Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 02 jul 2009 09:05

Minded det tog tid för dig att samla ihop mod till kritiken. Dvs. det viktigaste var förnekandet inte lärandet.
Suck och genast fick de destruktiva mod också.

Vad tro du händer om gaselen fortsätter att pippa om ett lejon dyker upp. Testa själv vet ja.  :wink:

Minded skrev:Bara det att du attackerar sadomachosism istället för homosexualitet.

Suck nu förstår jag, gemensam allians.  :lol:

Du blundar för att Erich vågar kritisera majoriteten (och även kapitalismen ifrån sitt nya hemland USA).
Känslor gör dig tydligen blind i din kritik. Innan du öppnar ögonen är det föga värt att svara på resten.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 02 jul 2009 09:22

J R Auk skrev:Han är en tysk jude som ingick i Frankfurtskolan. Metoden är materialistisk historicism med en dynamisk psykologism. Alltså historiska datum vad det gäller människor bestäms av den enskilda personens dynamiska reaktion mot materiella förutsättningar. Så har jag förstått honom i alla fall.

Han säger sig göra en socialpsykologisk undersökning. Och sysslar då med något som kan liknas med idealtyper likt Weber. Och med samma hållning mot idealtypen, vilken är att det låter oss beskriva snarare än att det är.


Bättare vore att lära sucken läsa wiki.
Hoppades annars på lite kritik av LeDoux fysiska bevis på att viljan inte kan vara fri från känslor. Men hälsan tiger still.  :wink:
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 02 jul 2009 09:52

Men vafan?

Jag ifrågasätter allting som sägs till mig, som påstås vara korrekt. Och visar det sig inte hålla, så pekar jag på detta - detta är ju just den chans du väntat på, nu har du din chans att övertyga mig. Och alla andra också. Jag föreslår att du tar den och visar att du kan föra en logiskt understödd argumenterande diskussion, och inte nöjer dig med att prata till dina lyssnare - utan att du faktiskt kan börja prata med dessa, oss.

Ge mig svar på vad jag anför, som visar på svagheten i vad jag säger, istället för att vifta bort det. Vafan, det är nu som det riktiga utbildandet kan ha sin början. Annars vore det bara indoktrinering, hjärntvätt. Var glad att jag säger ifrån.


Fromm skrev:Minded det tog tid för dig att samla ihop mod till kritiken. Dvs. det viktigaste var förnekandet inte lärandet.
Suck och genast fick de destruktiva mod också.

Känslor gör dig tydligen blind i din kritik. Innan du öppnar ögonen är det föga värt att svara på resten.

Rent jävla Skitsnack! Se, jag garderar mig till och med för att du ska kunna ha rätt i det du säger:
Minded skrev:Det kan vara så att sadomachosism av princip är en förkastlig handling, eftersom att det uppmuntrar visst. Men så länge detta inte går att precist och övertygande motivera, så tror jag distinkt att det är nyttigare för oss alla att snarare vara mer tillåtande av diverse olika former och nya uttryck. Jag tror det är mer hälsosamt än att försöka verka tilltäppande.

Nu är det upp till dig att visa att så är fallet. Annars är det du själv som behöver studera dina egna källor bättre, så att du vid ett senare tillfälle kan komma tillbaks hit och göra dem rättvisa.

Prata med mig, inte till mig. Svara på frågor jag har, de är dina chanser att lära mig någonting som jag verkligen undrar om.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 02 jul 2009 10:11

Faktum är, och nu utan någon reell värdering; Nu när du väljer att benämna dig förnärmad och inte längre verkar vilja prata om saken så gör du just detta vad du själv citerar ett par sidor tidigare häri tråden. Att inte längre vilja prata om det innebär just den här ansvarsflykten du själv talar om som relevant.

Fromm skrev:Vill även lyfta fram Auken's text från en annan tråd.  :)

J R Auk skrev:Självspäkning är en ansvarsflykt.

Mörkret låter oss undfly ljuset vi dagas i. Tron om att vi kan vara något annat, än det vi faktiskt tror, det vi s.a.s pseudotror lockar.


Men det är just eftersom du tror någonting annat om situationens varande. Jag är inte ute efter dig. Jag förhåller mig till vad du säger vara korrekt. Det handlar inte om dig eller mig. Det handlar om det sagda, som varandes korrekt. Snälla, tro inget annat. Det i sig skulle Faktiskt bara leda till destruktivitet, indirekt för oss alla.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 02 jul 2009 10:15

Faktum är att det handlar om just oss, själva vårt relaterande till varandra här och nu. Vilket i sin tur faktiskt närmar sig själva den faktiska kärnan av vad jag tror att fromm försöker beskriva som den auktoritära karaktären. Om du ger upp nu, så skulle jag faktiskt gå så långt som att säga att du själv i just det ögonblicket då du lämnar diskussionen manifesterar denna den auktoritära karaktären.

Tål att tänkas på?

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 02 jul 2009 11:37

Mind me men jag tänker på att du inte bemötte min kritik.
Däribland själva grunden i frågan. Rädslan för ensamhet formar vår kultur ej de sexuella perv.

Så du tycks ha fastnat för Freuds åsikt. Men som sagt känslor gör oss blinda för att kritisera vår egen uppbyggda världsbild.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 02 jul 2009 12:28

Vad du yrar Fromm. Så ”rädslan för ensamhet” formar vår kultur?
Kulturen är väl en generad resurs som kan ta olika uttryck? Handlar väl mest att ge utlopp för skapandekraft, må gälla jordbruk eller konst eller what ever, resultatet av skapandet är kultur. I grunden finns livsbetingelserna, överlevnad eller det rent estetiska etc.
Varför skulle ”rädslan för ensamhet” har en särställning? Eller en ställning ö h t? Detta är väl individpsykologi? Detta kan vi inte ta hänsyn till vid studiet av människan som zoon politicon, alltså ett socialt djur som samspelar.
Människan försöker alltid hitta formen för överlevnad.
De samhälleliga motsättningarna hittar alltid den form där de kan samexistera, citerar Marx. Detta borde vara utgångspunkten även för individpsykologin då vi inte är isolerade öar?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 02 jul 2009 13:06

Fromm skrev:
J R Auk skrev:Han är en tysk jude som ingick i Frankfurtskolan. Metoden är materialistisk historicism med en dynamisk psykologism. Alltså historiska datum vad det gäller människor bestäms av den enskilda personens dynamiska reaktion mot materiella förutsättningar. Så har jag förstått honom i alla fall.

Han säger sig göra en socialpsykologisk undersökning. Och sysslar då med något som kan liknas med idealtyper likt Weber. Och med samma hållning mot idealtypen, vilken är att det låter oss beskriva snarare än att det är.


Bättare vore att lära sucken läsa wiki.
Hoppades annars på lite kritik av LeDoux fysiska bevis på att viljan inte kan vara fri från känslor. Men hälsan tiger still.  :wink:


Vilken känsla föranleder en sådan tro när namnet, eller teorin, inte ens behäftat tapeten vi klär och omgärdar "arenan" med?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 02 jul 2009 13:24

Fromm skrev:Mind me men jag tänker på att du inte bemötte min kritik.

Du sa aldrig att du hade någon, förrän nu.

Fromm skrev:Däribland själva grunden i frågan. Rädslan för ensamhet formar vår kultur ej de sexuella perv.

Rädslan är en betydande faktor, sant. Jag klär det dock hellre i orden:
Minded skrev:Det Heidegger pratar om på slutet, om utarmning av tex jorden kallar jag den kapprustning som är grundbulten i hela vår mänsklighet och faktiskt har sin anledning i vår naturlighet (faktiskt ca hänsynslöshet). Vi ska alla individuellt överleva. Alla känslor, som vi primärt styrs av snarare än någon rationalitet, anleds av detta grundläggande fenomen - överlevnadsinstinkten. Därför slår vi på varandra, sparkar på de som redan ligger ned under oss. Därför tröttnar vi på att bara ha det rakt igenom bra (på tal om tråden varför vi söker oss till det sk mörkret). Det gäller vårt eget liv, i princip strikt. Därför fungerar samhället genom att walk en walk - att hålla en ideal och moralisk linje, att hålla ett ansikte liksom - medan fakticiteten är en Helt annan sak. Ögontjänare, liksom. Direkta hycklerier, även om faktiskt inte reellt medvetet om detta. Varför ser stickan i broderns öga när inte ser balken i det egna...

Saxat från /Tankar och känslor/Personlighet ( http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... t&start=45 ), närmare bestämt sida 4. Hela den diskussionen kom i princip att handla om detta fenomen, det är Jäkligt relevant läsning - på tal om just rädslan som du kallar den. Jag planerar också att själv gå tillbaks och läsa igenom igen.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 02 jul 2009 13:38

suchanother skrev:Vad du yrar Fromm. Så ”rädslan för ensamhet” formar vår kultur?

Han har en poäng, men jag skulle snarare kalla det 'viljan att överleva' (vilket negativt orienterat blir ca 'rädslan för ensamhet') formar vår kultur. Det är en mer livsbejakande beskrivning av fenomenet. In fact, detta är själva anledningen till att kultur ens finns.

suchanother skrev:Kulturen är väl en generad resurs som kan ta olika uttryck? Handlar väl mest att ge utlopp för skapandekraft, må gälla jordbruk eller konst eller what ever, resultatet av skapandet är kultur. I grunden finns livsbetingelserna, överlevnad eller det rent estetiska etc.

Exakt.
suchanother skrev:Varför skulle ”rädslan för ensamhet” har en särställning? Eller en ställning ö h t? Detta är väl individpsykologi? Detta kan vi inte ta hänsyn till vid studiet av människan som zoon politicon, alltså ett socialt djur som samspelar.

Som sagt, kärt barn har många namn.

suchanother skrev:Människan försöker alltid hitta formen för överlevnad.
De samhälleliga motsättningarna hittar alltid den form där de kan samexistera, citerar Marx. Detta borde vara utgångspunkten även för individpsykologin då vi inte är isolerade öar?

Vad Marx tycker vete fan faktiskt. Kanske är det dags för mig att ta mig an något av honom.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 02 jul 2009 13:56

Minded skrev:
suchanother skrev:Varför skulle ”rädslan för ensamhet” har en särställning? Eller en ställning ö h t? Detta är väl individpsykologi? Detta kan vi inte ta hänsyn till vid studiet av människan som zoon politicon, alltså ett socialt djur som samspelar.

Som sagt, kärt barn har många namn.


"Rädslan för ensamhet" blir en idealtypisk beskrivning, den äger giltighet och relevans i det att beskrivningen svarar för våra behov. Det är alltså inte platt en rädsla för ensamhet som omtalas, utan ett brett fenomen som omtalas som "rädsla för ensamhet".

Poängen är ju att han kombinerar en teori om psykologisk dynamik med materiella betingelser. Det dynamiska sker på ett individuellt plan och vinner påverkan i samhället om en kritisk massa reagerar liknande, eller reaktionerna fortplantar sig.

Socialpsykologin handlar ju just om hur den enskildes psykologi blir underlaget för ett sociologisk (zoon politicion) fenomen.

Så underkänner du hela den vetenskapsgrenen? Annars argumenterar du mot något som redan är avgjort, ett faktum, dvs de antar att man kan bedriva studier av människans sociologi via individens psykologi.
Minded skrev:
suchanother skrev:Människan försöker alltid hitta formen för överlevnad.
De samhälleliga motsättningarna hittar alltid den form där de kan samexistera, citerar Marx. Detta borde vara utgångspunkten även för individpsykologin då vi inte är isolerade öar?

Vad Marx tycker vete fan faktiskt. Kanske är det dags för mig att ta mig an något av honom.


Taget i denna utökade metod så skulle man kunna omformulera det som:

De individuella motsättningarna, psykologiska friktionerna, tar den form där de kan samexistera med samhället och andra individer.

Och ja Erich Fromm tar det som en utgångspunkt, han införlivar materialistisk historicism med socialpsykologin. Varför jag menar att omformuleringen ovan blir beskrivande.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 02 jul 2009 14:16

J R Auk skrev:Det är alltså inte platt en rädsla för ensamhet som omtalas, utan ett brett fenomen som omtalas som "rädsla för ensamhet".


Jag blev ca 0% klokare.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 02 jul 2009 14:32

J R Auk skrev:
Minded skrev:
suchanother skrev:Varför skulle ”rädslan för ensamhet” har en särställning? Eller en ställning ö h t? Detta är väl individpsykologi? Detta kan vi inte ta hänsyn till vid studiet av människan som zoon politicon, alltså ett socialt djur som samspelar.

Som sagt, kärt barn har många namn.


"Rädslan för ensamhet" blir en idealtypisk beskrivning, den äger giltighet och relevans i det att beskrivningen svarar för våra behov. Det är alltså inte platt en rädsla för ensamhet som omtalas, utan ett brett fenomen som omtalas som "rädsla för ensamhet".

Poängen är ju att han kombinerar en teori om psykologisk dynamik med materiella betingelser. Det dynamiska sker på ett individuellt plan och vinner påverkan i samhället om en kritisk massa reagerar liknande, eller reaktionerna fortplantar sig.

Socialpsykologin handlar ju just om hur den enskildes psykologi blir underlaget för ett sociologisk (zoon politicion) fenomen.

Så underkänner du hela den vetenskapsgrenen? Annars argumenterar du mot något som redan är avgjort, ett faktum, dvs de antar att man kan bedriva studier av människans sociologi via individens psykologi.

Pratar du med mig eller suchanother?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 02 jul 2009 17:00

Jag förklarar hur jag förstår boken Flykten från friheten, vilken är den Fromm (vår forumist) hänvisar till, och dess metod. Så jag talar med er. Och även den okände och intresserade.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 02 jul 2009 17:06

suchanother skrev:
J R Auk skrev:Det är alltså inte platt en rädsla för ensamhet som omtalas, utan ett brett fenomen som omtalas som "rädsla för ensamhet".


Jag blev ca 0% klokare.


Den här rädslan som han talar om kan översättas till en alienation lik den Marx talar om.

Det E. Fromm vill ta fasta på är hur vår självbild, och självsäkerhet, har förändrats i takt med att samhället gått från det medeltida skråväsendet, eller feodalismen, till industriellt och kapitalistiskt.

Tillåt mig kortfattat skissera:

De tidigare tvången, yrket inom skråt, markförbundenheten under feodalismen var också säkerheter som befäste positioner. I takt med att tvången omintetgjorts har också säkerheten försvunnit och det som definierar människan lagts i hennes egna händer.

Omedvetna om denna ångest så tyr sig folket till nya auktoriteter för att dämpa sin känsla av alienation från sin situation. De flyr sin frihet och vänder sig till tvånget för tröst.

Fascismen är född.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster