Citatet som tog död på en generation?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Rotkiv » 22 maj 2018 21:51

Hej,

Någon gör något vid ett speciellt tillfälle . bestämmer sig för att samla erfarenheten med en kort menning, Citatet är fött. och ska nu hjälpa oss att påminnas om att det alltid finns tröst, tidigare erfarenhet av något hinder du ställs inför. Motivation till de som behöver, osv.

Dessa har blivit favoriter av de som driver proffesionella sociala medier konton. Alla har sin favorit. Bakgrundsbilderna bytts ut mellan lejon, bilar eller kända personer.

Har citatet någon inverkan på en generation som lever ed sociala medier. De är inte bara användare. De är födda med det.

Enligt mig så är det galet felinvesterad tid Att varje dag ur sitt sammanhang bli bombarderade av dessa citat.
IMG_20180522_214641_365.jpg
IMG_20180522_214641_365.jpg (52.01 KiB) Visad 3799 gånger

Har du ett eget favorit citat och vad tror du om citatets framtid?

IMG_20180522_214716_870.jpg
IMG_20180522_214716_870.jpg (49.35 KiB) Visad 3799 gånger

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Anders » 22 maj 2018 22:43

Ett citat är inte med än vad det är, har internet ändrat på det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Rotkiv » 22 maj 2018 23:43

Anders skrev:Ett citat är inte med än vad det är, har internet ändrat på det?


Haha ja det har det nog.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Algotezza » 23 maj 2018 08:04

Internet snuttifierar allt. FB twitter. Kul ibland. Men hur är det på lång sikt? Nya generationer fostras utan uthållighet och tålamod? Och allt ska vara gratis... Förutom när det gäller att bygga muskler - då finns tålamod, det får kosta...

Jag läser mycket färre böcker nu än förr. Skriver mer haiku och aforismer än noveller.

Addicted to my cellphone...

Gäller att hålla sig ung - och korkad.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Anders » 23 maj 2018 09:26

Algotezza skrev:Internet snuttifierar allt. FB twitter. Kul ibland. Men hur är det på lång sikt? Nya generationer fostras utan uthållighet och tålamod? Och allt ska vara gratis... Förutom när det gäller att bygga muskler - då finns tålamod, det får kosta...

Jag läser mycket färre böcker nu än förr. Skriver mer haiku och aforismer än noveller.

Addicted to my cellphone...

Gäller att hålla sig ung - och korkad.


Jag läser mer än någonsin. Allt finns ju att låna på bibblan, direkt till paddan, och sen kan man ligga på sidan och läsa. Filosofi hade jag, som icke akademikerbarn haft ett helvete att ta till mig utan internet. Nu kan jag kolla upp, till exempel, en ny filosof. Först på wikipedia, sen via IEP och SEP, diskussioner på diverse forum som det här hitta bra originalverk att läsa. Som ofta finns online.

Jag tycker det var lika mycket balla slogans förr "Socialstyrelsen vill att vi ska..." osv. Citat är vad de är och jag tycker inte citaten i sig har förändrats särskilt mycket. Men klart, i takt med att all info online ökar så ökar också analet citat. Jag är ingen större fan av de senaste årens smällande upp citat på en bild, känns som om personen som skapar sånt inte tror sina ord om tillräcklig pondus och därför vill spica upp det lite. Tog man en bild av sig själv med lämplig min, så kanske. Var det just det du var ute efter Viktor, det här med citat på bildbakgrund. Håller med i så fall.

Det som VERKLIGEN irriterar mig online är FLÖDET, som har blivit 2010-talets melodi online. Att man inte stannar upp och försöker sortera ut - vad är viktigt nu. Ta Aftonbladet till exempel. Papperstidningens löp och förstasida funkar som en meny. Man får det viktiga presenterat i viktighetsordning. Går man till aftonbladet.se nu får man en radda nyheter i tidsordning helt oavsett nyhetens värde. Med feta bokstäver får man just nu veta att en räv tog en fågel och sen störde en rovfågel. Kul men vad händer Israel/Gaza?

Här förtjänar CNN att nämnas. De har inte fallit för det här flödet. De har fortfarande ett riktigt menysystem.

Och det här är symtomatiskt. Twitterflöden, Snapchat, Facebookgrupper modell Jordan Peterson. Vi skall inte tala om #theRealDonaldTrump. Det bara öser fram mer eller mindre relevant info och försvinner lika snabbt igen.
Jag längtar tillbaka till 2000-talets menyer, hemsidor, i och för sig kommentarsfält men den här överblicken över, vad är viktigt nu?

Jag skall skapa en tråd om det : Internet skapade jättebra saker fram till ungefär 2011. Sen har det inte kommit mycket nytt, och mycket av det som kommit har gjort saker flashigare men sämre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Esther » 23 maj 2018 11:34

Rotkiv skrev:
Anders skrev:Ett citat är inte med än vad det är, har internet ändrat på det?


Haha ja det har det nog.


Jag fattade saken som Rotkiv sa, mer som.... Internet ger stora spridning av citat som inte alltid är förknippade med bilden de presenteras med.
Dvs det finns inga samband mellan citat och bild - egentligen - och citaten får samtidigt stor spridning via den media som de presenteras via.
Resultat : mer förvirring och kaos och lögn....
:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2018 12:24

Själv gillar jag citat precis som jag gillar vissa böcker, men generellt är det bara idioter (haha) som gillar citat, det är så de har lärt sig läsa typ.. En gammal vän sa såhär om de som gillade visdomsord: "Som Bambi på hal is".

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Anders » 23 maj 2018 12:26

klorofyll skrev:Själv gillar jag citat precis som jag gillar vissa böcker, men generellt är det bara idioter (haha) som gillar citat, det är så de har lärt sig läsa typ.. En gammal vän sa såhär om de som gillade visdomsord: "Som Bambi på hal is".

:)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav Rotkiv » 23 maj 2018 14:30

Ni som vill göra egna meme bild + citat gå in här och enkelt skapa egna www.imgflip.com

Posta gärna era alster i tråden




David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Citatet som tog död på en generation?

Inläggav David H » 23 maj 2018 15:51

Anders skrev:Ett citat är inte med än vad det är, har internet ändrat på det?


Kanske man kan säga att internet ändrat på det i avseende att internets framväxt bidragit till mer av snuttifiering. Twitter med max antal tecken för ett meddelande är inget undantagsfall. Även när sådana restriktioner inte finns, håller sig de flesta inom dessa ramar. Det är då utmärkt slagläge för de korta klatschiga citaten, som låter bra för stunden utan att kräva större tankemöda.

På min engelska blogg märkte jag att det var ett sätt att få många besökare, att posta inlägg med samlade citat. Dessutom så mycket mer lättskrivet än andra inlägg! I andra inlägg, som inte alls fått lika många besökare skrev jag om problem med denna typ av snuttifiering...

"slow thinking and the absolute need for time" - https://recollectingphilosophy.wordpres ... -bourdieu/
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster