Varför håller sig personer inte till trådämne?

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav David H » 14 okt 2018 21:49

Flera gånger har det påtalats om problem med inlägg som inte håller sig till ämnet. Och ibland får jag in anmälningar om inlägg för att det är "off-topic". Ett par gånger har jag försökt åtgärda detta med att flytta inlägg från en tråd till annan. Men ändå har det känts lite som att göra det fint på en vildvuxen tomt genom ett klippa ett par grässtrån med en handsax.

Så funderar jag, vad kan det bero på? Är det så att ingen bryr sig? Tycker de flesta det vore okej med en enda lång tråd för all diskussion?
Detta att faktiskt svara på ett inlägg i en annan tråd, krävs det för mycket mod? Är man rädd för att gå mot strömmen, och uppfattas som lite töntig? Eller är det bekvämlighet...? Att man bara tänker på att besvara inlägg utan att reflektera över vad tråden är tänkt att handla om?

Kan det finnas strukturella orsaker, samhällsutvecklingen osv? En följd av internetrevolutionen? Tänker då exempelvis på Nicholas Carrs populärvetenskapliga bok "The Shallows - What the Internet is doing to our brains", anekdotiskt berättade han så här:
I used to find it easy to immerse myself in a book or a lengthy article. My mind would get caught up in the twists of the narrative or the turns of the argument, and I’d spend hours strolling through long stretches of prose. That’s rarely the case anymore. Now my concentration starts to drift after a page or two. I get fidgety, lose the thread , begin looking for something else to do. I feel like I’m always dragging my wayward brain back to the text. The deep reading that used to come naturally has become a struggle.
[—]
what the Net seems to be doing is chipping away my capacity for concentration and contemplation. Whether I’m online or not, my mind now expects to take in information the way the Net distributes it: in a swiftly moving stream of particles. Once I was a scuba diver in the sea of words. Now I zip along the surface like a guy on a Jet Ski.
(min fetning)

Ett annat citat från denna boken, som han backar upp med en del naturvetenskaplig hjärnforskning:
The mental functions that are losing the “survival of the busiest” brain cell battle are those that support calm, linear thought— the ones we use in traversing a lengthy narrative or an involved argument, the ones we draw on when we reflect on our experiences or contemplate an outward or inward phenomenon. The winners are those functions that help us speedily locate, categorize, and assess disparate bits of information in a variety of forms, that let us maintain our mental bearings while being bombarded by stimuli.


Om jag nu lämnar denna tråd för ett par dagar, får väl då se vad tråden handlar om när jag kommer tillbaka... om ens någon tråd från tråden tas upp....
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Anders » 14 okt 2018 22:53

Skulle säga att det är människans medfödda förmåga att associera. Någon säger något i en tråd som i huvudsak följer ämnet men som har en twist som lockar till diskussion utanför ämnet, gärna lite provokativt. Och någon hugger på betet och sen så är det igång.INTE något som är avgränsat till internetforum. Jag leder många möten på företag och ibland är det som att vara vallhund och hålla flocken samman.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav scirocco » 14 okt 2018 23:16

På vårt jobb på rasterna vet man aldrig var samtalen drar i väg. Jag trivs på mit jobb. När vi alla är samlade på våra platse så funkar det .ett teamwork det funkar inte alla gånger och vi måste reparera saker som blivit fel. Det är som musik .

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav scirocco » 14 okt 2018 23:21

Jag har ledigt p.g.a sorg.säger jag. Men denna tråden hade väl inget ämne :(

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2018 23:25

Anders skrev:Skulle säga att det är människans medfödda förmåga att associera. Någon säger något i en tråd som i huvudsak följer ämnet men som har en twist som lockar till diskussion utanför ämnet, gärna lite provokativt. Och någon hugger på betet och sen så är det igång.INTE något som är avgränsat till internetforum. Jag leder många möten på företag och ibland är det som att vara vallhund och hålla flocken samman.

Det här är intressant. Jag blir ibland frustrerad när jag försöker vara kreativ och kastar förslag i luften, som ett bollande med förslag, ibland galna men möts av ett NEJ direkt.
Miljön är inte kreativ alls.
Tråkigt som fan, jag får känslan att andra upplever mej som dominerande och tror jag dikterar fast jag uppmuntrar alla att komma med spontana infall.
Men nej, en ny istid breder ut sej, har köpt en blåslampa för att värma fötterna med.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Anders » 15 okt 2018 07:36

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Skulle säga att det är människans medfödda förmåga att associera. Någon säger något i en tråd som i huvudsak följer ämnet men som har en twist som lockar till diskussion utanför ämnet, gärna lite provokativt. Och någon hugger på betet och sen så är det igång.INTE något som är avgränsat till internetforum. Jag leder många möten på företag och ibland är det som att vara vallhund och hålla flocken samman.

Det här är intressant. Jag blir ibland frustrerad när jag försöker vara kreativ och kastar förslag i luften, som ett bollande med förslag, ibland galna men möts av ett NEJ direkt.
Miljön är inte kreativ alls.
Tråkigt som fan, jag får känslan att andra upplever mej som dominerande och tror jag dikterar fast jag uppmuntrar alla att komma med spontana infall.
Men nej, en ny istid breder ut sej, har köpt en blåslampa för att värma fötterna med.

Så strikt behöver det inte vara. Ibland kan man, på ett forum eller på ett möte eller då man diskuterar något typ hemmavid låta en sidotråd dra iväg. Men det beror på tillfället. Det är en avvägning. Finns få forum som tvingar en till en mer dogmatisk stringens. Det är väl alldeles utmärkt att man knoppar av en tråd om något drar iväg. Och att man har flummafritttrådar som tankar-tråden. Men vill några diskutera något och någon kommer in och vill ta över ämnet då någon association dyker upp är inte och har antagligen aldrig varit helt okomplicerat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Algotezza » 15 okt 2018 19:28

Det ena ger det andra som ger det tredje. Tänk om vi kunde göra ett träd med grenarna nedåt av hela detta forum! Ett filosofiskt multiversum!

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav hakkapeliitta » 15 okt 2018 19:55

Algotezza skrev:Det ena ger det andra som ger det tredje. Tänk om vi kunde göra ett träd med grenarna nedåt av hela detta forum! Ett filosofiskt multiversum!

Bild

Ser ut som utveckling av Fibonaccital.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Esther » 16 okt 2018 07:18

Anders skrev:Skulle säga att det är människans medfödda förmåga att associera. Någon säger något i en tråd som i huvudsak följer ämnet men som har en twist som lockar till diskussion utanför ämnet, gärna lite provokativt. Och någon hugger på betet och sen så är det igång.INTE något som är avgränsat till internetforum. Jag leder många möten på företag och ibland är det som att vara vallhund och hålla flocken samman.


Det finns ett sätt att selektera - det man läser.
Denna selektion är ju personlig.
Vad man menar/väljer ut, avgränsar och menar passa in i ett ämne eller en tråds ämne. För vissa människor måste det vara linjärt och exakt följa föregående inlägg eller hålla sig helt till det som trådens ämne dikterar. Det är bra när det är så - men människor har ju den selektiva tendensen att plocka upp något speciellt i vad andra tillfört och svara på just det som intresserar dem eller där de menar de kan tillföra något.

Bland alla inlägg i den här tråden valde jag Anders första inlägg. Jag hade kunnat välja ta upp det lite längre ned där Anders och Hacka har ett utbyte av tankar och utgå ifrån det - men jag valde detta. Varför?
Två delar avgör varför jag ville belysa just detta.
Anders tanke kring grunden för att vi spinner iväg: associationerna och att vi associerar --- jag håller detta för sant och en förmodad grund för att ämnen diversiferas och sprider ut sig.
Det håller jag med om.

Sedan säger Anders att --- det att vi spinner vidare (så uppfattar jag det) beror på provokationer --- (saltet i något) --- najea... vet inte om jag till fyllest håller med där --- det kan också vara något vi inte håller med om, eller något vi vill tillägga, eller något vi fastnar för och tycker om och vill verifiera mm ...

:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Anders » 16 okt 2018 07:38

Esther skrev:Sedan säger Anders att --- det att vi spinner vidare (så uppfattar jag det) beror på provokationer --- (saltet i något) --- najea... vet inte om jag till fyllest håller med där --- det kan också vara något vi inte håller med om, eller något vi vill tillägga, eller något vi fastnar för och tycker om och vill verifiera mm ...
:)

En provokation är absolut inte en nödvändig ingrediens i receptet för att associera iväg. Men det är som kryddan i grytan, det hjälper till.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Esther » 16 okt 2018 10:11

Anders skrev:
Esther skrev:Sedan säger Anders att --- det att vi spinner vidare (så uppfattar jag det) beror på provokationer --- (saltet i något) --- najea... vet inte om jag till fyllest håller med där --- det kan också vara något vi inte håller med om, eller något vi vill tillägga, eller något vi fastnar för och tycker om och vill verifiera mm ...
:)

En provokation är absolut inte en nödvändig ingrediens i receptet för att associera iväg. Men det är som kryddan i grytan, det hjälper till.



hehehe... min erfarenhet - inte bara från detta forum/livet i övrigt och det mesta avseende provokationer i grupper av olika slag - är dels att ifrågasätta deras tro/föreställningar som de håller för sanna och det som gör gruppen (den lilla eld de samlas invid) - och säg saker som de INTE är i konsensus ikring :) --- då.... brakar det loss med personagreppen, kränkningarna och uteslutande och mobbningar samt lite annat smått och gott - hämndaktioner samt sådant som är typiskt gruppbeteende. Vilket i och för sig triggar diskussioner - men de blir aldrig sakliga.
Grupper tycker inte om att bli ifrågasatta i sina grundantaganden kring rätt/fel eller vad just den specifika gruppen direkt eller indirekt håller för sant eller rätt eller bra eller myspysigt :)...

Eller hur?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Esther » 16 okt 2018 10:22

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:Sedan säger Anders att --- det att vi spinner vidare (så uppfattar jag det) beror på provokationer --- (saltet i något) --- najea... vet inte om jag till fyllest håller med där --- det kan också vara något vi inte håller med om, eller något vi vill tillägga, eller något vi fastnar för och tycker om och vill verifiera mm ...
:)

En provokation är absolut inte en nödvändig ingrediens i receptet för att associera iväg. Men det är som kryddan i grytan, det hjälper till.



hehehe... min erfarenhet - inte bara från detta forum/livet i övrigt och det mesta avseende provokationer i grupper av olika slag - är dels att ifrågasätta deras tro/föreställningar som de håller för sanna och det som gör gruppen (den lilla eld de samlas invid) - och säg saker som de INTE är i konsensus ikring :) --- då.... brakar det loss med personagreppen, kränkningarna och uteslutande och mobbningar samt lite annat smått och gott - hämndaktioner samt sådant som är typiskt gruppbeteende. Vilket i och för sig triggar diskussioner - men de blir aldrig sakliga.
Grupper tycker inte om att bli ifrågasatta i sina grundantaganden kring rätt/fel eller vad just den specifika gruppen direkt eller indirekt håller för sant eller rätt eller bra eller myspysigt :)...

Eller hur?


Utmanar man sedan "sk ledare" i sådana grupper (även de icke offentliga eller officiella) i kunskap eller kunnighet - då.... :) då blir man rökt.
Anmäld och mer och mm mm godis....
:lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Pilatus » 16 okt 2018 13:37

Esther skrev:Utmanar man sedan "sk ledare" i sådana grupper (även de icke offentliga eller officiella) i kunskap eller kunnighet - då.... :) då blir man rökt.

Varför är du förvånad? Hur menar du att det skall vara?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav hakkapeliitta » 16 okt 2018 16:13

Vet inte riktigt vem är ledaren här. Pilatus har imponerande kunskaper, möjligen ha då. Han imponerar mej i religionsfrågor, är själv totalnolla i dessa spörsmål.
Själv föröker jag utgå från eget kunnande, självlärd kunskap.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför håller sig personer inte till trådämne?

Inläggav Esther » 17 okt 2018 05:59

Pilatus skrev:
Esther skrev:Utmanar man sedan "sk ledare" i sådana grupper (även de icke offentliga eller officiella) i kunskap eller kunnighet - då.... :) då blir man rökt.

Varför är du förvånad? Hur menar du att det skall vara?



öppenhet, värme, nyfikenhet, mottagande, oenighet i diskussion, utredande, frågande, tillåtande, ledande rätt, styrning, frågor, glädje
Veritas vos liberabit


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster