Barndomens missförstånd

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Barndomens missförstånd

Inläggav Algotezza » 05 dec 2017 11:56

Vad trodde ni på som barn som vara rena missförstånd och som senare erfarenhet rättade till?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Barndomens missförstånd

Inläggav Algotezza » 05 dec 2017 18:54

Jag var övertygad om att Sverige var en ö. Jag såg på väderkartorna att det inte stämde men jag trodde det berodde på att de på tv var dåliga på att göra kartor.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Barndomens missförstånd

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2017 00:17

Algotezza skrev:Jag var övertygad om att Sverige var en ö. Jag såg på väderkartorna att det inte stämde men jag trodde det berodde på att de på tv var dåliga på att göra kartor.

Delvis rätt då Norge och Sverige utgör den Skandinaviska halvön.
Rent kulturellt räknas även Danmark till det kulturella Skandinavien, dock ej geografiskt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Barndomens missförstånd

Inläggav Algotezza » 07 dec 2017 08:17

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Jag var övertygad om att Sverige var en ö. Jag såg på väderkartorna att det inte stämde men jag trodde det berodde på att de på tv var dåliga på att göra kartor.

Delvis rätt då Norge och Sverige utgör den Skandinaviska halvön.
Rent kulturellt räknas även Danmark till det kulturella Skandinavien, dock ej geografiskt.


Jag tänkte att det logiska vore ju att länder är öar - då fanns det naturliga gränser i form av vatten. Gräns på land verkade inte rätt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Barndomens missförstånd

Inläggav Anders » 07 dec 2017 10:03

Jag tror jag var typ 30 innan jag kom på att tiden för solens upp och nedgång inte är linjärt ökande och minskande, utan att det verkligen var så att det går fortare runt dagjämningarna. Satt och tänkte på rotation betraktad från sidan då denna a-ha slog mig.
Sen kommer jag ihåg att jag som rätt liten satt och kollade på OS 1968 på familjens nyinköpta TV, och irriterade mig på att de bara sprang en raksträcka, inte ett helt varv. Jag fick liksom intrycket av att dessa hundrameterslopp var misslyckade 400-meterslopp.
Exakt när jag fick klart för mig att jorden är rund undrar jag. Har fått berättat för mig att jag som treåring funderade på det där vattenfallet vid världens ände.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster