Partiskhet psykologi (typologi)

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 27 okt 2017 18:44

Här kommer en sammanfattning kring den typologi jag föreslår/erbjuder som del i utbildning för samhälleligt förnuft (Tidlös utbildning). För enkelhetens skull gör jag en egen tråd om det här i psykologi subforumet. Tråden om Tidlös utbildning i allmänhet finns här.

Den fullständiga psykologiska modellen i Tidlös utbildning inkluderar följande delar eller aspekter:
1. Tidlösa människan
2. Partiskhet psykologi (energityper)
3. Fysiska kroppens hälsa
4. Kulturellt förvärv (fostran)
5. Medvetenhetsnivåer (mognadsstadiet)
6. Frihetsbrist (omständigheters påverkan)

Allt detta i kombination avgör vår personlighet, vad som gör oss unika, likt fingeravtrycket.
Den del jag fokuserar på här är den markerade, vad som går att kategorisera som "människotyper." Men det är viktigt att komma ihåg att denna typologi enbart är en del av ett större system eller modell. För att utveckla en förnuftig och användbar typologi måste den tillfredsställa följande krav:

* Den måste vara ansluten med och följa tidlösa principer.
* Den måste inkludera motsatser och motsägelser i samma individ. Den kan inte prata om rena typer, alla måste vara en blandning av grundelement.
* Den måste vara förenlig och ansluten med andra system och vetenskaper som vi vet är sanna.
* Den måste kunna förklara typers uppkomst, vilket innebär för tillfället att medge problemet med vanlig Darwinistisk evolutionsteori.
* Den måste medge typers naturlighet och avstå från att patologisera i avsikt att bara "bota" eller "fixa" typer till att anpassa sig till samhället.
* Den måste existera i en kontext där det finns en syftesbaserad synvinkel, inte bara kategorisering eller att placera ut etiketter som lek.
* Den måste inkludera och omfatta alla särdragen vi känner till, bra och dåliga, samt förklara orsaksmekanismerna bakom dem. En syntes.
* Den måste kunna förklara andra typologiers observationer, samt ersätta deras brister.
* Den måste medge orsaksmässig kausalitet och bristen på fri vilja i de flesta sammanhang - att "typ" är en form av programmering.
* Den måste inkludera (ta med i beräkning) både natur och fostran/kultur.
* Den måste kompleteras med "Tidlösa människan" och vara kompatibel med hälsa/förnuft/sanning och naturlighetsfokus.

Om ni undrar varför min modell ser invecklad eller komplicerad ut, får ovanstående representera mitt svar. Ingen modell är perfekt och kan aldrig vara perfekt. En typologi är bara en modell som ämnar behålla all viktig kunskap om ämnet kvar i vårt minne. Även en dålig modell kan vara ett fungerande stöd om den påminner oss om riktiga, förekommande karaktärsdrag, så länge vi kommer ihåg att ingen modell representerar verkligheten perfekt.

Typerna kan delas in i 3 grundtyper, 9 primärtyper, eller 81 mer exakta/specifika typer (energikonfigureringar).

De tre grundtyperna kan ses som olika styrkesfärer som har följande namn:

SAPIENTIAM (Visdom/Forskningssfär)
GRATUM (Kärlek/Relationssfär)
MOREM (Vitalitet/Brukssfär)

Dessa tre grundenergier är i sin tur polariserade och tredelade genom en reflektion av de övriga två i varje sfär tillsammans med en lokalisering. Vilket gör att modellen ser ut som följande:

Forskningssfären: | (+) Fiduciam | (∞) Magnitudinem | (-) Abstractum |

Relationssfären: | (+) Misericordia | (∞) Urbanum | (-) Libidinem |

Handlingssfären: | (+) Meritum | (∞) Corpus | (-) Exitium |

Din specifika "typ" (energikonfigurering) avgörs utefter vilken primärenergi (instinkt, "psykoshylemorfism") som dominerar i var och en av de tre olika sfärerna (t ex Fiduciam, Urbanum, Exitium). När dessa blivit analyserade framstår en av dessa tre som starkast (t ex Urbanum). Denna primära energi avgör både vilken av de tre grundtyperna du tillhör (GRATUM i detta fall) samt vilken som är din primärtyp (Urbanum i detta fall). Energikonfigureringen (exakta typen) blir då URB-FID-EXI.

Följande är en så kortfattad och förenklad beskrivning av primärenergierna (instinkterna) jag kan formulera för tillfället. Jag gör även en jämförelse med Femfaktorteorin då det är den mest "erkända" personlighetsmodellen vi har hittills.
_________________________________________________________________________________
De tre instinkterna i forskningssfären:

(+) Fiduciam:
Nyfiken och mångsynt energi som stöds av en något naiv kritisklöshet som ökar öppensinne, forskande och visionär anda, samt fokus på goda ting, idéer, och egen talang som skydd mot obekväma ting - särskilt mot bördor och egna inre brister.
Denna instinkt är nära besläktad med egenskapen "öppenhet" i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar uppfinnare, professorer, lärare, journalister, filmregissörer, hippies, kvacksalvare.

(∞) Magnitudinem:
Urskiljande och ifrågasättande, eller "utmanande", energi som stöds av faktabehov och ideal-, rättvise- eller storhetsdyrkan som ökar motsatstänkande, självbedömningar, skuldkänslor, och aggressiv intollerans mot tvetydighet.
Denna instinkt har ingen tydlig motsvarighet i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar konspirationsteoretiker, visselblåsare, arga nördar, fanatiker, nationalister, rättvisekrigare.

(-) Abstractum:
Begrundande och kontemplativ energi som stöds av maximal inåtvändhet med koncentrerad, stabil, abstrakt genomutsugning och tuggande på erfarenheter, idéer, o s v, som separerar beståndsdelar så att motsatta ting kan samexistera mer än i andra psyken.
Denna instinkt är nära besläktad med låg extraverthet i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar filosofer, enstöringar, serietecknare, tafatta nördar, och blyga, passiva människor som inte märks.
_________________________________________________________________________________
De tre instinkterna i relationssfären:

(+) Misericordia:
Högkänslig och empatisk energi som kan sägas vara Fiduciam invärtes: en maximal kritiskhet som finner allting förfärligt, kärlekslöst, och vulgärt förutom en överlägsen inre godhet och renhet som den misslyckas med att förkroppsliga bortom sin empati för de som lider, har därav även mycket självförakt.
Denna instinkt är nära besläktad med hög neuroticism i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar radikalfeminister, dramatiker, lidande konstnärer, mobbningsoffer, psyksjuka.

(∞) Urbanum:
Människoriktad och verbal energi som kan sägas vara Magnitudinem invärtes: ett behov att bli omtyckt och få bekräftelse genom anpassning som trivialiserar ifrågasättande och undviker aggressivitet till förmån för sociala förväntningar och tillmötesgående, vänlig neutralitet.
Denna instinkt är nära besläktad med samvetsgrannhet, vänlighet, och extraversion i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar underhållare, coaching experter, medicinläkare, politiker, komiker, artister.

(-) Libidinem:
Passionerad och romantiserande energi som kan sägas vara Abstractum invärtes: en minimal tankesmältning som ersätter medvetenhet med romantiserade fantasier och otålig impulsivitet att nå dem, där resultatet ibland blir fräckt och skandalöst.
Denna instinkt är nära besläktad med extraversion* i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar vackra bimbo människor, skönhetsmodeller, skådespelare, porrstjärnor, älskare, hedonister, festnissar.

*Extraversion som Femfaktorteorin definierar och beskriver det.
_________________________________________________________________________________
De tre instinkterna i handlingssfären:

(+) Meritum:
Konstruktiv och värdiggörande energi som stöds av en kritisk psykologi som omvandlar primitiva impulser och istället vill uppnå överlägsenhet, uppskattning, driftig värdighet, ordning, och status.
Denna instinkt är nära besläktad med samvetsgrannhet och låg öppenhet i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar aristokrater, liberala feminister, statussökare, elittänkare, stränga fröknar, författare.

(∞) Corpus:
Stabiliserande och bortböjande energi som stöds av mjukhjärtad psykologi och neutrala impulser som har låg tollerans för psykologiskt störande element och begär sammanflöde, friktionslöshet, och normalitet över status eller överskridande.
Denna instinkt är nära besläktad med vänlighet och låg öppenhet i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar bönder, yrkesfiskare, hantverkare, statsmän, arbetare, föräldrar, goda grannar.

(-) Exitium:
Slukande och demolerande energi som stöds av en avtrubbad psykologi och starka primitiva impulser som inte tål begränsningar och behöver överskridande och även risktagning som stimulans, samt övertag som en form av självständighet som lätt leder till uppror mot lagar och regler.
Denna instinkt är nära besläktad med låg vänlighet i Femfaktorteorin.
Stereotyper inkluderar extremister, kriminella, revolutionärer, kultledare, tyranner, hårdrocksartister.
_________________________________________________________________________________

De tre primära energierna som driver en människa både smälter in i varandra och skapar en distinkt människotyp, vilket kan göra det svårt att separera dem under självanalys, men är även tillräckligt distinkta och kontrastfulla att det går att uppleva en tydlig skiftning från en primärenergi till en annan under vissa perioder eller omständigheter under livet. Särskilt om någon av de tre instinkterna undertryckts eller ignorerats under lång tid, eller om något i kulturen attraherar och lockar en av dem att ta över driftmotiveringen i psyket. Även starka inre konflikter kan uppstå kring vad individen "verkligen vill" och hur de ska gå tillväga. Men i det stora hela avgör den starkaste primärenergin individens och de övriga två instinkternas begränsningar i livet.

Om ni är intresserade i typologier, självkännedom, eller i att hjälpa mig bekräfta eller förbättra min typologiska teori så skriv gärna vad ni kommer fram till när det gäller er egen typ och konfigurering. Om ni inte riktigt känner igen er i någon av instinkterna/energierna eller tycker att flera kan gälla lika mycket i samma sfär så kan jag ha missat målet eller förenklat beskrivningarna lite för mycket. Men det kan också bero på att era tolkningar och vad jag pekar på i beskrivningarna inte överensstämmer, eller att era självkoncept gör det svårt att reducera det till några få grundfenomenen. Kulturellt förvärv och önskningar om hur man är eller hur man vill bli sedd måste trängas igenom innan man kan nå objektiv självanalys. Ofta kan andra lättare se vilken som är din primärenergi eller "stereotyp" än du själv kan. Så kom gärna ihåg smeknamn och attityder andra haft mot dig, även om du inte hållit med dem eller har gillat dem.

Om jag själv skulle sett den här beskrivningen för första gången idag, skriven av någon annan, skulle jag förmodligen själv fått fundera en stund och valt en "bästa matchningen" i varje sfär istället för en tydlig identifiering direkt. Men om det är något ni identifierar med direkt får ni gärna peka ut det, då det innebär att min formulering förmodligen varit tydlig. Hur som helst så måste jag kanske göra lite redigering i det här inlägget, så jag återkommer förmodligen med mer information. Videor med exempel går att se på min Youtube-kanal ifall det skulle hjälpa att finna er typ lättare. Länkar till alla primärtyperna finns i beskrivningen till den här videon: https://youtu.be/X17tYcqkMws
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 29 okt 2017 23:44

Jag tycker att jag har en släng av alltihop. Hur ser ni på mig?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 30 okt 2017 02:42

Att få folk att hitta sig själv i en modell av personlighetstyper har alltid varit problematiskt. Jag vet vilken som är din primärtyp, men kan bara spekulera sekundära instinkter för tillfället. Det skulle dock vara mer tillfredsställande för mig om du kunde nå rätt slutsats själv, så jag kan känna att mina beskrivningar träffar rätt...

Om du själv skulle beskriva din egen "personlighetskärna" eller hitta på en egen primärenergi eller särdrag som beskriver dig själv och din upplevelse bäst (din personlighet), hur skulle du då beskriva dig? Har du något du upplever som en stor utmaning i livet, något som du känner återkommer igen och igen?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 30 okt 2017 03:30

Jag är väl primärt någon kärlekstyp.
Och du, Kreativ... Jag skulle bli uppriktigt förvånad om du inte har varit en av karolinerna, antagligen av fotfolket.
Vi har båda fiskare i våra släkter. Det är slitsamt att vara yrkesfiskare. Men. Det var det här mina släktingar seglade på: det var ändå en viss frihet och en frihetslängtan. Detta framgår inte i fallet med dina släktingar, eller du kanske inte har sett det?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 30 okt 2017 15:20

Genetiska länkar till karolinerna? Det är möjligt, men varje människa har ju också tusentals förfäder. Några går till Magnus Ladulås. Min kunskap om Sveriges historia är inte så jättebra. Tänkt göra en video om mina närmaste förfäder och "orsak-verkan" sammanhanget som ledde till min födelse vid något tillfälle, mest som ett bevaringsprojekt för gamla tidsdokument, men även som en möjlighet för filosofisk reflektion och inledning till en potentiell självbiografi.

Mina förfäder hade säkert friheten som motivering. De har också mer uttryckt att det var kul att vara fiskare än att det var slitsamt. De var helt enkelt gjorda för det. Men jag var inte lämpad för det alls, och lämnades förvirrad, frustrerad och riktningslös i livet.

Har du kunnat identifiera någon annan individs typ i din omgivning? Om du inte ser dig själv så tydligt i beskrivningarna, ser du vad jag pratar om när det kommer till andra?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Zokrates » 01 nov 2017 21:19

Om inte jag tolkat dig fel Kreativ så har du förutom fiskare i släkten även ett led ned till denna ätten,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krumme

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 05 nov 2017 23:07

Jag identifierar inte med alla instinkterna som lynx. Jag finner det svårt att greppa tag om vissa människors tendenser och drifter när de inte är tydliga reaktioner på något i logisk följd.

Varje instinkt eller drift måste ha en bakomliggande mekanism som "pressar" den till att ha det primära övertaget i individens energimönster, särskilt när det går emot skenbar logik. Instinkterna under "-" är relativt enkla att förstå. Abstractum har klassisk inåtvänd energi som pressar instinkten till inre värld och begrundande med fysisk passivitet. Libidinem har klassisk utåtvänd energi som pressar instinkten till uttrycksfullhet, påstridighet och påtränganden utan mycket reflektion. Exitium har ett enkelt och begripligt begärsug som kan liknas vid ett primitivt vilddjur eller enkelt barn.

Men de i motpolen, "+" sidan, är en form av reaktionsbildade instinkter som kompenserar för något. Vad exakt de kompenserar för och hur det upplevs är svårt för mig att sätta mig in i och begripa. Karaktärsmönstren (effekten) är verkliga och observerbara, men mekanismerna bakom (orsaken) är svårare att identifiera. Jag skulle t ex vilja ha hjälp från de som identifierar med instinkterna under "+" att förstå hur deras reaktionsbildning upplevs.

Vad jag förstått hittills baserat på psykologiska teorier och anekdoter från kända människor med dessa som primärtyper:

Fiduciam - mekanismen är något som gör dem obekväma med sina egna psyken. Kompensationen blir att ta sin tillflykt i att vara en god människa, i andlighet (eller vetenskap och uppfinning), i en positiv eller kritiklös syn på världen och sin egen talang, samt att undvika besvärlighet i livet. Hur det här hänger ihop exakt behöver förtydligas.

Misericordia - mekanismen är någon form av inre "renhet", perfekt "godhet", eller okritiserbar "underbarhet" som gör dem besvikna i sig själva i övrigt och även i mycket annat, vilket gör dem självkritiska och världskritiska. Den här mekanismen verkar vara raka motsatsen till Fiduciam, en slags reaktionsbildning invärtes. Jag har hört flera anekdoter från Misericordia-typer som pekar i den här riktningen.

Meritum - mekanismen liknar Fiduciam med undantaget att Meritum-typer är mer omedvetna om sin kompensation, vilket leder till en mer grov, fantasilös, och stel form av förbättringssträvan med mindre ödmjukhet och tolerans. Någon med instinkten sekundärt borde kunna säga något om den.

(Om någon känner sig obekväm att prata om sig själv i tråden går det också bra att skicka meddelande till mig privat.)
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 06 nov 2017 13:57

Martinus har också sina typologier och jag är extremt skeptisk till sådant. Ha färdiga tolkningsmallar för sina medmänniskor och sig själv... Även om de kanske vara nyttiga och vägledande... kanske kan de till och med ge en djupare förståelse för varandra och för att vara människa. Jag föredrar dock att betrakta andra och mig själv med mina egna glasögon så att säga. Känns lite som diagnostik...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 06 nov 2017 17:25

Icke-definiering (nyfikenhet) är målet, trots verktyg och kunskap som stöd (vilket kan vara bra när man råkar ut för människors mer obegripliga eller obehagliga manifestationer). Jag är medveten om problemet och den potentiella risken med typologier.
Idealet är spontan och flexibel erfarenhetsbaserad förståelse av människor och deras olika instinkter eller särdrag, så att analys inte längre behövs. Men för att nå ett sådant tillstånd eller "talang" krävs först en analys och period av att lära sig hur andra människor fungerar (oavsett vilken modell eller kunskap man intresserar sig för).

Det finns säkert människor som klarar sig bättre utan kartor och stöd i sina möten med andra och med världen. Men tyvärr ser jag mycket skadlig okunnighet kring människors olikheter som lett till destruktiva idéer, tankar och inbillningar i bristen på en förnuftig karta till människans natur.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 06 nov 2017 19:18

Kreativ skrev:Icke-definiering (nyfikenhet) är målet, trots verktyg och kunskap som stöd (vilket kan vara bra när man råkar ut för människors mer obegripliga eller obehagliga manifestationer). Jag är medveten om problemet och den potentiella risken med typologier.
Idealet är spontan och flexibel erfarenhetsbaserad förståelse av människor och deras olika instinkter eller särdrag, så att analys inte längre behövs. Men för att nå ett sådant tillstånd eller "talang" krävs först en analys och period av att lära sig hur andra människor fungerar (oavsett vilken modell eller kunskap man intresserar sig för).

Det finns säkert människor som klarar sig bättre utan kartor och stöd i sina möten med andra och med världen. Men tyvärr ser jag mycket skadlig okunnighet kring människors olikheter som lett till destruktiva idéer, tankar och inbillningar i bristen på en förnuftig karta till människans natur.


Hm, är nog så att efter 35 år som lärare och 33 som förälder har jag nog en viss förståelse för hur andra jag möter i min vardag fungerar. Ett slags intuition. Ibland stänger jag av den för jag vill inte genomskåda andra för mycket. Jag låter det jag ser/inser förbli under ytan...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 06 nov 2017 20:22

Jag har funderat på om jag ska säga något. Du har ju uppenbarligen lagt mycket jobb på detta, Kreativ. Visst har personer för- och nackdelar. Det sätt du skissar in det kan jag tyvärr inte säga att det vore en rättvisande bild kring de jag känner utan och innan att kategorisera någon så. Det är ungefär lika vetenskapligt som din syn på bönder. Ledsen. Hoppas du hittar någon som fullkomligt känner igen sig eller någon annan i din tankegång. För min egen del pratade jag bara om en grovskiss av ditt system.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 06 nov 2017 21:07

Det är fortfarande en grovskiss. Förenkling kommer först, komplexitet följer på senare. Jag förstår inte vad ditt problem är? Dessa mekanismer utgör inte hela människan och blir dessutom mer komplexa i sin blandning. Uppenbarligen existerar dessa särdrag då de ibland tydligt går att se i videorna med exempel jag satt ihop. Och du är helt ovillig att hjälpa till med förbättring genom att beskriva hur du själv fungerar "from scratch"?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 06 nov 2017 21:07

Nu har jag mest studerat socialpsykologi, men jag har väl en banankartong eller två om personlighetspsykologi. Får jag ork och motivation och en slant över (porto är dyrt i det här landet) kan jag skicka det till dig. Men för all del, Freud körde ju också med fria fantasier och ett och annat rätt hade ju han också. Jag rekomenderar dig dock att inte komma med vanvettiga statements som att hävda att Odell skulle bli en dålig mamma.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 06 nov 2017 21:28

Det är ju alltid vissa problem med aldrig så exakta typologier. Tillämpning, syfte, konsekvenser... Kan jag lita på mitt eget omdöme när jag använder dem? Blir de inte lätt självuppfyllande? Autokonfirmativa cirkelresonemang??
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 06 nov 2017 22:40

lynx skrev:Nu har jag mest studerat socialpsykologi, men jag har väl en banankartong eller två om personlighetspsykologi. Får jag ork och motivation och en slant över (porto är dyrt i det här landet) kan jag skicka det till dig.

Vad är det här exakt? Jag behöver inte en massa dokument, bara intresserad i en potentiell sammanfattning i tråden eller i personligt meddelande. Har du aldrig analyserat dig själv, ditt beteende, och ditt liv förut? En av anledningarna till att jag utvecklade min egen typologi var p.g.a. ingen existerande typologi gjorde min egen självupplevelse (min kamp i livet) och min självanalys helt rättvisa. De flesta typologier/teorier pekade inte heller ut särdragen jag noterat och som jag stört mig på hos andra, som jag ville begripa.

lynx skrev:Men för all del, Freud körde ju också med fria fantasier och ett och annat rätt hade ju han också. Jag rekomenderar dig dock att inte komma med vanvettiga statements som att hävda att Odell skulle bli en dålig mamma.

Det var bara ett sätt, om än klumpigt, att försöka få igenom en poäng att inte varje kvinna nödvändigtvis är lämplig som mamma, då du tyckte det lät konstigt att inte alla kvinnor skulle vara det. (Du har även i andra sammanhang haft en tendens att prata för alla kvinnor som om du vore den arketypiska representanten eller något, vilket jag finner obegripligt, och avslöjar en observationsbrist/uppmärksamhetsbrist.) Jag kom inte på något bättre exempel än Odell vid det tillfället.

Kan det vara så att det finns en relation mellan att du är en kärlekstyp och att du gärna protesterar mot osmickrande och förolämpande uttryck? Personligen gillar jag förolämpningar, men det här gör förmodligen att vi inte kan se öga till öga i mycket. Min typologi skulle kanske gå hem bättre om den uttrycktes i mer kärleksfulla termer och smickrande stereotyper, hm?

Algotezza skrev:Kan jag lita på mitt eget omdöme när jag använder dem?

Jag skulle nog avråda från att använda en typologi (inklusive min) innan den börjat sätta sig erfarenhetsbaserat genom egen förståelse/intuition i möte med typerna/tendenserna och ett eget "mentalt språk" för dem som passar dig personligen.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster