Kan våld lösa problem

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan våld lösa problem

Inläggav Algotezza » 24 sep 2018 19:14

Har ni personliga exempel när ni löst något problem på ett slutgiltigt och hållbart sätt med hjälp av fysiskt våld? Eller är det aldrig en framgångsrik metod att lösa problem?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Esther » 24 sep 2018 19:46

Såg just filmen 1922.

Den var intressant. Man ser hur en hel familj drabbas av förbannelse.
Mannen och kvinnan har en son och de lever på en stor gård. Hon vill sälja och flytta in till stan. Mannen börjar tänka att han hatar henne och tänker döda henne. Drar med sig sonen.
Hon mördas av dem.
Allt går fel sedan.
Sonen gör sin flickvän gravid och de rymmer och dör båda till slut efter att ha försökt råna sig fram till mat.
Mannens gård förfaller, han blir av med handen - till slut måste han sälja och super upp allt.

Allt han rör vid blir förbannat.

Sonen sa i början: pappa, det finns andra sätt också. Men nej - mannen hatade henne för hon ville varken ha honom eller gården mer.
Pojken sa: om Gud finns då finns ett helvete för det finns en himmel - jag hoppas Gud inte finns.

Löser våld något?
Inte mycket...
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav sökandesjäl » 24 sep 2018 20:21

Esther skrev:Såg just filmen 1922.

Den var intressant. Man ser hur en hel familj drabbas av förbannelse.
Mannen och kvinnan har en son och de lever på en stor gård. Hon vill sälja och flytta in till stan. Mannen börjar tänka att han hatar henne och tänker döda henne. Drar med sig sonen.
Hon mördas av dem.
Allt går fel sedan.
Sonen gör sin flickvän gravid och de rymmer och dör båda till slut efter att ha försökt råna sig fram till mat.
Mannens gård förfaller, han blir av med handen - till slut måste han sälja och super upp allt.

Allt han rör vid blir förbannat.

Sonen sa i början: pappa, det finns andra sätt också. Men nej - mannen hatade henne för hon ville varken ha honom eller gården mer.
Pojken sa: om Gud finns då finns ett helvete för det finns en himmel - jag hoppas Gud inte finns.

Löser våld något?
Inte mycket...



Vad ska du göra åt detta? Stifta lagar?
Det var ju vad som skedde och som jag vet att vissa vill, men det är det sista som i alla fall jag vill.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Anders » 25 sep 2018 08:20

Algotezza skrev:Har ni personliga exempel när ni löst något problem på ett slutgiltigt och hållbart sätt med hjälp av fysiskt våld? Eller är det aldrig en framgångsrik metod att lösa problem?

Jag och en polare slogs jämt då vi var i 10-årsåldern. Vi åkte hem till varandra och slogs. Våra mödrar (det här utspelades på den tiden då majoriteten kvinnor i området var hemmafruar) var helt förskräckta, blodvite, sönderslagna saker, men vi var väldigt tillfreds med detta.

Annars har jag som vuxen människa inte utövat fysiskt våld en enda gång tror jag. Däremot har jag vrålat till folk, även främlingar, med gott resultat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Anders » 25 sep 2018 08:20

Algotezza skrev:Har ni personliga exempel när ni löst något problem på ett slutgiltigt och hållbart sätt med hjälp av fysiskt våld? Eller är det aldrig en framgångsrik metod att lösa problem?

Jag och en polare slogs jämt då vi var i 10-årsåldern. Vi åkte hem till varandra och slogs. Våra mödrar (det här utspelades på den tiden då majoriteten kvinnor i området var hemmafruar) var helt förskräckta, blodvite, sönderslagna saker, men vi var väldigt tillfreds med detta.

Annars har jag som vuxen människa inte utövat fysiskt våld en enda gång tror jag. Däremot har jag vrålat till folk, även främlingar, med gott resultat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Esther » 25 sep 2018 10:09

Kvinnor gör våld genom förtal, baktala och manipulation.
Men kan även bli fysiska.

Även män.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Algotezza » 25 sep 2018 13:44

En mix av allmänt snack och personlig erfarenhet. Som vanligt.

Mitt exempel är från andra året i gymnasiet. Högstadiet fanns på samma skola. En kille i åttan trakasserade mig på olika sätt, verbalt och mer handgripligen. Det trappades upp under en tid. En dag stod jag och balanserade med min skolväska vid mitt elevskåp och skulle ta böcker och lägga tillbaka böcker. Då knuffade han omkull väskan så allt innehåll trillade ut och skrattade överlägset. Jag vände mig snabbt om och upp honom mot väggen och sa: Du ska fan inte göra så mot mej! Efter det blev han from som ett lamm och log vänligt mot mig resten av året. Problemet löst. Sådant läder skall sådan smörja ha, sa alltid min fader folkskolläraren när han var hård mot buset tills skolagan förbjöds.

Det är ett så billigt och fyrkantigt resonemang att kategoriskt mena att våld inte löser problem. Om jag vill få upp korken på en flaska måste jag göra ett ryck. Det går inte med ett långsamt och mjukt grepp där.

Visst mitt exempel är bara ett exempel. Men ett enda undantag från regeln att fysiskt våld aldrig löser problem räcker för att visa att det inte är en regel utan undantag. Om det ens är en regel. Ett antagande bara. I Sverige tror vi att de flesta problem kan lösas bara man pratar med varandra. Kanske är det så. Men en del vill inte prata. Och vissa problem vill man kanske inte lösa heller. Man vill ha ett sår att pilla på. Må halvdåligt hela tiden av rädsla för - lyckan och ljuset! Att det har ett högt pris...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Esther » 25 sep 2018 14:17

Jag har ännu inte gett ett personligt exempel men kan väl göra det som undantag.
Uppmanade sonen att:jagar de dig i skolan.... Spring. Kommer du inte undan, stanna och slåss men se då till att den andre faller.

Tangerar lite det som nyss skrevs.
Men... Löser detta något?
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Anne » 25 sep 2018 15:27

Vad du än gör; sjunk inte till deras nivå har jag sagt. Pappan har sagt "men klipp till de jävlarna så är problemet överstökat". Rätt eller fel. Det har lyssnat till mig. Det har gått så långt att de känt sig tvungna att göra utredning på utredning. Sanningen är den att skolan i den här kommunen inte kan hantera välartade barn. Skolansvarige för kommunen sa själv att hon funderade på att starta en egen skola för sådana som han. Problemet var att det inte skulle finnas fler elever. Så det gick inte. Lösningen har varit enskild undervisning tre timmar i veckan. Inga inlärningssvårigheter, inget bråkstakebeteende. Men nog är gamlingarna och så där väldigt glada för honom. Nu är han ju vuxen och frågar själv fast jag inte är med "det där ser tungt ut, vill du att jag hjälper till?". Det gör mig oerhört stolt varje gång jag får höra någon kommentera hans beteende.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Algotezza » 25 sep 2018 19:35

Huruvida våld löser problem eller ej beror väl på vad slag av problem det är - faktiskt hur man beskriver det - och vad man åstadkommer med våldet.

Livet är fyllt av problem och livets mening är väl bl.a. att vi skall försöka lösa dessa problem. För att utveckla vår tanke och känsla. Jag tror att alla lösningar är provisoriska och temporära och att poängen med dem är att vi ska öva vår tanke och känsla genom att försöka lösa dem. Inte att hitta ultimata lösningar.

Livet är ett enda stort provisorium. Lösningar av problem också.

Jag tog upp denna fråga därför att vi ryggmärgsmässigt lärt oss att våld inte löser problem. Är det så enkelt?

När vi fått slut på det fysiska våldet tar det osynliga psykiska våldet vid. Är det finare och bättre eller mer humant?

Våldet har sin rot i våldsanvändarens medvetande, både det psykiska och det fysiska våldet.

Problemen för mänskligheten och för individen kommer aldrig att lösas annat än genom att vi växer från dem. Det är därför de finns.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Esther » 25 sep 2018 20:24

Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav klorofyll » 27 sep 2018 17:35

Väljer ett våldsamt exempel ur luften. Jag tror inte det, att slå någon medvetslös, kan vara bra om denne behöver spela död... Men när jag tänker våld och problem, så tänker jag att det handlar om att göra saker på ett fult sätt, det låter ju konstigt detta, men man behöver inte vara särskilt otrevlig för att slå ner någon, man kan gå på bakifrån. Så jag ser våld mer som en mental grej också, där man tvingar, utnyttjar någon psykologiskt.

ps jag har inte erfarenhet av våld

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav Esther » 27 sep 2018 17:58

Esther skrev:



Men... Där är ju mina älsklingar...
När jag ser dem tänker jag alltid på hur mycket jag älskar män...
:)

Fast... Det gör jag.
:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav klorofyll » 27 sep 2018 22:11

Jag kommer ihåg när Keith Richards fick en kokosnöt i huvudet... De fick tömma ut blod ur skallen. :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan våld lösa problem

Inläggav klorofyll » 27 sep 2018 22:52

Men vi lever för att det finns någonting att lära, inte för att vi är hjältar...


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster