En Buber

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 19:39

Jag och du var mindre dualistisk tycker jag, känns mer äkta och nu vet jag inte om jag har något att anmärka på alls! Tack för rekommendationen, Esther.

Men en sak var bättre med den förra och det var att den boken var personligare eftersom den beskrev människoöden. Ska läsa mer av Buber.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 23 jul 2018 06:13

sökandesjäl skrev:Jag och du var mindre dualistisk tycker jag, känns mer äkta och nu vet jag inte om jag har något att anmärka på alls! Tack för rekommendationen, Esther.

Men en sak var bättre med den förra och det var att den boken var personligare eftersom den beskrev människoöden. Ska läsa mer av Buber.


Vad tycker du att Buber ger? Vad - så att säga uppfattar du att du själv får genom det du nu läst av honom?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 08:10

När nu vi talar till varandra, Esther. Om jag respekterar dig, så begränsar jag dig ej i min tanke, utan jag tar mot allt som du kan ge mig med en öppen hand. Men om jag istället vill att du ska vara på ett sätt speciellt vis, då både tvingar jag in dig och mig i en roll som kanske kan vara nödvändig ibland, men det är också en roll som vi kan känna oss fångade i.

Det första exemplet. ( Thou ) är spännande, överraskande och man känner att det pirrar i magen.

Det andra exemplet It är en begränsning av Thou. Man har försökt att plocka russinen ur kakan, men man känner ju redan till dessa russin, så varför söka dom pånytt och pånytt?
Däri menar jag att vi har ett problem att utreda.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 08:51

Ett problem dock med Buber ( om man ser det som så ) är att han i jag och du skriver att vi människor också måste ha kvar It

Då tänker jag såhär, varför inte låta It stå för sig själv? Om man som människa kräver It, så då är detta bra, men man behöver inte skapa denna dualism ifrån tanken som Buber gör. Om man stannar inom det dualistiska, så får Buber själv lov att göra det, men varför begränsa sig själv och andra genom att nästan tvinga oss till detta?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 23 jul 2018 15:07

sökandesjäl skrev:När nu vi talar till varandra, Esther. Om jag respekterar dig, så begränsar jag dig ej i min tanke, utan jag tar mot allt som du kan ge mig med en öppen hand. Men om jag istället vill att du ska vara på ett sätt speciellt vis, då både tvingar jag in dig och mig i en roll som kanske kan vara nödvändig ibland, men det är också en roll som vi kan känna oss fångade i.

Det första exemplet. ( Thou ) är spännande, överraskande och man känner att det pirrar i magen.




Thou - are... therefor I am --- därför börjar Genesis med Bet inte Alef.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 23 jul 2018 15:10

Det andra exemplet It är en begränsning av Thou. Man har försökt att plocka russinen ur kakan, men man känner ju redan till dessa russin, så varför söka dom pånytt och pånytt?
Däri menar jag att vi har ett problem att utreda.


It är ingen begränsning av thou - utan ligger i Du/Jag - som du misstar för en dualitet. Vilket det inte är.
Du får nog läsa mer långsamt din Buber :) -- så att du greppar vad du läser.
Annars pratar vi inte MED varandra - utan förbi eller bredvid varandra.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 15:17

Vad är då It? Om du kan förklara det tydligt för mig, eftersom jag uppfattar det som att Buber säger, att It är en begränsning ( en uppdelning ) av livet vi människor gör, som är nödvändig för oss för att överhuvudtaget kunna ha ett samhälle där vi kan leva tillsammans.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 15:18

Ja, jag ska gå tillbaka och läsa pånytt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 23 jul 2018 15:25

sökandesjäl skrev:Vad är då It? Om du kan förklara det tydligt för mig, eftersom jag uppfattar det som att Buber säger, att It är en begränsning ( en uppdelning ) av livet vi människor gör, som är nödvändig för oss för att överhuvudtaget kunna ha ett samhälle där vi kan leva tillsammans.



Buber själv säger att "det-världen har sammanhang i rummet och tiden" "du-världen har inget sammanhang i tid/rum"--- samt att varje "du- måste, när relationsförloppet är över... blir ett det".
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 15:34

Det är ju också vad jag menade, men om du läst honom noggrant, så säger han att Thou kan förvandlas till It, och att detta också är nödvändigt. För It är en begränsning av Thou som man måste göra, för att kunna leva i samhället med andra människor på ett praktiskt möjligt vis.

Stamfolken var också dom tvungna till detta när dom gav djur och växter egenskaper. D.v,s. Dom reducerade dessa djur och växter till partiella delar som dom själva hade nytta av.

Tex:

Tiger farlig
Växt 1: ätlig
Växt 2: oätlig

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 23 jul 2018 15:36

sökandesjäl skrev:Det är ju också vad jag menade, men om du läst honom noggrant, så säger han att Thou kan förvandlas till It, och att detta också är nödvändigt. För It är en begränsning av Thou som man måste göra, för att kunna leva i samhället med andra människor på ett praktiskt möjligt vis.




Citera gärna direkt ur boken...ange sida...
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 15:40

Ja, men nu ska jag få mig lite mat i magen.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 17:07

Så här skriver Buber,

” The world of It is set in the context of space and time.”
”The world of Thou is not set in the context of either of these”.
The particular Thou, after the relational event has run its course, is bound to became an It”.
”The particular It, by entering the relational event, may became a Thou”.


..och vad jag trodde mig minnas var fel, så du har rätt i att jag ska läsa långsammare.

Jag hittade boken på svenska uppe på vinden tidigare idag, och det kan ev. göra det hela lättare för mig och då kan jag ju också jämföra texter och se hur den svenska översättaren tänkt om saker och ting.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En Buber

Inläggav Esther » 23 jul 2018 17:11

sökandesjäl skrev:
..och vad jag trodde mig minnas var fel, så du har rätt i att jag ska läsa långsammare.



Ja det är så lätt hänt... saken är mer den att människor dömer på grund av det de inte ens kommer ihåg rätt. Därför är det alltid bäst att citera, titta på texten med andra --- utläsa vad som står där... och se.
Det samma gäller vår diskussion kring vad du tror om att jag tror om mig själv och andra - som vi håller med på i en annan tråd.

Man tar det man läst och citerar detta -- sedan läser man en gång till för att se.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: En Buber

Inläggav sökandesjäl » 24 jul 2018 05:21

Inte dömer , Esther utan diskuterar. Jag menar ens inte att jag har fel vad jag skrivit om Buber, utan endast inom den lilla detaljen ( men den detaljen kan vara viktig, kanske betyder allt för vissa ) som du frågade mig om.

För mig när vi diskuterar så försöker jag se det som att jag är samma person som den jag diskuterar med. För om jag separerar oss två, så då söker jag inte längre sanningen utan då gör jag, som jag uppfattar Buber, d.v.s. antingen reducerar dig eller mig till att bli ett It.

Citat kan aldrig vara exakta, citat kan man lika gärna gömma sig bakom. Däremot så kan man säga till mig ( eller till dig ), att man ska försöka vara tydligare, för att jag själv ej förstår hur du den andre menar.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster