att forskning visar att det är den väldigt stor om inte den största framgångsfaktorn. Något jag själv tar med en nypa salt, men det blir inget direkt vurmande för intelligensen mer än så.

Det som jag verkligen kan rekommendera är hans self authoring. Har inget med ovanstående att göra direkt, det är lite som KBT.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 09 dec 2017 16:53

Anders skrev:"ta tag i dig själv och ditt liv" ... vad kan du göra för bra saker nu och vilken riktning du vill ha. Tror inte det är så systemanpassat.

Problemet med det här är att människor inte kan ta ansvar för sig själva, deras liv, samhället, eller ens verkligen veta vad de vill (behöver). Inte utan utbildning i självkännedom. Utan att veta vad de själva är, utan att överkomma sina inbillningar om sig själva och världen, går det inte att ta ansvar. Om någon tror det är den en lögn. Vi kan till och med bevittna att de "kompetenta" och "samvetsgranna" med "hög IQ" som är framgångsrika och styr samhället inte vet hur man tar ansvar. De har snarare styrt samhället mot en ohållbar och katastrofal riktning.

Jag tror inte Jordan B. Peterson är värre än andra. Han är åtminstone intresserad i att hjälpa människor och söka svar. Men han begår många vanliga misstag. (Han är inte höger för övrigt, han identifierar sig som center, men för mig är politiska etiketter irrelevanta).

Han sammanfattar sin ståndpunkt eller slutsats som att "du måste ordna dina problem och förbättra dig." Men han begriper inte hur väsentligt det är med självkunskap och rätt vägledning, vilket gör hans egen vägledning ineffektiv. Hans slutsats är att individen (individualism) är hemligheten, när jag måste insistera på att det är det högre Jaget, självkännedom, och naturlighet som är hemligheten. Och denna självkännedom innebär även ett medgivande om vår frihetsbrist, vilket Peterson inte ger tillräckligt mycket erkännande.
https://www.youtube.com/watch?v=NI_tyAduoJo (hans argument)

Du kan jämföra Petersons idéer med mitt eget argument här för att lättare följa min kritik: https://tidlosutbildning.blogspot.se/p/ ... nedom.html
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 11 dec 2017 10:01

Kreativ skrev:
Anders skrev:"ta tag i dig själv och ditt liv" ... vad kan du göra för bra saker nu och vilken riktning du vill ha. Tror inte det är så systemanpassat.

Problemet med det här är att människor inte kan ta ansvar för sig själva, deras liv, samhället, eller ens verkligen veta vad de vill (behöver). Inte utan utbildning i självkännedom. Utan att veta vad de själva är, utan att överkomma sina inbillningar om sig själva och världen, går det inte att ta ansvar. Om någon tror det är den en lögn. Vi kan till och med bevittna att de "kompetenta" och "samvetsgranna" med "hög IQ" som är framgångsrika och styr samhället inte vet hur man tar ansvar. De har snarare styrt samhället mot en ohållbar och katastrofal riktning.

Jag tror inte Jordan B. Peterson är värre än andra. Han är åtminstone intresserad i att hjälpa människor och söka svar. Men han begår många vanliga misstag. (Han är inte höger för övrigt, han identifierar sig som center, men för mig är politiska etiketter irrelevanta).

Han sammanfattar sin ståndpunkt eller slutsats som att "du måste ordna dina problem och förbättra dig." Men han begriper inte hur väsentligt det är med självkunskap och rätt vägledning, vilket gör hans egen vägledning ineffektiv. Hans slutsats är att individen (individualism) är hemligheten, när jag måste insistera på att det är det högre Jaget, självkännedom, och naturlighet som är hemligheten. Och denna självkännedom innebär även ett medgivande om vår frihetsbrist, vilket Peterson inte ger tillräckligt mycket erkännande.
https://www.youtube.com/watch?v=NI_tyAduoJo (hans argument)

Du kan jämföra Petersons idéer med mitt eget argument här för att lättare följa min kritik: https://tidlosutbildning.blogspot.se/p/ ... nedom.html


Hmm... finns det någon som pratar självkännedom så är det väl han? Hans "self authoring" går ju ut på det. Men är det inte vad du menar? Jag skall kolla din länk! Återkommer om det.

Han är ju sen stor fan av psykoanalys, så jag skulle vilja säga att överjag, undermedvetenhet är något han verkligen fokuserar på. Kanske inte i hans mer populära videos. Men jag är jätteintresserad av det själv också.

Sen, jag skulle vilja säga att han egentligen inte drar så stora växlar på det här med IQ mer än att konstatera att det finns, att IQ är en relevant mätmetod och att det har mycket stor betydelse. Lite så får man komma ihåg att han håller sina föreläsningar för universitetsungdomar, och det är väl för att ge nerds som mobbats genom highschool/gymnasium lite råg i ryggen kanske. Och kanske ta ner lite hybris från de som kommer från rika familjer och köpt sig till Yale-platsen. Vad vet jag. Men lyssnar man på de mer seriösa föreläsningsserierna säger han inte så mycket om IQ, så det tycker jag man inte behöver hänga upp sig. Gör ditt bästa med det du har, då du hittat din riktning är väl vad han vill säga.

Att det sen, som du lite underförstått säger, är helvetes svårt att hitta sin väg, kanske särskilt om man är från lite enklare förhållanden och inte växt upp med frågeställningen vad man vill göra med sitt liv, det kan jag bara skriva under på. Framför allt då man gjorde helt fel val då man var i 20-25 årsåldern.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 11 dec 2017 15:51

Idén med att blicka tillbaka på sitt liv och sätta ord på saker som hänt och vad man känt är legitimt. Jag uppmuntrar samma sak. Men jag vet inte till vilken grad att skriva vad man vill göra och uppnå i framtiden är en bra idé. Formulering av ett mål bör, i ett ökat hälsosamt tillstånd, leda till att mål mer och mer närmar sig det nuvarande ögonblicket så att nästa dag eller varje dag blivit målet i sig med ökad flexibilitet. Att lära sig förstå att våra liv redan varit och är oerhört rika. En upptäckt av överflöd redan närvarande snarare än ett sökande efter överflöd. Att "erövra tiden." Men jag antar att formulera ett mål i framtiden kan leda till liknande insikter.

"Self authoring" låter okej, men det behövs nog mer än så. Du säger att du rekommenderar det, beror det på att du deltar i det och att det lett till förbättringar?

Jag har inte sett lika mycket av hans material, så i slutändan kan jag bara kommentera vad jag ser. Men det jag saknar är parametrar för utveckling och självförverkligande att orientera sig kring. Begrepp som "självförbättring," "framgång," "riktning," o s v, har ingen betydelse utan en standard eller måttstock att förhålla sig till.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 11 dec 2017 16:21

Kreativ skrev:Idén med att blicka tillbaka på sitt liv och sätta ord på saker som hänt och vad man känt är legitimt. Jag uppmuntrar samma sak. Men jag vet inte till vilken grad att skriva vad man vill göra och uppnå i framtiden är en bra idé. Formulering av ett mål bör, i ett ökat hälsosamt tillstånd, leda till att mål mer och mer närmar sig det nuvarande ögonblicket så att nästa dag eller varje dag blivit målet i sig med ökad flexibilitet. Att lära sig förstå att våra liv redan varit och är oerhört rika. En upptäckt av överflöd redan närvarande snarare än ett sökande efter överflöd. Att "erövra tiden." Men jag antar att formulera ett mål i framtiden kan leda till liknande insikter.

"Self authoring" låter okej, men det behövs nog mer än så. Du säger att du rekommenderar det, beror det på att du deltar i det och att det lett till förbättringar?

Jag har inte sett lika mycket av hans material, så i slutändan kan jag bara kommentera vad jag ser. Men det jag saknar är parametrar för utveckling och självförverkligande att orientera sig kring. Begrepp som "självförbättring," "framgång," "riktning," o s v, har ingen betydelse utan en standard eller måttstock att förhålla sig till.

Jag har deltagit, inte "gjort klart" och okej, jag har väl inte så där omedelbart studsat upp till att bli en übermensch, men det är grejer som är förnuftiga och som är i linje med annant jag gjort tidigare, ganska KBT-artat. Och som tidigare hjälpt mej.

Det jag fokuserat på är just det här med det som är ens historia. Och inte för att jag tycker att det jag gjort är särskilt rikt, men det ger i alla fall en inblick i vem man är.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster