En Buber

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 07:08

Ja, som sagt Esther, jag har väl inte mycket mer att komma med just nu, men har jag förstått det rätt, att mitt problem är att jag inte förstår vad godhet är? Då måste jag lära mig det, det får bli ett av mina mål för vidare studier och som jag sa till dig i en annan tråd så läser jag f.n. bl.a. Nikolay Berdyaev ( en ryskt ortodox filosof ). Buber ska jag ev. ta upp och då frågar jag dig om det är nåt jag undrar över.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En Buber

Inläggav klorofyll » 21 jul 2018 09:58

Esther skrev:Först dör anden i människan - detta brukar framkalla oerhörd ångest hos den drabbade och de vet att de ska dö (att de dör) - de brukar supa, ta tabletter eller göra annat - sedan går detta över --- (som i berättelsen som jag lade upp av Buber i början av tråden) och de lever vidare med annat -men de är döda --- andligt.

Hur skulle du beskriva anden i människan?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 21 jul 2018 10:27

klorofyll skrev:
Esther skrev:Först dör anden i människan - detta brukar framkalla oerhörd ångest hos den drabbade och de vet att de ska dö (att de dör) - de brukar supa, ta tabletter eller göra annat - sedan går detta över --- (som i berättelsen som jag lade upp av Buber i början av tråden) och de lever vidare med annat -men de är döda --- andligt.

Hur skulle du beskriva anden i människan?


Livgivande, fylld av okonstlad icke av yttre betingelser påverkad sann djup glädje. Värme, kärlek och gemenskap med allt, harmoni - kosmos. Sanningen, öppenhet godhet..

Motsatsen till detta blir i människor : dödsgivade, underhållning, nöje, njutningssökande, paralella-liv, kaos, kontroll, ambitioner, känslokyla, beräkning och manipulation och sex.
Slutenhet, lögner och ondska.

Andens frukt är inom kristendomen de egenskaper som befrämjas av långvarig kontakt med den Helige Ande.

Uttrycket kommer från Paulus som i Galaterbrevet 5:22–23 räknar upp följande nio egenskaper:

kärlek
glädje
frid
tålamod
vänlighet
godhet
trofasthet
ödmjukhet
självbehärskning
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En Buber

Inläggav klorofyll » 21 jul 2018 12:18

Esther skrev:Livgivande, fylld av okonstlad icke av yttre betingelser påverkad sann djup glädje. Värme, kärlek och gemenskap med allt, harmoni - kosmos. Sanningen, öppenhet godhet..

Då har anden inte lämnat mig. :)

Hur skulle du beskriva själen?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 21 jul 2018 12:31

klorofyll skrev:
Esther skrev:Livgivande, fylld av okonstlad icke av yttre betingelser påverkad sann djup glädje. Värme, kärlek och gemenskap med allt, harmoni - kosmos. Sanningen, öppenhet godhet..

Då har anden inte lämnat mig. :)

Hur skulle du beskriva själen?



Som den brukar beskrivas - det mentala... psyket.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 14:10

Finns det nån annan viktig bok av Buber som man kan välja tillsvidare. Jag har tillgång till,

Eclipse of God
Hasidism
I and thou
The life of dialogue
Writings of Martin buber ( nån slags samlingsvolym tror jag )

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 21 jul 2018 14:27

sökandesjäl skrev:Finns det nån annan viktig bok av Buber som man kan välja tillsvidare. Jag har tillgång till,

Eclipse of God
Hasidism
I and thou
The life of dialogue
Writings of Martin buber ( nån slags samlingsvolym tror jag )


Känner inte till
Kan vara "Människans väg" -- UNDERBAR...
Läst men inte den främsta om än mest kända... bra men... Människans väsen "Das Problem des Menschen" är bättre :)

Dialogens väsen - MYCKET BRA
Samlingvolymen - satsa på den --- säkerligen en bättre bild.

Han är värd varje sekund... varje minut och varje del av allt han skrev. Han är en Gudsman och en Gudagåva ... ödmjuk och finkänslig, rak och totalt uppbygglig.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 14:35

Människans väg ( the way of man: according to hadidic teaching ). Den hittade jag också. Jag läser på scribd.com. Den är endast 63s, så det får bli den istället för samlingsvolymen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En Buber

Inläggav klorofyll » 21 jul 2018 15:51

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Livgivande, fylld av okonstlad icke av yttre betingelser påverkad sann djup glädje. Värme, kärlek och gemenskap med allt, harmoni - kosmos. Sanningen, öppenhet godhet..

Då har anden inte lämnat mig. :)

Hur skulle du beskriva själen?



Som den brukar beskrivas - det mentala... psyket.

Detta börjar likna trollkarlen från oz som visas vid jul, jag har alltså både hjärta, hjärna och mod... :D

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 18:48

sökandesjäl skrev:Människans väg ( the way of man: according to hadidic teaching ). Den hittade jag också. Jag läser på scribd.com. Den är endast 63s, så det får bli den istället för samlingsvolymen


Utläst. Fastnade för tankar av Rabbi Mendel of Kotzk som återgavs i boken. Det verkar som sagt vara en intressant figur, som jag redan hunnit söka lite om på internet. Vad gäller Buber så är han klok och jag ska försöka läsa mer, vill ju tex. Lära mig om hans skuldbegrepp.

Det som jag nånstans anar, är att Buber är trivsam och klok, men kanske att jag inte alltid upplever honom som hundraprocentigt öppensinnad. Aningen fördomsfull ( eftersom han ifrågasätter saker för att sedan tro sig komma till en större insikt senare. Jag anser egentligen inte att man kan ifrågasätta någonting och därmed dela upp världen dualistiskt. Och vad är det som säger att hans nuvarande insikt är bättre än hans första och vad händer om han får en ytterligare insikt? Man kan inte ställa dessa insikter i kamp mot varandra menar jag, utan alla insikter är lika bra då dom tänks och man är som människa stadd i ständig förändring, men inte mot nåt bättre nödvändigtvis som Buber skriver, utan mot nåt annorlunda) vill jag ha honom till, men det här är endast subtila nyanser sett ur en icke- dualistisk världsbild. Det är precis som att han pressar sig och försöker vara öppensinnad, men ändå upplever jag att han har något form av motstånd mot att helt släppa taget.

Jag kan mycket väl ha fel i detta, men är han verkligen så skoningslös mot sig själv som den yttersta sanningen kräver? Det får bli att läsa vidare och lära känna honom mera, för jag tror att det finns mycket matnyttigt att finna hos Buber och jag är glad åt att jag läste boken ifråga.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 21 jul 2018 22:35

sökandesjäl skrev:
Utläst. Fastnade för tankar av Rabbi Mendel of Kotzk som återgavs i boken. .



Vilka tankar? Att Gud är där Han blir insläppt? :)
Och att man bara kan släppa in Honom om man lever ett Verkligt Liv och där man står?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 05:41

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:
Utläst. Fastnade för tankar av Rabbi Mendel of Kotzk som återgavs i boken. .



Vilka tankar? Att Gud är där Han blir insläppt? :)
Och att man bara kan släppa in Honom om man lever ett Verkligt Liv och där man står?


”Not to let your eyes strain from your own way, not to spy into the lives of others, and not to have yourself in mind”

För mig blir det kort översatt vet jag ingen Blir en rolig mening.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 22 jul 2018 06:14

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:
Utläst. Fastnade för tankar av Rabbi Mendel of Kotzk som återgavs i boken. .



Vilka tankar? Att Gud är där Han blir insläppt? :)
Och att man bara kan släppa in Honom om man lever ett Verkligt Liv och där man står?


”Not to let your eyes strain from your own way, not to spy into the lives of others, and not to have yourself in mind”

För mig blir det kort översatt vet jag ingen Blir en rolig mening.



Jag vet någon.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 06:33

Tror vi säger samma sak, men eftersom du har din Gud så blir det annorlunda. Tex. Någon i ditt exempel var Gud, såklart:) Men för mig så finns det ingen hemma så att säga i en komiskt negativ innebörd, men samtidigt så är mitt ingenting detsamma som din Gud.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 22 jul 2018 07:16

sökandesjäl skrev:Tror vi säger samma sak, men eftersom du har din Gud så blir det annorlunda. Tex. Någon i ditt exempel var Gud, såklart:) Men för mig så finns det ingen hemma så att säga i en komiskt negativ innebörd, men samtidigt så är mitt ingenting detsamma som din Gud.


Nej jag syftar inte på Gud, utan alla de hundratusentals män och kvinnor som lever så i kyrkan, inklusive mig själv.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster