Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

Sadomasochism

Inläggav Jonas Nystrom » 10 jan 2004 03:56

Johan, som modererar detta forum, skrev bland annat:

Jag är själv intresserad av de positiva effekterna av smärta. Min övertygelse är att SM är en terapiform. Målet är inte att vi ska tillfoga varandra obefogad smärta utan att vi ska nå en djupare aspekt av oss själva genom den varseblivning smärtan medför. Jag är intresserad av att vidga mina kunskaper inom detta område, fast inte nödvändigtvis genom praktiserande. Sedan kan vi diskutera psykedelisk terapi som nog är ännu mer kontroversiellt, men inte desto mindre intressant. Det är kanske dömt att moralisterna hopar sig, men man kan inte göra omelett utan att knäcka några ägg. Jag tror att våra största blinda fläckar är dessa tabun, och att frigörelsen gör oss mer hela.


liksom för att locka mig att lossa min tungas band.

OK, en liten provkörare:

För mig är sm ingen terapiform, lika lite som virkning eller rosenodling är det. Däremot så kan bevisligen alla tre ha synnerligen terapeutiska biverkningar. Att frivilligt utsätta sig för smärta kan leda till genombrott på samma sätt som den ofrivilliga smärtan kan leda till sammanbrott.

Genom att utsätta en kvinna för smärta i ett sexuellt laddat rum botade jag henne från en kronisk vestibulit hon hade dragits med i fyra års tid. Min avsikt var inte att bota henne, men botad blev hon. En annan kvinna (som jag lever med sedan två år) botades från sin panikångest och sitt behov att skära sig i armarna och sin kroniska sömnlöshet. Hon kom till mig som privatelev, för att jobba med röst och rörelse och uttryck. Jag såg hur hon fastnade i sin egen estetik ideligen och var lyckligen inte i behov av att bli omtyckt just då så jag gjorde vad jag såg som lämpligast och gav henne en rungande örfil. Hon blev alldeles förfärad naturligtvis och bara stirrade på mig. Ok, sa jag, du kan bli förbannad på mig och dra eller du kan dansa det där du känner nu. Så hon dansade. Vilt och fritt som aldrig förr. Tills chocken lagt sig och hon kom tillbaka in i stereotypierna. Då drog jag ner henne i håret osv. Under kvällens lopp fick hon två örfilar och en skål vatten på sig och det var inga erotiska undertoner i det ens en gång. Men hon kom tillbaka. Beethovens pianosonater och smärta och subtil uppmärksamhet.

Jag berättade om olika unga kvinnor jag mött och läst om som skär sig. Jag sa att tänk om de faktiskt behöver smärtan men inte kan tillgodogöra sig den när den ges i förtvivlan och agg. Tänk om en kärleksfull, mogen man med en smula koll på sina egna drifter och bevekelsegrunder kunde bjuda dem på smärta istället, utan kärlekslöshet!

Jag hade ärligt talat ingen aning om att den unga kvinna som satt mitt emot mig på golvet var en sådan självskärare. Jag hade inte en tanke åt det hållet, jag bara pratade på ur mina egna funderingar. Hon berättade det inte förrän nästa eller nästnästa session. Jag befallde henne då helt fräckt att säga till mig nästa gång hon behövde smärta. Jag erbjöd mig att smärta henne mot att hon lovade att inte smärta sig själv. Någon intimare relation hade jag inte en tanke på, jag hade redan en försiktigt oförbindlig relation på gång med vestibulitflickan och behövde inte en till vad jag visste.

Någon vecka senare hälsade jag på hos min privatelev och hennes väninna som delade lägenhet. Efter ett tag märkte jag ett svart moln över eleven och förstod att hon blivit svartsjuk när jag talade med hennes vävinna. Väninnan gick och lade sig och eleven (låt oss kalla henne Sofia) sa att nu får du allt ta och skära mig annars gör jag det själv.

Ojoj... ajaj... vad har jag nu gått och lovat! För att förhala lite och komma på vad jag skulle göra bad jag henne göra mig en macka och låta mig rulla en cig först. Jag ville inte backa ur, det skulle underminera hennes förtroende för mig, samtidigt ville jag inte skada henne i onödan.

Jag satt i fönstret och rökte, Sofia hade redan mackan klar. Det lilla motstånd mot att serva mig jag hade hoppats på uteblev. Då sa jag åt henne i en lätt befallande ton att visa mig något hon skrivit. Det tog mer skruv, jag såg hur hon våndades över att låta mig läsa hennes tankar. Under tiden Sofia var borta för att hämta sin anteckningsbok - jag satt i köksfönstret - koncentrerade jag mig som i bön och tog in hennes smärta i mig själv. Detta ledde nästan automatiskt till att jag sakta, sakta fimpade ciggen på min handled, som en nästan rituel handling.

När jag kom in i köket fick hon syn på märket och jag såg hur hon klickade ur sitt svarta tillstånd. Det blev inte nödvändigt att smärta henne den gången. Och hon förstod att jag var verklig.

-------

Nå, det här var väl inte sm i vanlig mening men en introduktion till vår nu tvååriga och löjligt lyckliga relation. Som har inneburit genombrott av stora mått och en hel del smärta i positiv mening. Smärta måste inte göra ont, den kan göra mycket gott. Inte minst om man är så öppen och mottaglig som man är i ett sexuellt laddat rum.

Så. Tråden är startad.

Fast Johan, dina kuskaper måste du nog vinna genom praktik. Annars är de inte riktigt dina är jag rädd...

jn
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 10 jan 2004 06:13

OK Jonas,

Först vill jag säga att jag har haft ett längre förhållande med en självskärare och ett par kortare förhållande. Jag har dragits till det så att säga. Jag har själv utforskat det i mindre omfattning i min tonår. Jag har alltid upplevt paradoxen att smärta skulle vara något positivt och kom därför inte att levandegöra mig på detta sätt utan i stället genom meditation och psykedelisk terapi (psykedeliska substanser som Psilocybin/psilocin, när dessa var lagliga ska tilläggas). På detta sätt bearbetade jag bort många skikt av förutfattade meningar och nedärvda föreställningar.

Det är fint det du skriver då jag vet vad det frambringar. Samma handlingar skulle ur ett annat perspektiv inte alls vara av samma art och om man utgår från detta är det lätt att döma vad du skriver utifrån dessa begränsade referensramar.

Avsaknad av känslor; tomhet och ångest är utgångsläget. Genom att tillfoga kroppen smärta väcks kroppens hormonsystem igång vilket leder till en mängd positiva saker bl.a endorfinutsöndring. Plötsligt rusar känslor i kroppen och fyller ut tomrummet. När kroppen reagerar på detta sätt kommer vi också i kontakt med vår egen natur på ett intuitivt sätt. Vi upplever kroppen och den känns levande och konkret i stället för bortdomnad och suddig.

Att tillfoga smärta bör inte bli en livsstil utan ett sätt att levandegöra oss som intuitiva varelser. Om vi stänger in oss i dungeons och endast lever för att frambringa smärta så är det inget bättre än att dagligen skjuta heroin. Det blir då ett beroendebeteende som går vid sidan av livet och all kraft uppbådas till den kemiska aspekten av vår tillfredsställelse. Det blir en form av bypassexistens. Därmed inte sagt att upplevelsen i sig skulle vara dålig, det är snarare innehållet i upplevelsen som blir anorektisk. Visst man kan ta psykedelsika substanser dagligen (om det inte vore för nedregleringen) och begrunda skönheten hos en golfboll när man upplever dess transcendentala tillvaro men det är då en form av indoktrinerad och begränsad upplevelse.

Det är därför jag kallar detta terapi, men man kan också kalla en smekning terapi. Terapin behöver inte vara skild från det vi kallar liv. Äta gör vi för att leva, men att äta är också en del av livet. Det är när det förekommer abnormala blockeringar som begreppet terapi blir relevant. Terapin kan bli ett osunt beroende då blockeringarna inte övervinns utan "terapin" blir ett ständigt återkommande inslag och upplevelserna stannar där för en fortsättning är skrämmande; genombrottet är skrämmande. Kanske man förmår flytta fram positionerna men denna strävan blir inte det primära utan sker då i så fall omdedvetet. Att bryta igenom en hämning är skrämmande, men att ligga på gränsen är kittlande, det är som förälskelse; smärta och njutning i ett.

Skulle jag hugga av min ena hand så skulle jag bli en mycket rik människa, men en hand fattigare. Den intensifiering av mig själv detta innebär skulle ge mig konkreta perspektiv på vad det innebär att vara människa. Många kallar det overklighetskänslor. Men det säger sig självt att man inte kan offra sin kropp hur mycket som helst för att komma till insikt. I min ungdom när jag börjat utforska onani fick jag vid ett speciellt tillfälle ett stort anfall av overklighetskänslor. Det kom över mig som en verklighetsdusch. Tillvaron får andra perspektiv och man kan förlora fotfästet och inte längre veta vem man är då den gamla identiteten löses upp. Det ligger således mycket i att en människa förstår att leva först när hon känner döden eller när hon drabbas av sjukdom. "Först när jag blev blind kom jag att lära mig att se".

Likaså men i större mått var det första gången jag testade sinnesvidgande substanser och min identitet helt försvann som ett vagt minne och i stället observerade jag rummet intuitivt och upplevde vad jag föreställer mig ett spädbarns verklighet. Jag var utan ett jag och blev upplevelsen. Alla abstraktioner rämnade. Till en början var det det mest fruktansvärda i mitt liv när jag kände att min identitet föll som en mur runt mig. Så mycket föreställningar man bär med sig som endast tjänar som hämningar och bygger på vanföreställningar. Ändå hade jag mediterat i många år innan och funnit en tillflykt i mig själv och naturen, men hade gjort detta utifrån en jagföreställning och var aldrig fullt ut närvarande.

Johan

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

elva minuter

Inläggav Jonas Nystrom » 12 jan 2004 22:40

Läste just Eleven Minutes av brasilianske sagofarbron Paolo Coelho. Han som blev känd för Alkemisten men som också tangerade sm-temat i boken Veronika bestämmer sig för att dö. I Eleven Minutes går han hela vägen. Läs den (man klämmer den på ett par nätter som alla hans böcker) och berätta vad du tyckte!

jn
Ab aspera ad astra!

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 12 jan 2004 23:53

Eeeehhh ja, det där var helt främmande för mig och i mina ögon helt sjukt och respektlöst beteende mot en annan människa.
Jag skulle ha protesterat högljutt, gått därifrån omedelbart och sedan polisanmält dig för misshandel på köpet. Jösses...
:roll:

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

LOVE

Inläggav Jonas Nystrom » 13 jan 2004 00:16

Hahaha... ja där ser man. Smaken är som baken eller vad man ska säga. Det ironiska är ju att du efter det skarpa och aningen moraliserande avståndstagandet ("helt sjukt") låter din banner "LOVE" gnistra och glänsa. För tänk, det är ju precis kärlek jag har beskrivit! Kärlek är inte ljus och vän och trevlig! Kärleken är mörk och stark och läskig! Därför tillägger man ju gärna "och ljus" här man på hippievis hälsar någon (love and light). Detta vore ju tårta på tårta om kärleken vore ljus i sig!

Angelina, kan du tänka dig att det skulle kunna finnas något i det mellanmänskligas möjligheter som du hittills inte har bekantat dig med? Eller är du fullärd?

försiktig kram
jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

nyfiken undran

Inläggav Jonas Nystrom » 13 jan 2004 00:23

Jo Angelina... en sak till undrar jag: När du gick in på tråden sadomasoschism, vad var det då du hade väntat dig att finna? Är "sadomasoschism" bara en bokstavskombination för dig eller betyder det något för dig som är intressant nog att läsa om eller diskutera?

(and light)

jn
Ab aspera ad astra!

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 13 jan 2004 09:33

Nja, det var nog mer en personlig spontan reaktion är något moraliserande.
Alla har vi olika definitioner av kärlek, i min ingår inte våld direkt.
Självklart är jag inte fullärd, det är ingen.
Jag kan förstå att människor kan finna någon slags tillfredställelse av smärta, men då ska denna inte tillfogas en icke ont anande människa, som i ditt fall med danseleven, utan då ska en tydlig gemensam överenskommelse gälla. Nu hade du bara ren tur att hon reagerade som hon gjorde.
Jag blev såklar nyfiken när jag såg ämnet, efterom jag läst om dina tidigare mindre lyckliga forumupplevelser kring detta.


Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

ren tur

Inläggav Jonas Nystrom » 13 jan 2004 18:29

Ren tur, skriver du. Vad är egentligen ren tur? Vad skulle du säga?

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

bara ren tur

Inläggav Jonas Nystrom » 14 jan 2004 01:51

Vare sig man kallar det tur eller intuition eller något annat så är det ett väldokumenterat faktum att framgång står i proportion till risktagande. Jag tog en risk, den saken är säker. Och framgången, vad den än berodde på, var i det här fallet klockren. Du menar väl ändå inte att det var OKLOKT av mig att ta denna risk? Om jag INTE hade gjort det - var hade Sofia varit idag? Hon kanske inte ens hade varit vid liv! Har du tänkt på hur många som far illa för att andra är fega?

jn
Ab aspera ad astra!

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 14 jan 2004 01:57

Stressa mig inte nu, jag håller fortfarande på och funderar på hur man ska definiera tur ju.
Jo, det var en dum risk tycker jag, det finns en oändlig mängd andra sätt att hjälpa en person utan att vare sig vara feg eller använda våld.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

våld

Inläggav Jonas Nystrom » 14 jan 2004 11:56

Ojojoj... jag vill inte stressa dig! En reflektion bara: vad som är "våld" och inte är inget givet. Det är situationsbetingat. Annars måste man ju säga att det är våld att t ex tugga maten... för att inte tala om att tillaga den. Eller dra ut en tand. Eller risbastu... Jag tror nog att vi har ett rätt uppstressat och liksom traumatiserat förhållande till "våld" över huvud taget och att det är ett område som behöver att vi befattar oss med det på ett sakligt och sansat sätt. Annars blir man så lätt nervös. Detta som en mer generell reflektion, oaktat hur man nu bedömer saken i det fall som jag inledde med att beskriva.

(and light)
jn
Ab aspera ad astra!

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 14 jan 2004 13:19

Ja, nu har jag funderat lite över begreppet tur och kommit fram till att de finns olika definitioner beroende på vilken livsåskådning man föredrar att anamma. Å ena sidan har vi "att ha tur" dvs att något oväntat positivt händer, att något man hoppats på slår in osv , å andra sidan finns " det var min tur" dvs att man var berättigad till ett skeende, det var förutbestämt. Slumpen kontra det förutbestämda eller kaos vs. ordning.
Det är samma ord men med olika innebörder, men vad händer om man försöker sammansmälta dessa innebörder? Då hamnar vi i paradoxen igen, som alltid. Och där stannar jag för jag tror inte det går att hitta konkreta svar på allt utan när man kommer till paradoxen i ett resonemang så har man nått svaret/frågan.
Men sedan har vi då en konkret situation att diskutera detta begrepp kring och då blir det aningen annorlunda pga av påtagligheten.
I min mening hade du tur ( i de meningar jag beskriver ovan) därför att du kunde inte förutse hennes reaktion, du chansade och utkomsten blev positiv, och /eller det var din tur att lyckas med din "metod".
Hon kunde lika gärna ha reagerat som jag skulle ha gjort och då hade du legat risigt till, för jag anser bestämt att det var ett övergrepp du gjorde på denna personen, ett moraliskt, emotionellt, fysiskt och olagligt övergrepp.
Det var tur att hon inte var jag med andra ord.
Sedan tror jag att du vill utvidga begreppet våld till att vara något annat än man direkt associerar till ordet för att kunna rättfärdiga dina handlingar.
Att påstå att tugga maten skulle vara våld är att dra begreppet för långt, det blir hårklyverier. Visserligen är det våld på maten, men man måste äta för att leva och för att äta måste vi tugga födan när den är fast. Dessutom känner inte maten smärta, såtillvida vi inte äter "levade föda".
Vi måste inte tillfoga andra människor smärta för att överleva, eller hur?
Ibland är smärta ett resultat av en överlevnadsituation, men våld och smärta är inte samma sak. Våld är det som tillfogar smärta. Smärta är ett resultat av våld. Våld och kraft är inte samma sak.
Våld är intentionen att orsaka smärta genom kraft. Din intention att orsaka smärta är bara din, den har ingenting med personen du vill orsaka smärta i tron att du hjälper att göra överhuvudtaget. Om någon ber dig använda våld på dem för att de vill uppleva smärta så har du fått deras tillåtelse att agera som du vill, men om någon inte ber om det varför vill du då göra det? Det låter som ett maktspel där egot spelar huvudrollen. Du tror att du vet vad som är bäst för den här personen och våldet är din metod til lycka.
En person som känner sig underlägsen dig, som kvinnor ofta gör gentemot män pga av den rena fysiska skillnaden, kanske inte har mod att protestera utan går med på dina metoder. Så bli inte förvånad om de kommer tillbaka efter att ha samlat mod för att "set the record straight" så att säga.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

våld och lidande

Inläggav Jonas Nystrom » 14 jan 2004 18:30

Är du säker på att du inte förväxlar "våld" och "lidande" här?

jn
Ab aspera ad astra!

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 15 jan 2004 08:52

Jag är säker.
Men jag kan omformulera detta "Våld är intentionen att orsaka smärta och eller söndring genom kraft.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

Inläggav Jonas Nystrom » 15 jan 2004 15:36

Och alltså inte "Våld är intentionen att orsaka lidande". Vilket är vad jag tolkar ditt lite aggressiva inlägg som.

Noterade förresten att du inte längre skyltar med kärlek. Varför det?

jn
Ab aspera ad astra!


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster