Avund

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Avund

Inläggav Esther » 25 maj 2018 10:23

Sceptisk skrev:
Esther skrev:Detta -- att man känner sig orättvist behandlad --- är just avundens kärna. En individ som gett upp sitt ego (som säger att jag förtjänar allt det andra har och äger helst utan att jag ska behöva göra det de gjort för att få det - because I am worth it - som reklamen säger) - känner inte orättvisa ens i sådant som kan tyckas rent objektivt vara det. Utan ser det som en fördel och förmån att få lära sig något som man kanske själv inte hade valt - och att man därmed som människa blir underkastad något som kan bli en motor till något gott.

Det finns en slags avund som bygger på falska förevändningar, att man lurar sig själv om vad man har rätt till. Men det finns en annan avund som är berättigad och bygger på rättfärdighet. Har inte en make rätt att känna avund om hans fru är otrogen med en annan exempelvis? Eller tvärtom frun om maken är otrogen? Säger inte G-d själv att Han är en avundsjuk G-d? Han känner avund när folk sviker Honom och horar runt med andra falska gudar och vem kan klandra Honom? Skulle du kunna påstå att ingen kan bli utsatt för orättvis behandling? Skulle man då inte känna något? Skulle de känslorna vara meningslösa?


Intressant --- men... som kristen så lär vi oss att inte vara avundsjuka på något eller känna att man är orätt behandlad (oavsett andras uppenbara felsteg eller ondska) - såsom profeterna och andra blev hånade och plågade av folket samt förtryckta... fängslade och dödade...
När du talar om svartsjukan - det är inte avunden - för avund är att vilja ha det som inte tillhör dig (4-10 buden) --- och svartsjukan har med tron att du äger den andre att göra. Det gör vi aldrig.
Gud äger oss men vi äger ingen - men kan av fri vilja ingå trohetsförbund med alla - även Gud (främst Honom) och även andra. Både i äktenskap och i allt annat.
Den som är otrogen (inte håller sina förbund och avtal) i det lilla - är det i allt... främst med Gud sedan med nästan.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Avund

Inläggav Anne » 25 maj 2018 10:36

Jag förstår mig inte på det där riktigt. Varför tycks det vara så svårt att bara beundra skönheten på avstånd utan att vilja ta, vilja va osv.? Jag får en wow, vad imponerande-känsla "det där hade jag aldrig klarat av, eller tänk att det finns något så vackert!"

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Avund

Inläggav Sceptisk » 25 maj 2018 11:54

Esther skrev:Intressant --- men... som kristen så lär vi oss att inte vara avundsjuka på något eller känna att man är orätt behandlad (oavsett andras uppenbara felsteg eller ondska) - såsom profeterna och andra blev hånade och plågade av folket samt förtryckta... fängslade och dödade...
När du talar om svartsjukan - det är inte avunden - för avund är att vilja ha det som inte tillhör dig (4-10 buden) --- och svartsjukan har med tron att du äger den andre att göra. Det gör vi aldrig. Gud äger oss men vi äger ingen - men kan av fri vilja ingå trohetsförbund med alla - även Gud (främst Honom) och även andra. Både i äktenskap och i allt annat. Den som är otrogen (inte håller sina förbund och avtal) i det lilla - är det i allt... främst med Gud sedan med nästan.

Du missade det faktum att G-d säger om sig själv att han är en G-d som känner avund. Det problem jag påpekade i ditt resonemang var att du utgick ifrån att alla som känner sig orättvist behandlade ljuger för sig själva. Jag kände mig tvungen att påpeka att det finns både människor som på falska grunder utger sig för att vara martyrer och de som faktiskt blivit och blir orättvist behandlade.

Jag tror inte som de Kristna att man måste vara en masochist och förneka sig själv. Snarare så tror jag att människans natur är sådan att om hon blir utsatt för något ont i unga år när hon ännu inte lärt sig hur hon ska försvara sig rationellt så kan hon fastna i en försvarsmekanism som är icke-rationell och som leder henne fel och skadar både andra såväl som henne själv. Vad som då behövs är självreflektion och hjälp från G-d, inte självutplåning. Var och en måste stå upp för sig själv, det är inget fel i det. De Kristna gör sig själva till dörrmattor, det är fel. De blir skenheliga och de hjälper ingen. Ingen lär sig något av en dörrmatta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Avund

Inläggav Esther » 25 maj 2018 12:12

Sceptisk skrev:
Esther skrev:Intressant --- men... som kristen så lär vi oss att inte vara avundsjuka på något eller känna att man är orätt behandlad (oavsett andras uppenbara felsteg eller ondska) - såsom profeterna och andra blev hånade och plågade av folket samt förtryckta... fängslade och dödade...
När du talar om svartsjukan - det är inte avunden - för avund är att vilja ha det som inte tillhör dig (4-10 buden) --- och svartsjukan har med tron att du äger den andre att göra. Det gör vi aldrig. Gud äger oss men vi äger ingen - men kan av fri vilja ingå trohetsförbund med alla - även Gud (främst Honom) och även andra. Både i äktenskap och i allt annat. Den som är otrogen (inte håller sina förbund och avtal) i det lilla - är det i allt... främst med Gud sedan med nästan.

Du missade det faktum att G-d säger om sig själv att han är en G-d som känner avund. Det problem jag påpekade i ditt resonemang var att du utgick ifrån att alla som känner sig orättvist behandlade ljuger för sig själva. Jag kände mig tvungen att påpeka att det finns både människor som på falska grunder utger sig för att vara martyrer och de som faktiskt blivit och blir orättvist behandlade.

Jag tror inte som de Kristna att man måste vara en masochist och förneka sig själv. Snarare så tror jag att människans natur är sådan att om hon blir utsatt för något ont i unga år när hon ännu inte lärt sig hur hon ska försvara sig rationellt så kan hon fastna i en försvarsmekanism som är icke-rationell och som leder henne fel och skadar både andra såväl som henne själv. Vad som då behövs är självreflektion och hjälp från G-d, inte självutplåning. Var och en måste stå upp för sig själv, det är inget fel i det. De Kristna gör sig själva till dörrmattor, det är fel. De blir skenheliga och de hjälper ingen. Ingen lär sig något av en dörrmatta.


Du har alldeles rätt!
Saken är den... Jag målar ofta med enormt grova penseldrag - av två skäl : 1. dagens evigt kränkta.... 2. Forumet och att försöka säga det svåra kort och grovt förenklat.

Tack.... Håller med dig.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avund

Inläggav klorofyll » 25 maj 2018 14:51

Esther skrev:
Anders skrev:Problemet är mycket av arten "identitetspolitik". Skall du ha fördel/nackdel av att tillhöra en viss grupp?

I stort sett alla (Ni såg väl den stora debatten om PK) kan enas om att equal opportunity är något eftersträvansvärt. Att man inte skall hämmas eller kunna åka räkmacka pga föräldraval/rasval/könval. Det är naturligtvis en utopi, men känslor av orättvisa av den här typen kan vara berättigad.
Men jag skulle säga, så länge det finns en ärligt menad(mot sig själv och som man rannsakat) känsla av orättvisa så är det inte någon negativ avund. Det är oerhört tungt att tillhöra en eftersatt grupp och själv lyfta sig. Skulle påstå att det är en av människolivets fundamentalia, och att reducera det till avund är ett väldigt otäckt maktmedel från de priviligierade.

Fundamentala och vikitiga saker, det här.


:)
Vad exakt är att vara "eftersatt" --- alla människor är helt enkelt inte lika, eller har samma potential, eller möjligheter... hur är det med de handikappade... funktionshinder --- varför ska de inte bli privilegierade och sedan göra så att alla andra ska också vara utan ett ben - för de är det, eller bli opererade till samma förståndhandikapp som de har?

Om jag förstår dig rätt så tror jag att du tänker fel, kan man verkligen försvara orättvisor med att det måste vara så?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Anders » 25 maj 2018 20:34

Är inte begreppet "avund" något som är skapat av en vältalig, priviligierad, medioker "elit", för att trycka ner de som egentligen borde köra mercorna. De intelligenta, rättrådiga och arbetsamma, oavsett klass/kön/bakgrund.

Ibland tror jag att kvinnorna är problemet. Min erfarenhet är att välbärgade familjers mödrar knuffar fram sina ättelägg även om de är rötägg, i en i och för sig välment moderskärlek. Fäderna kan bättre distansiera sig från ett mediokert, eller dåligt, barns prestationer. Det är skillnad på att visa ett barn kärlek, alla barn behöver, och borde få, kärlek. Men det är inte samma sak som att knuffa fram en som inte fattar, eller som är lat och elak. Man kunde lämna det här med prestation därhän, låta barnen utveckla sina egna färdigheter och låta en rättvis skola ta hand om utsållningen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Avund

Inläggav Esther » 27 maj 2018 07:54

klorofyll skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Problemet är mycket av arten "identitetspolitik". Skall du ha fördel/nackdel av att tillhöra en viss grupp?

I stort sett alla (Ni såg väl den stora debatten om PK) kan enas om att equal opportunity är något eftersträvansvärt. Att man inte skall hämmas eller kunna åka räkmacka pga föräldraval/rasval/könval. Det är naturligtvis en utopi, men känslor av orättvisa av den här typen kan vara berättigad.
Men jag skulle säga, så länge det finns en ärligt menad(mot sig själv och som man rannsakat) känsla av orättvisa så är det inte någon negativ avund. Det är oerhört tungt att tillhöra en eftersatt grupp och själv lyfta sig. Skulle påstå att det är en av människolivets fundamentalia, och att reducera det till avund är ett väldigt otäckt maktmedel från de priviligierade.

Fundamentala och vikitiga saker, det här.


:)
Vad exakt är att vara "eftersatt" --- alla människor är helt enkelt inte lika, eller har samma potential, eller möjligheter... hur är det med de handikappade... funktionshinder --- varför ska de inte bli privilegierade och sedan göra så att alla andra ska också vara utan ett ben - för de är det, eller bli opererade till samma förståndhandikapp som de har?

Om jag förstår dig rätt så tror jag att du tänker fel, kan man verkligen försvara orättvisor med att det måste vara så?


Nej, det menar jag inte.... Verkliga orättvisor måste åtgärdas.
Saken är mer : hur och vilka är.... Orättvisor.
Människor som arbetat med att skapa ett bättre liv och förutsättningar kan betraktas som översittare av de som inte har gjort något speciellt men vill ha det som de som jobbade har, och betrakta det som orättvist....
Detta är vanligt.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avund

Inläggav klorofyll » 27 maj 2018 10:27

Esther skrev:Saken är mer : hur och vilka är.... Orättvisor.

En samhällskunskapslärare ställde mig frågan varför samhället ger bidrag till vissa behövande, jag visste inte vad hon syftade på... Men hon sa att anledningen är att man skall komma i arbete och betala tillbaka sin skuld. Ett ganska intressant synsätt. Problemet med bidragsfrågan kan vara att många som arbetar har dålig förståelse och att bidragstagarna är tyngda av skuld, men det är väl självklart, att det förhåller sig så. Ekonomiskt är detta samhälle mycket generöst.

Själv har jag den ovanliga synen att alla egentligen vill arbeta, om man inte är helt borta dvs. Man mår bra av att göra rätt för sig.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Anders » 27 maj 2018 10:28

Problemet är i slutändan subjektivt, skulle jag påstå. Hur ärlig är du då du bedömer den orättvisa du upplever. Och hur ärlig är du då du anklagar andra för avundsjuka, som något negativt.

Equal opportunity, fair race.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Avund

Inläggav David H » 29 maj 2018 22:15

klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??


Ja, antagligen. Det kan ju vara ett sätt att vara uppriktig med sig själv att erkänna sig avundsjuk, hellre än att ignorera eller rationalisera bort det. Men känner man avundsjuka är det antagligen ingen känsla man vill fastna i för länge, det mår man knappast bra av...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avund

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 23:49

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??


Ja, antagligen. Det kan ju vara ett sätt att vara uppriktig med sig själv att erkänna sig avundsjuk, hellre än att ignorera eller rationalisera bort det. Men känner man avundsjuka är det antagligen ingen känsla man vill fastna i för länge, det mår man knappast bra av...

Jag tror inte det.. Jag satsar på att avundsjuka alltid är fel, även om det bara är mot en själv..

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Avund

Inläggav Anne » 06 jul 2018 16:31



Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster