Partiskhet psykologi (typologi)

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 21 sep 2018 15:02

Ok. Läs då mitt inlägg här ovan om parkeringsvakt. Jag tenderar att se mellan fingrarna när det gäller andra, såvida de inte har uppenbar potential att göra bättre ifrån sig. Mig själv är jag däremot ganska brutal mot ibland. Jag vill inte göra fel lik förbaskat gör jag upprepade fel. Det är väl inte konstigt att jag blir pissed på mig själv? Jag har ju ett samvete. Jag tävlar mot mig själv och är min egen grymmaste domare. Som här t ex har rekoj bett/uppmanat/beordrat mig att hålla mig till trådens rubrik. Det har jag vissa svårigheter att klara av, men jag försöker. Det är därför jag flyttade diskussionen hit och inte kommenterade saker utöver förlåtelse i tråden. Faller jag in i spindelväven och beblandar mig med det. Ja, jag blir ju fylld av självförakt och det stinger till rejält för jag kan bättre. Därför har jag ingen ursäkt och blir väldigt varse om att jag är en klåpare. Smärtsam självrannsakan helt enkelt, om det är begripligt för dig.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 21 sep 2018 17:37

Ja det är begripligt, tack.

Det har nämnts att du är envis, men jag tror inte jag fått någon uppfattning av vad du är envis med (eller mot)...
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 21 sep 2018 19:45

Principfast kanske är ett mer rättvisande ord. Jag ser ingen anledning att gå in på mina principer. Behövs det för dig?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 22 sep 2018 14:32

Jag skulle nog vilja veta vad dina principer är. Det man är envis kring har mycket att göra med vilja vilket har mycket att göra med inre drift/instinkt/energi/passion o s v. Det brukar innehålla mycket information.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav sökandesjäl » 24 sep 2018 15:53

Kommer ju aldrig att leda till något ifall man inte vill ta ta tag i det själv. Låter som att Lynx kämpar mot något större med samma medel som detta i sin tur har till sitt förfogande. Ge dom på käften istället, Lynx. Varför ska du erkänna den andre alls ifall detta endast får dig att känna underlägsenhet?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav sökandesjäl » 24 sep 2018 16:02

Men nu har du fått Kreativ att jamsa med i ditt snicksnack. Slå utåt allt vad du kan Lynx, annars så är det kört för dig.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 25 sep 2018 05:24

Ja du... risken finns ju att det är kört för mig. Vi får väl se. Så här ligger det till: det finns en dimension som vill ha makten. De roas av att skända små barn, plåga och alla möjliga ruggigheter. De var ytterst nära att nå livets träd genom reinkarnation. Dessvärre har manifestationerna av deras drivkrafter nästlat sig in i vår värld också. Det måste jag göra vad jag kan för att stoppa. Jag kommer vara lojal mot Gud här, ingen diskussion om den saken. Det är verkligen inte läge att fråga vad Gud kan göra för dig, fråga dig istället vad du kan göra för Gud. Du gör som du vill du, sökandesjäl. Tänk och känn efter väldigt noga nu. Är det Lilla huset på prärien eller DeSade du väljer? Valet är ditt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Esther » 25 sep 2018 06:53

lynx skrev:Ja du... risken finns ju att det är kört för mig. Vi får väl se. Så här ligger det till: det finns en dimension som vill ha makten. De roas av att skända små barn, plåga och alla möjliga ruggigheter. De var ytterst nära att nå livets träd genom reinkarnation. Dessvärre har manifestationerna av deras drivkrafter nästlat sig in i vår värld också. Det måste jag göra vad jag kan för att stoppa. Jag kommer vara lojal mot Gud här, ingen diskussion om den saken. Det är verkligen inte läge att fråga vad Gud kan göra för dig, fråga dig istället vad du kan göra för Gud. Du gör som du vill du, sökandesjäl. Tänk och känn efter väldigt noga nu. Är det Lilla huset på prärien eller DeSade du väljer? Valet är ditt.


En lekmans fråga: vad är det för några och hur kunde de "nästan nå" reinkarnation?
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 25 sep 2018 07:48

Det där tycker jag inte du ska beblanda ditt söta huvud med för mycket. Kortfattat kan jag säga: de vill plåga. Helst av allt vill de plåga Gud, eller för "skojs skull" ge Honom valmöjligheten att se de Han älskar plågas. Våld utan dess like. Föreställ dig själv om de får tillgång till livets träd. Plågandet upphör aldrig då. Gapskratt över att sticka en nål i ett öga. Av den kalibern är de funtade. Den här cirkeln måste brytas. Jag klandrar inte Gud. Det måste till ett andligt krig. Jag känner till fienden och det är ju alltid en fördel. De som varken ser eller hör kommer nog inte märka något. Jag är helt kompromisslös här. Gud behöver hjälp.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anders » 25 sep 2018 09:35

Den här sidan av tråden(och inläggen mot slutet på förra) var komplex att dechiffrera.
Interaktion med andra då det rör sig om olika uppfattningar? Nu är ju alla olika funtade i det här med relation till den andre. Själv blir jag helt utmattad efter en kvarts fikapaus med småprat, särskilt om det är lite stämning av att man skall prestera intelligent trevlighet, men jag kan käfta med vem som helst hur länge som helst så länge det är en person jag pratar med. Lynx verkar vara av en annan genuppsättning(inget mindre, har aldrig varit med om en människa som ändrat läggning härvidlag en millimeter, även om vissa lär sig hantera sin personlighet) och får mer energi ur den kollektiva interaktionen, känner av andras energier. Det som funkar för sökandesjäl(som jag känner igen mig i mer) funkar nog inte för Lynx. Är dock inte alls kapabel att ha någon som helst uppfattning om vad som funkar. I en interaktion med andra som är av det konfliktfulla slaget.

Senare delen av sidan då Gud kom med i det hela förstod jag inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 25 sep 2018 15:04

Den sista meningen där, Anders... Ja, det finns folk som högaktar gud, de som vill ha mer. De kommer aldrig förstå. Det finns de som inte tror på gud, eller avskyr honom. Löskefolket kommer avsky honom hur han än gör. Känner du till teodiceproblemet? Jag kommer stå vid hans sida.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 26 sep 2018 00:46

Jag med har blivit förvirrad varför lynx plötsligt drar en "Esther" och börjar prata om Gud som om hon har en personlig relation till denne samt inbillningar om "ondskans motiv".

lynx skrev:Jag är helt kompromisslös här.

Är det korrekt av mig att tolka dina principer/envishet som en lättupprörd aggression mot det som kännetecknar motsatsen till godhet? Isåfall kan det sägas att din högkänslighet har ett inslag av moralistiskt överjag eller liknande?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Esther » 26 sep 2018 05:48

Kreativ skrev:Jag med har blivit förvirrad varför lynx plötsligt drar en "Esther" och börjar prata om Gud som om hon har en personlig relation till denne samt inbillningar om "ondskans motiv".



Det som är anmärkningsvärt är hur präglad du är av det sekulära tänkandet som bara är 100 år gammalt här i Sverige... eftersom den väsentligt längre delen av folkets historia - samt världens människors historia är just präglad av Gud/Godhet och Satan/Ondskan som grunden för det onda/goda.

Så det är inte "en Esther" som Lynx gör - utan hon gör helt enkelt det som människor i alla tider (förutom marxismens tankars sekuläritet) gjort och sällar sig därmed till mänsklighetens tankar i alla tider.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Esther » 26 sep 2018 06:26

Esther skrev:
Kreativ skrev:Jag med har blivit förvirrad varför lynx plötsligt drar en "Esther" och börjar prata om Gud som om hon har en personlig relation till denne samt inbillningar om "ondskans motiv".



Det som är anmärkningsvärt är hur präglad du är av det sekulära tänkandet som bara är 100 år gammalt här i Sverige... eftersom den väsentligt längre delen av folkets historia - samt världens människors historia är just präglad av Gud/Godhet och Satan/Ondskan som grunden för det onda/goda.

Så det är inte "en Esther" som Lynx gör - utan hon gör helt enkelt det som människor i alla tider (förutom marxismens tankars sekuläritet) gjort och sällar sig därmed till mänsklighetens tankar i alla tider.



Du kan läsa själv... ur Didache bla:

1. There are two Ways, one of Life and one of Death, and there is a great difference between the two Ways.
2. The way of life is this:" First, you shalt love the God who made thee, secondly, thy neighbor as thyself; and whatsoever thou wouldst not have done to thyself, do not thou to another."
3. Now, the teaching of these words is this: "Bless those that curse you, and pray for your enemies, and fast for those that persecute you. For what credit is it to you if you love those that love you? Do not even the heathen do the same?" But, for your part, "love those that hate you," and you will have no enemy.
4. "Abstain from carnal" and bodily "lusts." "If any man smite thee on the right cheek, turn to him the other cheek also," and thou wilt be perfect. "If any man impress thee to go with him one mile, go with him two. If any man take thy coat, give him thy shirt also. If any man will take from thee what is thine, refuse it not," not even if thou canst.
5. Give to everyone that asks thee, and do not refuse, for the Father's will is that we give to all from the gifts we have received. Blessed is he that gives according to the mandate; for he is innocent; but he who receives it without need shall be tried as to why he took and for what, and being in prison he shall be examined as to his deeds, and "he shall not come out thence until he pay the last farthing."
6. But concerning this it was also said, "Let thine alms sweat into thine hands until thou knowest to whom thou art giving."

II
1. But the second commandment of the teaching is this:
2. "Thou shalt do no murder; thou shalt not commit adultery"; thou shalt not commit sodomy; thou shalt not commit fornication; thou shalt not steal; thou shalt not use magic; thou shalt not use philtres; thou shalt not procure abortion, nor commit infanticide; "thou shalt not covet thy neighbor's goods";
3. Thou shalt not commit perjury, "thou shall not bear false witness"; thou shalt not speak evil; thou shalt not bear malice.
4. Thou shalt not be double-minded nor double-tongued, for to be double-tongued is the snare of death.
5. Thy speech shall not be false nor vain, but completed in action.
6. Thou shalt not be covetous nor extortionate, nor a hypocrite, nor malignant, nor proud, thou shalt make no evil plan against thy neighbor.
7. Thou shalt hate no man; but some thou shalt reprove, and for some shalt thou pray, and some thou shalt love more then thine own life.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 26 sep 2018 08:49

Tack, Esther.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster