Kreativ skrev:Era inlägg är väldigt lustiga och förutsägbara för den som är bekant med min typologi. Jag har anmärkt på denna "fiduciamiska" naivitet och behov av mångsynhet förut på forumet. Kan ni inte se att era egna resonemang är ett resultat av er egen partiskhet och individuella psykologi? Tror ni att alla människor är som er eller är förmögna att vara som er?Algotezza skrev:Också olika perspektiv kompletterar varandra, och därmed också olika läror, vetenskaper, ideologier... Man tar till sig sådant som ger genklang i ens inre, som man sympatiserar med och finner rimligt och som rent praktiskt är användbart för en. Jag är lite skeptisk allmänt sett till universalmetoder eller perspektiv på människan och samhället som menar sig vara den enda vägen eller den enda lösningen, det enda rimliga och hållbar perspektivet på människan och samhället, världen.
Detta resonemang är väldigt fint och idealistiskt, men många människor söker universalmetoder och just religioner tenderar att göra anspråk på dem. Medan saker och perspektiv kan komplementera varandra är det också vanligt att saker och perspektiv är oförenliga. Eller finns det inga lögner? Existerar ingen standard? Är forskning och kunskapsteori meningslöst?Esther skrev:Mycket bra sagt. Kan inte annat än hålla med om det mesta du skriver
... jag är katolik ...
Jag har istället hängett mig åt att låta Herren leda mig i livet och lära mig ur detta som då varit och jag mött samt blev mig givet.
Är inte katolicismens syn på världen att de äger den absoluta sanningen? Hur förenar du Algotezzas relativism och mångfald med katolicismens eller Bibelns dogma?
Allt detta går tillbaka till psykologi och att människor är "programmerade" att tycka och tänka olika. Men majoriteten är "extraverta" vilket i sin ursprungliga betydelse syftade på människor som föredrar att anpassa sig till externa normer, system och värderingar. Därav människors tendens att forma konsensuskulturer som håller sig till en rådande "sanning" eller värdering åt gången.
Algotezza och Esther är introverta, föredrar att följa egna idéer och värderingar (Esthers hängivenhet till "Herren" på egna villkor är bara en excentrisk form av introversion som många andra kristna inte delar). Därav den ej konsekventa skillnaden i Biblisk dogma och Esthers behov av mångsyn, eftersom personlighetsdrag är starkare: naturens programmering. Det är därför mer användbart för mig att klassifiera Esther som "Fiduciam" än "katoliker" eftersom den senare etiketten ger upphov till mer illusioner. Vilket för tankarna till en annan motsägelse i Esthers mönster: hon föredrar mångfald och verkar hålla med Algotezzas resonemang, vilken inkluderar avvisningen av etiketter, medan hon själv glatt sätter på sig etiketten "katolik."
Att trångsynthet är ett problem är uppenbart, men då den är en form av naturligt karaktärsdrag hos en mängd människor behöver den hanteras realistiskt och förnuftigt genom mer kännedom om människan. Om det är en fråga om att finna rätt vägledare, en som inkluderar acceptans, då blir detta fortfarande en universell sanning - den "universella sanningen" om mångfald. Mitt försök har varit just att utveckla en sådan visdomsnyckel eller vägledare. Problemet är att ni inte verkar begripa den.Esther skrev:Så [mångfald visionen] - är för mig - mycket attraktiv och en sådan man borde ha försökt bygga. I detta jasägare land - har detta projekt inte kunnat bli av. Tyvärr.
Hjälp mig då.
Intressanta tankar...
Jag tänker svara på det jag markerade i svart ovan - men låta hela texten stå kvar för att den har relevans.
Enligt de tester som gjort på mig är jag en enda poäng från extrovert (så ja, visst... introvert, men bara delvis) - etiketten katolsk är inte en etikett utan en hänvisning till grunden för ett tankesystem jag delar. Det du tror om katolicismen tror jag du har fått ifrån protestantismens form. Du misstar dig därmed att tro att katoliker innebär det du tror att det innebär - den innebär nämligen Frihet. Den slags frihet som är världens människor förborgad. Det kan man inte veta förrän man vet det. Som med det mesta måste man först ha egen erfarenhet - helt kunna jämföra då med annan erfarenhet (som jag har av min sekulära ateism jag levde mycket längre tid) för att förstå skillnaden.
Vidare - det du kallar för mångfald (när begreppet är som det används idag av de som menar konstruera detta i folkhemmet) så är detta inte helt genomförbart med de premisser som användes och kommer att totalt fallera - och tas över av ett verkligt hjärntvättsprogram där alla måste tänka lika och inte kan komma ur det för då måste de dödas. - Ganska dråpligt men det brukar vara fallet vilket man kan se rent historiskt i andra folk.