Partiskhet psykologi (typologi)

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 22 maj 2018 13:37

Kreativ skrev:Med Misericordia skulle dragningen till psykologiska problem också kunna vara en "preferens" (spekulerar här) så att individer som lynx faktiskt gillar att gå till terapeuter, kritisera andra och bli inlagd på instutitioner. Skulle ju vara lättare om man kunde få raka svar och självrapportering här. :)


Om jag gillar att gå till terapeuter? Absolut om de är öppna och kunniga så. Det är ju inte så att jag blir inlagd stup i kvarten, men ja, det händer att jag behöver begränsa stimuliflödet. Jag har ett glest filter som man säger. Personligen upplever jag inte att jag är speciellt kritiserade mot andra. Men tack för att du tog upp det. Jag vill inte färga dina tankar nu, så låt höra vad du tänkte på?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 22 maj 2018 14:15

Jag kan förklara väldigt pedagogiskt varför jag kritiserar eller reagerar negativt när jag gör det om sanningen tåls att höras.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 22 maj 2018 14:57

lynx skrev:Personligen upplever jag inte att jag är speciellt kritiserade mot andra. Men tack för att du tog upp det. Jag vill inte färga dina tankar nu, så låt höra vad du tänkte på?

Kritik är en rätt allmän företeelse, kanske "protest" eller "negativa reaktioner" är bättre uttryck. Jag tänker på hur du fixerar dig vid saker som min "syn på bönder", klassisk symbolik, att vissa kvinnor kan vara olämpliga som mödrar, att jag "brukar ord som överkänslig", och jag minns inte vad mer. Du har en tendens att reagera för tidigt ("jumping the gun") innan du samlat in mer information, t ex i den första interaktionen med mig och Esther. Inte för att första intryck kan vara fel i längden eller att kritik inte är legitimt, men jag upplever något i stil med en passion för att reagera negativt.

lynx skrev:Jag kan förklara väldigt pedagogiskt varför jag kritiserar eller reagerar negativt när jag gör det om sanningen tåls att höras.

Jag tror jag kan tåla att höra sanningen. Upplys mig. :o
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 22 maj 2018 15:20

Ok. Jag är lite stressad nu, men lite kort. Esther är ett kapitel för sig och jag tycker inte att det känns rätt att jag säger ett pip om detta om hon inte själv uttryckligen vill höra det.
Om jag inte missminner mig påstod du att Anna Odell skulle vara en dålig mamma. Det väl inte du ett smack om? (Tyvärr hör du inte mitt tonläge nu, men det är liksom inget argt i det). Överkänslig har en nedlåtande klang, hör du det? Går en serie på tv nu, ruggig historia, a handmaid's tale. Där kan du se hur det är om man har attityden överkänslig och inte högkänslig alternativt sensitiv. Förstår du? Måste kila nu. Hej så länge!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 22 maj 2018 16:52

Så. Nu har jag lite mer tid. Jag är inte säker på om jag var tillräckligt tydlig så därför - om du vill - tar vi detta lugnt och metodiskt.

Säg, antingen i tanken eller ljudligt ordet överkänslig. Säg det några gånger för dig själv. Ta din tid. Läs inte vidare förrän du har gjort det. Ok?





































































Kände du något?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 22 maj 2018 17:46

Jag var inte intresserad i en detaljerad kommentar kring de specifika sakerna. När du sa att du tänkte förklara väldigt pedagogiskt varför du kritiserar eller reagerar negativt när du gör det, tänkte jag mer på vad som rör sig i ditt psyke. Jag måste ha missförstått.

Förväntar du dig att jag ska uppleva ordet "överkänslig" som ett hemskt ord och bli chockad över att jag använt det? "Överkänslig" kommunicerar effektivt att grader av känslighet existerar och att vad det än är du känner inte är normen. Men du reagerar som om det borde vara det. Det är vad jag menar med partiskhet och att människor inte förstår varandra. Om någon är patologiskt kinkig och tunnskinnad, då är överkänslig ett bra ord att använda. :mrgreen: Samma sak med ord som pjoskig. Jag har "nedlåtande" begrepp för de flesta partiska särdrag. Det är viktigt att dra ner folk på jorden så att de inte förlorar sig själva i fantasier. Om du ska kunna uppnå självkunskap och kunna kommunicera mer effektivt kan du inte anta att vad du känner är normen eller vad folk borde känna. Vad andra människor kallar dig (även om de inte prickar helt rätt) kan ofta vara en vägledare för vem och vad du är i en större kontext, och därmed användbart för ökad självkännedom och relationell kompetens.

Jag har inte sett The Handmaid's Tale ännu men funderat på att se den.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 25 maj 2018 11:05

Det är klart att att vad andra ser hos en kan man ha missat själv, men det är ju så här... Jag har inget emot att möta dig. Problemet är att du har skapat mallar och letar efter detaljer som passar in. Min ängel har rekommenderat mig att inte lägga mig i andras vägval så jag ska sluta upp med det. Det gör ont som fasiken att bevittna vissa grejer, men det är en lättnad också. Jag tänker inte gå några lämmeltåg. Du vet definitionen av idioti, va? Det är när man gör samma sak gång på gång och det funkar inte, men tänker "nästa gång så" och så fortsätter man med samma sak. Det är likadant med alla dessa vältrampade stigar. Det ger ju inget större resultat, eller hur?

Iallafall, jag satt och pratade med älskling imorse. Han spånade på om han skulle bli parkeringsvakt. Jag mumlade något om att det skulle nog inte vara något för mig. Då svarade han "du nej, du hade ju... efter en vecka hade du blivit kallad till kontoret *ändrade rösten lite* Vad är det här?! En vecka har du jobbat här. En bot har du delat ut. Och den gav du till dig själv!" då började jag gapskratta. "Men det är ju så! Jag känner ju dig." Jag svarade att jag vet och att det är därför jag skrattar. Så den absolut uslast tänkbara parkeringsvakten har du framför dig :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 20 sep 2018 07:43

Hejsan Kreativ! Jag såg att du hade lite spekulationer och funderingar kring min person i annan tråd. Jo, jag såg ditt PM. Det var oartigt av mig att inte svara, men jag kände bara #-o - uppgivenhet. Det är inte så mycket som talar för att du kommer förstå mig. Det tar en hel del energi av mig, men visst, vi kan väl försöka.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 20 sep 2018 17:15

lynx skrev:men visst, vi kan väl försöka.

Här eller privat?

Högkänslighet är ett fenomen som redan förklarar mycket, även om det hade varit intressant att höra en teori om vad den mest kretsar kring (kan inte t ex folk som lätt blir våldsamma och folk som lätt blir paranoida också sägas vara "känsliga"? Men deras känslighet kretsar kring saker som stolthet/heder eller dolda avsikter).

Men att du inte gillar dig själv är ny information som väckte min nyfikenhet. Eftersom du också sa att "kärleken till andra är större" än till dig själv tänker jag att en jämförelse kanske är inblandad...
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 20 sep 2018 20:48

Att jag inte gillar mig själv är en sanning med modifikation. Oftast ser jag på mig själv med roat överseende. Men visst kan jag känna självförakt. Vill du kolla in paranoia här så finns ju Esther. Trodde jag var scirocco. Trodde jag och Pilatus pratat om henne. Babblande om kvinnor som låtsas vara män. Prosit, Esther.

Jag frågade min son och min älskling att beskriva mig fritt.

Min son sa:
Du är förstående. Du kan vara väldigt envis. Ibland kan du haka upp dig och då blir du lite tjatig. Men oftast lugn. Ger mig mina val. Komplicerad person. Känner att jag kan prata med dig om allt.
Tre ord: Förstående, lugn, ger mig min frihet.

Älskling sa:
Du är snäll, du är underbar, du är älskad. Du är väldigt envis. Kan ibland verka lite besvärad (kroppsspråk) om du inte får som du vill. Kan ibland ha svårt för att förstå vad som är enkelt för dig kan vara svårt för andra.
Tre ord: omtänksam, sätter andra före sig själv, vilket oroar din omgivning. Stort hjärta, nästan ibland för stort. Känslig.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Esther » 20 sep 2018 21:25

lynx skrev:Att jag inte gillar mig själv är en sanning med modifikation. Oftast ser jag på mig själv med roat överseende. Men visst kan jag känna självförakt. Vill du kolla in paranoia här så finns ju Esther. Trodde jag var scirocco. Trodde jag och Pilatus pratat om henne. Babblande om kvinnor som låtsas vara män. Prosit, Esther.

Jag frågade min son och min älskling att beskriva mig fritt.

Min son sa:
Du är förstående. Du kan vara väldigt envis. Ibland kan du haka upp dig och då blir du lite tjatig. Men oftast lugn. Ger mig mina val. Komplicerad person. Känner att jag kan prata med dig om allt.
Tre ord: Förstående, lugn, ger mig min frihet.

Älskling sa:
Du är snäll, du är underbar, du är älskad. Du är väldigt envis. Kan ibland verka lite besvärad (kroppsspråk) om du inte får som du vill. Kan ibland ha svårt för att förstå vad som är enkelt för dig kan vara svårt för andra.
Tre ord: omtänksam, sätter andra före sig själv, vilket oroar din omgivning. Stort hjärta, nästan ibland för stort. Känslig.


:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 21 sep 2018 02:41

lynx skrev:Att jag inte gillar mig själv är en sanning med modifikation. Oftast ser jag på mig själv med roat överseende. Men visst kan jag känna självförakt.


Jag har märkt att du aldrig försöker beskriva dig själv eller analysera var dina egna manifestationer kommer ifrån. Istället hänvisar du till andras syn på dig. I en annan tråd pratade du om att plocka fram papper från psykologen eller liknande istället för att ge mig din egen självbild. Även när du går in på din känslighet pratar du mer om hur externa saker är orsaken än nyfikenhet kring din egen natur från en psykodynamisk vinkel.

Har du inget intresse i självkännedom? Är det mer intresse i andra? Är det andra, deras välbefinnande och hur du speglas i dem som gör att du känner att du finns?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 21 sep 2018 06:43

Nja, grejen är väl den att jag har lagt ner väldigt mycket tid på självkännedom. Nu känner jag mig själv. Naturligtvis tycker jag att det är intressantare att titta på andra då. Du lär inte känna mig i en handvändning. Jag är en komplex person. En levande paradox. Försiktig och blyg som en liten flicka. Andra gånger totalt orädd, främst när andra blir skräckslagna. Skrattar och gråter mycket. Visar jag någon del av mig förstorar du upp den, vilket gör att det blir en förvanskad bild av mig du får. Det är jag ju medveten om. Men du funderade på min högkänslighet? Tack för att du inte säger överkänslighet :) Jag har alltid varit känslig. Folks energier påverkar mig mycket. Vi är ju elektriska varelser. Jag kan bokstavligt talat känna av andras smärta. Förut visste jag inte vad sjutton det var frågan om. Helt plötsligt t ex en huvudvärk som eskalerar, tynar bort och försvinner. Så är det för mig att gå förbi någon med migrän. Men jag har lärt mig att skärma av. Hur som helst förstår du att det är korkat - inte bara av altruistiska skäl - av mig att ge någon en örfil... :) Skrattande barn är ett av mina favoritljud. Härliga vibrationer.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 21 sep 2018 08:49

Men jag rekommenderar det: Fråga dina nära om en uppriktig syn på en själv. Ibland har man blinda fläckar. Som i mitt fall. Jag förstår ju att den här envisheten kan vara enerverande. Men den har kommit till nytta, fast jag kanske ska avveckla den lite smått.
Jag är förvånad att Kreativ har uppfattningen att jag undviker att prata om mig själv. Jag tycker att jag pratar väldigt mycket om mig själv.
Idag är jag jätteglad. Jag ska få förmånen att vara extramatte till en voffsing. Det är ju lyx. Ja, som de säger att bli mor- eller farföräldrar - livets efterrrätt. Som jag kommer skämma bort den här hunden :) Matten tycker att det är bra för mig också, vilket hon har fullkomligt rätt i, att då kommer jag ut lite mer.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 21 sep 2018 13:53

Du pratar rätt mycket om vad du gör i ditt liv och människor/händelser runt dig, men det var inte det jag syftade på.

Jag kan aldrig få en fullständig bild av dig, men det är inte heller det jag är ute efter. Det är inte "dig" jag i grunden vill veta mer om utan vissa möjliga inre processer och vajring hos dig som även återkommer hos många andra individer. Därför måste jag sortera bland vad som är mer unikt dig och vad som är del av återupprepande mönster bland vissa i befolkningen jag noterat.

Därför var jag intresserad av, t ex, ditt självförakt, något som du delar med sökandesjäl.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster