Kan ni se på filmen utan att gråta?

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav hakkapeliitta » 21 nov 2018 23:37

Tack för tipset.
Jag har gjort en stor vandring genom litteraturen.
Från självundersökande till i mitt tycke stora upptäckter.
Detta låter pretentiöst, må hända.
Jag har läst alla författare som är värda att läsa.
Jag har läst alla matematiker som är värda att läsa.
Jag har även läst alla filosofer som har något att säga.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Esther » 22 nov 2018 06:29

hakkapeliitta skrev:Han är död och begraven.
Skiter i honom faktiskt.
Nej han gav aldrig mej ett liv. Han trackaredare mej livet igenom. Livet är tufft jag skiter i farsgubben. Han var taskig jävla nolla med mindrevärdeskomplex och social undervärdeskänskla. O man.


Nej Hakka... du lever i honom, med allt han sagt till dig och gjort som du anser var fel.
OM du bara kunde bestämma dig att se varje sak han gjorde som en fördel för ditt liv, som något gott som du kan använda, lära dig av - och betrakta honom i tacksamhet -- DÅ blir du fri.
Gör det.
Så får du Kärleken du längtar efter att få lära känna.
Gör så att det blir så.
Det är vilja.
Saken med din far och dig är att du hade andra förväntningar. De som han inte kunde leva upp till, men själv vet du inte hur hans barndom var och hans relation med sin far. Människor - framförallt din far - gjorde det han kunde, gav det han kunde och förmådde. Så, ge honom din kärlek utan att begära att han skulle ha kunnat vara det han bevisligen inte kunde vara. Men i alla minnen du har från honom finns också de goda. Ta fasta på dem, ta fasta på det det han gav, maten han ställde på bordet för er, hemmet du fick som barn där du var och tänk på allt det du tänkte som liten när han var din hjälte och föll --- för alla barn älskar och ser upp till sina föräldrar --- sedan faller de. De faller och visar sig vara svaga, eländiga och inte de hjältar man ville se.
Alla barn har detta. Så mycket du hade kunnat se i honom om du bortser från det han INTE kunde ge dig som du ville ha. Se det han gav. Det han var och ära honom för detta. Dagen en man kan ära sin far - är dagen när den mannen blir en man.
Ge dig själv och dina bröder den presenten. I varje individ finns även det goda. Framförallt i din far.
Hans besvikelser, hans drömmar som inte blev, hans längtan som inte blev sedd eller uppfylld - den gjorde honom till det han gav.
Ge honom äran att ha gjort allt han kunde och så gott han förmådde.
En far är mer än världen Hakka!
Så med din mor. Ära dem för det de var - inte det du ville ha av dem som de inte kunde ge dig.
Förlåt dem för de var svaga människor - DET ÄR VI ALLA.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Esther » 22 nov 2018 07:01

Bild
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Anders » 22 nov 2018 07:38

klorofyll skrev:Hakkapeliitta

Jag har lösningen. Det finns en bok som heter "Get out of your mind and in to your life" av Steven C Hayes. Helt grym... Men det finns en hake, på svenska heter den "Sluta grubbla börja leva", titeln är missvisande, det är inte meningen att man ska sluta fundera över saker, tvärt om. Men man ska tänka på ett annat sätt, vi är experter på att lura oss själva med språket. Läs den!!!

Man kan nog kalla den för KBT-s Bibel. Finns nog få böcker som inom psykologin har mer stöd från forskningen inom psykologi, och från praktiserande psykologer. Grundtanken är att det är dina tankar som sätter P för dig. Har läst den flera gånger, djupt. Och i stunden hjälper den. Däremot gör den samma grej/groda som all annan psykologi, inklusive den nu så uppmärksammade kändispsykologen Jordan Peterson. När man angripit det akuta säger man ”du måste ha ett mål”. Att rikta sig mot. Men det är helvetes svårt för människor att i vuxen ålder skaffa sig mål. Om man bara varit reaktiv i hela sitt liv. Har skaffat nåt jobb och gjort det man blivit tillsagd.

Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Algotezza » 22 nov 2018 07:52

Det finns både goda föredömen och avskräckande exempel bland våra medmänniskor, oavsett om de är ens föräldrar eller ej.

En av mina filosofielever skänkte mig dessa tänkvärda Kierkegaard-citat:

"Att våga är att tappa fotfästet

att inte våga är att förlora sig själv." och

"Vi är aldrig offer för omständigheterna utan kan bryta oss fria från vårt öde."
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Esther » 22 nov 2018 10:22

Anders skrev:
Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?


Har aldrig läst någon bok om det - saken är nog mer den att kunna veta vad man själv blir lycklig av, hitta detta (skita i alla andras planer och liv) man gillar att göra och köra på det. Inte med sikte på tre år, utan med sikte på att verkligen göra det man är bra på, tycker om och gillar att göra och finna vägar att kunna leva på det. Vi kan!!!
Alla kan... det är inte så över sig komplicerat.
Just DO IT.
Veritas vos liberabit

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Väderkvarn » 22 nov 2018 11:25

Esther skrev:
Anders skrev:
Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?


Har aldrig läst någon bok om det - saken är nog mer den att kunna veta vad man själv blir lycklig av, hitta detta (skita i alla andras planer och liv) man gillar att göra och köra på det. Inte med sikte på tre år, utan med sikte på att verkligen göra det man är bra på, tycker om och gillar att göra och finna vägar att kunna leva på det. Vi kan!!!
Alla kan... det är inte så över sig komplicerat.
Just DO IT.


Precis :-D

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav xion » 22 nov 2018 11:56

hakkapeliitta skrev:Tack för tipset.
Jag har gjort en stor vandring genom litteraturen.
Från självundersökande till i mitt tycke stora upptäckter.
Detta låter pretentiöst, må hända.
Jag har läst alla författare som är värda att läsa.
Jag har läst alla matematiker som är värda att läsa.
Jag har även läst alla filosofer som har något att säga.

Men du har inte läst "Konsten att njuta av livet" (Lin Yutang) det törs jag slå vad om.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav klorofyll » 22 nov 2018 13:51

Anders skrev:När man angripit det akuta säger man ”du måste ha ett mål”. Att rikta sig mot. Men det är helvetes svårt för människor att i vuxen ålder skaffa sig mål. Om man bara varit reaktiv i hela sitt liv. Har skaffat nåt jobb och gjort det man blivit tillsagd.

Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?

Men då tycker jag att du ska fokusera. Ett mål kan vara så simpelt som att upprätthålla det rådande...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Anders » 22 nov 2018 14:18

klorofyll skrev:
Anders skrev:När man angripit det akuta säger man ”du måste ha ett mål”. Att rikta sig mot. Men det är helvetes svårt för människor att i vuxen ålder skaffa sig mål. Om man bara varit reaktiv i hela sitt liv. Har skaffat nåt jobb och gjort det man blivit tillsagd.

Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?

Men då tycker jag att du ska fokusera. Ett mål kan vara så simpelt som att upprätthålla det rådande...


Det är det som är problemet på något vis. Att jag inte gillar det men det är det jag gör bra, typ. Det rådande. Att bara göra det som livet sätter mig på. Har gjort det sen jag muckade 81. Inklusive studera högskola, jobba, få familj osv.

Skulle i princip vilja skriva en bra bok, det har alltid varit en dröm. Men är för dum för det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav klorofyll » 22 nov 2018 16:18

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:När man angripit det akuta säger man ”du måste ha ett mål”. Att rikta sig mot. Men det är helvetes svårt för människor att i vuxen ålder skaffa sig mål. Om man bara varit reaktiv i hela sitt liv. Har skaffat nåt jobb och gjort det man blivit tillsagd.

Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?

Men då tycker jag att du ska fokusera. Ett mål kan vara så simpelt som att upprätthålla det rådande...


Det är det som är problemet på något vis. Att jag inte gillar det men det är det jag gör bra, typ. Det rådande. Att bara göra det som livet sätter mig på. Har gjort det sen jag muckade 81. Inklusive studera högskola, jobba, få familj osv.

Skulle i princip vilja skriva en bra bok, det har alltid varit en dröm. Men är för dum för det.

Det enda som krävs är att man vill något och att man orkar bry sig. Men jag upplever också detta med målsättningar som oerhört svårt...

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav xion » 22 nov 2018 17:04

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:När man angripit det akuta säger man ”du måste ha ett mål”. Att rikta sig mot. Men det är helvetes svårt för människor att i vuxen ålder skaffa sig mål. Om man bara varit reaktiv i hela sitt liv. Har skaffat nåt jobb och gjort det man blivit tillsagd.

Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?

Men då tycker jag att du ska fokusera. Ett mål kan vara så simpelt som att upprätthålla det rådande...


Det är det som är problemet på något vis. Att jag inte gillar det men det är det jag gör bra, typ. Det rådande. Att bara göra det som livet sätter mig på. Har gjort det sen jag muckade 81. Inklusive studera högskola, jobba, få familj osv.

Skulle i princip vilja skriva en bra bok, det har alltid varit en dröm. Men är för dum för det.

Precis som du så har jag alltid drömt om att bli författare.
Jag har helt enkelt inte den rätta förmågan att få ihop en bra historia.
Tänk om jag kunde det. Då kunde jag förlägga berättelsen i en värld som vore som jag ville att den skulle vara. På så sätt kunde jag sprida mina åsikter på ett nästan omärkligt sätt. Jag är ju pensionär så jag skulle i princip kunna sitta flera timmar om dagen och skriva. Allt jag har är spridda ideer och brottstycken. Man måste ha en ide som håller från början till slut innan man börjar skriva.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav Algotezza » 22 nov 2018 19:42

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:När man angripit det akuta säger man ”du måste ha ett mål”. Att rikta sig mot. Men det är helvetes svårt för människor att i vuxen ålder skaffa sig mål. Om man bara varit reaktiv i hela sitt liv. Har skaffat nåt jobb och gjort det man blivit tillsagd.

Hur skaffar man mål minst 3 år in i framtiden om man aldrig haft ett mål? Ett mål för livet. Har ni läst nån bok där det framgår?

Men då tycker jag att du ska fokusera. Ett mål kan vara så simpelt som att upprätthålla det rådande...


Det är det som är problemet på något vis. Att jag inte gillar det men det är det jag gör bra, typ. Det rådande. Att bara göra det som livet sätter mig på. Har gjort det sen jag muckade 81. Inklusive studera högskola, jobba, få familj osv.

Skulle i princip vilja skriva en bra bok, det har alltid varit en dröm. Men är för dum för det.


Jag är bra på att skriva men har inget att berätta. Som kan intressera andra.

Något om mitt eget liv? Mitt liv som faktion?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav klorofyll » 22 nov 2018 21:50

Jag tycker som er... Men jag har en strategi: konflikten/intrigen i berättelsen skall kretsa kring ett brott (eller vad man skall kalla det) som jag finner intressant, vilket är svårt för jag ser inget intressant med bristande moral, eller hur är det med det??

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan ni se på filmen utan att gråta?

Inläggav hakkapeliitta » 22 nov 2018 22:23

xion skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Men då tycker jag att du ska fokusera. Ett mål kan vara så simpelt som att upprätthålla det rådande...


Det är det som är problemet på något vis. Att jag inte gillar det men det är det jag gör bra, typ. Det rådande. Att bara göra det som livet sätter mig på. Har gjort det sen jag muckade 81. Inklusive studera högskola, jobba, få familj osv.

Skulle i princip vilja skriva en bra bok, det har alltid varit en dröm. Men är för dum för det.

Precis som du så har jag alltid drömt om att bli författare.
Jag har helt enkelt inte den rätta förmågan att få ihop en bra historia.
Tänk om jag kunde det. Då kunde jag förlägga berättelsen i en värld som vore som jag ville att den skulle vara. På så sätt kunde jag sprida mina åsikter på ett nästan omärkligt sätt. Jag är ju pensionär så jag skulle i princip kunna sitta flera timmar om dagen och skriva. Allt jag har är spridda ideer och brottstycken. Man måste ha en ide som håller från början till slut innan man börjar skriva.

Xion, börja med att skriva små fragment, enstaka meningar som du sen knyter ihop till något större.
Det är så många författare arbetar, många tror att författare skriver från rad ett till slutet men så är inte fallet.
Det är viktigt att hitta egen stil, den konstnärliga och kreativa stilen. Det var så Stieg Larsson arbetade, han skrev små post-it lappar, tankar som flög i skallen, som han sen vävde ihop till en roman.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster