Partiskhet psykologi (typologi)

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 06 nov 2017 23:18

Du må gilla förolämpningar. Om jag kan förolämpa dig? Japp. Men jag avstår från att förolämpa dig. Gör det mig till en sadist?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 07 nov 2017 02:28

Det relevanta eller intressanta är väl ändå orsaken bakom. Mekanismen. Inte vad som är möjligt, men vad vi känner för. Vad som framlockar vår vilja.

Jag är förvånad över bristen på djup i det här forumet. Har ni aldrig mött några motgångar där ni ifrågasatt er själva och andra? Självkännedom är det ädlaste och mest moraliska man kan syssla med.

"The unexamined life is not worth living." - Socrates
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 07 nov 2017 10:02

Kreativ skrev:Det relevanta eller intressanta är väl ändå orsaken bakom. Mekanismen. Inte vad som är möjligt, men vad vi känner för. Vad som framlockar vår vilja.

Jag är förvånad över bristen på djup i det här forumet. Har ni aldrig mött några motgångar där ni ifrågasatt er själva och andra? Självkännedom är det ädlaste och mest moraliska man kan syssla med.

"The unexamined life is not worth living." - Socrates


Ja, självkännedom kan rekommenderas för oss alla. Och ödmjukhet. Vad vet vi för övrigt om varandras motgångar i livet utifrån vad som här framkommer?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 07 nov 2017 14:28

Bristen på svar på konkreta frågor, och bristen på intresse, säger mycket.
Kanske finns det redan gamla trådar i arkiven där ni analyserat och pratat om detta, i så fall får ni gärna länka.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 07 nov 2017 20:45

Kreativ skrev:Bristen på svar på konkreta frågor, och bristen på intresse, säger mycket.
Kanske finns det redan gamla trådar i arkiven där ni analyserat och pratat om detta, i så fall får ni gärna länka.


Vad säger det, tycker du? Är det fel på alla andra?

Jag har startat många trådar som ej fått något gensvar direkt men det får man leva med. Ett fåtal trådar verkar vara av mer allmänt intresse.

Det här är mer ett filosofiskt och vardagligt småpratsrum än ett akademiskt seminarium.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 07 nov 2017 22:42

lynx sista icke-svar några inlägg upp är ett exempel. Vet inte ens vad den försöker säga.

lynx skrev:Du må gilla förolämpningar. Om jag kan förolämpa dig? Japp. Men jag avstår från att förolämpa dig. Gör det mig till en sadist?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 08 nov 2017 08:08

Kreativ skrev:lynx sista icke-svar några inlägg upp är ett exempel. Vet inte ens vad den försöker säga.

lynx skrev:Du må gilla förolämpningar. Om jag kan förolämpa dig? Japp. Men jag avstår från att förolämpa dig. Gör det mig till en sadist?



Som jag tolkar det, handlar det mer om en personfråga än en sakfråga.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 12 nov 2017 01:18

Kreativ skrev:lynx sista icke-svar några inlägg upp är ett exempel. Vet inte ens vad den försöker säga.

lynx skrev:Du må gilla förolämpningar. Om jag kan förolämpa dig? Japp. Men jag avstår från att förolämpa dig. Gör det mig till en sadist?


Det är ju en fråga. Masochisten sa "Slå mig!". Sadisten svarade "Nej". Sagt från mig är det inte med njutning, snarare en trött gäspning. Du kommer lära dig att det tar tid att lära känna människor. Jag känner som sagt var inte till någon som fullkomligt matchar en enda av dina nio beskrivningar. Du har medgett att systemet inte är färdigställt. Att söka förstå sig själv och sin omgivning är väl helt naturligt. Kom ihåg att ord står för ca 10% av kommunikationen, det övriga verbala som tonlägen, skratt, fnysningar, djupa inandningar osv. för betydligt mer. Kroppsspråk står för den största kommunikationsfaktorn. Men visst kan man roa sig. Här fantiserade jag lite om Zokrates och Pilatus: viewtopic.php?f=27&t=10606
Annars är jag ganska inne på kraftdjur: viewtopic.php?f=13&t=10856

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Zokrates » 12 nov 2017 03:20

Den där hade jag visst missat Lynx, men den var snudd på sann förutom det att jag aldrig är förbannad, jag kan bli upprörd men inte arg eller ilsken. Kaffekoppen var även det en underdrift, jag diskar den aldrig...fast det finns en nackdel, en full kopp blir ju på det viset i längden bara halvfull. :wink:

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 12 nov 2017 09:47

Kunde vara värre. Den kunde vara halvtom :wink: Men du påstår att du aldrig blir förbannad... :lol: Men visst, upprörd kan jag köpa. Kanske lite "GW-trött" ibland? Bra att du har lite självdistans :)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Zokrates » 12 nov 2017 15:49

Jag är alltid lite skeptisk till olika metoder att klassificera människor oavsett val av typologimetod, främst på grund av syftet som oavsett om det är gott eller ont alltid riskerar att missbrukas. Tron på att våra egenskaper och personliga drag går att definiera i bestämda identifierbara klasser och grupper i en urskiljningsprocess där fasta parametrar används är till största delen inget annat än ett determinerat föremål för missbruk av stat eller företag vars agenda går ut på att marginalisera ytterligheter i deras strävan mot normalisering genom exkludering eller i värsta fall eliminering av oönskade objekt.

Jag liknar denna process vid rasbiologin som då dock främst rörde etnicitet varav man har tagit grundprincipen vidare ett steg i processen där ras inte längre är huvudföremål för intresset utan i stället våra egenskaper, personligheter och läggningar, varav element som moral och etiska värderingar i kombination med vår individuella handlingsvilja då det kommer till själviska mål utgör de parametrar som blir det som utgör själva skiljelinjen mellan godkänt och icke godkänt beteende. Denna urskiljningsprocess är något som hela tiden kommer insmygande på mänskligheten, oavsett var i världen, där det värsta är just att eftersom utvecklingen går så långsamt så hinner ingen reagera förrän det är försent, då varje litet steg i denna rikting dessutom genom opinionspåverkan från de som driver detta framåt, både applåderats och hyllats fram längs vägen varpå det i slutskedet inte finns någon annan att skylla införandet av denna gigantiska profileringsprocess på än oss själva, folket, men vägen till helvetet lär som sagt vara kantad av goda intentioner.

Tron på att vi saknar självkännedom och därmed behöver rådgivas mot en framtid där vi själva står i centrum för våra egna önskningars uppfyllelse eller behov är tyvärr även det en illusion, för så länge som vi lever i en ekonomisk marknad kommer våra liv att vara styrda av de ideal som marknaden kräver oavsett våra behov då dessa enkelt kan projiceras över på andra områden vilket sker kontinuerligt alltifrån vaggan till graven genom de samhällsprocesser som vi alla kräver skall finnas för att vi skall bli dugliga samhällsmedborgare som gör "rätt" för sig.

Vi är således bakbundna från det vi föds, våra handlingsalternativ är begränsade och kraftigt styrda av lagar och regler samt tysta kollektiva kontrakt för hur vi förväntas bete oss, detta utgör själva grundbulten i vår socialiseringsprocess och folk oavsett land och kultur tar det för både självklart och givet att det är så det skall vara. Vår vilja är i klartext INTE vår utan andras och andras vilja är INTE deras egen utan istället pådyvlad av dem med tillräcklig makt att styra och de styrandes makt är inte deras egen utan tillhör dem som kontrollerar och äger kapitalet vilket i klartext återigen innebär att endast några ynka promillen av jordens befolkning styr vår utveckling. Vad vi behöver är således inte självkännedom, utan kännedom om hur de tänker.

Varje person som går emot deras intressen och idéer om det goda samhället utgör således en trasig kugge i maskineriet och riskerar därmed att bli föremål för deras intresse, metoderna börjar alltså med en kartläggning som övergår i en profilering och avslutas med en riskbedömning som ligger till grund för eventuella åtgärder som beroende på vad samhället tillåter består av allt ifrån utfrysning, inlåsning, avrättning. I sverige kallas proceduren rehabilitering, där rättssubjekten för åtgärder skall återanpassas in i samhället genom upplysningsmetoder, ibland kombinerat med frihetsberövning eller tvångsmedicinering, ibland klassade som kriminella eller sinnessjuka men oavsett vilket alltid avvikande. Det många av dessa människor som är föremål för åtgärder ofta har gemensamt är att de har brutit mot konventionen och agerat primärt för att tillfredsställa sig själva utan hänsyn till andra, eller haft som mål att störta den etablerade rådande ordningen. Vad en stat alltid ser som värst av dessa två gruppen är givetvis det senare, det näst värsta är ju stöld av kapital, varv det minst störande är brott mot annan person, #metoo ¤metoo...

I Sverige har vi två huvudregister, belastings och misstankeregistret, vars huvuduppgift är att förhindra att dömda eller misstänkta personer får tjänster där de negativt kan påverka andra eller komma i besittning av känsliga uppgifter som kan komma att användas emot dem som de skall skydda. Utöver detta för arbetsgivarna ofta register på sina anställda, bostadbolag över sina hyresgäster, samt kommunen register rörande individerna, allt från skola, utbildning, jobb, bostadsförhållanden, sjukdomar, etc. Ibland avslöjas det att de registerat sådant som de inte bör, etnicitet, tro, sexuell läggning, men registerverksamheten minskar inte, den ökar konstant inte bara inom den offentliga sektorn utan även genom näringslivets datainsamling som sker via nät och mobil. Syftena är enbart profilering, kategorisering. Målet är enbart ökad vinst.

Men allt som kan missbrukas missbrukas, rätt som det är lanseras appar där ett foto räcker för att avgöra hur stor risk det är att personen är religiös, homosexuell eller kriminell, rätt som det är hackas en databas med känsliga personuppgifter och sprids vind för våg utan kontroll varpå dessa kan användas emot dem som förekommer däri. Det som initialt föreföll vara en god idé med fotot används plötsligt på en dejtingsajt, eller av en diktatur för att avrätta presumtiva opponenter/dissidenter i sin linda, glöm skallmätningarnas tid, det räcker ju med en bild av dig...och hela jävla apparaten backas upp av psykologer, socionomer, ekonomer, media och politiker, för oavsett statskick så handlar det ju om samhällets bästa och att tillvarata dess intressen, men glöm individens ditt och mitt intresse som är fast i ett stenhårt nackgrepp á la moment 22.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 12 nov 2017 17:38

lynx skrev:Du kommer lära dig att det tar tid att lära känna människor.

Du gör det inte lättare genom att undvika att beskriva dina egna mekanismer och vad som motiverar dig, varför det motiverar dig, o s v.

Jag inbjuder de som inte känner igen sig i mitt system att beskriva sig själva "from scratch."

Chansen är att ni passar in men mina beskrivningar har inte varit tillräckligt tydliga. Min kunskap sitter till stor del erfarenhetsbaserad och outtryckt i ord. Jag känner lätt igen "typer" och mönster intuitivt, men att kommunicera dem till andra är en utmaning i sig.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 12 nov 2017 18:20

Dags att försöka möta Zokrates magnitudinemiska ifrågasättning...

Zokrates skrev:Tron på att vi saknar självkännedom och därmed behöver rådgivas mot en framtid där vi själva står i centrum för våra egna önskningars uppfyllelse eller behov är tyvärr även det en illusion, för så länge som vi lever i en ekonomisk marknad kommer våra liv att vara styrda av de ideal som marknaden kräver oavsett våra behov då dessa enkelt kan projiceras över på andra områden vilket sker kontinuerligt alltifrån vaggan till graven genom de samhällsprocesser som vi alla kräver skall finnas för att vi skall bli dugliga samhällsmedborgare som gör "rätt" för sig.

Våra samhällsstrukturer med ekonomiska marknadskrav och liknande är ett resultat av att vi saknar självkännedom till att börja med (med "självkännedom" inkluderar jag även kännedom om andra och människans natur i allmänhet). Onaturliga samhällsprocesser uppstår eftersom människor inte har begripit eller brytt sig om vad människor mår bra av. Resultatet är ett strävande emot verkligheten som förr eller senare kollapsar.

Din analys kring problemet och hur samhället exploaterar och "fostrar" oss är inte fel, den är ganska pang på korrekt. Men jag tror inte du begriper hur nödvändig självkännedom (inkl. kännedom om andra) är för att motarbeta och förebygga detta problem.

Zokrates skrev:Vad vi behöver är således inte självkännedom, utan kännedom om hur de tänker.

Självkännedom och kännedom om människans natur innebär kännedom om hur "de" med makten tänker (eller inte tänker, vilket också ofta är fallet).

Deras intressen och idéer om det goda samhället är delvis kulturell hypnos (rutin, latsinne, felaktig utbildning), och dels ett strävande i en omöjlig riktning p.g.a. av att de inte känner sig själva eller andra. Deras brist på självkännedom leder till sökande efter substitut och orealistiska inbillningar om vad de kan göra eller vad som skulle ge dem tillfredsställelse. Deras brist på kännedom om andra leder till omöjliga krav och manipuleringar som, efter tillräckligt med lidande, leder till att folk gör uppror och ger igen med våld och revolution. Ingen är säker utan självkännedom/"människokännedom."

Hursomhelst förnekar jag inte att saker kan missbrukas, men bara någon som är okunnig eller beredd att sträva i en omöjlig riktning skulle försöka missbruka kunskap som är sann eller ligger nära sanningen. Jag nämnde i första inlägget att en förnuftig typologi måste medge typers naturlighet och avstå från att patologisera i avsikt att bara "bota" eller fixa" typer till att anpassa sig till samhället. Min typologi innehåller därmed subtila "säkerhetsåtgärder" för att förhindra missbruk i form av fokus på naturlighet, ömsesidigt upprätthållande, och nödvändig funktion hos arten.

För att uttrycka det på ett annat sätt: min typologi är tänkt att användas som stöd till den samhällskritik och ifrågasättning du ger uttryck för i ditt inlägg. Således bör den utvecklas i ett system och med ett språk som motsätter sig krav att anpassa sig en mall istället för uppmuntring till förståelse, kärlek, och frihet.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Zokrates » 12 nov 2017 19:51

Det är säkert inget fel med vare sig din typologi eller syftet med den Kreativ, men faran ligger ju som sagt var istället i hur den kan användas tvärtemot dina mål.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 07 feb 2018 21:53

Jag har nu skrivit en profil om Fiduciam-typer på bloggen som kan läsas här:
http://tidlosutbildning.blogspot.se/p/f ... typer.html

Samt en sida med kända exempel och analys av deras fenotyp och konstitution:
http://tidlosutbildning.blogspot.se/p/f ... uciam.html

Kan vara av intresse då jag är säker på att de flesta känner minst en Fiduciam i vardagliga livet. Jag har även märkt att det är en vanlig typ på det här forumet, men det verkar inte vara lika vanligt att Fiduciam-individer även har ett intresse i psykologi, självanalys och självkännedom. Anledning kan vara att de inte känner sig tillräckligt torterade eller utsatta i vardagliga livet att de ifrågasätter vad de är och vad de sysslar med.

Fiduciam kan på många sätt ses som arketypen för vad man skulle förvänta sig att en högre tänkande varelse som människan skulle vara; relativt förnuftig, rationell, fredlig och intellektuellt nyfiken samt balanserad i fysisk handlingskraft, känsloliv/uttrycksförmåga, och tankeverksamhet. Men det kanske även är denna brist på skarp specialisering som lika mycket kan göra dem mediokra som geniala eller talangfulla.

Jag får tacka Algotezza som hjälpte mig förstå hans psykologi bättre. Jag fann i vårt privata samtal att det inte fanns några belägg för min hypotes om en slags reaktionsbildning. Behov av tankefrihet verkar vara den centrala mekanismen. Jag bestämde mig för att ta den säkra vägen och fokusera på det som ligger närmast det empiriska och observerbara: beteenden, tendenser, mönster, anekdoter, och till viss del även ansikten och kroppskonstitutionen (fysiognomi eller fenotyp). Vilket leder mig till en kommentar lynx gav mig i en annan tråd...

lynx skrev:... hur du helt ogenerat, och utan tillräckligt på fötterna placerar folk i de fack du behagar på det här forumet.


Det effektiva med min metod och typologi är att det inte krävs mer än några få avslöjande särdrag eller tendenser för att få reda på vad vi har att göra med. Det är en form av mått. Dessutom är det användbart att peka ut närvarande exempel i utbildande syfte, vilket är min primära motivering, inte att placera in folk i fack för sakens skull. Jag är säker på att du snart kan se att Algotezzas mönster, yrke och profilfoto passar bra in bland exemplen på Fiduciam-typer (http://tidlosutbildning.blogspot.se/p/f ... uciam.html). Detta är mer än tillräckligt på fötterna. Samma sak med SigurdVs textverbala och rastlösa tendens (indikerar Urbanum sekundärt); Illusionens komplexa och icke-konventionella uppfinning; eller Esthers försök att bli expert på religiösa upplevelser innan hon fullt vet vad det innebär, hennes naiva analys av ondska, samt ett intresse för intellektuell och filosofisk debatt.

Ingen kan säga att de inte känner igen folk i mina beskrivningar då särdragen går att observera mitt framför näsan på er. Om det är användbart eller inte är en annan fråga. För Fiduciam-individer? Förmodligen inte. De tror att de redan är experter!

Det var nödvändigt att kunna placera in de flesta människor folk möter i vanliga livet in i dessa kategorier. Om människor ofta dyker upp som inte passar in, eller för mycket debatt uppstår kring vilken typ en person tillhör (något jag sett ske med alla andra typologier som inte är baserade på födelsedatum) är typologin sannolikt felaktig och (framförallt) oanvändbar och därmed rätt värdelös.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster