Teknologin blir det undermedvetnas syndabock?

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Teknologin blir det undermedvetnas syndabock?

Inläggav sökandesjäl » 20 jul 2018 06:31

Jag tycker att det är konstigt att dagens kultur har gått bort ifrån att vilja lära känna sitt s.k. undermedvetna. Det verkar på mig som att ingången till folks omedvetna material håller på att definitivt slutas till?

Vad ska då hända när människor ljuger så gräsligt? För det är ju det som det handlar om, för Ifall man inte tar ansvaret att göra sitt omedvetna medvetet, så då ljuger man både för sig själv och andra.

Då kommer min fråga till er, är det teknologin eller nåt liknande, som gjort att människan så fullständigt vill vara repressiv med sin egen natur och vad kommer detta leda till? Leder det till något positivt, d.v.s. tex. att man kommer att ljuga i så många generationer att det man ljuger om ( sina basala maktdrifter ) helt enkelt kommer att försvinna av sig självt? Vad händer då, blir vi änglaliknande varelser eller säger det bara poff och sedan är vi borta?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Teknologin blir det undermedvetnas syndabock?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 09:49

sökandesjäl skrev:Jag tycker att det är konstigt att dagens kultur har gått bort ifrån att vilja lära känna sitt s.k. undermedvetna. Det verkar på mig som att ingången till folks omedvetna material håller på att definitivt slutas till?

Vad är det undermedvetna? Kan du ge en beskrivning?


Vad ska då hända när människor ljuger så gräsligt? För det är ju det som det handlar om, för Ifall man inte tar ansvaret att göra sitt omedvetna medvetet, så då ljuger man både för sig själv och andra.

Att vägra vakna och ta ansvar och ta på sig skulden för det man gjort mot andra, sig själv och varat --- kräver sin man = mod... ofta blir det istället en slags förvirrad existentiell önskan att bara få leva, att finna tillbaka till oskulden i barnaåren --- DET ÄR GOTT NOG!


Då kommer min fråga till er, är det teknologin eller nåt liknande, som gjort att människan så fullständigt vill vara repressiv med sin egen natur och vad kommer detta leda till? Leder det till något positivt, d.v.s. tex. att man kommer att ljuga i så många generationer att det man ljuger om ( sina basala maktdrifter ) helt enkelt kommer att försvinna av sig självt? Vad händer då, blir vi änglaliknande varelser eller säger det bara poff och sedan är vi borta?


Nej - vi vet vad som kommer att hända med dem - de autodestruerar sig - ofta innan de drar alla människor samt jorden med sig. Denna destruktion kommer hos dem innifrån där också nyckeln fanns till friheten och ett nytt liv. Som de vägrade sig själva - och ofta andra...
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Teknologin blir det undermedvetnas syndabock?

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 10:22

Vad jag menade med undermedvet, Esther, var: det vi har inom oss men som vi inte vill veta av.

Ja, denna artificiella struktur kan göra det både enklare och svårare att leva, men nuförtiden utnyttjar vi ju teknologin som svar på allting. Snart så har friheten krympt såppas att människan ej kan göra brott om hon ens vill. Då måste man följa alla samhällets regler och då blir man varken brottsling eller laglydig utan man blir kanske en maskin.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster