intresse för sysselsättning för unga?

Moderator: Moderatorgruppen

rht88++
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 nov 2017 01:14

intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav rht88++ » 18 nov 2017 01:23

det verkar som om dom flesta unga inte vill jobba inom hälsa alltså dom i 20 till 29 års åldern. hur ska man lösa detta problem i framtiden, allihopa verkar, bara vara intresserade av musik och teater, är detta något som av naturen att det kommer att finnas betydligt mer musik att välja på, än när man behöver hjälp med psykologierfarenhet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav Anne » 18 nov 2017 15:51

Teater och musik får nog de flesta finna sig i att ägna sig åt hobbynivå. Många bruksorter har musiken eller idrotten som val att sysselsätta sig med för ungdomar.
Men du kanske tänkte på vårdyrken?

Magdalena Ribbing påtalade ofta kritiskt den rådande självupptagenheten i form av att tränga sig före osv. i vett och etikett- sammanhang. Många avstår från barn (och det kanske är lika bra med tanke på hur det skulle vara annars) eftersom de vill resa och förverkliga sig själva och så där. Omfattande missnöje med att betala skatt. Det är alltså en omfattande självupptagenhet vi pratar om. Det krävs radikala tilltag för att lära om folk att tänka på andra än sig själv. Medmänskligheten är långt ifrån död, så helt kört är det ju inte.

Vårdyrken får inte den status jag tycker att de förtjänar. Det är många gånger mentalt och fysiskt påfrestande. Stressigt, underbemannat.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav Pilatus » 26 nov 2017 14:12

lynx skrev:Omfattande missnöje med att betala skatt. Det är alltså en omfattande självupptagenhet vi pratar om.

Nej, folk betalar mycket gärna skatt om de ser att skattepengarna används effektivt. Det är mycket tveksamt om så verkligen är fallet.

i) Polisen har experimenterat med en omfattande organisationsförändring de senaste åren. Anser du att polisen blivit mer effektiv?

ii) Sjukvården kostar alltmer, men har vårdköerna blivit mindre?

iii) Fridolin skulle vända utvecklingen i skolorna på hundra dagar. Blev det någon ändring?

iv) Integrationspolitiken är både dyr och i grunden har den misslyckats om man ser till sysselsättningsgrad och utbildning.

v) Järnvägen har fått hundratals miljoner extra. Är SJ mera punktliga numera?

Om detta missnöje med skatter, som du nämner, verkligen beror på "självupptagenhet" så är sambandet svårt att förstå.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav Algotezza » 26 nov 2017 19:12

rht88++ skrev:det verkar som om dom flesta unga inte vill jobba inom hälsa alltså dom i 20 till 29 års åldern. hur ska man lösa detta problem i framtiden, allihopa verkar, bara vara intresserade av musik och teater, är detta något som av naturen att det kommer att finnas betydligt mer musik att välja på, än när man behöver hjälp med psykologierfarenhet.


Mina elever på vård och omsorgs-programmet är överlyckliga. Alla får jobb även de teoretiskt svaga med många F som fixar det praktiska. Få ungdomar på min skola (yrkesgymnasium) sysslar med musik och teater.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav Algotezza » 26 nov 2017 19:19

Ja, missnöjet med att betala skatt handlar mer om vad vi får för pengarna än självupptagenhet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav xion » 26 nov 2017 19:49

Algotezza skrev: Mina elever på vård och omsorgs-programmet är överlyckliga. Alla får jobb även de teoretiskt svaga med många F som fixar det praktiska.

Ja, det där låter väl bra.(bara man inte blir sjuk och hamnar på sjukhus)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav Algotezza » 28 nov 2017 08:34

xion skrev:
Algotezza skrev: Mina elever på vård och omsorgs-programmet är överlyckliga. Alla får jobb även de teoretiskt svaga med många F som fixar det praktiska.

Ja, det där låter väl bra.(bara man inte blir sjuk och hamnar på sjukhus)


Många i vården idag talar inte så bra svenska. Kan vara svårt för äldre med svenska som modersmål som hör dåligt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: intresse för sysselsättning för unga?

Inläggav Anders » 29 nov 2017 00:59

rht88++ skrev:det verkar som om dom flesta unga inte vill jobba inom hälsa alltså dom i 20 till 29 års åldern. hur ska man lösa detta problem i framtiden, allihopa verkar, bara vara intresserade av musik och teater, är detta något som av naturen att det kommer att finnas betydligt mer musik att välja på, än när man behöver hjälp med psykologierfarenhet.

De som verkligen lyckas skapa sig en försörjning på musik eller teater är värd all beundran. Jag säger så här - låt ungarna testa. De upptäcker snart att man måste vara överjordiskt bra för att försörja sig på det, och de som inte riktigt lyckas får en helvetes bra erfarenhet. Har som ledare på väldigt åttatillfemmigt jobb haft att göra med både sveriges bästa trakterare av vissa musikinstrument och olympiska guldmedaljörer i idrott. Och jag kan meddela att de lyckas väldigt bra då de får ta steget ner på golvet. Fan, har du en övertygelse - kör! Men var beredd att du kommer få jobba deltid inom vård eller liknande först och kanske sen hamnar i åttatillfemmet så småningom. Var medveten om att det är en helvetes hård resa du har framför dig (om du inte har burgna och välvilliga föräldrar, har du det är du överhuvud taget inte intressant för diskussionen).
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster